Forumindex › Forums › Modellen › Astra › een paar newbie vragen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 januari 2012 om 19:53 #17245405
Hallo allemaal,
Eerst ff voorstellen.
Een paar dagen geleden heb ik een Astra F station van ’98 gekocht. Ik rij dagelijks 80km enkel naar mijn werk en had ik (nadat mijn vorige auto stuk is gegaan) een goedkoop autotje op lpg nodig. Toevallig zag ik op Marktplaats een Astra station en besloot om deze te gaan kijken. Ik schaam me een beetje voor maar dit is mijn eerste Opel in mijn (lange) carriere.
En gelijk een aangename verrassing…het autotje van 14 jaar oud rijdt heeeel lekker, super stevig, stuurt goed en motor loopt heel fijn (X16XEL met 240d op de teller). Na al mijn frustraties met mijn vorige auto (Golf 3) is deze een hele mooie verrassing.
Ok, genoeg gepraat…
Deze Astra is vrij goed onderhouden maar ja… het blijft een auto van 14 jaar oud en er zijn een paar aandachtspunten waar ik niet zo veel verstand van heb.
Om te beginnen heb ik een vraag over middenconsole.
Er zat een originele Grundig radio in maar ik wou mijn eigen radio inbouwen. Ging vrij gemakkelijk maar de nieuwe radio onthoudt de zenders niet en als ik de sleutel omdraai, gaat ie niet automatisch aan (moet met de hand aanzetten en de zender zoeken). Ik heb op dit forum wat gelezen over de rode en gele draad maar daar word ik niet wijzer van. En wat moet ik met de derde, lange stekker doen (er komen 2 ISO stekkers en 1 langere uit de kabelboom). Hoe krijg ik mijn radio fatsoenlijk aan de praat?
En vraag 2: Hoe kan ik het midden console demonteren? Er klopt iets niet daar achter want de ventilator doet het raar (stand 1 en 2 doet niks, op 3 blaast ie op volle toeren en 4 wilt helemaal er niet op). Ik heb al 4 schroefjes bij de boerd computer en 2 onder los gemaakt maar deze zit nog ergens aan vast. Moet de hele dashboard er af?
Tot zover alles, ik hoop dat jullie niet in slaap zijn gevallen tijdens het lezen van mijn verhaal.
alvast bedankt voor jullie hulp16 januari 2012 om 20:04 #17976224Welkom op het Opel-Forum Andy
Probleem 1 : de rode draad van de radio omwisselen met de gele draad van de auto.
Daarna de gele draad van de radio omwisselen met de rode draad van de auto.
Die lange stekker heb je niet nodig om de radio te laten functioneren.16 januari 2012 om 20:11 #17976225er zijn geen draden op de radio (alleen maar een iso socket). Moeten dan de rode en gele draden van de kabelboom omgewisseld worden?
16 januari 2012 om 20:12 #17976226dan zal je de dunne rode / of zwarte* met de dikke rode om moeten wisselen..
* doorhalen wat niet van toepassing is
Willem
16 januari 2012 om 20:20 #17976227@wim-v6 wrote:
dan zal je de dunne rode met de dikke rode om moeten wisselen..
Willem
Of Geel en Rood. Ligt er maar net aan. De ene Astra heeft het anders als de andere. Is bouwjaar afhankelijk geloof ik.
’99 Astra G heeft ook een dikke en een dunne rode draad.Anyway, op de nieuwe stereo zit vast wel een sticker met het schema van de stekkers, of anders in het boekje.
Het gaat er om dat je de Battery+ en Switched+ met elkaar omwisselt.
Opel heeft ze omgedraaid zitten zodat je dus niet zonder irritatie een aftermarket stereo kan monteren. Het werkt wel, maar het ding vergeet elke keer bij contact uit z’n zender voorkeuzes enzo.Mijn Alpine radio heeft het slim opgelost trouwens. Die heeft gewoon een kabelboompje vanuit de radio en daar zitten op Rood en Geel stekkertjes zodat je ze even “klik klik” kan omwisselen.
Wat betreft de kachelblower, das ff een gepruts want ik verwacht dat de schakelaar er uit moet. Ik raad je aan om er een werkplaatshandleiding bij te halen. Bij voorkeur eentje van Haynes, want daar staat zo ongeveer de complete interieur demontage in.
Ze zijn ook wel via de minder legale kanalen te krijgen in digitale vorm.
Is het de schakelaar niet, dan ligt het aan de weerstanden op de kachelmotor. Die zit verstopt onder het parafaan (afdekplastic onder de ruitenwissers)16 januari 2012 om 20:22 #17976228GEEL is niet gebruikt, OPEL gebruikt altijd din kleuren, alleen is voor de geschakelde+ rood en zwart gebruikt..
Geel is voor universele stekkers die veelal bij de radio geleverd worden..
Willem
16 januari 2012 om 20:38 #17976229ik zal morgen kijken of ik de rode met gele in de stekker kan omwisselen
en als wij toch over het console hebben, het lampje van achterruit verwarming is ook kapot dus ik weet niet waneer deze aan is, is de verwarming aan als die draaiknop ingedrukt is of andersom?
BTW. v.w.b. kachel schakelaar, ik krijg hem fysiek niet op de 4de stand dus denk dat er iets achter blokkeert16 januari 2012 om 20:51 #17976230uitgetrokken is aan, en vooralsnog, in de Stekker van de OPEL zelf zit geen GELE draad…
willem
18 januari 2012 om 18:13 #17976231die iso stekker moet je niets aan prutsen, gewoon uit de bijgeleverde kabelboom van je radio rood en geel omwisselen.
mocht je de auto ooit weg doen, kan je zo de orginele radio erin prikken en geen kabeltjes meer om te wisselen.daarnaast, kan je erg lastig bij de iso stekker komen volgens mij. tenminste, bij de astra g en corsa b tenminste. laat staan dat je er dan bij kan om in te knippen en solderen ;) daar komt ook nog bij dat de draden erg dun zijn.
bij mijn alpine zat ook een verlengsnoer vanaf de iso stekker, en in dat kabelboompje heb ik ook rood en geel omgewisseld. zijn een soort van mannetje/vrouwtje stekkers met soort van krimpkousje, werkt echt perfect.
succes
18 januari 2012 om 19:06 #17976232bedankt allemaal voor nuttige tips,
ik heb in mijn iso stekker alleen maar een rode (dikke en dunne) en bruine kabel (en nog een blauw/rood en groen/wit). Gele kabel zit alleen maar aan de speakers kant.
Het beste idee is idd een verloopstukje bij de Heuts halen. Heb daar niet aan gedacht (omdat ik wel de ISO stekkers heb). Ik zal straks vertellen of dit gelukt is.18 januari 2012 om 19:30 #17976233Zoals ik dus al gezegd heb, ER IS GEEN GELE draad!!!!
Je kan als je het netjes doet, de kabels omdraaien in de stekker zelf.
het makkelijkst is een verloopje te halen bij de onderdelen boer..
Willem
19 januari 2012 om 10:03 #17976234okeee,
ff een update, alles werkt prima nu. De rode draden (dikke en dunne) moesten omgewisseld worden. Eeen kroonsteentje er tussen en klaar is kees.
thx voor meedenken19 januari 2012 om 10:13 #17976235hier een kleine how to van mij hoe je de lampjes achter de 3 draaiknoppen moet vervangen, hierin staat hoe je de schakelaar eruit krijgt:
Middelste knop voor de aanjager/achterruitverwarming in stand 1 zetten, en dan de knop uittrekken (dus de achterruitverwarming aanzetten). Dan zit er aan de onderkant van deze knop een gaatje waar je en dunne schroevendraaier in kan steken. Even erin steken, beetje drukken en dan gelijktijdig trekken aan de schakelaar. dan haal je zo de knop eraf.
De schakelaar zelf haal je eruit door aan weerszijde de 2 lipjes naar binnen te drukken, en gelijktijdig aan de schakelaar te trekken. dan trek je hem er zo naar voren toe uit. Dan zie je ook gelijk het lampje zitten.Om de andere 2 lampjes (temperatuur en blaasrichting) te vervangen moet je de radio en de slee eruit halen. Dan kun je door het radiogat bij de lampjes komen. Er zijn 2 verschillende modellen, afhankelijk van het bouwjaar:
1-> elk lampje een losse fitting,
2-> Alle lampjes in een grote houder.Eerste type spreekt voor zich, even met een punttang de fittinkjes eruit trekken en nieuwe steeklampjes erin drukken.
Voor het tweede type moet je de stekker die achterop de aanjagerschakelaar zit een stuk naar achteren drukken. Deze zit vastgeklikt aan 2 weerhaakjes die je even terug moet drukken. Dan haal je zo die hele houder een stuk naar boven en kun je de lampjes vervangen.
19 januari 2012 om 15:34 #17976223super duidelijk, bedankt,
helaas denk ik dat ik de hele midden console er af moet halen wat er klopt iets niet met de lucht circulatie. Het is zwz iets mis met de blower want deze werkt maar op 1 stand en dan op volle toeren en de twee lucht roosters boven console blazen alleen maar de koude lucht (ongeacht positie van de aanjager). Ben dus nog (lang) niet klaar…;-( -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.