Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › oliekoeler ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 mei 2012 om 08:40 #17248138
Kan iemand me vertellen wat het nut is van een oliekoeler ?
Heb een corsa b met een 2.0 8v voor de autocross.
Daar zit al een grote radiateur in met 2 grote koelvinnen alleen piekte de temperatuur gisteren de 100 graden aan. ( was wel een hele zware baan en heel veel mensen hadden warmlopers )Nu vraag ik me af hoeveel zo’n oliekoeler helpt.
En als ik zo’n set wil aanschaffen kan ik dan zo’n universele set van ebay kopen of misschien beter een gebruikte originele ?Heb geen rijwind onder de motorkap maar dat zou ik eventueel kunnen oplossen door er een koelvinnetje op te zetten.
1 mei 2012 om 09:04 #18012988Ik zou zeggen; lees dit artikel eens:
http://www.hotrod.nl/PDF/olietemperatuur.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
1 mei 2012 om 14:16 #18012989ok, dat is me dus duidelijk
maar als ik er een koeler opzet, met hoeveel graden zou ik mn motortemperatuur dan terug kunnen krijgen ?1 mei 2012 om 14:18 #18012990Ik heb niet zo gek lang geleden een hele set gekocht van mp. Was echt niet duur en zag er nog een stuk schoner uit dan mijn oude waarvan de koppelingen kapot waren.
1 mei 2012 om 14:31 #18012991@jds wrote:
ok, dat is me dus duidelijk
maar als ik er een koeler opzet, met hoeveel graden zou ik mn motortemperatuur dan terug kunnen krijgen ?Dat is een kwestie van rekenen. Erg eenvoudig is het niet. Je dient een hoop te weten:
De hoeveelheid olie die door de koeler stroomt per tijdseenheid.
De koelcapaciteit van de koeler : Hoeveel warmte kan de koeler afstaan bij welke luchtdoorstroming?
De gemiddelde snelheid van de auto.
De gemiddelde hoeveelheid lucht die op je koeler terecht komt.
De temperatuur van de olie.Met deze (en nog een aantal gegevens) zou je kunnen berekenen hoeveel graden je je olie ongeveer zou kunnen koelen per tijdseenheid.
Vervolgens dien je te kijken in hoeveel tijd alle olie een keer door het blok is geweest en wat de toegevoegde warmte daaraan is geweest. Daarnaast moet je dan ook de capaciteit van je blok aan warmte uitrekenen d.m.v. soortelijke warmte en gewicht. En daarbij rekening houden met de verliezen door bijvoorbeeld open lucht.
M.a.w. een prima avondje rekenwerk. Dit hierboven is trouwens een scenario hoe het ongeveer zou moeten, had niet zo’n zin om het exact voor te kauwen, daar het toch onzin is om te berekenen.
Beter kijk je hoe warm je olie / blok wordt tijdens de cross. Dan kun je altijd besluiten om wel of niet een oliekoeler erbij te houden ;)
1 mei 2012 om 15:55 #18012992juistem, maar dat berekenen word hem niet :hmmz
koelwatertemperatuur werd nu net 100 graden ( heeft heel even de 100 aangetikt )
er vanuit gaand dat die link die jij me gaf het goed heeft zit mn olietemperatuur dan zo rond de 120 graden. ( achteraf was mn spruitstuk ook lek en dat zal er ook niet aan meehelpen ) Nu ga ik de koeling nog iets aanpassen maar dat zal maar een klein beetje helpen.
Dus….. lijkt het mij verstandig om zo’n oliekoeler te plaatsen met eventueel een kleine vin ( computervinachtig ) en die te laten draaien.
als ik mn motor er 3 graden mee kan terugkoelen ben ik al blij :D@ kaneelschep, heb je een link naar die advertentie ?
4 mei 2012 om 15:43 #18012993Ik zou voor een blok in de cross, die dus alleen maar hoge toeren draait en dus vreselijk warm word, gewoon lekker een oliekoeler monteren. Daar word die nooit slechter van, ;)
Dan zou ik een originele koeler pakken van Opel, dan is het plug & play en daar zijn de zat van de krijgen.succes
4 mei 2012 om 17:55 #18012994Oliekoeler is altijd aan te bevelen.
Je kan daarnaast je koelwater thermostaat vervangen voor 1 die eerder open gaat, dan houdt je het meestal ook koeler.
Ook kan je je fanschakelaar vervangen voor 1 die de fans eerder aanzet.4 mei 2012 om 17:57 #18012995ja, ga het ook doen ;)
weet alleen nog niet of ik voor nieuw of gebruikt origineel ga.7 juni 2012 om 20:16 #18012996Rijd je met koelwater of met gewoon water?
7 juni 2012 om 21:57 #18012997wrss met water koelvloeistof mag niet en dat spul wat wel mag is heel duur :swear
100 gr is best te doen hoor!
veel lager zal je hem niet krijgen op een zware (zand) baan ook met olie koeler niet
die slangen van je olie koeler komen op je oliefilterhuis
een keer te diep in het zand of je aandrijfas van die kant knapt en ze knikken of breken af
gaat je vast moter blokjes kosten
zoek maar een standaart klasse auto op de cross met een olie koeler ;)temperatuur tot 110 gr gaat best goed na de manche weer netjes terug laten koelen voordat je hem uitzet
en uiteraard zorgen dat je knappe water slangen hebt (siliconen)gaat wel lekker hard zeker zo,n corsa met een 8v
gr arnold
16 juni 2012 om 08:09 #18012998nou, ben inmiddels al weer heel wat wijzer.
we hebben de afgelopen keer met water gereden, maar de bedoeling in om de volgende keer met kvs te gaan rijden. Er is immers toch bijna geen controle op.
Daarnaast gaan we de koelkap 100% luchtdicht maken. Er zit een passat diesel radiateur in in combinatie met en dubbele koelvin van een peugeot 406 coupe welke nu nog handgeschakeld zijn.
Dat handgeschakelde gaat er af en daar gaan we een thermoschakelaar voor gebruiken die schakelt bij de 85 graden en aanblijft tot 80 graden en dan weer uitgaat. Op die manier hoef ik niet meer op de koelmeter te schakelen want die begint pas bij 90 graden.
Heb stalen c.v. leidingen voor de koeling met standaard rubberen aansluitingen (mn radiateur zit achterin )En of dat hard gaat met zo’n 2.0 8v ? :hmmz
Heb er de afgelopen cross een audi quattro 2.8 op mn sokken uitgereden, net zoals de subaru leggancy 4×4 en een vr6’je ( weet niet zeker of die vr6 100% in orde was maar die audi en die leggancy zeker wel )
Alleen die opgevoerde kadett en die opgevoerde astra had ik het moeilijk mee :hmmzEn raar dat de mensen dan staan te kijken als je met je corsa’tje 5 deurs wegblaast :afro
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.