Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › corsa b ontsteking probleem
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 24 november 2020om 18:29 door Rik R4.
-
AuteurBerichten
-
6 oktober 2012 om 13:46 #17247210
Goede middag
Ik heb een probleem met de ontsteking van een corsa b 1.4 uit 98.
Motor loopt redelijk tot goed ,maar slaat over ,motorstoring lamp blijft branden.
Ik heb met een stroboscooplamp de ontsteking gecontroleerd ( dis-bobine ), wat opvalt is dat bij cilinder 1 en 2 de stroboscooplamp even snel knippert bij cilinder 3 en 4 gebeurd dit op halve snelheid ( op het oog ).
Mijn vraag is , is er hier sprake van een onjuiste aansturing of licht het aan de dis-bobine?Groet Jan
6 oktober 2012 om 16:12 #18001374als je MM lampje blijft branden ff uitlezen via op-com, knippercode of de dealer
en vandaar uit kun je verder kijken wat er stuk is…
5 november 2012 om 17:51 #18001375Ecu ?
5 november 2012 om 23:37 #18001376dank jullie voor de reacties
uitlezen met op-com gaat zsm gebeuren en laat jullie meer weten .
Groet Jan
6 november 2012 om 16:35 #18001377ff uitlezen,
waarschijnlijk bobine stuk.dingen willen nog wel eens kapot gaan..
Moet gewoon terug te zien zijn in de storings historie14 november 2020 om 07:10 #18396954Even dit onderwerp oprakelen. Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Astra F met 1.6 SZR motor met dis module. Alleen bij mijn Astra brandt er geen motorstoringslampje. Dus bij cilinder 1 en 2 2x zoveel vonken als bij cilinder 3 en 4. Wat is de oorzaak van het probleem? Dis module stuk? Ik las in de Haynes dat er twee bobines in de module zitten. De ene stuurt 1 en 2 aan en de andere stuurt 3 en 4 aan. Lijkt mij voor de hand liggen dat de module dus stuk is.
15 november 2020 om 07:19 #18397142Het werkt volgens een wasted spark principe, maar zoals je omschrijft is onjuist. 1 en 4 ontsteken tegelijk. Dus in jou geval zou ik eerder denken slechte bougie kabels.
17 november 2020 om 12:52 #18397461Dankjewel voor je reactie! Duidelijk plaatje. Hoe kan het dan dat bij mijn Astra cilinders 1 en 2 het dubbele aantal vonken krijgen in vergelijking met 3 en 4? Ik heb de stroboscooplamp op iedere bougiekabel gehad en dit viel me dus op. De bougies zijn nieuw (ik weet dat nieuwe ook stuk kunnen zijn) en de bougiekabels ook. Ik heb nog kabels gewisseld maar dat gaf geen verschil. Waarom ik in de eerste plaats ging zoeken in het ontstekingscircuit is dat ik ploffen hoor in de uitlaat bij stationair en verhoogd toerental. Direct na het starten loopt de motor mooi regelmatig maar na ongeveer 15 seconden komt het ploffen in de uitlaat. Misschien toch een sensor die verkeerde info krijgt of doorgeeft? Vorig jaar heb ik de egr klep schoongemaakt en sindsdien weinig km gemaakt. De stationairversteller heb ik nog niet schoongemaakt. Dat wordt de volgende klus.
Misschien is het verstandig om de auto uit te laten lezen. Ik vertrouw het motorstoringslampje namelijk niet. Kan het zijn dat die is doorgelust? Alvast bedankt voor jullie hulp.
24 november 2020 om 18:29 #18398669Vandaag even wat meer onderzoek kunnen doen en ik ben erachter gekomen dat de inlaatspruitstukpakking lekt. Remmenreiniger erop gespoten tijdens het draaien en hij ging meteen mooier lopen zonder ploffen. Ik heb weer wat te doen.
Ik snap nog steeds niet dat 2 bougies dubbel vonken ten opzichte van de andere 2. Misschien weer een ander probleem of toch gerelateerd aan de pakking?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.