Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vect gts 1.9 120pk diesel: hik/stotter/verbruik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 maart 2012 om 18:28 #17247482
Mijn vec lijkt een probleem te hebben.
Soms een hik / gestotter. Niet altijd maar soms (kan er geen pijl op trekken wanneer het juist voorkomt)
Vandaag in de file zag ik op de bc terwijl ik stil stond een verbruik van 4,8L/100km. Normaal is deze rond de 0,7L/100km als ik stil sta. Een beetje gas geven gaf zelfs boven de 30L/100km aan! Reikwijdte viel met 10 km naar beneden.
Ook merkte ik dat tijdens het schakelen van ze 1 naar 2 een soort schok kwam (paar keer). Toen de weg weer vrij was heb ik even goed gas gegeven en merkte niks raars meer. Auto lijkt opeens weer normaal te lopen.
Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Ben trouwens wel van plan om de vec even te laten uitlezen.
Gr,
Dennis
7 maart 2012 om 18:40 #18005113Idd ff uitlezen.
Kan van alles zijn aan het luct inlaat/uitlaat systeem. LMM/EGR/Vuldruksensor voor de turbo/uitlaatspruitstuk lek/DPF vol, als je die hebt. Etc…..Groet jraaf
7 maart 2012 om 20:23 #18005119Precies hetzelfde als ik :) regeneratie proces heet dit. Gebeurt eens in de zoveel km. Gewoon door rijden.
7 maart 2012 om 20:30 #18005118:hmmz ben ik blij dat ze dat nog niet hadden in de ninetees :jerry
7 maart 2012 om 21:53 #18005115Dat is inderdaad je regeneratie proces. In dat geval moet je vooral blijven doorrijden en niet je motor uit zetten ander kan die zijn programma/proces niet goed afmaken.
7 maart 2012 om 22:03 #18005114Wat doet hij tijdens dat proces?
Onze Astra 1.9CDti 100pk doet dit namelijk ook en ik snapte al niet waar dat plotselinge hoge verbruik vandaan kwam…Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk
8 maart 2012 om 06:55 #18005112@Delight75 wrote:
Wat doet hij tijdens dat proces?
Onze Astra 1.9CDti 100pk doet dit namelijk ook en ik snapte al niet waar dat plotselinge hoge verbruik vandaan kwam…Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk
Regeneratie:
Je ecu (computer) meet via een sensor voor en sensor achter de drukverschil waarde van het DPF en baseert daar op of ie vol is. Als dat zo is wordt er een extra dosis brandstof via een aparte leiding (0.6l geloof ik) je dpf in gespoten terwijl deze verwarmt wordt naar een temperatuur van 600 graden. De brandstof ontvlamt in je dpf waardoor de roetdeeltjes verbrand worden. Hierna zou je dpf weer ‘schoon’ zijn. Deze ‘saturation’ kun je aflezen via de opcom en geforceerd regenereren kan ook via de opcom. Schijn echter alleen maar één keer te kunnen :hmmz
Als je de motor stopt tijdens regeneratie stop je de cyclus en is de verbranding maar half en kun je schade krijgen aan je dpf.
Groet jraaf.8 maart 2012 om 07:08 #18005111Oké thanx. Word dit ook aangegeven op het dashboard ofzo of moet ik dat zelf merken?
Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk
8 maart 2012 om 08:28 #18005110Bij de oude modellen werd dat aangegeven via een knipperend motormanagemnt lampje. Daar schrok iedereen echter zo van dat er een mod van de vod is geweest en ze dat hebben uitgezet. Je merkt het dus alleen aan het verbruik en als ie vol bezig en je staat voor een stoplicht staat je vec te schudden als een oude stoomlocomotief :jerry Als je merkt dat ie aan het regenereren slaat kun je het beste ff een blokkie om gaan via een snelweg waar je minimaal in de 6de versnelling boven de 2000 toeren moet blijven rijden. Dan werkt het ‘t beste. Duurt max 20 minuten.
Groet jraaf
8 maart 2012 om 09:39 #18005108Ben wel blij dat ik geen DPF heb. Scheelt me een stoot aan diesel :-P
8 maart 2012 om 10:52 #18005107Oke….is dat ook weer duidelijk.
Thanx voor de info.Probleem is dat het alleen altijd gebeurt op het moment dat we of thuis of op het werk aankomen….en om dan ff nog 20minuten om te gaan rijden…. :hmmz
8 maart 2012 om 21:49 #18005117Doe je dat niet kan je vanzelf een keer aan een nieuwe roetfilter van rond de 1500 euro ex montage, kiezen wat je zelf wil..
is mij wel 20minuten omrijden waard hoor…
Willem
9 maart 2012 om 16:05 #18005116AnoniemLid sinds:
1 January 1970-offtopic ha zijn wij de gelukkige zonder dat ellendig ding :swear :lol:
@Lamborghini wrote:Ben wel blij dat ik geen DPF heb. Scheelt me een stoot aan diesel :-P
9 maart 2012 om 18:30 #18005109Op een dag :ass By By DPF and hello +10PK :jerry :jerry
Groet jraaf9 maart 2012 om 20:29 #18005120Lijkt indd op de regeneratie. Verbruik is de laatste 2 dagen gelukkig weer normaal :thumbup
Bedankt voor jullie reacties :D
2 april 2012 om 16:24 #18005121Even weer omhoog plaatsen want oorzaak is bekent:
Oorzaak bij mij is eindelijk bekent.
Tijdens de aanschaf van de auto (10-02-2012) heb ik aangegeven dat de distributieset wel vervangen moet worden.
De garage heeft dit ook wel gedaan maar ze hebben het verkeerd geplaatst.De garage waar mijn auto nu staat (http://www.autovanwenum.nl) gaven aan dat het probleem komt omdat “de ditributie niet optijd loopt” Hierdoor zijn de EGR en de inlaatspruitstuk zwaar bevuild. De EGR hadden ze als eerst bekeken en deze vonden ze zo smerig dat ze verder onderzoek gingen doen! Vervolgens de spruitstuk bekeken en ook deze zat bomvol!! Dus vandaag zijn ze de heel dag kwijt bezig geweest om alles schoon te maken en om de distrubutie optijd te laten lopen. Schoonmaken alleen had geen zin want dan sta ik over een tijdje weer met een vervuilde EGR en inlaatspruitstuk!
De garage waar ik de auto heb gekocht opgebeld en die gaat uitzoeken wat hij hierin voor mij kan betekenen aangezien de kosten hoog zijn door een fout van hem!
ps: ik heb veel foto’s ontvangen van de garage die mijn auto aan het repareren is. Zal deze later even plaatsen
Gr,
Dennis
2 april 2012 om 20:05 #18005122Distri verkeerd????
Bij deze diesels kan je niet veel van tijd gaan, dan lopen je kleppen al krom tegen de zuigers.
en die EGR en Inlaat vervuiling komt er ook wel als de riem WEL helemaal goed op tijd staat.
Zeker als er rustig met de auto gereden word..
Willem
4 april 2012 om 15:10 #18005123Heb ook nog nooit zo een raar verhaal gehoord. Als de distri verkeerd staat zou ie ook de gehele tijd slecht moeten lopen volgens mij. en je geeft zelf aan dat ie na een paar dagen weer normaal liep. Ik houd het nog steeds op regeneren.
Hebben ze al aangegeven wat de DPF saturatie was?
Voordat ze de distri gaan vervangen en idd constateren dat je kleppen krom zijn :vertagGroet jraaf
4 april 2012 om 17:12 #18005124@jraaf wrote:
Heb ook nog nooit zo een raar verhaal gehoord. Als de distri verkeerd staat zou ie ook de gehele tijd slecht moeten lopen volgens mij. en je geeft zelf aan dat ie na een paar dagen weer normaal liep. Ik houd het nog steeds op regeneren.
Hebben ze al aangegeven wat de DPF saturatie was?
Voordat ze de distri gaan vervangen en idd constateren dat je kleppen krom zijn :vertagGroet jraaf
Heb de auto nu terug en heb er tot nu toe geen last meer van! De distributie stond 1 tand verkeerd. Hierdoor werd alles net te laat aangestuurd (EGR/brandstofpomp/nokas) Ze dachten eerst dat alleen de egr erg vervuild was. Toen ze die los hadden wisten ze niet wat ze zagen! Een auto van 400.xxx zou nog niet eens zo erg vies zijn. Vandaar dat ze verder onderzoek gingen doen. Hele inlaatsysteem was zwaar vervuild. ik heb er ook foto;s van ontvangen. Zal deze later even op de forum plaatsen
De auto lijkt nu trouwens wel herboren. Heb een stuk meer vermogen dan toen ik hem kocht en rijdt beter
Gr,Dennis
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.