Forumindex › Forums › Modellen › Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) › Probleem Combo witte rook zoemend geluid
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 april 2012 om 07:25 #17248101
Heb probleem met onze Combo Z13DTJ (60000km). Ben een autoleek so here goes….het is begonnen met een ratelend geluidje aan de motor. Iets later kwam er een zoemend fluitend geluid bij en begon ik ook minder kracht te krijgen als ik het pedaal in drukte. Heb toen mijn brandstoffilter, oliefilter, olie (5w40 volgens boekje, vorige eigenaar had er 5w30 op gedaan) en luchtfilter vervangen. Wat later begon ik meer en meer kracht te verliezen en begon het gezoem erger te worden. Dan begon het met de witte stinkende rook (rare geur)uit de uitlaat. Haalde ook niet meer de toeren die ik voorheen haalde.Volgens mijn neef kwam het tikkend geluid van de ketting die de nokkenas aandrijft. Deze heeft hij vervangen en inderdaad de geleider van de ketting was helemaal uitgesleten en plastic gedeelte stuk waardoor speling op de ketting. Volgens hem is er hier gelukkig geen schade berokkend aan de kleppen en draaide alles soepel. Nu vroeg ik mij af of deze twee problemen sowieso aan elkaar gelinked zijn of niet? Olie- en koelvloeistofpeil bleken ook te dalen.Hij dacht dat de olie(5w40) mss te dun was en samen met sleet op de turbo alles via de uitlaat naar buiten blies. Dan heb ik op zijn aangeven geprobeerd met 10W40 maar probleem blijft. Als hij koud staat geen rook en gezoem is minder. Naarmate hij warm wordt heel veel witte rook, gezoem (alsof er iets doldraaid) wordt sterker en minder power als ik pedaal in druk (trekt niet door).
Olie- en koelvloeistofpeil dalen nog steeds. Please help a blind dumbass out ….
Allvast bedankt30 april 2012 om 07:49 #18012578Lekke koppakking klinkt het verhaal…
Lat het koelsysteem onder druk zetten om lekkages op te sporen, en laat een Cilinder lektest uitvoeren..
en haal die 10w40 zsm uit je motor, dat vinden zowel de kettingspanner als de turbo niet heel leuk namelijk, zeker niet als de winter weer komt…
5w30 of 5w40 hoort erin
Willem
30 april 2012 om 18:27 #18012579Willem, alvast bedankt voor de info.
Zou het eventueel ook kunnen dat de turbo stuk is? Veronderstel dat er bij een kapotte koppakking ook rook vanonder de motorkap zou komen of heb ik het mis?
Wou gewoon wat dingen uitsluiten voor ik mij hier weer op kosten jaag.30 april 2012 om 21:03 #18012580Ik zou niet weten waarom er met een kapotte koppakking per definitie rook onder de motorkap vandaan zou moeten komen.
Als je verstand hebt van verbrandingsmotoren, en hoe deze in elkaar zitten, weet je dat er VELEN dichtingen in een koppakking zitten, en dat deze dus niet per see naar buiten hoeft te lekken.
Er zitten Dichtingen voor de:
– Cilinders
– Koelwaterkanalen
– Oliedruk kanalen (aanvoer olie naar cilinderkop / hoge druk)
– Olieretour (olie wat terug loopt naar carter / lagedruk)
– Carterventilatie (niet alle motoren, kan ook uitwendig geregeld worden)Er zijn dan ook velen manieren dat deze pakking kan lekken:
– Van Olie aanvoer naar koelkanaal > Olie in koelvloeistof
– Van Koelkanaal naar Olieretour > Koelvloeistof in de motorolie
– Van koelkanaal naar Cilinder > Witte rook uit de uitlaat / veel Druk in koelsysteem
– Van oliekanaal naar Cilinder > Hoge Carterdruk of olierook
– Van een van deze naar buiten > uitwendige lekkageWillem
1 mei 2012 om 16:19 #18012581Ja, ik ken natuurlijk zogoed als niks van auto’s. Ik zal de pakking zeker laten checken maar begrijp nog altijd niet zo goed waar dat fluitend gezoem vandaan komt als je het pedaal induwt. Lijkt echt alsof er iets als een gek in het rond aan het spinnen is. Vandaar dat ik bleef zeuren over die turbo. Kan je daar mss nog iets over kwijt.
Bedankt.2 mei 2012 om 11:53 #18012582De Turbo misschien, die geluid maakt…
Dat doet ie alleen als de motor belast word…
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.