Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › x30xe , foto ivm distributie.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 april 2012 om 16:59 #17247741
Hallo,
Nieuwe vraag even verder in dit topic aangaande bloemkolen.
Ik heb momenteel mn x30xe in de motorbok hangen, er zitten c25xe aanbouwdelen op omdat hij in een voorwielsleurder komt.
Ik heb een set alu x25xe klepdeksels gekocht, deze komen erop. Heb het complete inlaattraject en de plastic klepdeksels eraf, natuurlijk zat er olie in de bougiegaten.Heb de bougie’s al vervangen, nieuwe pakkingen voor de klepdeksels, nieuwe pakking voor de inlaat, nieuwe pakkingen voor de uitlaatspruitstukken.
Iemand nog tips waar ik nog meer op moet letten/wat ik moet doen voordat ik de boel weer dicht bouw?
Heeft de x30xe egr wat ik evt kan afdoppen, gasklep die ik moet schoonmaken??
Ben nieuwe in de v6, dus kan alle tips gebruiken.Alvast bedankt,
FolkertOhja,
Foto hoort drbij he king:
17 april 2012 om 18:09 #18007607hey folkert was die f25 voor de auto waar ik denk dat hij in komt?
zo ja dan had je hem niet gekregen :cry
nu ben jij straks eerder klaar als ikverder niks nuttigs te melden
17 april 2012 om 19:37 #18007608het is alleen goed schoonmaken en een heel klein beetje vloeibare pakking eraan.
Heb het zelf ook en was het geld zeker waard. Wel de deksels mooi maken, want de
afdekkap past niet meer.heb ze zelf op mn werk ff mee laten coaten in titanium/silver.
Bij aankoop:
na stralen en coaten:
gemonteerd:
19 april 2012 om 18:55 #18007609Volgende “probleem”
Vanochtend vroeg weer even bezig geweest, had wat last van bloemkolen tussen de koppen, dus ben begonnen met demonteren:
Inlaatgedeelte met injectoren eraf:
Onder de pakking zitten dus nog 4 bouten:
restant van de inlaat van de koppen af en dan komt dit tevoorschijn:
Mijn vragen zijn nu:
1. Is het mogelijk om de warmtewisselaar eruit te halen, of op enige andere wijze de afdichting te vernieuwen??
2. Is het mogelijk om die koelwaterbuis tussen de distributiekap en kop weg te peuteren zonder kop of distributie te verwijderen??
deze koelwaterbuis:
Alvast bedankt heren!!
19 april 2012 om 21:41 #18007610Koelwater lekkage, meestal lekkende thermosstaat of Warmtewisselaar deksel.
Willem
19 april 2012 om 22:32 #18007611leuk bezig!
sjoerd willem heeft dit probleem ook eens omzeilt meen ik,
hij weet hier meer van.
20 april 2012 om 06:54 #18007612Die warmtewisselaar is even knooien. Kans is aanwezig dat je met het losdraaien het schroefdraad kapot draait in de warmtewisselaar. Ik zou dat ding even vervangen, nieuwe GM warmtewisselaar kost via ebay.co.uk zo’n 100-120 pond. Als je dat ding later nog moet vervangen, wordt je daar echt niet blij van ;)
20 april 2012 om 14:10 #18007613die buis waar je over praat is de thermostaat
deze zal ik als ik jou was gewoon vervangen want als ie straks kapot is ben je verder en mag t halve blok uit elkaar
zover als je het nu uit elkaar hebt kan hij er gewoon uit
wel eerst aan de voorkant van de motor de alu buis losmaken en kan je hem uit de thermostaat trekken en dan de thermostaat er uit halen
de warmte wisslaar heb ik zelf laten zitten maar tussen de 2 aansluitingen een slang gedaan want ook als deze gaat lekken oid mag de halve motor uit elkaar
heb naast het olie filter de leidingen gemonteerd voor een externe olie koeler
hoop dat je er iets aan hebt
20 april 2012 om 15:12 #18007614Even voor de duidelykheid: het gaat om de afdichting van de warmtewisselaar,dus hy lekt wss koelvloeistof naar buiten. de eigenlijke koeler is niet lek,hy lekt geen olie.
20 april 2012 om 17:01 #18007615maarrrrr, als je die opnieuw wilt afdichten zul je je warmtewisselaar wel los moeten halen…
20 april 2012 om 17:08 #18007616ja ok dat wel
maar geef alleen aan hoe ik het heb gedaan om misschien evt gedoe te voorkomen
maar met goede vloeibare pakking is hij goed af te dichten naar buiten
let ook goed op de ringen om de banjobouten van de koeler
20 april 2012 om 22:22 #18007617@sebastiaankadettcabriogsi wrote:
leuk bezig!
sjoerd willem heeft dit probleem ook eens omzeilt meen ik,
hij weet hier meer van.
Ik heb dit nooit omzield, wel al een keer opgelost, de lekkage van koelvloistof langs WW deksel.
Ik ga geen Warmtewisselaars er tussen weg laten, en dan een olie vertraagd op temperatuur beunzooi ertussen prakken, welke dan stoer voor je ondergril kan hangen, zodat je iedereen kan vertellen dat je een Dikke Oliekoeler hebt, terwijl de Warmtewisselaar van Opel RUIM!!! voldoende is voor deze motor
23 april 2012 om 14:11 #18007618@wim-v6 wrote:
@sebastiaankadettcabriogsi wrote:
leuk bezig!
sjoerd willem heeft dit probleem ook eens omzeilt meen ik,
hij weet hier meer van.
Ik heb dit nooit omzield, wel al een keer opgelost, de lekkage van koelvloistof langs WW deksel.
Ik ga geen Warmtewisselaars er tussen weg laten, en dan een olie vertraagd op temperatuur beunzooi ertussen prakken, welke dan stoer voor je ondergril kan hangen, zodat je iedereen kan vertellen dat je een Dikke Oliekoeler hebt, terwijl de Warmtewisselaar van Opel RUIM!!! voldoende is voor deze motor
Hahaha wat een onnozel commentaar.. dan vervang jij maar lekker elke 2 jaar je warmtewisselaar als ie weer eens lekt..
of laat me raden, die van jou doen dat nooooooooit.. :sleeping
23 april 2012 om 20:22 #18007619Nou, die RVS warmtewisselaars is een buitenoplossing van Opel zelf, waarom zou ie lek gaan om de twee jaar?
Maar buiten dat is een externe oliekoeler met thermostaat een prima vervanger.
23 april 2012 om 20:27 #18007620@gsi-maffia wrote:
@wim-v6 wrote:
@sebastiaankadettcabriogsi wrote:
leuk bezig!
sjoerd willem heeft dit probleem ook eens omzeilt meen ik,
hij weet hier meer van.
Ik heb dit nooit omzield, wel al een keer opgelost, de lekkage van koelvloistof langs WW deksel.
Ik ga geen Warmtewisselaars er tussen weg laten, en dan een olie vertraagd op temperatuur beunzooi ertussen prakken, welke dan stoer voor je ondergril kan hangen, zodat je iedereen kan vertellen dat je een Dikke Oliekoeler hebt, terwijl de Warmtewisselaar van Opel RUIM!!! voldoende is voor deze motor
Hahaha wat een onnozel commentaar.. dan vervang jij maar lekker elke 2 jaar je warmtewisselaar als ie weer eens lekt..
of laat me raden, die van jou doen dat nooooooooit.. :sleeping
Inderdaad, Dei van mij doen dat nooit.
Die van mijn Vectra was bij 50.000km al vervangen in Dealer garantie voor een RVS versie
en de nieuwe motor heeft standaard een RVS koeler erin.
die gaan echt niet lekken hoor…
Dat houd in
8jaar (zolang ik de 2.5 V6 ein heb gehad) lang Niks aan gehad!!!
Dus snap het probleem niet???
Gewoon een nieuw type erop, en je hebt er niks meer mee..
in de nieuwe motor zit ook al een nieuw type…
Externe oliekoeler, Duurt het zolang voor je olie op temp is, in verhouding met een Warmte wisselaar..
Ik houd het iig lekker bij mijn WW op de V6.. ik heb er nooit wat aan gehad, nooit wat mee gehad, en effe met een Tempmeter erop gereden, en olie word echt niet te warm!!!!! (komt net aan de 100 graden als je GOED je best doet.. Zelfs niet bij 180km achter elkaar Volgas op de autoahn..
Olie is echter wel bijna net zo snel warm, als de koelvloeistof
Op een Standaard motor vind ik een Extrerne koeler een beetje overdone en nutteloos.
Ga je Serieus vermogen uit o’n toretje halen, en je weet zeker dat je koeling te kort zou komen, dan zou ik zelfs overwegen een Externe erop te zetten, liefst in Combie met een Warmte Wisselaar, al is het maar om die olie sneller op temperatuur te krijgen.
Oja, ben nog steeds niet van plan iedere 2jaar mijn WW te gaan Wisselen, en dat gaat dus ook niet gebeuren..
als je inderdaad iedere keer die 2e hands rommel (lees Aluminium Warmte Wisselaars op de kop tikt), kan je m iedere 2 jaar vervangen!!
Ik heb zelf nog een RVS en 2 Alu’s liggen hier..
De RVS is nog (bijna) nieuw, Dus als ik het zou willen… kan ik ze wel om de 2jaar wisselen de komende 6jaar…
Willem
28 april 2012 om 16:53 #18007621Heb er een nieuwe thermostaat op gezet, en de ww laat ik eerst zitten, ik rij nog geen 2000km per jaar met de auto, dus het koelwaterverlies naar buiten toe is wel te overzien dan. Als t blok dr weer uit gaat en hij blijkt toch erg te lekken dan gaat er wel een nieuwe RVS in.
Iemand ook opgevallen dat de beide inlaatdelen die je op de koppen monteert totaal niet mooi op elkaar aansluiten en de flow verstoren? En hoe klein de kanalen ook zijn?
28 april 2012 om 20:26 #18007622Klopt, Sluit veelal voor geen meter aan inderdaad,
Als je het inlaat en tussenplaat op maat van de kop zou laten slijpen, kan je daar denk best wat winst behalen..
Willem
2 mei 2012 om 04:50 #18007623Heb de hele inlaat eraf, en ik zag 2 gaskleppen zitten, de voorste wordt bediend door het gaspedaal, de achterste wordt bediend door de actuator die ik omcirkeld heb op onderstaande foto.
Is dit voor tractiecontrole en kan ik dit verwijderen zonder dat ik problemen krijg of moet ie perse blijven zitten??
2 mei 2012 om 12:01 #18007624Klephuis laten zitten van de TC, je kan de klep zelf er eventueel uit halen..
Willem
19 september 2012 om 08:53 #18007625wil nu een nieuwe distributie bestellen voor de x30xe, echter zijn er 2 verschillende setjes voor dit motorblok leverbaar, volgens mijn leverancier gaat het om t/m chassisnummer 08300418 en vanaf chno 8300419.
Echter heb ik een losse motor zonder auto en kenteken/chassisnummer.
Weet iemand wat het verschil is tussen deze setjes?19 september 2012 om 09:16 #18007626Welke oliepomp heb je erop?
Eerste 2 versie hebben rol op oliepomp, vanaf 99 volgens mij niet meer.
Wellicht kan Willem ff helpen… :jerry
19 september 2012 om 15:16 #18007627Er staat in de steun van de middelste looprol en spanrol, een code. EB = 00 set (tot chassisnr), 01 = 01 set(vanaf chassisnr).
19 september 2012 om 22:47 #18007628Chassisnummer heeft er helemaal niets mee te maken. Het motor serie nummer, daar wordt naar verwezen.
Op de motor staat gewoon een motor code met een serie nummer op flens rand waar bak tegen aan komt, naast oliefilter, aan de hand daarvan bestel je die set.
http://opeloem.com/opel/omega_b_1994_2003/engine_and_clutch/x30xe_y32se_petrol_engines/timing_belt_gear_and_pulleys.html” onclick=”window.open(this.href);return false;24 september 2012 om 06:19 #18007629heb een foto, iemand van de heren die mij kan vertellen welke distributieset hierop moet?
24 september 2012 om 11:00 #18007630Iig niet die van het laatste type. De bovenste rol staat centraal tussen de banken, en rol rechtsonder is geen vaste zie ik en zit laag.
Maar nogmaals, waarom kijk je niet gewoon wat het serie/productie nummer is, dat staat op je motor nl. Even schoonmaken met een staalborsteltje en je weet alles.. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.