Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › banjobout inlaatspruitstuk?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 april 2012 om 20:41 #17248043
hoi vraagje ik heb de banjo bout op het inlaatspruitstuk in het midden bij je gasklephuis waar 2 kleine koelslangen en een slangetje naar de kleppendeksel op zitten losgehaald nu is de aansluiting waar het slangetje op zit van de kleppendeksel dicht hoort deze helemaal open te zijn of hoort ie halverwege dicht te zijn volgens mijn moeten je carterdampen daar door het inlaat naar binnen gaan :(
27 april 2012 om 22:58 #18011976Zit standaard een piepklein gaatje in (kan net een speld door denk ik), het advies is deze op 2,5mm op te boren. Dat bevorderd de carterventilatie!
27 april 2012 om 23:51 #18011977Dan gaat het staionair toerental.wel omhoog heb mijne met 1.5mm opgeboord en.een brandschoon inlaat spruitstuk sinds deze.mod.
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
28 april 2012 om 07:15 #18011978bedankt voor de snelle reactie ik weet weer even voldoende :thumb
30 april 2012 om 17:20 #18011979heb net met 1,5 mm boortje weer het gaatje open gemaakt zat inderdaat verstopt zal hem nu nog niet groter maken eerst maar even kijken hoe dit gaat :thumb
6 mei 2012 om 10:34 #18011980Zijn de koelleidingen die hierboven beschreven zijn noodzakelijk? Lijkt mij van niet, en zou ze graag weg laten?
6 mei 2012 om 14:24 #18011981@2000 wrote:
Zijn de koelleidingen die hierboven beschreven zijn noodzakelijk? Lijkt mij van niet, en zou ze graag weg laten?
Niet echt, is voor het voorverwarmen van het gasklephuis. Zul je hooguit ‘s winters profijt van hebben….. Je kan die uitgang vanaf boven de waterpomp gewoon afdoppen.
6 mei 2012 om 15:17 #18011982@Vinci wrote:
@2000 wrote:
Zijn de koelleidingen die hierboven beschreven zijn noodzakelijk? Lijkt mij van niet, en zou ze graag weg laten?
Niet echt, is voor het voorverwarmen van het gasklephuis. Zul je hooguit ‘s winters profijt van hebben….. Je kan die uitgang vanaf boven de waterpomp gewoon afdoppen.
Mooi, scheelt weer een leiding op de radiateur. Blinddopje in het spruitstuk en klaar :thumbup
6 mei 2012 om 19:09 #18011983@ 2000:Een leiding naar je radiateur??? Deze slang hoort naar je koelvat te gaan. Als je de gasklepverwarming niet wil gebruiken, zou ik vanaf je inlaatspruitstuk direct naar je vat gaan ipv door je gasklep. Dit voor continu ontluchting. Maar ik zou hem niet afdoppen.
succes
6 mei 2012 om 19:18 #18011984ik heb hem wel aangesloten ik heb wel die dikke aansluiting onder het inlaatspruitstuk afgedopt ik vindt wel dat ie er lang over doet dat ie op temperatuur komt weet niet of dat komt omdat ik die andere afgdopt heb :wtf
6 mei 2012 om 19:26 #18011985Ik snap je nu ff niet meer. Wat heb je nou wel afgedopt, en wat niet?
6 mei 2012 om 19:26 #18011986Volgens mij maakt dat niet zo veel uit, het hoogste punt zit toch in je radiateur? Bij mijn motor heeft die koppeling tijden lang verstopt gezeten en die ontluchtte ook prima. Die ontluchtte gewoon op de bovenste dunne slang van de radiateur.
6 mei 2012 om 19:31 #18011987@marcelcoupe wrote:
ik heb hem wel aangesloten ik heb wel die dikke aansluiting onder het inlaatspruitstuk afgedopt ik vindt wel dat ie er lang over doet dat ie op temperatuur komt weet niet of dat komt omdat ik die andere afgdopt heb :wtf
Moet niet uit maken, ik begrijp dat je die drie-weg darm bedoelt? Die wordt bij heel veel motoren vervangen voor een S-vormige slang. Ook dit is inlaat voorverwarming.
Moet de pret volgens mij ook niet drukken.
Niet snel warm worden lijkt me eerder een thermostaat probleempje, best kans dat die niet goed sluit. Dit kun je zo testen door hem er eens uit te halen en in een pannetje te leggen met kokend water. (of bij koud eens checken al of hij dan wel gesloten is)
6 mei 2012 om 19:41 #18011988@Vinci wrote:
Volgens mij maakt dat niet zo veel uit, het hoogste punt zit toch in je radiateur? Bij mijn motor heeft die koppeling tijden lang verstopt gezeten en die ontluchtte ook prima. Die ontluchtte gewoon op de bovenste dunne slang van de radiateur.
En als je thermostaat nog dicht zit dan? dan circuleer die nog niet door je radiateur en zal die daar dus ook niet ontluchten.
Je kan hem wel afdoppen, maar zou het niet doen. Is immers wel het hoogste punt van je blok.
Ik heb dit al eens eerder in een ander topic aangegeven en toen was je het volledig met me eens dat je deze aansluiting idd niet moest afdoppen, :hmmz
kan het topic alleen zo snel niet meer terug vinden6 mei 2012 om 19:46 #18011989hier heb ik hem vinci:
halverwege pagina 1.
en dit zijn je eigen woorden: Ja precies nooit afdoppen! Dit is bij je blok het hoogste punt, dus werkt perfect om dat goed continue te ontluchten.
:wtf
6 mei 2012 om 20:43 #18011990Klopt, normaal ben ik van de stelling het zal wel niet voor niks zo ontworpen zijn. Alleen als ik er achteraf naar terug kijk (na vele andere projecten te hebben bekeken van C20XE motoren in kitcars o.a.) zie je dat menigeen dit niet gebruikt. Dit is ook zeker niet het hoogste punt in het blok, dat is toch zeker de kop zelf.
Het is natuurlijk nooit een slecht idee om die uitgang met een slang naar het KVS tankje te loodsen om gelijk al te ontluchten, maar als je goed naar zo’n blok kijkt dan zal de hele waterpomp en de buis er naar toe als eerste geheel vol lopen met vloeistof bij een eerste vulling. Eventuele bellen die dan nog uit de kop komen zullen in ieder geval niet zo snel in de pomp blijven hangen.
Achteraf gezien dan is dit blok wel zo ontworpen dat het niet zo moeizaam ontlucht als ik eerder dacht.
6 mei 2012 om 21:03 #18011991idd. het ontluchten is ook geen ramp bij deze motoren. Zeker niet als je ze vergelijkt met de nieuwe type motoren zoals bv: insignia en Astra j. Bij deze motoren gaat de thermostaat pas open boven de 100 graden. Deze motoren kun je dan ook niet ontluchten terwijl de motor draait met de dop eraf omdat het water in het vak al kookt voor dat de thermostaat open gaat.
maar bedoelde met hoogste punt van je blok waar een slang op zit ( oftewel een uitgang om te ontuchten). deze aansluiting zit namelijk hoger als de slang aan de zijkant van je kop (onder je verdeler).
maar word wel een beetje -offtopic zo.
6 mei 2012 om 22:53 #18011992Ik heb het zelf over de banjobout, met de 2 bijbehorende slangetjes. Ik zie de verwarmende waarde van dat ene boutje niet zo. De rest zit er natuurlijk wel op. De dunne aansluiting op het spruitstuk vervang ik voor een soort van ontluchtings nippel. Expansie vat heb ik niet.
7 mei 2012 om 09:04 #18011993Lijkt mij een prima plan, dan kun je altijd nog die nippel nog een paar keer openen als je het systeem gaat vullen voor het eerst.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.