Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › c24ne koelingsprobleem nw probleem 24-5
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 mei 2012 om 17:16 #17248325
Hallo,
Ik heb een c24ne in mn kadett liggen (zo gekocht 2mnd geleden).
Nu gaf de vorige eigenaar al aan dat de thermostaat vervangen moest worden. Echter ondervond ik niet direct problemen, na een week of 2 dus wel.
Kokende motor. Elke keer bij het starten van de auto, gaat de tempmeter eerst volledig naar het rood, en vervolgens terug (thermostaat open) naar het midden. Dit is niet ideaal, dus er kan beter een 82gr thermostaat in ipv de 92 die er nu inzit.De meegeleverde nieuwe thermostaat heb ik er ingezet om te kijken of deze het misschien beter doet (ook een 92), ook deze gaat vrijwel geheel naar het rood en weer netjes terug naar het midden.
Nu ging ik vrijdagmiddag uit mn werk naar huis en bleef de wijzer in het rood, ik heb direct de afrit gepakt maar dit was al te laat. Olie stond zowat te koken, geen power meer, tikkend blok. ANWB op de brug, bijvullen met kokend water, af laten koelen, thermostaat er uit, weer bijvullen, stationair weer wat verder af laten koelen, tot de wijzer weer richting het blauw ging. Ik dacht nu is de boel naar de klote, maar gelukkig door het goede werk van de ANWB monteur (ckadett jeugdliefde) heeft het blok het aardig overleefd.
Er zit nu geen thermostaat meer in, maar dit is natuurlijk ook absoluut niet goed. Ik rij er dus niet meer mee sinds zaterdag (heb nog een daily corsaA).
Vraag / Probleem
Ik heb het idee dat de thermostaat is blijven hangen vrijdag, ik heb het idee dat deze thermostaat niet is bedoeld voor het thermostaathuis die op mijn kadett zit. Ik heb het idee dat er een enkelvoudige thermostaat in moet (niet met die ondervleugel/klep). En een 82gr is ook niet gek.
Kan iemand mij zeggen van wat voor blok dit thermostaathuis afkomt? en of mijn vermoedens betreffende de 2e klep / bypassklep kloppen?
Hier wat fotos van mijn thermostaathuis etc.
7 mei 2012 om 18:11 #18015253Ik kan het zo niet zien wat voor thermostaathuis er op zit maar hij is niet van een 3.0E want jou onderste radiatorslang zit direkt op je waterpomp.
Haal eerst eens de slang weg van je luchthoeveelheidsmeter naar je gasklephuis en maak eens nieuwe foto’s waarop je thermostaathuis te zien is, en niet alleen het deksel!
Waarom denk je dat er beter een 82gr in moet dan een 92gr? Als je temperatuur zo ver oploopt, is er denk ik meer kans op dat je te weinig koelvloeistof in je systeem hebt zitten.
Thermostaten zijn zo ongeveer het oudste onderdeel aan een auto en dit type zal voorlopig nog wel even er in blijven zitten. Het is een simpel ding dat lang mee gaat maar ook simpele dingen gaan wel eens kapot. Het is wel normaal dat je temperatuur eerst wat verder oploopt voordat hij gaat zakken maar hij moet natuurlijk niet gaan koken.7 mei 2012 om 18:20 #18015254Ik dacht aan de 82gr thermostaat omdat hij eerst onwijs oploopt, te ver naar mijn idee. De anwb monteur gaf dit ook als advies.
Maar ik heb vrijdag dus 150km gereden zonder problemen. Vervolgens zet ik de wagen om 15.00 bij kantoor, en om 17.00 ga ik weer weg, de thermostaat is toen gewoon compleet niet open gegaan of blijven hangen. Toen bij de anwb de thermostaat uit het kokende blok gehaald en hij stond wel open. Dit vind ik dus vreemd, als je in het thermostaathuis voelt heb je in het midden onderin zegmaar meer ruimte als de zijkanten onderin, er zit een soort verzinking/rand in. Ik vraag me dus af of deze thermostaat klopt, en mijn thermostaathuis dus daadwerkelijk een 2.4 huis is?Ik zal kijken of ik morgen tijd heb mn thermostaathuis open te maken, het water er uit zodat dit beter te zien is en fotos maken.
Waterpomp is het niet geweest, zonder thermostaat is het een stroomversnelling zo hard.
edit: en wat is het verschil tussen zon enkelvoudige en 2voudige thermostaat? is dat een soort bypass voor je kachel? en klopt dit dus wel?
7 mei 2012 om 21:29 #18015255Volgens mij heb je een thermostaat met dubbele klep nodig als je een thermostaathuis hebt met twee slangen, één van de onderste radiator aansluiting (uitlaat dus) en één van het thermostaathuis naar de pomp (zo’n kort 90 graden bochtje met een dunne en een dikke uitgang).
Als de temperatuur te laag blijft of juist te hoog wordt is het eerste wat ik doe een nieuwe kopen en monteren. Negen van de tien gevallen is het probleem dan verholpen, vooropgesteld dat je radiator schoon en groot genoeg is (in geval van een te hoge temperatuur natuurlijk). Dat de thermostaat open gaat in een pannetje warm water geloof ik inmiddels wel, dat heb ik al vaker meegemaakt maar toch waren de problemen pas over met een nieuwe thermostaat.
Als je foto’s maakt, haal dan eerst die inlaatslang weg zodat het huis helemaal zichtbaar is. :thumb7 mei 2012 om 21:57 #18015256De thermostaat is ongeveer 3wkn oud, de oude was volgens de vorige eigenaar niet goed meer, vandaar dat ik de nieuwe er bij kreeg. Waarom ik deze erbij kreeg kwam ik bij het vervangen ook achter, dat was namelijk omdat 1 bout was afgebroken, de andere 3 braken ook bij het loshalen. ik heb ze alle 4 opnieuw moeten tappen dit is gewoon goed gegaan, met de nieuwe thermostaat is het tot nu toe gewoon goed gegaan op afgelopen vrijdag na dus… Het enige wat nog steeds was is dat de meter volledig naar het rood gaat tegen het overkoken aan, en dan de thermostaat pas open. Als de thermostaat open was was de temperatuur gewoon in orde.
Ik vind het alleen zo vreemd dat hij dus afgelopen vrijdag is blijven hangen, ik kan me niets anders voorstellen, hooguit dat hij puur toevallig is blijven hangen, om wat voor reden dan ook. Misschien een luchtbel of dergelijks, maar er zat sowieso genoeg water in, gezien mn temperatuursproblemen bij de oude thermostaat controleer ik dat dus voor elke rit.
Ik ga morgenavond de boel ff loshalen om te kijken hoe het in elkaar steekt, en of ik die bypass nodg heb etc.
8 mei 2012 om 17:42 #18015257Als ik het zo doorlees zoek je het volledig in de verkeerde hoek.
Mijn 1e gedachte was het rechthoekige blokje achter op je dashboard (als die stuk is geeft deze verkeerde waarden) maar bij het verder lezen kan dat al niet, gezien je motor ook echt aan de kook was.
Verders is de werking gelijk van al die thermostaathuizen die op de 2.0E t/m de 3.0E zitten (injectie op een CIH motor) en ervaring leert dat dat sowiso geen probleem is, dus een extra bypass is onzin.
Zonder thermostaat zou hij uberhaupt nauwelijks boven het blauwe gedeelte moeten uitkomen, komt hij hoger, dan is er wat anders aan de hand.
Dus:
of het koelsysteem heeft geen doorstroming, dan wordt hij ook te snel heet (kapotte waterpomp / vin / verstopping)
of je kop(pakking) is naar z’n grootje, scheur in het blok of iets dergelijks, in ieder geval een verbinding met je verbrandingskamer naar het koelsysteem.Thermostaat kan je testen in een pan met kokend water, maar ervaring leert dat 99,9% van de kapotte thermostaten gewoon open blijven en niet dicht.
8 mei 2012 om 18:56 #18015258in de termosstaathuizen zit verschil heb ik zelf een keer ondervonden
er zijn er die dieper zijn deze zitten op de laatste 30e’s
misschien dat je er een verkeerde termostaat in hebt zitten8 mei 2012 om 19:01 #18015259mijn maatje zijn manta B deed dit in het verleden ook, warm lopen, vervolgens therm eruit gemikt en probleem over.
deze wagen deed het voor de ombouw naar 2.4 nooit
een ander maatje rijd inmiddels een 2.4 ascona. daar hangt nog de orginele 2400 in, compleet met inlaat en thermostaathuis. het vermoeden is dat hij geen therm heeft, aangezien deze wagen met de koudere dagen niet warm te krijgen is.
ben wel benieuwd wat hier in dit topic uit komen gaat.
8 mei 2012 om 19:32 #18015260alle thermostaathuizen die ik ooit door m’n vingers gehad heb waren wel gelijk, maar zelfs in dat geval zou de diepte dus niet zoveel uit moeten maken, als de thermostaat gewoon op z’n plek valt en afdicht, moet hij gewoon zijn werk kunnen doen, tenslotte is het gewoon een klep die open en dicht gaat.
Waar je wel verschil in hebt zijn de waterpompen, de 1 heeft meer capaciteit dan de ander, maar ook dat zorgt er alleen voor dat hij meer of minder warm wordt, maar vliegt hij het rode gebied in, dan is er wat anders aan de hand.
Ghanz, in geval nr. 1 kan het zelfs zo zijn dat de kachel een verstopping veroorzaakt, die maakt ook deel uit van het koelcircuit, geval nr. 2, kwestie van even het deksel liften, dan weet je genoeg, het kan best zo zijn dat hij er wel in zit, maar open blijft staan en dus stuk is.
8 mei 2012 om 19:54 #18015261@Henk, die kachel van verhaal 1 werkte gewoon, en ook goed. net als voorheen.
verhaal 2, is een vermoeden van mij.. hij heeft het me wel eens gezegt wat het nu is, wel of geen therm. dat ikke nie meer weet maar t was maar als voorbeeld bedoeld ;)8 mei 2012 om 21:20 #18015262De radiator zelf? is die ook al eens doorgespoeld?
Ik heb net nog met iemand gesproken en die heeft al eens meegemaakt dat de schoepjes van de waterpomp door caviatie weg waren, dus misschien is dat ook nog een puntje van aandacht, ik heb het nog niet meegemaakt bij een CIH.
Wat dit verhaal betreft, je zou eens zonder thermostaat kunnen rijden, kijken wat hij doet, of hij dan te koud blijft of juist normalere temperaturen bereikt, hoe dan ook, normaal is het niet, hij hoort gewoon met thermostaat normale bedrijfstemperaturen te bereiken en niet te koken.
8 mei 2012 om 21:53 #18015263is er ook een waterpomp die op een cih past die andersom moet draaien ? (bv een 6 ribs icm een of andere aircopomp ofzo)
ben zoiets ooit eens tegengekomen bij een v8, dan kan je ook zoeken wat je wil eer je daar achter ben !
maar ik zou de waterpomp er eens afpakken en eens ernaar kijken…. :???:8 mei 2012 om 22:15 #18015264Nou… :hmmz volgens mij niet, de enigste waar ik me niet 100% zeker van ben is de 3.0 24V (dat weet jij beter denk ik) maar verder is de draaiing van de motor altijd dezelfde richting uit en daarmee ook die van de 3.0 24V, en vlgs mij waren de uitgangen van die waterpomp dezelfde richting uit als de andere modellen (werd ook wel eens omgebouwd op een 4-cilinder kan ik me vaag herinneren) dus ik kan het me haast niet voorstellen dat die de andere richting op draait, bovendien is dat er eentje met een multieriem en ik zag op de foto eentje met een V-snaar aandrijving.
8 mei 2012 om 22:19 #18015265Ik rij nu zonder thermostaat en dan komt hij het blauw niet uit… Ghanz, misschien dat het bij jou / anderen goed gaat maar ik raad sterk af zonder thermostaat te rijden. Deze blokken kunnen ontiegelijk veel hebben, dat heb ik al wel gemerkt. Maar als je zonder thermostaat rijd, is de circulatiesnelheid veel te hoog, en kán de cilinder het verst van de waterpomp alsnog heet lopen (spreek niet uit ervaring maar uit verhalen en ervaringen van kennissen), dus pin me er niet op vast.
De waterpomp mankeert niets aan, want er staat nu zonder thermostaat echt een draaikolk in mn radiateur. De radiateur is nog geen 5 weken oud en de koelvloeistof is kraakhelder. Ik heb vandaag geen tijd gehad om de boel open te halen maar ga dit sowieso nog wel doen, dan zal ik hier fotos en bevindingen posten zodat ook anderen er nog iets aan hebben.
Ondertussen heb ik een 82gr thermostaat van gates besteld. Een kennis heeft ook nog wat thermostaatjes liggen dus ik ga wel het een en ander uitproberen.
Nu ik er weer aan terugdenk, is er nog wel iets vreemds voorgevallen. Ik probeer even zo duidelijk mogelijk te beschrijven wat ik heb waargenomen vrijdag:
*15.00 auto warm weggezet na 150km probleemloos rijden.
*17.00 auto gestart om een rit van 38km naar huis te maken.
*Na ca 5km de thermometer op 50%
*Na ca 7km de thermometer op 80% (hier gaat normaal gesproken ongeveer de thermostaat open, en de thermometer terug naar 50%)
*Na ca 8km de thermometer op 100% (foute boel, 1e afrit wil ik er af)
*Na ca 9km begint het blok te tikken (hydrostoters? flinterdunne olie?)
*Na ca 10km gaat de thermometer terug naar 20% (heel vreemd, maar alsnog tikken en geen vermogen)
*500m later heb ik de afrit, gaat de thermometer weer naar 100% en bij het stoplicht aangekomen pleurt de motor uit en gooit het overdrukventiel mn radiateur leeg.8 mei 2012 om 22:28 #18015266koppaking eruit….
mijn eerste ingeving.
maar waarom??? geen idee8 mei 2012 om 22:32 #18015267Bij een V8 hebben ze inderdaad soms verschil in draairichting maar dat komt door de aandrijving: een gewone V-snaar of een serpentine belt. Die laatste moet dan over alle poelies heen en dat zorgt er soms voor dat de waterpomp de “verkeerde kant” op moet draaien. Gebruiken ze de ouderwetse V-snaar, dan zitten er meestal meerdere op die elk een andere groep onderdelen aandrijft (bv 1 snaar die over krukaspoelie, dynamo en waterpomp loopt en 1 snaar die over krukaspoelie, oliepomp en airco pomp loopt).
De kachel verstopt geeft meestal geen hogere temperatuur omdat in de oudere Opels toch al een waterkraan werd gebruikt voor de kacheltemperatuur regeling.Op de foto3 is in ieder geval te zien dat de onderste radiatorslang direkt naar de pomp inlaat gaat en normaal is het toch zo (i.i.g. bij de 30E) dat die naar het thermostaathuis gaat en vandaar met een haakse bocht naar de pompinlaat. Hoort in dat type thermostaathuis een thermostaat met dubbele klep?
Inderdaad kun je alleen zonder thermostaat rijden als je continu met dezelfde belasting rijdt, d.w.z. volgas en dus op een circuit. Je kunt dan namelijk de koelcapaciteit van je systeem aanpassen aan de te verwerken warmte. Ga je op de openbare weg rijden, dan rijdt je soms heel even vollast, dan weer lange tijd deellast of je staat in de file stationar. Voor die sterk afwisselende omstandigheden moet je wel een regeling toepassen omdat anders je koelwater dan weer te warm en dan weer te koud wordt. Daar is dus de thermostaat voor.
BTW, bij circuit auto’s (en dan bedoel ik dus de fabrieksauto’s) hebben ze soms verschillende grootte radiateurs of restrictors om de koeling te regelen of je plakt gewoon een gedeelte van je luchtopening naar de radiateur af als het té koud is voor je systeem. Maar ook voor circuitauto’s is het het makkelijkste om gewoon een thermostaat te gebruiken.8 mei 2012 om 22:34 #18015268f@ghanz…Ja daar was ik bang voor, maar ik heb nu zonder thermostaat na het voorval zaterdag er nog mee gereden. 100%power, geen vloeistoffen verbruikt, als je gas trapt geen vreemde rook uit de uitlaat, geen sludge in de olie, enz. Ik wacht het even af hoe alles loopt deze week met andere thermostaten, en als ik de boel open heb.
8 mei 2012 om 22:42 #18015269Jaapie, ik denk dat er een verkeerde thermostaat in zit en dat je er een moet hebben met slechts een klep.
We gaan het zien.
9 mei 2012 om 07:47 #18015270@HOT ROD wrote:
….Op de foto3 is in ieder geval te zien dat de onderste radiatorslang direkt naar de pomp inlaat gaat en normaal is het toch zo (i.i.g. bij de 30E) dat die naar het thermostaathuis gaat en vandaar met een haakse bocht naar de pompinlaat. Hoort in dat type thermostaathuis een thermostaat met dubbele klep?…
Nu je het zegt valt me dat ook op, de slang hoort bij injectie van de pomp naar het thermostaathuis te lopen en vanaf het onderste punt op de radiateur naar het thermostaathuis.
Als je de foto bekijkt dan krijg je inderdaad de indruk dat de slangen niet goed zitten.
Wat de andere puntjes betreft:
De kachel verstopt geeft meestal geen hogere temperatuur omdat in de oudere Opels toch al een waterkraan werd gebruikt voor de kacheltemperatuur regeling.
De ascona/Manta-B heeft geen kachelkraan in tegenstelling tot andere modellen, de kachel maakt deel uit van het circuit, voor andere modellen klopt het wel, dan maakt het geen verschil.
Inderdaad kun je alleen zonder thermostaat rijden als je continu met dezelfde belasting rijdt, d.w.z. volgas en dus op een circuit.
Klopt, wij rijden met de rallywagen ook zonder thermostaat, in het begin reden we met ene thermostaat met een gaatje erin zodat de temperatuur niet te snel op liep.
9 mei 2012 om 08:20 #18015271Vroeger werd er nogal eens een gaatje in de klep geboord om te voorkomen dat lucht onder de thermostaat ophoopte.
De waspatroon zit dan niet in de koelvloeistof en het kan dan heel lang duren voordat de thermostaat de eerste keer opent. Soms zelfs net na het punt dat de koppakking er al uit lag. Bijkomend effect van het gaatje is inderdaad dat (ge)koelde vloeistof uit de radiator al aan het blok wordt toegevoegd met als gevolg dat de motor langzamer op temperatuur komt.9 mei 2012 om 09:24 #18015272Zoals henk 400rr zegt: De slang gaat van de pomp rechtstreeks naar de radiateur, hoort die niet naar het thermostaathuis te gaan? Ik mis een slang?
9 mei 2012 om 12:46 #18015273@2000 wrote:
Zoals henk 400rr zegt: De slang gaat van de pomp rechtstreeks naar de radiateur, hoort die niet naar het thermostaathuis te gaan? Ik mis een slang?
Goeie morgen…………………..
Als je ff de moeite neemt om het hele topic te lezen zie je in de eerste reactie:
@HOT ROD wrote:Ik kan het zo niet zien wat voor thermostaathuis er op zit maar hij is niet van een 3.0E want jou onderste radiatorslang zit direkt op je waterpomp.
En bedankt. ;)
9 mei 2012 om 16:15 #18015274@HOT ROD wrote:
@2000 wrote:
Zoals henk 400rr zegt: De slang gaat van de pomp rechtstreeks naar de radiateur, hoort die niet naar het thermostaathuis te gaan? Ik mis een slang?
Goeie morgen…………………..
Als je ff de moeite neemt om het hele topic te lezen zie je in de eerste reactie:
@HOT ROD wrote:Ik kan het zo niet zien wat voor thermostaathuis er op zit maar hij is niet van een 3.0E want jou onderste radiatorslang zit direkt op je waterpomp.
En bedankt. ;)
O sorry, ik heb jouw fantastische antwoord over het hoofd gezien. Mijn nederige excuses. :puke
9 mei 2012 om 16:50 #180152759 mei 2012 om 16:58 #18015276Als ik m goed begrijp:
Onderkant ratiateur gaat direct naar waterpomp… Vanaf waterpomp met T splitsing naar kachel met dikke slang en met dunne slang naar gasklep… vanaf gasklep naar linkerkant thermostaathuis… rechterkant thermostaathuis gaat het blok in… En bovenkant thermostaathuis gaat naar de thermostaat zelf en door weer naar bovenkant radiateur…
Rechts in het thermostaathuis/blok zit een sensor. En er zit nog een andere sensor links (die denk naar mn thermometer gaat).
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.