Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Toerental en inhouden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 februari 2012 om 08:16 #17246447
Hallo allemaal
Ik heb af en toe met mijn c20xe erg last van inhouden..Bij koppeling in of bij stilstaan fluctueert het toerental tussen de 800 toeren en de 1500 tot soms wel 3500 toeren. Het is dan echt een stuiterbal die goed hard stuitert… Koppeling in/ koppeling uit, radio aan/uit maakt allemaal niet uit.
Daarnaast merk ik dat wanneer de auto dit bij stationair toerental doet, de auto daarnaast ook ontzettend inhoud bij weinig gas of lage toeren. Pas bij veel/vol gas en minimaal 2000-3000 toeren komt die uit zijn “begrenzer” lijkt het haast wel.
Als de auto goed loopt heb ik nergens last van. Vandaag had ik dit na een 10 kilometers rustig rijden waar ik dit gister had na 15 km rustig rijden en dan 1 keer vol gas. Het gebeurt zonder pijl op te trekken en heel af en toe.
De auto is uitgevoerd met tech 1 stekker en met de computer kan ik geen waarden uitlezen. Alleen foutcodes lezen en wissen. Motormanagement lampje werkt wel maar brand niet bij optreden van deze problemen. Foutcodes heeft die nu ook niet.
Waar zou ik dit kunnen gaan zoeken?
17 februari 2012 om 22:35 #17990982Kan iets met je gasklep positie sensor/schakelaar (M2.8/M2.5) en/of bedrading daar van zijn. Ik zie op je avatar een M2.5 motor…. In ieder geval vertelt die gasklep schakelaar de ECU in welke modus hij moet staan. In rust (geen gas) gaat de stappenmotor aansturing werken, van rust af (deellast) vervalt dit en is het toerental puur gerelateerd aan hoeveelheid lucht die de gasklep dicteert, bij vol gas vervalt de lambda regeling, maar da’s een ander verhaal….
Er zijn niet zo veel mogelijkheden waardoor je toerental hoger oploopt dan normaal, maar de oorzaak vinden kan toch een hele zoektocht zijn.. Het is in elk geval ALTIJD lucht….
Waar jij last van lijkt te hebben is pendelen. Hier moet je als hoofdverdachte denken aan een scheurtje in een vacuum slang of een flapje van je inlaat pakking die heen en weer flappert en lekt. Of er kan iets met de aansturing zijn van de stappenmotor. Bedenk je dat die via het brandstof relais loopt, de + is dat. Dat zelfde relais contact doet de injectoren, LMM en uitenidelijk ECU. Maar de massa van de stappenmotor en dat is tevens waar hij mee geregeld wordt loopt via de ECU.
Om de problemen in kaart te brengen kun je het op twee manieren analiseren. Je zou eens de slang van de SFI bak/vervanger naar de stappenmotor af kunnen halen en er op blazen en zo controleren of er ergens redelijk wat lucht ontsnapt. Als je het electrisch wilt controleren kun je een voltmetertje op de stappenmotor zetten met draadje naar binnen en kijken of de spanning mee fluctueert als het probleem zich voor doet. Als dit het geval is kun je nog analiseren of de + vanaf het pomp relais fluctueert of the massa via de ECU. In het eerste geval pak je met de voltmeter de + uit het relais en massa op een gewoon massa punt. In het laatste geval pak je + vanaf de accu of iets dergelijks en – op die ECU/stappenmotor pen….
20 februari 2012 om 22:58 #17990983Dag Vinci
Bedankt voor je heldere antwoord. Ik zie al dat ik van het weekend wat dingetjes kan gaan proberen.
Last van dat onregelmatige toerental heb ik niet meer gehad sinds vorige week, het leek haast wel alsof dit alleen tijdens de (erge) sneeuw was.Wel heb ik nog erg last van het inhouden. Tot half gas oid lijkt die haast wel af te remmen waarna die vooruit “schiet” als je hem wat harder intrapt, vooral in zijn 2e en 3e versnelling merk ik dit. Heel raar gevoel, daarnaast rijdt die ook best onzuinig(1 op 9 met redelijk rustig rijden, of valt dit wel mee voor een c20xe?), logisch natuurlijk als je met minder als half gas vermogen in lijkt te leveren..
Nog 1 toevoeging, dit inhouden werd vandaag ineens heel erg toen ik door een diepe ( leiding gesprongen, dus diep was bijna 10-15cm) plas reed waarna het vervolgens weer steeds minder werd. Ook heb ik ontdekt dat als ik de auto stationair heb staan het toerental reageert op het aanzetten van de verlichting en het gebruiken van de elektrische ramen.
Van het weekend heb ik weer wat tijd hiervoor dus ik vraag hier nog even wat lijntjes op en alle tips zijn welkom.
21 februari 2012 om 10:46 #17990984meer stroomvraag door electrl. ramen en verlichting zorgt ervoor dat de dynamo meer stroom moet maken, dus dat je toeren iets omhoog gaan moet hier mee te maken hebben. Of dat normaal is dat je dat moet merken in een hoger toerental dat weet ik niet. Bij mijn Zafira gaat de blower bijvoorbeeld harder blazen (op de hoogste stand) als ik harder rij of de verlichting uit doe dan bij stationair. Dit heeft ook met de stroomlevering te maken en hoe je auto hierop reageert. (of dit bij mij normaal is weet ik niet, misschien hebben een zelfde oorzaak bijv. een dynamo die slechter wordt)
21 februari 2012 om 16:21 #17990985Klinkt ook wel als slechte massa ergens… De beste manier om dat te meten is alle verbruikers aan zetten (lichten achterruit verwarming, blower etc. etc.) en dan spanning meten tussen de massa delen. Dus tussen de – van de accu en het chassis, motorblok etc. etc. Zelfs een paar tienden van een volt kunnen dan al op een probleem wijzen…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.