Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Schuifbouten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 mei 2012 om 15:53 #17248319
Ik ben al tijdje op zoek naar replica velgen. Ik vind alleen maar de steek maten van 5×100/5×112.
Mijn vraag is hoe veilig is het om schuifbouten te gebruiken?
We zijn ook van plan om op vakantie te gaan met de vectra c van ons, kunnen ze heel wat kilo’s aan?
Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen!
Gr. Mustafa
7 mei 2012 om 16:02 #18015186ja hoor, schuifbouten zijn best veilig
maar 5×100 alleen gaat niet werken, je kan er max 2 mm mee overbruggen.
5×112 kan dus wel.7 mei 2012 om 16:17 #18015187Idd. Moet eerlijk bekennen dat ik er in het begin ook niet echt voor was maar ik heb er nog geen last mee gehad ;)
Grtz Seth
7 mei 2012 om 17:17 #18015188is geen enkel probleem. Mits er goede centreerringen gebruikt word!!!
7 mei 2012 om 17:50 #18015189Wat een “bout” oplossing!
Een wiel past of past niet, het is niet alleen je eigen leven waar je mee speelt, er zijn ook nog anderen op de weg of voetgangers.
Zoek gewoon wielen die voor je auto gemaakt zijn, daar ben je altijd beter mee af.
7 mei 2012 om 18:00 #18015190@HOT ROD wrote:
Wat een “bout” oplossing!
Een wiel past of past niet, het is niet alleen je eigen leven waar je mee speelt, er zijn ook nog anderen op de weg of voetgangers.
Zoek gewoon wielen die voor je auto gemaakt zijn, daar ben je altijd beter mee af.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Tuurlijk zal het ongetwijfeld minder veilig zijn dan de originele bouten.
Maar het verschil tussen 5×110 en 5×112 is inderdaad maar 2 mm over 5 bouten wat op 0,4 mm per bout komt. Dit is makkelijk
op te vangen door schuifbouten, mits je er goede centreerringen bij neemt7 mei 2012 om 19:44 #18015191ALS ik geen goede steek maat kan vinden ga ik toch schuifbouten gebruiken.
En hoe moet ik ze dan centreren of doet dat de velgen/banden specialist wel?
7 mei 2012 om 19:50 #18015192als je een goede hebt wel
naafgat moet gelijk of groter zijn dan 65.1 mm
als het groter is, moet je de losse ruimte opvullen met centreerringen.het gewicht van je auto rust namelijk op je naaf en niet op je wielbouten.
de wielbouten zorgen er alleen voor dat het wiel tegen de flens vast blijft zitten.7 mei 2012 om 19:54 #18015193Ow zo, nu snap ik het beter. Ik kan toch ook zo’n naaf ring plaatsen of de naaf vergroten (had ik ergens gelezen)?
7 mei 2012 om 20:11 #18015194ja dat kan ook
maar die moeten wel exact op maat zijn met de grootte van het gat en de grootte van de naaf.
dus zorg dan wel dat je de goede hebt.7 mei 2012 om 20:22 #18015195ik zal eens goed doorzoeken.
bedankt voor je hulp!
7 mei 2012 om 21:17 #18015196Zijn die opvulringen dan van staal of alluminium?? De ringen die ik soms zie zijn toch van kunststof.
7 mei 2012 om 21:28 #18015197Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Zijn vaak van kunststof. Centreerringen zorgen er namelijk alleen maar voor dat je velg niet kan verschuiven ten opzichte van je naaf.
7 mei 2012 om 22:06 #18015198Die van mij zijn van aluminium maar die zijn ook custom made. :)
8 mei 2012 om 00:09 #18015199@martklanderman wrote:
Zijn vaak van kunststof. Centreerringen zorgen er namelijk alleen maar voor dat je velg niet kan verschuiven ten opzichte van je naaf.
@sw_reijnders wrote:
het gewicht van je auto rust namelijk op je naaf en niet op je wielbouten.
de wielbouten zorgen er alleen voor dat het wiel tegen de flens vast blijft zitten.Duidelijk toch?? :hmmz
8 mei 2012 om 06:08 #18015200@HOT ROD wrote:
@martklanderman wrote:
Zijn vaak van kunststof. Centreerringen zorgen er namelijk alleen maar voor dat je velg niet kan verschuiven ten opzichte van je naaf.
@sw_reijnders wrote:
het gewicht van je auto rust namelijk op je naaf en niet op je wielbouten.
de wielbouten zorgen er alleen voor dat het wiel tegen de flens vast blijft zitten.Duidelijk toch?? :hmmz
Nop het wiel rust niet op de naaf zelf.
Maar het raak vlak van de naaf.
Waar de boutgaten in zitten of de tapeinden.
Het enige waar een naaf voor is is om het wiel te centreren.Schuifbouten is geen enkel probleem. Een goed merk als BBS levert zelfs wielen voor opel met schuifbouten.
Maar er moet idd een goede centreer ring gebruikt worden.8 mei 2012 om 07:36 #18015201Kan iemand mij misschien uitleggen wat J maat is van een velg?
Ik heb gisteren voor de maten gemaild en nu vragen ze mij de J maat, ik zou echt niet weten wat een J maat is.
Mn volgende vraag is dan wat is de minimum en maximum J maat voor Vectra C GTS?
Gr. Mustafa
8 mei 2012 om 07:54 #18015202J is de vorm van het velgbed.. het cijver wat ervoor staat is de hoeveelheid inch de velg breed is.
8 mei 2012 om 07:58 #18015203Ik heb hier op forum gekeken en zie dat sommigen op 8J velgen rijden, dus neem ik aan dat 8J zonder problemen onder mijn auto zal passen!?
8 mei 2012 om 08:32 #18015204@HOT ROD wrote:
@martklanderman wrote:
Zijn vaak van kunststof. Centreerringen zorgen er namelijk alleen maar voor dat je velg niet kan verschuiven ten opzichte van je naaf.
@sw_reijnders wrote:
het gewicht van je auto rust namelijk op je naaf en niet op je wielbouten.
de wielbouten zorgen er alleen voor dat het wiel tegen de flens vast blijft zitten.Duidelijk toch?? :hmmz
Centreerringen zorgen ervoor dat je velg precies gecentreerd op de flens zit bij het monteren. Het gewicht van de auto staat er echt niet op hoor!
De kracht waarmee de velg tegen de flens gedrukt wordt zorgt ervoor dat het gewicht gedragen wordt door de wrijving die ontstaat door het met het juiste moment aandraaien van de wielbouten.
Vroeger had je geeneens centreerringen en werd het wiel door de wielbouten zelf gecentreerd. Nu doe je dat met het naafgat en de naaf, en zo nodig, als het naafgat groter is dan de naaf, met centreerringen.
Behalve het gewicht van de auto worden ook aandrijf- en remkrachten opgevangen door de wrijving tussen velg en flens, en niet door de wielbouten.Dus zolang je met schuifbouten net zoveel wrijving tussen velg en flens kunt bewerkstelligen als met gewone wielbouten is er helemaal geen probleem, laat staan een veiligheidsrisico.
8 mei 2012 om 14:58 #18015205 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.