Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Mengsel te rijk??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 mei 2012 om 11:38 #17248253
Ik heb een Astra G x20xev omgebouwd naar C20XE. DDV gechipt en 3 bar benzinedrukregelaar. Verder standaard, wel heb ik nog de standaard x20xev kat onder de auto.
Nu het volgende probleem, als ik boven de 170 km/u kom en geef vol gas dan wil de motor wel versnellen, maar komt maar heel langzaam tot 190km/u en gaat het ECU lampje branden met storingscode 13(lambda) en 45 (mengsel te rijk).
Als ik weer terug zak in snelheid/toeren gaat het ECU lampje weer uit.
Verder draait de motor altijd normaal zonder storingen.Ik heb het gevoel dat de Astra-kat hiermee te maken heeft, mede omdat de motor ongewijzigd ooit in een Kadett GSI 16v heeft gezeten en de 225km/u haalde zonder problemen of is de lambda de boosdoener??
Wie weet meer of herkent het probleem?
5 mei 2012 om 15:51 #18014604ben bang dat de lambdasonde hier het probleem is.
het klinkt mij namelijk erg bekend in de oren.
5 mei 2012 om 16:12 #18014605De drie bar drukregelaar lijkt me ook voor de hand liggen?
5 mei 2012 om 16:27 #18014606De 3bar drukregelaar heeft er altijd op gezeten, ook toen het blok nog in de Kadett lag en heeft altijd goed gewerkt. Sterker, je moet min. 3bar hebben wanneer de ECU gechipt is en de latere C20XE M2.5 blokken hadden zelfs een 3 bar regelaar standaard.
Dan toch maar eens een nieuwe lambda proberen….
5 mei 2012 om 16:31 #18014607drukregelaar zal het niet aan liggen.
kat ook niet.
heb met een XEV kat nog op de LET gereden zelfs. Niet ideaal, maar zonder storingen.denk dat het met je lambda te maken heeft ja.
lambda voor een XE M2.8 heb ik nog wel liggen :thumb
5 mei 2012 om 18:52 #18014608Rij mijne nu sinds twee dagen met heel veel plezier lambda vrij. En dat kan ik iedereen die M2.5 rijdt van harte aanbevelen!! Mijne had nogal eens een beetje ploffen in de uitlaat bij gas los laten en dat is nu weg, ook is hij vooral onder in de toeren veel gretiger. Ik ben er zeer verrast door, want had eigenlijk niet zo’n vooruitgang verwacht!
Even nog voor de herhaling: Pin20 van ECU aan massa. Bij mij moest ik hiervoor een contact bijplaatsen in de stekker, dat contact heb ik uit een oude connector gehaald met een stuk draad er aan. En dan gewoon de lambda stekker los trekken…
Ben benieuwd of het nog uitmaakt in verbruik.
5 mei 2012 om 19:17 #18014609Gaat het ECU lampje dan niet branden en hoe zit het met de emissie waarden (APK eis)?
5 mei 2012 om 20:22 #18014610Kijk eerst je gasklepschakelaar maar na. Ik denk dat hij in deellastmappen blijft lopen waardoor de lambda wilt bijregelen. Vollast doet de lambda niet mee en zou hij ook geen storing mogen geven.
5 mei 2012 om 20:38 #18014611@zsfg wrote:
Gaat het ECU lampje dan niet branden en hoe zit het met de emissie waarden (APK eis)?
Nee, als je pin 20 aan massa legt dan werkt het motormanagement zoals bij een 20XE gewoon zonder lambda. De 20XE moest dan wel weer op de LMM afgeregeld worden qua CO waarde, maar je kan dit eerst eens proberen en even bij de APK garage laten meten wat het doet. Mocht het een APK probleem zijn dan kun je het altijd heel eenvoudig terug bouwen door de lambda stekkers weer in elkaar te klikken en pin 20 los te trekken. Heb bij mij gewoon op het draadje van pin 20 een krokodillebekje gezet, maar dat gaat dan een oogje worden met de krimptang en dan kan hij op een van de boutjes van de ECU massa maken op het chassis.
P.S. Ik zou wel als je zonder lambda door het leven wilt gaan de kat er onder uit halen want die heeft dan geen zin meer. Aangezien het een Astra G is kon dit nog wel eens lastig worden met de APK omdat hij van na 96 is….
5 mei 2012 om 20:57 #18014612@Miruni wrote:
Kijk eerst je gasklepschakelaar maar na. Ik denk dat hij in deellastmappen blijft lopen waardoor de lambda wilt bijregelen. Vollast doet de lambda niet mee en zou hij ook geen storing mogen geven.
Zeker een heel grote kans….
Is voor deze auto misschien wel het makkelijkst….
6 mei 2012 om 14:54 #18014613Allemaal bedankt voor jullie bijdrage.
Allereerst heb ik vandaag de lambda eraf gehaald en pin 20 aan de massa verbonden. Ik heb nog nauwelijks tijd gehad om ermee te rijden, maar ik heb iig geen storingsmelding en hij loopt goed.
Idd zou ik de kat willen weghalen, moet dan alleen wel een lege kat worden. Mss dat ik de emissiewaarden toch kan halen zonder de originele kat er weer onder te moeten zetten. Eerst maar eens gaan meten, dan weet ik meer…
Vwb de storingsmeldingen: dat kan ik voorlopig niet uittesten, ik rij niet elke dag boven de 170 km/u…
Ik ga morgen even de gasklepschakelaar testen.
2 juni 2012 om 20:02 #18014614@Vinci wrote:
@zsfg wrote:
Gaat het ECU lampje dan niet branden en hoe zit het met de emissie waarden (APK eis)?
Nee, als je pin 20 aan massa legt dan werkt het motormanagement zoals bij een 20XE gewoon zonder lambda. De 20XE moest dan wel weer op de LMM afgeregeld worden qua CO waarde, maar je kan dit eerst eens proberen en even bij de APK garage laten meten wat het doet. Mocht het een APK probleem zijn dan kun je het altijd heel eenvoudig terug bouwen door de lambda stekkers weer in elkaar te klikken en pin 20 los te trekken. Heb bij mij gewoon op het draadje van pin 20 een krokodillebekje gezet, maar dat gaat dan een oogje worden met de krimptang en dan kan hij op een van de boutjes van de ECU massa maken op het chassis.
P.S. Ik zou wel als je zonder lambda door het leven wilt gaan de kat er onder uit halen want die heeft dan geen zin meer. Aangezien het een Astra G is kon dit nog wel eens lastig worden met de APK omdat hij van na 96 is….
gaat dit ook werken met een m2.8?
2 juni 2012 om 21:40 #18014615@kadettgsicrosser wrote:
@Vinci wrote:
@zsfg wrote:
Gaat het ECU lampje dan niet branden en hoe zit het met de emissie waarden (APK eis)?
Nee, als je pin 20 aan massa legt dan werkt het motormanagement zoals bij een 20XE gewoon zonder lambda. De 20XE moest dan wel weer op de LMM afgeregeld worden qua CO waarde, maar je kan dit eerst eens proberen en even bij de APK garage laten meten wat het doet. Mocht het een APK probleem zijn dan kun je het altijd heel eenvoudig terug bouwen door de lambda stekkers weer in elkaar te klikken en pin 20 los te trekken. Heb bij mij gewoon op het draadje van pin 20 een krokodillebekje gezet, maar dat gaat dan een oogje worden met de krimptang en dan kan hij op een van de boutjes van de ECU massa maken op het chassis.
P.S. Ik zou wel als je zonder lambda door het leven wilt gaan de kat er onder uit halen want die heeft dan geen zin meer. Aangezien het een Astra G is kon dit nog wel eens lastig worden met de APK omdat hij van na 96 is….
gaat dit ook werken met een m2.8?
Nee helaas…
2 juni 2012 om 21:46 #18014616Hier in de beide schema’s zie je duidelijk bij het M2.5 schema een draad vanaf pin 20 naar massa met de indicatie “Nicht mit/not with P32” En P32 is de lambda sensor. Met andere woorden, deze draad NIET aan massa leggen als P32 aangesloten zit!! Met andere woorden, als de lambda los getrokken wordt deze draad WEL verbinden…
In het schema van M2.8 is zo’n draad niet aangegeven, immers toen M2.8 op de markt kwam lagen er al wetten klaar zodat Opel (Bosch) al wist dat de geregelde KAT een verplichting zou worden, wat de noodzaak voor het negeren van de lambda ook gelijk onnodig maakte…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.