Vect gts 1.9 120pk diesel: hik/stotter/verbruik

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vect gts 1.9 120pk diesel: hik/stotter/verbruik

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17247482
    mrdennis86
      Lid sinds:
      4 February 2012

      Mijn vec lijkt een probleem te hebben.

      Soms een hik / gestotter. Niet altijd maar soms (kan er geen pijl op trekken wanneer het juist voorkomt)

      Vandaag in de file zag ik op de bc terwijl ik stil stond een verbruik van 4,8L/100km. Normaal is deze rond de 0,7L/100km als ik stil sta. Een beetje gas geven gaf zelfs boven de 30L/100km aan! Reikwijdte viel met 10 km naar beneden.

      Ook merkte ik dat tijdens het schakelen van ze 1 naar 2 een soort schok kwam (paar keer). Toen de weg weer vrij was heb ik even goed gas gegeven en merkte niks raars meer. Auto lijkt opeens weer normaal te lopen.

      Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?

      Ben trouwens wel van plan om de vec even te laten uitlezen.

      Gr,

      Dennis

      #18005113
      jraaf
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 January 2008

        Idd ff uitlezen.
        Kan van alles zijn aan het luct inlaat/uitlaat systeem. LMM/EGR/Vuldruksensor voor de turbo/uitlaatspruitstuk lek/DPF vol, als je die hebt. Etc…..

        Groet jraaf

        #18005119
        Sleeper
          Lid sinds:
          3 February 2012

          Precies hetzelfde als ik :) regeneratie proces heet dit. Gebeurt eens in de zoveel km. Gewoon door rijden.

          #18005118
          trashmetal
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 February 2007

            :hmmz ben ik blij dat ze dat nog niet hadden in de ninetees :jerry

            #18005115
            Lamborghini
              Lid sinds:
              9 August 2009

              Dat is inderdaad je regeneratie proces. In dat geval moet je vooral blijven doorrijden en niet je motor uit zetten ander kan die zijn programma/proces niet goed afmaken.

              #18005114
              Delight75
                Lid sinds:
                20 November 2011

                Wat doet hij tijdens dat proces?
                Onze Astra 1.9CDti 100pk doet dit namelijk ook en ik snapte al niet waar dat plotselinge hoge verbruik vandaan kwam…

                Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk

                #18005112
                jraaf
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 January 2008

                  @Delight75 wrote:

                  Wat doet hij tijdens dat proces?
                  Onze Astra 1.9CDti 100pk doet dit namelijk ook en ik snapte al niet waar dat plotselinge hoge verbruik vandaan kwam…

                  Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk

                  Regeneratie:

                  Je ecu (computer) meet via een sensor voor en sensor achter de drukverschil waarde van het DPF en baseert daar op of ie vol is. Als dat zo is wordt er een extra dosis brandstof via een aparte leiding (0.6l geloof ik) je dpf in gespoten terwijl deze verwarmt wordt naar een temperatuur van 600 graden. De brandstof ontvlamt in je dpf waardoor de roetdeeltjes verbrand worden. Hierna zou je dpf weer ‘schoon’ zijn. Deze ‘saturation’ kun je aflezen via de opcom en geforceerd regenereren kan ook via de opcom. Schijn echter alleen maar één keer te kunnen :hmmz

                  Als je de motor stopt tijdens regeneratie stop je de cyclus en is de verbranding maar half en kun je schade krijgen aan je dpf.
                  Groet jraaf.

                  #18005111
                  Delight75
                    Lid sinds:
                    20 November 2011

                    Oké thanx. Word dit ook aangegeven op het dashboard ofzo of moet ik dat zelf merken?

                    Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk

                    #18005110
                    jraaf
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 January 2008

                      Bij de oude modellen werd dat aangegeven via een knipperend motormanagemnt lampje. Daar schrok iedereen echter zo van dat er een mod van de vod is geweest en ze dat hebben uitgezet. Je merkt het dus alleen aan het verbruik en als ie vol bezig en je staat voor een stoplicht staat je vec te schudden als een oude stoomlocomotief :jerry Als je merkt dat ie aan het regenereren slaat kun je het beste ff een blokkie om gaan via een snelweg waar je minimaal in de 6de versnelling boven de 2000 toeren moet blijven rijden. Dan werkt het ‘t beste. Duurt max 20 minuten.

                      Groet jraaf

                      #18005108
                      Lamborghini
                        Lid sinds:
                        9 August 2009

                        Ben wel blij dat ik geen DPF heb. Scheelt me een stoot aan diesel :-P

                        #18005107
                        Delight75
                          Lid sinds:
                          20 November 2011

                          Oke….is dat ook weer duidelijk.
                          Thanx voor de info.

                          Probleem is dat het alleen altijd gebeurt op het moment dat we of thuis of op het werk aankomen….en om dan ff nog 20minuten om te gaan rijden…. :hmmz

                          #18005117
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            Doe je dat niet kan je vanzelf een keer aan een nieuwe roetfilter van rond de 1500 euro ex montage, kiezen wat je zelf wil..

                            is mij wel 20minuten omrijden waard hoor…

                            Willem

                            #18005116
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              -offtopic ha zijn wij de gelukkige zonder dat ellendig ding :swear :lol:
                              @Lamborghini wrote:

                              Ben wel blij dat ik geen DPF heb. Scheelt me een stoot aan diesel :-P

                              #18005109
                              jraaf
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 January 2008

                                Op een dag :ass By By DPF and hello +10PK :jerry :jerry
                                Groet jraaf

                                #18005120
                                mrdennis86
                                  Lid sinds:
                                  4 February 2012

                                  Lijkt indd op de regeneratie. Verbruik is de laatste 2 dagen gelukkig weer normaal :thumbup

                                  Bedankt voor jullie reacties :D

                                  #18005121
                                  mrdennis86
                                    Lid sinds:
                                    4 February 2012

                                    Even weer omhoog plaatsen want oorzaak is bekent:

                                    Oorzaak bij mij is eindelijk bekent.

                                    Tijdens de aanschaf van de auto (10-02-2012) heb ik aangegeven dat de distributieset wel vervangen moet worden.
                                    De garage heeft dit ook wel gedaan maar ze hebben het verkeerd geplaatst.

                                    De garage waar mijn auto nu staat (http://www.autovanwenum.nl) gaven aan dat het probleem komt omdat “de ditributie niet optijd loopt” Hierdoor zijn de EGR en de inlaatspruitstuk zwaar bevuild. De EGR hadden ze als eerst bekeken en deze vonden ze zo smerig dat ze verder onderzoek gingen doen! Vervolgens de spruitstuk bekeken en ook deze zat bomvol!! Dus vandaag zijn ze de heel dag kwijt bezig geweest om alles schoon te maken en om de distrubutie optijd te laten lopen. Schoonmaken alleen had geen zin want dan sta ik over een tijdje weer met een vervuilde EGR en inlaatspruitstuk!

                                    De garage waar ik de auto heb gekocht opgebeld en die gaat uitzoeken wat hij hierin voor mij kan betekenen aangezien de kosten hoog zijn door een fout van hem!

                                    ps: ik heb veel foto’s ontvangen van de garage die mijn auto aan het repareren is. Zal deze later even plaatsen :-)

                                    Gr,

                                    Dennis

                                    #18005122
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      Distri verkeerd????

                                      Bij deze diesels kan je niet veel van tijd gaan, dan lopen je kleppen al krom tegen de zuigers.

                                      en die EGR en Inlaat vervuiling komt er ook wel als de riem WEL helemaal goed op tijd staat.

                                      Zeker als er rustig met de auto gereden word..

                                      Willem

                                      #18005123
                                      jraaf
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 January 2008

                                        Heb ook nog nooit zo een raar verhaal gehoord. Als de distri verkeerd staat zou ie ook de gehele tijd slecht moeten lopen volgens mij. en je geeft zelf aan dat ie na een paar dagen weer normaal liep. Ik houd het nog steeds op regeneren.

                                        Hebben ze al aangegeven wat de DPF saturatie was?
                                        Voordat ze de distri gaan vervangen en idd constateren dat je kleppen krom zijn :vertag

                                        Groet jraaf

                                        #18005124
                                        mrdennis86
                                          Lid sinds:
                                          4 February 2012

                                          @jraaf wrote:

                                          Heb ook nog nooit zo een raar verhaal gehoord. Als de distri verkeerd staat zou ie ook de gehele tijd slecht moeten lopen volgens mij. en je geeft zelf aan dat ie na een paar dagen weer normaal liep. Ik houd het nog steeds op regeneren.

                                          Hebben ze al aangegeven wat de DPF saturatie was?
                                          Voordat ze de distri gaan vervangen en idd constateren dat je kleppen krom zijn :vertag

                                          Groet jraaf

                                          Heb de auto nu terug en heb er tot nu toe geen last meer van! De distributie stond 1 tand verkeerd. Hierdoor werd alles net te laat aangestuurd (EGR/brandstofpomp/nokas) Ze dachten eerst dat alleen de egr erg vervuild was. Toen ze die los hadden wisten ze niet wat ze zagen! Een auto van 400.xxx zou nog niet eens zo erg vies zijn. Vandaar dat ze verder onderzoek gingen doen. Hele inlaatsysteem was zwaar vervuild. ik heb er ook foto;s van ontvangen. Zal deze later even op de forum plaatsen

                                          De auto lijkt nu trouwens wel herboren. Heb een stuk meer vermogen dan toen ik hem kocht en rijdt beter
                                          Gr,

                                          Dennis

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.