Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Motorombouw hypothetisch
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2012 om 13:26 #17247834
Zoals de titel al aangeeft.
Ik rijd momenteel een Astra G station x16szr.
STEL ik zou graag een ander motorblok erin willen (laten) lepelen.
Welk blok of welke blokken zouden dat het makkelijkst zijn om in te bouwen. Dat er dus weinig veranderd dient te worden.Het is een “stel dat” vraag. Maar ik wil gewoon eens wat opties weten.
andere auto kopen kan altijd nog, maar mij spreekt een ombouw meer aan.Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten,
Dave
20 april 2012 om 14:02 #18008407Een x16xel (2) is het minste werk. Omdat deze ook op 4 gaats staat, anders moeten we naar 5 gaats of de homokineten ombouwen.
Maar dan nog is het aardig wat werk.
Zelf ben ik van een x16szr naar een x16xel gegaan, daarbij is omgebouwd:Motor+bak
Kabelbomen
Brandstoftank met pomp
Brandstofleidingen
Ecu + transponderIk zal vast nog wel wat vergeten zijn, maar het makkelijkst is om er een donor auto langs te zetten en beginnen met overschroeven.
20 april 2012 om 14:20 #18008408@Bluns wrote:
Een x16xel (2) is het minste werk. Omdat deze ook op 4 gaats staat, anders moeten we naar 5 gaats of de homokineten ombouwen.
Maar dan nog is het aardig wat werk.
Zelf ben ik van een x16szr naar een x16xel gegaan, daarbij is omgebouwd:Motor+bak
Kabelbomen
Brandstoftank met pomp
Brandstofleidingen
Ecu + transponderIk zal vast nog wel wat vergeten zijn, maar het makkelijkst is om er een donor auto langs te zetten en beginnen met overschroeven.
dan ben je flink afgezet :sleeping
bak hoeft niet gewisseld te worden brandstoftank en leidingen ook niet20 april 2012 om 14:45 #18008409Ik ben niet flink afgezet.
Heb alles zelf gedaan en had een donor auto.Ten 1e: de bak hing er nog aan en die heb ik fijn laten zitten.
Ten 2e: Brandstofleidingen en pomp moeten wel gewisseld worden.
De x16szr heeft geen schroefaansluitingen voor op de gallerij en volgens mij ook geen retour.
Daarbij ligt de pompdruk van een x16szr veel lager dan die van een 16v.20 april 2012 om 14:53 #18008410Ten eerste een bak heb je dus niet per se nodig
ten tweede alle injectiemotoren hebben een retour de x16szr dus ook
en de aansluitingen kun je er zelf op makenik heb het ook niet over een pomp gehad :vertag
klopt dat je deze moet wisselen maar dit heeft niets met 8 of 16v te maken
maar monopoint of multipoint injectieik heb mn astra omgebouwd van x16sz naar x16xe (zie foto)
versnellingsbak laten zitten omdat deze kortere verhoudingen heeft, en plat vliegwiel
dus meer vermogen op de wieltjes :D20 april 2012 om 15:40 #18008411Echter krijg je door een licht(er) vliegwiel niet meer vermogen, maar wel sneller het vermogen op het asfalt. (motor is sneller op toeren).
Ofwel betere gasresponse.20 april 2012 om 15:48 #18008412Bluns, ik denk dat de ombouw naar Z16SE nog makkelijker is dan een X16XEL swappen.
20 april 2012 om 17:15 #18008413Maakt niet uit een Z16SE of X16Xel
Hele andere motoren maar beide multipoint injectie, dus dezelfde aanpassingen.Ik heb ook helemaal niet gezegd dat de bak noodzakelijk is maar wel beter.
Daarmee bedoel ik, ik wil niet zo’n jank motor op de snelweg.
Bij 120 km/u reed ik al rond de 3500/4000 rpm. En dat brengt ook herrie met zich mee.
Daarom heb ik niet gekozen voor een kortere bak.Nu rijd ik lekker met een Z20let rond, dat is nog leuker alleen kost het ook wat meer.
20 april 2012 om 17:26 #180084145 gaats ombouw is niet noodzakelijk.
Om hem straat legaal te krijgen moet je zoiezo naar lelystad gezien d eleeftijd van de auto a 1000 euro.Alle in de g benzine motoren passen hierin met de daarbijbehorende versnellingsbak.
Aandrijfassen passen gewoon in de 4 gaats lagers. Wil je betre remmerij zet je er gewoon preformance remmen onder
de astra f gsi heeft geen grotere dyameter als een g met 4 gaats naven. Enkel achter kun je dan ook schijven monteren zoals onder een aantal diesels of cabrios/coupe’s is geleverd.X16XE X18XE1 is enkel een motorswap, wil je ene X20XEV of X20XER moet je tevens de bak overzetten. (F18 past op huidig schakel meganisme F23 moet je schakelmeganiscme overzetten.)
Wil je een Z16XE, Z18XE is motorswap met tevens interieurboom wegens gaspedaal.
Wil je ene Z20LEx moet je interieurboom en bak / schakelmeganiscme meenemen.Benzine pomp is voor alle modellen gelijk enkel met je bij de X20XEV, X20XER, Z20LEx een retourleiding leggen. Retour is al aanweizg, maar nu een ring lijding, die weer op de aanvoer uitkomt.
20 april 2012 om 17:27 #18008415@Bluns wrote:
Een x16xel (2) is het minste werk. Omdat deze ook op 4 gaats staat, anders moeten we naar 5 gaats of de homokineten ombouwen.
Maar dan nog is het aardig wat werk.
Zelf ben ik van een x16szr naar een x16xel gegaan, daarbij is omgebouwd:Motor+bak
Kabelbomen
Brandstoftank met pomp
Brandstofleidingen
Ecu + transponderIk zal vast nog wel wat vergeten zijn, maar het makkelijkst is om er een donor auto langs te zetten en beginnen met overschroeven.
Pomp hoeft helemaal niet. Retourleiding wel!
20 april 2012 om 20:58 #18008416Dat lijkt me sterk, mij is toen der tijd versteld dat de pomp welke bij een x16szr gemonteerd is een lagere druk levert +- een bar.
Ik heb de pomp ook gedemonteerd en vergeleken met die van een x16xel.
Deze waren geheel verschillend en die van een x16szr bezat ook geen aansluiting voor een retourleiding.Misschien verschillende versies geleverd ofzo?
De mijne was wel degelijk anders iig.20 april 2012 om 21:26 #18008417@Haasje17 wrote:
@Bluns wrote:
Een x16xel (2) is het minste werk. Omdat deze ook op 4 gaats staat, anders moeten we naar 5 gaats of de homokineten ombouwen.
Maar dan nog is het aardig wat werk.
Zelf ben ik van een x16szr naar een x16xel gegaan, daarbij is omgebouwd:Motor+bak
Kabelbomen
Brandstoftank met pomp
Brandstofleidingen
Ecu + transponderIk zal vast nog wel wat vergeten zijn, maar het makkelijkst is om er een donor auto langs te zetten en beginnen met overschroeven.
Pomp hoeft helemaal niet. Retourleiding wel!
Pomp moet wel, de Singelpoint pomp is een lagedruk / opbrengst pomp, Multipoint is een hogedruk pomp.
Willem
21 april 2012 om 09:14 #18008418Jongens bedankt!
Conclusie is dus eigenlijk dat een ombouw naar een x16xel het makkelijkst te doen is.
Alles is in principe mogelijk, maar de minst moeilijke manier is de x16xel.
Kan ik dat in gedachte houden.Ben er wel al langer aan het denken, maar me er eigenlijk nooit in verdiept.
Op deze manier kan ik eens wat opties overwegen en eens kijken of het allemaal gaat lonen.
ps, hoe zit het eigenlijk met motorsteunen e.d.??
Thanks!
21 april 2012 om 10:50 #18008419Waarom niet naar 1.8 of 2.0?, misschien wel iets meer werk maar wel leuker rijden denk ik zo.
21 april 2012 om 11:01 #18008406@astraTD wrote:
Waarom niet naar 1.8 of 2.0?, misschien wel iets meer werk maar wel leuker rijden denk ik zo.
Wat dacht je van Tankstation:):P
21 april 2012 om 14:50 #18008420@chieltjuh wrote:
@astraTD wrote:
Waarom niet naar 1.8 of 2.0?, misschien wel iets meer werk maar wel leuker rijden denk ik zo.
Wat dacht je van Tankstation:):P
Dat valt wel mee denk ik, met een 2.0 hoef je minder de gas pedaal in te trappen om bij te blijven.
21 april 2012 om 15:36 #18008421Dat is waar, maar na de ombouw naar x16xel ben ik tussen de 1 op 13 en 1 op 15 blijven rijden..
Ligt natuurlijk wel aan je rijstijl.21 april 2012 om 19:15 #18008422een 1.8 16V loopt eerder zuiniger dan duurder als een 1.6 8klepper..
Willem
22 april 2012 om 08:30 #18008423Mijn astra f heeft wel gewoon een retour, en dat was eerst een x16sz
vreemd dat een astra g x16szr dat volgens sommigen niet heeft
ik geloof er iigv niet veel van, fotoos?22 april 2012 om 09:20 #18008424Astra’S G zijn veelal met een retourloos systeem geleverd.
Dat houd in dat er een Cirkeltje bij de tank zit, met een Drukregelaar, deze zorgt dat de aangevoerde de juiste is, en de rest gaat daar direct terug de tank in.
Drukregelaar hangt in dit geval aan het tankdeksel.
Willem
22 april 2012 om 09:32 #18008425En ik vind het vreemd dat je een Astra F met G gaat vergelijken.
Die systemen kunnen toch totaal anders zijn.22 april 2012 om 09:34 #18008426Zo anders is het niet hoor..
alleen heeft de Astra-G een Semi hybride Computer, en de F een ouderwetse stuurkanst, en heeft de G de drukrtegelaar in de tank, en de F op het injectiehuis.
Willem
22 april 2012 om 09:38 #18008427“kunnen” totaal anders zijn.
Zal vast op het zelfde neer komen, met enkele aanpassingen.
Maar dan moet je geen beweringen gaan roepen als je niet weer hoe het bij een G zit.22 april 2012 om 09:45 #18008428Ik heb effe het een en ander opgeszocht, als je dan de injectie huizen bekijkt zijn de X16SZR toch wel met een Retour op het injectiehuis geleverd.
De Overigen benzine motoren zijn zowiezo met een retourloos systeem…
Willem
22 april 2012 om 09:51 #18008429@Bluns wrote:
“kunnen” totaal anders zijn.
Zal vast op het zelfde neer komen, met enkele aanpassingen.
Maar dan moet je geen beweringen gaan roepen als je niet weer hoe het bij een G zit.Excuses ging er van uit dat zoiets simpels wel het zelfde zou zijn
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.