Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › X18XE1 schakelt steeds terug naar benzine
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 januari 2012 om 18:05 #17245429
Weer wat nieuws.
De laatste week schakelt m’n auto niet meer zelf over naar LPG. Als ik ‘m een keer op benzine zet en dan naar LPG, schakeltie wel over naar LPG.
En vervolgens schakelt de auto steeds zelf terug naar benzine, soms zelfs om de paar km. Ik moet ‘m dan zelf weer naar benzine schakelen, even wachten, naar LPG schakelen, een paar honderd meter rijden en dan pas schakelt de auto weer naar LPG. De auto wordt gewoon netjes warm, EGR en luchtinlaat zijn schoon en de juiste bougies zitten er pas een paar 1000 km in.Vanmorgen was het heel erg, vanmiddag was heel lange tijd niet, dus ik dacht dat het probleem weer weg was, maar net voordat ik thuis was, schakelde de auto weer terug.
Wat zou dit kunnen zijn? Een rotte lambdasonde? Defecte temperatuursensor?
De auto begint ook te stotteren als ik het gas ineens diep intrap, als ik het langzaam intrap tot een bepaald toerental en daarna vol, is er geen probleem.
17 januari 2012 om 19:09 #17977094Kennis van mij is met hetzelfde probleem bezig
Hij was bij een gasboer geweest, en die had het weer over een of ander sensortje van de LPG istallatie zelf.
Willem
17 januari 2012 om 19:15 #17977095Okay, dank je. Wil je me alsjeblieft op de hoogte houden van de voortgang van je kennis?
Want dan ga ik binnenkort een keer naar die man van http://www.verdampere.nl, daar heb ik hier al vaak een positieve reacties over gelezen.17 januari 2012 om 19:44 #17977096zeer goed aderes ben er geweest
bij jou is de lamdasonde voor de kat
kapot opzeker
meerdere malen het zelfde probleem gehad
hij schakelt naar gas paar kilometer schakelt terug naar benzine
mits een coltec of necam installatie hebt
als je de schakelaar er uihaalt zit er een loose grijsedraad
daar kan je de gasinstalaatie uitlezen
kabeltje aan de massa en aan de grijzekabel
contact aan
als de schakelaar 3 langzaam knippert en dan 4snel
is dat code 34
de codes staan op internet groetjes kees17 januari 2012 om 19:55 #17977098Ik heb inderdaad een Koltec V392-systeem.
Maar je verhaal me is nog niet helemaal duidelijk. Het LPG-systeem geeft dus via de schakelaar aan dat de lambdasonde kapot is? En kan ik dan beter naar Verdampere gaan of gewoon naar de VOD voor een nieuwe lamdasonde (heb helaas niet meer de beschikking over een brug….en met dit weer krijg ik teveel last als ik onder de auto ga liggen)
17 januari 2012 om 20:06 #17977097je kan inderdaad je lpg uitlezen via die grijze kabel
de code is een voorbeeld
heb dat probleem al meedere malen gehad
id haast zeker de labdasonde
zal verdampere ook zeggen
dat is de beste gasboer van heel brabant17 januari 2012 om 20:11 #17977099Okay, bedankt. Zal eens op zoek gaan naar die grijze draad.
Binnenkort dus eens langs de VOD voor een nieuwe lambda en later eens langs Verdampere voor revisie van de verdamper.17 januari 2012 om 21:17 #17977100@RISL wrote:
Weer wat nieuws.
De laatste week schakelt m’n auto niet meer zelf over naar LPG. Als ik ‘m een keer op benzine zet en dan naar LPG, schakeltie wel over naar LPG.
En vervolgens schakelt de auto steeds zelf terug naar benzine, soms zelfs om de paar km. Ik moet ‘m dan zelf weer naar benzine schakelen, even wachten, naar LPG schakelen, een paar honderd meter rijden en dan pas schakelt de auto weer naar LPG. De auto wordt gewoon netjes warm, EGR en luchtinlaat zijn schoon en de juiste bougies zitten er pas een paar 1000 km in.Vanmorgen was het heel erg, vanmiddag was heel lange tijd niet, dus ik dacht dat het probleem weer weg was, maar net voordat ik thuis was, schakelde de auto weer terug.
Wat zou dit kunnen zijn? Een rotte lambdasonde? Defecte temperatuursensor?
De auto begint ook te stotteren als ik het gas ineens diep intrap, als ik het langzaam intrap tot een bepaald toerental en daarna vol, is er geen probleem.
Een relais waarschijnlijk.
Tenminste, DAT was bij mij de oorzaak dat hij op een gegeven moment ook niet meer op LPG wou draaien.Rik :)
17 januari 2012 om 21:27 #17977101Maar ik hoor het relais nog wel overspringen? En soms kan ik gewoon kilometers lang op LPG rijden?
Momenteel werk ik bij de Efteling, m’n werkgever heeft me tijdelijk aan hun uitgeleend, aangezien ze het daar erg druk hebben. Ik werkte al voor de Efteling op ons kantoor en nu moet ik een paar weken dagelijks in Kaatsheuvel zijn, wat voor mij dagelijks zo’n 100 km rijden. Ik kon dus op de terugweg moeiteloos zo’n 45 km op LPG rijden en toen sprong de auto weer terug naar benzine.Maar soms is het bij accelereren, soms bij van het gas afgaan, soms bij constant gas, daar is geen peil op te trekken.
17 januari 2012 om 21:29 #17977102dat klopt
dat zijn de
klachten
hoe warmer hoe meer17 januari 2012 om 21:33 #17977103Okay…maar koud springt ze ook terug naar benzine….(of moeilijk naar LPG, net hoe je het ziet), tis net of ze de LPG niet meer lust ;)
17 januari 2012 om 21:41 #17977104Even over die verdamper:
Voel eens bij een warme motor eens aan de slangen.
Blijft er 1 koud ? Dan is het wellicht je verdamper die hapert omdat ie niet warm wordt.
Dat moest ik eerst ook controleren voordat ik meer vragen ging stellen :jerryRik :)
17 januari 2012 om 21:46 #17977105Ga ik doen. Morgen weer naar de Efteling, dus dan zou die wel lekker warm moeten worden.
17 januari 2012 om 21:49 #17977106Doe dat, ben benieuwd !
Voel ook even of de HELE verdamper warm wordt.Rik :)
17 januari 2012 om 21:59 #17977107Ik zal morgenavond m’n bevindingen posten :)
17 januari 2012 om 22:13 #17977108zou kunnen maar ik blijf bij de lamda
maar sluit niets uit groetjes
trouwens helvoirt daar zit verdampere
vlakbij tilburg
groetjes18 januari 2012 om 18:54 #17977109Verdamper wordt warm (op een slang na, die loopt vanaf de verdamper voorlangs het probleem richting inlaatspruitstuk).
Daarna langs de VOD geweest…die was niet erg behulpzaam, ik kon morgen overdag langs komen (alsof ik niet werk ofzo) en dan zou hij er wel eens naar kijken…
En de lambdasonde, dat was volgens hem onzin, want dan zou het blok ook op benzine beroerd moeten lopen…. Dus nu ff m’n pa lief aan kijken of ik met de Vec naar m’n werk mag (hij is vrij morgen) en of hij m’n Astra naar de VOD wil brengen.Iemand suggesties/ideeën?
18 januari 2012 om 19:31 #17977110Hoe “koud” is die slang ?
Rik :)
18 januari 2012 om 20:45 #17977111Alle slangen zijn gewoon goed vast te houden. En die andere slang, die voelt niet zo koud als de omgeving, maar ook niet zo warm als de andere slangen.
Motor zelf wordt wel goed warm, staat netjes tussen de 80 en 85 graden en loopt op richting 90 bij file, dus helemaal goed.18 januari 2012 om 20:50 #17977112Hmmm, dan denk ik dat het niet de verdamper is.
Ik denk dat het dan nog steeds een relais is die hapert.Rik :)
18 januari 2012 om 20:56 #17977113Ben benieuwd….op de 2 km naar de VOD schakelde de auto drie keer tussen LPG en benzine….
Dat was met warme motor, had net zo’n 50 km gereden…18 januari 2012 om 21:49 #17977114och ja grloof me maar labda
kapot lees hem zelf even uit
heb ik al verteld hoe dan weet je al meer19 januari 2012 om 18:10 #17977115Vandaag dus bij de VOD geweest. Ze zijn anderhalf uur bezig geweest en niets gevonden.
Lambda is goed (doorgemeten).
Mijn tweede vermoeden was de bobine, aangezien het erger werd met het warm worden met de motor. VOD had het over niet goed sluiten van een klep (lijkt mij vaag verhaal), maar ze hadden geen compressietest gedaan.Iemand hier met een x18xe1 in de buurt van Breda? Misschien dat we dan eens even vijf minuten van bobine kunnen wisselen om dat uit te sluiten?
Alvast bedankt.19 januari 2012 om 20:31 #17977116Niemand een x18xe1 hier in de buurt? Bobines van de x16xe is volgens mij hetzelfde.
Sorry, beetje ongeduldig, hoop op snelle reactie.
19 januari 2012 om 20:35 #17977117X16XE heeft kabels met losse bobine..
X18XE1 en Z18XE zijn volgens mij gelijk..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.