Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › Bezoek VDB works / ODB tuning
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 januari 2012 om 13:09 #17245771
Als je voor het eerst een OPC rijdt, weet je niet wat je overkomt. Iedereen kent dit gevoel wel. Maar na een tijdje leer je je auto kennen. En lijkt het alsof het aantal PK’s steeds minder wordt. Daarnaast had ik ook het gevoel het niet helemaal goed was met de auto. De motor draaide niet mooi voor mijn gevoel. Vooral bij het optrekken voelde ik hem wel eens inhouden. :???:
Na lang twijfelen toch maar eens de auto op de rollerbank. Doel: auto optimaliseren.
Maandagmiddag samen met (auto)maatje Marcus naar Kuinre en daarna St. Jansklooster op de rollerbank.
Het aantal PK’s en koppel was dramatisch….. ik durf het gewoon niet te melden.
Er is nog een tweede run gedaan om na te gaan of het wel goed was. Tweede run was iets hoger, maar niet goed. De vraag was ook of de software was aangepast? :shock:Na het bespreken van mijn wensen (het is een gezinsauto en moet lekker rijden) is de nieuwe software ingeladen en een nieuwe run uitgevoerd. Dat ging goed. 225 PK en een koppel van 365 Nm in een mooie lijn met juiste verhoudingen van lucht/ brandstof. :thumb
Jeroen van VDB Works zei; Ga eerst maar een proefrit maken. Oh dacht ik. Wat een tegenvaller qua PK’s.
Maar na de proefrit was ik helemaal om. Genoeg power en wat een souplesse. Goed genoeg voor ons. Misschien dat jullie denken, had doorgegaan!! Maar ik vond het perfect zo. Het verschil t.o.v. van hoe het was is zo groot, het lijkt wel een nieuwe auto!
Marcus heeft op de terug weg naar huis ook nog even gereden. Wat was hij onder de indruk van het resultaat (mag wel zeggen beduusd). Hij is ook om.
Nu nog nagaan bij de garage of er een software update is uitgevoerd in het verleden? :hmmz
Anders is waarschijnlijk de vorige eigenaar de boosdoener.26 januari 2012 om 13:14 #17983251Toch wel benieuwd naar de eerste twee metingen, nu weten we nog niet wat die nieuwe software doet aan verschil?
26 januari 2012 om 16:17 #17983252@RISL wrote:
Toch wel benieuwd naar de eerste twee metingen, nu weten we nog niet wat die nieuwe software doet aan verschil?
Eerste meting 123 PK met een koppel van 224 Nm. Tweede meeting 150 PK.
26 januari 2012 om 17:35 #17983253Dat is wel een bizar groot verschil dan!
26 januari 2012 om 17:57 #17983254Woowww groot verschil :wtf
26 januari 2012 om 18:04 #17983255@Za4ra OPC wrote:
@RISL wrote:
Toch wel benieuwd naar de eerste twee metingen, nu weten we nog niet wat die nieuwe software doet aan verschil?
Eerste meting 123 PK met een koppel van 224 Nm. Tweede meeting 150 PK.
Das wel heel vreemd zeg??? Van 192 orgineel naar 123. Hoe kan het dat er een verschil van 27 pk zit tussen de 1ste en 2de meting? Met 123/150 pk moet de auto van te voren toch geen power gehad hebben…………met ruim 1400 kg.
Bedoel dit nu niet als kritiek, maar het valt me nu wel op dat heel veel die bij vbd works geweest zijn, hebben bij de 1ste meting voor het chippen weining tot geen vermogen. Wel vreemd.
26 januari 2012 om 18:31 #17983256@ronOPC1 wrote:
@Za4ra OPC wrote:
@RISL wrote:
Toch wel benieuwd naar de eerste twee metingen, nu weten we nog niet wat die nieuwe software doet aan verschil?
Eerste meting 123 PK met een koppel van 224 Nm. Tweede meeting 150 PK.
Das wel heel vreemd zeg??? Van 192 orgineel naar 123. Hoe kan het dat er een verschil van 27 pk zit tussen de 1ste en 2de meting? Met 123/150 pk moet de auto van te voren toch geen power gehad hebben…………met ruim 1400 kg.
Bedoel dit nu niet als kritiek, maar het valt me nu wel op dat heel veel die bij vbd works geweest zijn, hebben bij de 1ste meting voor het chippen weining tot geen vermogen. Wel vreemd.
die van mij had bij de eerste run meer dan origineel bij VDB!
188pk ipv 170..
nu had het blok net een beurtje gehad en nieuwe bougies enz enz.hadden ze bij topgear niet een 6 jaar oude avantime die 155 pk had ipv de originele 210?
nieuwe olie en filters had ie weer 206pkzo zie je maar hoe belangrijk onderhoud is…
26 januari 2012 om 21:28 #17983257@ turbosix, ik dacht juist aan hetzelfde voorbeeld. M’n eigen blokje is na een uitgebreide servicebeurt laatst ook van 85 terug naar 118 op LPG gegaan (origineel 115 op benzine)
26 januari 2012 om 21:44 #17983258@ronOPC1 wrote:
Bedoel dit nu niet als kritiek, maar het valt me nu wel op dat heel veel die bij vbd works geweest zijn, hebben bij de 1ste meting voor het chippen weining tot geen vermogen. Wel vreemd.
Ik snap je reactie.
Het was erg nat buiten, mogelijk heeft dit invloed gehad op de eerste run. Hij heeft wel de banden droog gedraaid. Maar toch… De andere kant lees ik dit ook andersom, meer PK dan opgegeven.Het gaat tenslotte om het eindresultaat, daar ben ik erg tevreden mee. :thumbup
En mijn beurtje staat binnenkort weer op de agenda. :vertag
Nog meer PK’s!! :D26 januari 2012 om 21:53 #17983259@ronOPC1 wrote:
@Za4ra OPC wrote:
@RISL wrote:
Toch wel benieuwd naar de eerste twee metingen, nu weten we nog niet wat die nieuwe software doet aan verschil?
Eerste meting 123 PK met een koppel van 224 Nm. Tweede meeting 150 PK.
Das wel heel vreemd zeg??? Van 192 orgineel naar 123. Hoe kan het dat er een verschil van 27 pk zit tussen de 1ste en 2de meting? Met 123/150 pk moet de auto van te voren toch geen power gehad hebben…………met ruim 1400 kg.
Bedoel dit nu niet als kritiek, maar het valt me nu wel op dat heel veel die bij vbd works geweest zijn, hebben bij de 1ste meting voor het chippen weining tot geen vermogen. Wel vreemd.
Dan zou ik eens langs moeten gaan, ik weet wat de mijne op een (andere) rollenbank heeft ;)
Maar is wel raar dat je zo weinig pk’s had Ton,
Beter dat je er nu meer hebt :thumb
Aan de andere kant vind ik het raar dat je met al je aanpassingen er “maar” 225 hebt……26 januari 2012 om 22:04 #17983260@Jerk wrote:
Dan zou ik eens langs moeten gaan, ik weet wat de mijne op een (andere) rollenbank heeft ;)
Maar is wel raar dat je zo weinig pk’s had Ton,
Beter dat je er nu meer hebt :thumb
Aan de andere kant vind ik het raar dat je met al je aanpassingen er “maar” 225 hebt……Misschien had ik de auto eerst een servicebeurtje moeten geven. ;)
27 januari 2012 om 07:00 #17983261Ik had bij mijn eerste run ongeveer 230 pk.
Maar dat was omdat de auto voordat ik hem kocht ook al bij hem was geweest.28 januari 2012 om 08:04 #17983262Dat wordt een beurtje geven en dan mischien een keertje terug, of juist op een andere testbank.
Wil die van mij ook een keertje op een andere bank zetten, kijken wat ie daar aangeeft, is wel eens leuk om te vergelijken.
Voor het gevoel heb ik in ieder geval een vrachtlading meer aan pk’s dan toen ik hem kocht in orginele staat. :D28 januari 2012 om 18:43 #17983263AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Za4ra OPC wrote:
@ronOPC1 wrote:
Bedoel dit nu niet als kritiek, maar het valt me nu wel op dat heel veel die bij vbd works geweest zijn, hebben bij de 1ste meting voor het chippen weining tot geen vermogen. Wel vreemd.
Ik snap je reactie.
Het was erg nat buiten, mogelijk heeft dit invloed gehad op de eerste run. Hij heeft wel de banden droog gedraaid. Maar toch… De andere kant lees ik dit ook andersom, meer PK dan opgegeven.Het gaat tenslotte om het eindresultaat, daar ben ik erg tevreden mee. :thumbup
En mijn beurtje staat binnenkort weer op de agenda. :vertag
Nog meer PK’s!! :DHebben ze niet gewoon de bank de eerste run compleet verkeerd ingesteld? Ik kan bij mij op het werk de rollenbank ook zo instellen dat mijn Z16xe 160pk heeft door m’n inlaattemperatuur tegen het vriespunt te zetten. En dan rollen in een andere versnelling dat ingesteld is. Maar stel ik de juiste temperatuur in en rol ik in de juiste versnelling dan geeft ie netjes 100pk aan op de bank.
29 januari 2012 om 06:49 #17983264Eens te meer wordt duidelijk dat er vreemde dingen gebeuren bij nedelandse tuners. Ton, met 123 of 150 pk rijdt de opc als een 1800 motor. Dit had je direct gemerkt bij ieder iets sportiever gebruik van de auto. De 225 is ook wat laag voor met de hand gemaakte software. Een beurtje gaat echt niet zo veel verandering brengen denk ik.
Geef mij maar EDS daar hoor ik nooit dit soort vreemde metingen.
Succes er maar mee
29 januari 2012 om 07:22 #17983265Gisteren is mijn broer met zijn Impreza WRX naar Boy Huizer Motorsport geweest. De auto was al gechipt vanuit subaru zelf met een prodrive chip. Auto had 260 pk, maar kon mij niet bijhouden met tussensprints, was eignelijk al vreemd. Vanuit 0-100 wel door de vierwielaandrijving tonnen grip :D.
De man is er de gehele dag aan bezig geweest, ben gisteren met hem meegereden, echt waar niet normaal hoe dat er van tussen gaat nu. Ook als je de vermogensgrafiek ziet, hij houdt z’n vermogen ook lang vast, bijna tot het einde. Heb nog even geprobeerd met de OPC tegen hem, maar ben maar snel gestopt :shock: , hij moet inhouden achter me, en ik kan hem niet bijhouden. Tuurlijk maakt het wat uit dat mijn winterbanden niet echt grip hebben, maar dan nog. Ook in de 4 in een tussensprint is ie er vandoor. :wors -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.