Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra OPC binnenverlichting aansluiten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 januari 2012 om 13:31 #17245488
Mannen,
Ik krijg met geen mogelijkheid de leeslampjes van de OPC binnenverlichting werkend.
Zoals het in de how to elders staat klopt het ook niet.
De normale werking van de binnenverlichting werkt wel naar behoren, ook het gedimt uitgaan.
Zover ik kan zien zijn er 7 draadjes op de grijze multistekker;
1. Grijs (Naar Multitimer)
2. Zwart (geschakelde plus van zekeringkast)
3. Rood (constante plus van zekeringkast)De volgende 2 kabeltjes zitten samen in een omhulsel met een soort massa kern
4. Blauw/rood (naar Kiekert pin A8)
5. Bruin/groen (naar Kiekert pin A7)6. Niet aanwezig op multistekker (voor airbag controle lampje)
7. Rood/blauw (naar Kiekert pin A12)
8. Bruin (Massa)Waarom werken de leeslampjes niet?
Kan iemand mij vertellen op welke draden spanning moet komen te staan? Heb het idee dat het iets met die 3 draden van de sensoren te maken heeft.19 januari 2012 om 13:50 #17977920Van een Engels forum met blijkbaar hetzelfde probleem;
I know from having a couple of Mk4 SRi’s that with this interior light unit when the ignition is off and the car is ready to be alarmed you can push both the buttons simultaneously to disable the ultrasonics.
Also when the alarm is off and the ignition is on the buttons on their own operate the map reading lights.
When I had pins 1,2,8 and 9 correctly wired in according to your photo and the wiring diagram the map reading lights won’t work as expected.So what I thought was in a properly wired up car with f/f alarm like yours there must be some electronics switching the buttons between ‘map reading mode’ or ‘alarm disabling mode’. As I’m missing three wires which connect to the alarm, one or more of these wires must do the ‘switching’.
I had a go again today putting the 3 missing pins one at a time to earth but no good then tried the more risky putting each to 12v live but no map readers either. I’m stumped.
Without a f/f alarm setup I have no way of knowing, with the f/f alarm switched off, what should be on these 3 wires, either earth or some kind of voltage.19 januari 2012 om 17:02 #17977921Heb dit laatst ook gedaan en stuitte op hetzelfde probleem. Probeer pin 5 maar eens aan massa te hangen, dan zou het moeten werken. Let wel op, als je hem aansluit zoals hieronder, moet je contact aan staan om de leeslampjes in te kunnen schakelen. Kijk ook even of de zekeringen in het schema aanwezig zijn (F3.42 en F1.28)
Dus:
1: grijs – multitimer (zat al aan je orignele verlichting)
2: zwart – geschakelde 12V
5: massa – bruin
8: massa – bruin
9: rood – 12V accuspanning (zat al aan je originele verlichting)19 januari 2012 om 19:33 #17977922Ok, eens ff proberen…
Op Pin 8 meet ik wel een spanning van 9 volt ofzo…weet ff niet of dat met contact aan of uit was.
Ja de zekeringen zitten er gewoon.
Normaal werken de leeslampjes alleen als je portieren dicht zijn en het contact aan staat volgens mij.
19 januari 2012 om 20:10 #17977923Nopes didnt work…
19 januari 2012 om 20:22 #17977924De stekker op je verlichtingsunit, heeft die 9 pins?
De nummers die ik aangaf gelden voor de stekker op de unit als deze 9 pinnen heeft zoals in het schema in jouw post.19 januari 2012 om 20:24 #17977925Ja 9 pins grijze stekker, deze zat bij de unit.
Moeten 4 en 5 niet aan massa? Alleen 5?
Als je die post van de Engelsman leest, schrijft hij ook dat hij ze een voor een aan massa heeft gehangen zonder resultaat.
19 januari 2012 om 20:33 #17977926
19 januari 2012 om 20:53 #17977927Undertaker, thanx, maar zo ver was ik al. Zo werkt het niet.
Ik zie in t plaatje dat ze wel ook 5 aan massa leggen terwijl r in de beschrijving “imp” staat.
19 januari 2012 om 20:54 #17977928Ik heb het ook zoals in het plaatje van The Undertaker, dus 5 en 8 aan massa.
Alleen heb ik op pin 2 niet de rode, maar een zwarte geschakelde 12V gezet. Anders kunnen je leeslampjes ook aan bij contact uit, en moet je ze dus niet vergeten uit te zetten anders trekken ze je accu leeg.19 januari 2012 om 20:58 #17977929Geen zin om geschakelde plus te trekken….pak m wel van rood.
Kan trouwens best zo zijn dat ik de unit zelf heb gemold door te testen.
19 januari 2012 om 20:59 #17977930@Slick84 wrote:
Ik heb het ook zoals in het plaatje van The Undertaker, dus 5 en 8 aan massa.
Alleen heb ik op pin 2 niet de rode, maar een zwarte geschakelde 12V gezet. Anders kunnen je leeslampjes ook aan bij contact uit, en moet je ze dus niet vergeten uit te zetten anders trekken ze je accu leeg.Wel een goede tip!
19 januari 2012 om 21:03 #179779314,5,7 zijn voor de binnenruimte sensoren van het fabrieksalarm, gebruik je dit niet dan hoef je ze niet eens aan te sluiten.
6 is optioneel als je unit dit ondersteund (deze is zowel in de Astra G als de Omega B geleverd)Afbeeldingen komen van astra4ever vandaan.
19 januari 2012 om 21:09 #17977932Ja maar die leeslampjes zitten op een of andere manier geschakeld via die sensoren. Als je alles aansluit zoals beschreven doen ze het gewoon niet. Zie ook Engelse post.
Dus vandaar dat die 5 blijkbaar ook aan massa moet.Eerst maar even zo’n nieuw lampje halen en weer verder…
19 januari 2012 om 21:15 #179779335 is de massa van de sensoren, blijkbaar is deze nodig. Ik zal de unit morgen of overmorgen eens goed bekijken hoe de printen lopen.
19 januari 2012 om 21:23 #17977934@The Undertaker wrote:
5 is de massa van de sensoren, blijkbaar is deze nodig. Ik zal de unit morgen of overmorgen eens goed bekijken hoe de printen lopen.
Dat heb ik toen ook geprobeerd, maar is bijna niet te doen.
Ben je zeker dat de lampjes goed zijn, en doet de normale binnenverlichting het wel? Misschien de lampjes eens wisselen voor de zekerheid.
Ook even dubbelchecken dat de bruine wel echt massa is, en de rode echt 12V.19 januari 2012 om 22:06 #17977935Ja alle lampjes zijn goed, normale binnenverlichting werkt prima en lampjes al gewisseld.
Rest van de draden doorgemeten met multimeter.Ik denk dat mn unit niet ok is, van t weekend ff nieuwe scoren.
22 januari 2012 om 07:35 #17977936ik heb het zelfde gehad …..
hij doet het wel.
2 lampjes gaan aan als de deur open gaat.
en de 2 andere kan je aanzetten door als je contact aan is – je deuren dicht .op het knopje te duwen. dan gaan de leeslampjes aan.met een acculader is het lastig te testen omdat er op meerdere kabels stoom hoordt te zetten
The Undertaker heeft de goede beschrijving.22 januari 2012 om 14:31 #17977937Is dat met of zonder de binnensensoren aangesloten?
En moet pin 5 dan wel op de massa of niet?
10 februari 2012 om 12:46 #17977939Nieuwe unit binnen, werkt nog steeds niet! :@
10 februari 2012 om 15:12 #17977940Werkt alleen op een echte OPC
:jerry :jerry
10 februari 2012 om 18:42 #17977938Ik zou nog een aanvulling schrijven voor de how-to maar hier nog niet aan toegekomen. Na aanleiding van dit topic ff snel door de kou mijn bedrading checken.
Ik heb hier de versie met alarm sensoren en zonder mic, of airbag lampje( GM 09104347 )
Ook een ellende om aan te sluiten gehad omdat ik niet wist van de deuren en de massa van de alarmsensoren moet idd ook aangesloten zijn(pin 5)
pin 1(normaal grijs, bij mij blauw/groen dacht ik) kan op grijs
pin 2 (zwart)en 9(rood) kunnen op rood
Pin 5(groen/bruin) en pin 8(bruin) massa
De reden dat pin 5 aangesloten moet zijn is omdat je met de knoppen van je leeslampjes de sensoren kunt schakelen. Let er verder nog even op dat als je deur verlichting aan staat(ook met lichtknop naast stuur) je leeslampjes ook niet werken.
edit: zal ff kijken of ik dit weekend een foto kan maken. Had mijn telefoon net niet bij me.
10 februari 2012 om 23:41 #17977941Het is aangesloten zoals beschreven en toch werkt het niet..op beide units niet. Nog nooit zoiets meegemaakt.
17 februari 2012 om 17:57 #17977942kan het ook dat deze binnenverlichting niet past in een coupe ? heeft precies een andere vorm dan in mijn coupe zit :s
17 februari 2012 om 17:58 #17977943Nee moet gewoon passen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.