Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › c20xe m2.8 hoog stationair draaien
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 april 2012 om 19:30 #17247993
hoi mijn m2.8 blijft warm rondt de 2000 toeren draaien heb verschillende statioair regelkleppen geprobeerd op gasklephuis is alles terug gestelt kan het die aansluiting wezen op het inlaatspruitstuk waar waterslangen en een vacumm slang zitten heb gelezen dat je die iets kan opboren.
als ik de slang van de regelklep iets dichtknijp dat loopt ie rustiger :hmmz25 april 2012 om 20:53 #18011266Geen valse lucht??
Staan bijde gaskleppen volledig gesloten??
Willem
26 april 2012 om 18:17 #18011267hoi wim v6 de gaskleppen staan beide dicht het halfe maantje is er ook uit heb ik voor nood even dicht gekit zal even een ander gasklephuis proberen kijken wat ie doet.
hij rijd veder goed alleen statioar te hoog voor apk26 april 2012 om 19:20 #18011268Stationair te hoog voor apk?? Staat nergens een waarde die het toerental moet zyn. By my is
stationair toerental de waarde die de motor draait
als je het gaspedaal los hebt.26 april 2012 om 19:58 #18011269maak je stapen motor maar schoon leg hem paar dagen in de benzine had ik ook
27 april 2012 om 04:45 #18011270ik heb hem al een nacht in de benzine gehad hielp niet helaas
27 april 2012 om 05:04 #18011271ik had hem in een emrtje wat je kan afsluiten en paar keer mee geramelt 4 of 5 dagen lang mijne liep in het begin 2000 tot 2500 toeren
27 april 2012 om 05:04 #18011272of even een andere erop zeten
27 april 2012 om 08:19 #18011273Nogmaals,er staat in het apk boek nergens wat het stationair toerental moet zyn. by my is dit geen probleem tydens apk.
Maar de klacht komt waarschynlyk toch echt van de stationaire motor.27 april 2012 om 23:05 #18011274Komt vaak voor, heb al eens in een onderwerpje van A tot Z uitgelegd hoe je alle mogelijke mogelijkheden kunt uitsluiten met wat testjes.
Ik zou eens beginnen met de slang van de stappenmotor helemaal afklemmen en kijken of hij dan afslaat, dit moet hij dan vrijwel onmiddelijk doen….
Zo niet is het valse lucht, zo ja kan het nog steeds valse lucht zijn. Omdat het helemaal vacuum trekt trek je soms ook een scheurtje in een slang of een lekke (gescheurde) pakking dicht namelijk…
Volgende test is dus om de stappenmotor slang onderaan de SFI bak los te maken en de inlaat helemaal dicht te houden met je hand (als je hand groot genoeg is, anders even een jampot ofzo zoeken die je op de plek van de LMM kunt plaatsen) en dan op de slang naar de stappenmotor toe blazen. Hiermee mag er totaal geen lucht ergens ontsnappen!
Dat is de vacuum en druk lek test….
Een andere mogelijkheid is je gasklep positie sensor, maar bij 2.8 denk ik hier niet direct aan.
Verdere mogelijkheden zijn bekabeling van de stappenmotor en/of ECU of de ECU zelf, maar ook dat is zeeeeer onwaarschijnlijk.
Succes! :thumb
30 april 2012 om 17:18 #18011275bedankt voor de info vinni ik heb 2 stappenmotors geprobeerd hielp niets nu had ik er nog een liggen daar stond een kruis op ik dacht dat ie stuk was deze toch maar geprobeerd en toen bleef hij niet meer stationair draaien joepie nu kan ik de stelschroefen weer veder afstellen nu draait ie weer stationair :D bedankt
5 januari 2014 om 15:46 #18011276Nu heb ik dit gezeur ook , een tijd geleden ook de jampot test gedaan ook geen lek te vinden.
Inlaat pakking vervangen, tussen de inlaat hoed en gasklep ook nieuw geseald.Een nieuwe lfr gekocht, in totaal 3 getest.
Geen resultaat, ik wilde het schroefje op de lfr nog aanpassen alleen kreeg ik hem niet lekker versteld .(Ik had geen goede imbus)
De kop is wel flink aangepast maar alles lijkt toch dicht.
Zie ik wat over het hoofd
5 januari 2014 om 19:51 #18011277Mijn post hierboven is al weer oud en heb inmiddels meer ervaring er mee, wat je goed moet onderscheiden is het deel boven en het deel onder de gaskleppen. Ga ik nog even niet van traction control uit. Hoog stationair ligt eigenlijk nooit aan de SFI bak pakking, die zit namelijk boven de gaskleppen. Alles wat daar zit veroorzaakt in principe geen hoog stationair, dit hele traject is enkel in functie met de gaskleppen open, dus juist in deel of vollast. Het gedeelte onder de gaskleppen is waar je goed naar moet kijken bij stationair problemen, en dé test is dan de SFI bak er af halen en de gaskleppen goed dicht houden met je hand. Dat kan of wel op de hevel, of gewoon met een vinger de grote klep dicht gedrukt houden. De stappenmotor heeft standaard een kiertje, laten we daar even vanuit gaan, dat er nog nooit aan is gedraaid. Dan kun je dus de slang die van de SFI bak naar de stappenmotor loopt onder druk brengen door er op te blazen. Hoor je dan ergens lucht ontsnappen dan is dat een mogelijk probleem. Er ontsnapt altijd wel iets lucht, maar dat moet maar heel weinig zijn. Het moet als je je wangen bol blaast in een paar seconden leeg lopen, maar in eerste instantie aanvoelen als potdicht. De plekken waar standaard wat lucht langs gaat is bij de gaskleppen zelf, en richting de kleppendeksel door de dunne slang bovenop. Als die geen lucht doorlaat, en dat is ook een veel voorkomend probleem bij een XE, dan is het kanaaltje verstopt. Daar is ook een topic over, want die kun je ietsjes uitboren en een zeer veel soepelere motor aan over houden, maar dat is een ander onderwerp. Verder hoort er nergens lucht te ontsnappen.
Als er wel ergens lucht nog heen gaat, dan kan dat op veel plaatsen zijn, bijvoorbeeld de inlaatspruitstukpakking op de kop, vacuum naar de rembekrachtiger (hoewel dat ook remproblemen zal geven), gescheurde of los hangende slang enz. enz…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.