Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › koppakking ? vacuumpomp ? turbo ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 oktober 2012 om 20:17 #17245375
hallo,
ik heb een vectra gts 120pk en rijd er eigenlijk heel sportief mee
ik had in het begin een darmpje van de vacuumpomp kapot die inmiddels gemaakt is
3 weken geleden was het waterreservoir onder het minimum gegaan
deze had ik inmiddels bijgevuld en vandaag deed hij het weer
( de wagen start ook al even slecht en geeft witte damp bij het starten )vandaag mijn water weer bijgevuld en zag inmiddels dat er weer een darmpje van het vacuumpompje verduurd was
ook kwam er damp uit mijn waterreservoir toen ik bijvuldeik even naar de garage gereden , zei die man dat de koppakking stuk was
maar is het zeker de koppakking is ? kan dit ook een kapotte turbo zijn ? of een darm in het koelsysteem die kapot is ?
is er een manier om zeker te zijn dat het de koppakking is
17 oktober 2012 om 20:38 #17975885kapotte turbo lijkt me niet,
darm in het koelsysteem kan altijd, misschien eens in het oog houden of je water onder je auto hebt staan als je ergens hebt stil gestaan,..
hoe ziet je oliestop eruit als je hem afdraaid? is ie nog schoon of zit er een creme-kleurige brei aan de kanten? zoja, is de koppaking zeker stuk,..
zo nee wil niet zeggen dat ie niet stuk is, water kan ook langs een ander kanaal wegvloeien.
heb je alleen bij starten witte damp? of ook als je eens goed doortrekt?
alleen bij het starten? kan je een klein scheurtje hebben wat uiteindelijk wel vervangen moet worden (zeker bij sportieve rijstijl)
ook als je goed doortrekt? dan vrees ik dat ie echt wel stuk is,..
dan gaat het niet lang meer duren of je hebt altijd een mistbank achter je hangen
je kan een pakkingtest laten doen maar zou niet weten hoe.laat je je motor echt wel goed warm worden vooraleer je aan je sportieve rijstijl begint? auto kan makkelijk 10km nodig hebben voor de olie echt warm is.
de meter in je daschbord is watertemperatuur, die geeft al sneller aan dat ie warm is, maar in werkelijkheid is de auto eigenlijk nog niet warm genoeg om door te trekken,..moet er wel even bij zeggen dat ik een vectra b heb, heb geen ervaring met vectra c
maar in principie is dit voor alle auto’s gelijk.wacht ook even een reactie af iemand die er iets meer van af weet als ik.
Ben zeker geen expert in auto’s maar heb wel een goede basis.17 oktober 2012 om 20:53 #17975884is alleen bij het starten , als ik goed doorrijd heb ik zwarte damp
ik durf rijd echt veel te gek met de auto , soms vertrek ik met een koude blok meteen volle bak
ik weet dat dit zeer slecht is maar denk er vaak nie bij na ( echt idioot eigenlijk )morgen ga ik eens naar de oliestop kijken
een lek heb ik denk ik niet want mijn auto staat thuis altijd op de klinkers en kan zo alles perfect zien als er iet zou lekken
bij een lek in het koelsysteem is het dan ook normaal dat hij rookt uit het reservoir van het water ?
wat is ongeveer de prijs voor een nieuwe koppakking
18 oktober 2012 om 09:14 #17975883Een defecte turbo is normaal wel te merken aan olie, gereduceerd vermogen en rare geluiden. Witte en zwarte rook kan inderdaad duiden op een defecte koppakking. Wit is koelvloeistof, zwart is olie. Kan zijn dat ie met name de eerste paar km als ie nog koud is veelal koelvloeistof verstookt en daarna ook olie gaat verbranden. Deze is na een paar km rijden warm en dunner. Koelvloeistof dampt altijd wel een beetje als je ‘t reservoir open draait, ook zonder lekkages en verlies van vloeistof. Als de olie al via de achterkant eruit komt, hoef je je geen zorgen te maken dat er nog wat overblijft om onderaan weg te lekken. ;)
Meteen trappen bij koude motor is inderdaad ernstig slecht. ‘t Is ‘maar’ 120 pk: dus géén racewagen. Je turbo vindt dit evenmin leuk, die zal dus ook wel langzaam aan vervanging toe zijn. Deze grap gaat in ieder geval een hoop geld kosten. Een koppakking vervangen is geen kattepis qua prijs. Waarschijnlijk heb je met ‘t koud trappen meteen de kop krom gereden en kom je die ook aan het vlakken. De koppakking zelf is dan nog het minste bedrag. Je bent waarschijnlijk nu toe aan een nieuwe koppakking + vlakken van de kop en dan gaat er meteen een nieuwe distributieriem + waterpomp op. Aan arbeidsloon en onderdelen is dat een aardig bedrag. Waterpomp + riem vervangen is vaak al een euro of 400. Denk dat het dus al gauw richting een 4 cijferig bedrag gaat (vóór de komma) als je koppakking en het vlakken van de kop meeneemt. Vlak je de kop niet, dan heeft het vervangen waarschijnlijk geen zin.
Als de turbo ook kapot is dan kost je dat nog eens een flinke bak geld. Ook dat kan snel richting een 4 cijferig bedrag gaan. Kortom: als je pech hebt ben je meer dan € 2000 kwijt. Zonde, zeker als dat met een iets andere rijstijl makkelijk te verhelpen zou zijn… :)
Doe jezelf en bankrekening in de toekomst een lol: Altijd éérst warmrijden voordat je ‘m doortrekt. Bij het uitzetten van de motor even de motor uit laten draaien, dwz half minuutje tot een minuutje stationair laten draaien om je turbo te sparen. Flink gassen en dan meteen de motor uitzetten is erg slecht voor je turbo.
Punt 2: REPAREER ALLES DAT NU KAPOT IS OF DEFECT AAN HET GAAN IS. Als je de koppakking + randspul vervangt en je turbo lekt olie als een gek, trek je je blok kapot door oliegebrek. Da’s nóg duurder.
18 oktober 2012 om 09:30 #17975882@joriswijnants wrote:
is alleen bij het starten , als ik goed doorrijd heb ik zwarte damp
ik durf rijd echt veel te gek met de auto , soms vertrek ik met een koude blok meteen volle bak
ik weet dat dit zeer slecht is maar denk er vaak nie bij na ( echt idioot eigenlijk )morgen ga ik eens naar de oliestop kijken
een lek heb ik denk ik niet want mijn auto staat thuis altijd op de klinkers en kan zo alles perfect zien als er iet zou lekken
bij een lek in het koelsysteem is het dan ook normaal dat hij rookt uit het reservoir van het water ?
wat is ongeveer de prijs voor een nieuwe koppakking
Je reservoir rookt/dampt? Dan lijkt een lekke koppakking mij wel redelijk logisch…
Succes. :(
18 oktober 2012 om 11:23 #17975881als je motor warm is en je draait je koelvloeistof dop los gaat de druk eraf en daardoor begint het te koken omdat het kookpunt lager is en dat het dan dampt is normaal dus zegt niet zoveel
maar verliezen is niet goed.
18 oktober 2012 om 11:55 #17975880@yentl5552 wrote:
als je motor warm is en je draait je koelvloeistof dop los gaat de druk eraf en daardoor begint het te koken omdat het kookpunt lager is en dat het dan dampt is normaal dus zegt niet zoveel
Hangt er wel een beetje vanaf hoe hard het gaat. ;)
Hoort niet tekeer te gaan als een waterkoker oid. :jerry18 oktober 2012 om 12:21 #17975879de prijs van de koppaking zelf is maar een 20euro ofzo, komt daar nog bij dat je de kop moet vlakken, ook al snel 200euro, maar de werkuren eraan is een ander paar mouwen,.. Kan zelfs goed zijn dat je kleppen, klepstoters, schraapveren kapot/krom zijn, Je turbo zal misschien ook al aan vervangen toe zijn,..
Je kan beter alles ineens vervangen nu, anders kan het zijn dat je later nog ergere stukken krijgt,..sorry dat ik het moet zeggen maar als je idd zo je auto behandeld dan is het niet moeilijk dat je koppakking en waarschijnlijk binnenkort je turbo enzo kapot gaat.
maar goed. ik hoop dat dit gat in je portomonee je een heel goede les zal leren,..
sorry voor de uitdrukking, bedoel het allemaal niet zo cru als het er staat maar ik wil je gewoon even duidelijk laten blijken dat je een auto ook met respect moet behandelen, want anders kost je dit een hoop geld, en wat zegt de mens dan,.. “ale stomme opel” “nooit nog een opel in huis,…” neenee hier kan geen enkele auto tegen,..
hoop dat je een heel goede les geleerd heb, jammer dat het zoveel geld moet kosten vooraleer iemand dat beseft.18 oktober 2012 om 12:32 #17975878Wil je ook even een foto en kenteken posten.
Stel je voor je verkoopt hem, willen we niet dat iemand anders meert die afgetrapte bak van je komt te zitten.
18 oktober 2012 om 13:07 #17975875@yzf1kr wrote:
Wil je ook even een foto en kenteken posten.
Stel je voor je verkoopt hem, willen we niet dat iemand anders meert die afgetrapte bak van je komt te zitten.
:jerry
18 oktober 2012 om 13:18 #17975876Gewoon lekker stampen motoren genoeg op de sloop :jerry :jerry
18 oktober 2012 om 16:00 #17975871haha, bij ons op de zaak hielden de 110kw (150pk’s het aardig vol, deze werden op mijn aanraden vlot tot zeer vlot bereden..
Nooit een EGR probleem gehad met deze, ook geen gezeur met het roetfilter, Bijde het pand verlaten met 230.000km op de klok in 5.5jaarWillem
23 oktober 2012 om 19:55 #17975877het koelwater blijft dampen na een rondje rijden maar is pas leeg na 3weken rijden ofzo
ik zie ook geen vuil als ik de oliedop eraf haal
is wil zeker weten dat het de koppakking is , hoe moet ik dat weten ??
kan je misschien ook de waterpomp ofzo zijn ?
23 oktober 2012 om 20:08 #17975874Als het waterpomp is moet je dat bij waterpomp kunnen zien, zie je witte aansag zitten rondom de pomp…
Echter bij mij b vectra toen wel.
Maar als jouw tankje binnen 3 weken leeg is verwacht ik niet de waterpomp..
Was bij mijn vectra B nog niet eens zo snel leeg :shock:
23 oktober 2012 om 20:19 #17975873de olie is nog goed en hij verliest geen olie
ook zit er geen vettige smurrie in de oliedop ofzo
alleen het water dampt na een ritje rijden , even bij de garage binnen gereden en die zei meteen koppakking maar dat was snel beslist vond ik , hij dampt alleen een klein beetje wit bij het starten en als ik plank gas geef bij het optrekken dampt hij wat zwart want denk ik normaal is voor een diesel ?
wel al 2keer dezelfde leiding van de vacuumpomp defect gehad en de vorige vorige week pas gemaakt
mijn vectra heeft nog maar 88 000 km
23 oktober 2012 om 20:55 #17975872‘n Diesel walmt altijd een beetje zwart als je ‘m eens flink trapt, dat is redelijk normaal voor een diesel. Een wit walmpje is gewoon foute boel. Als de leidingen, slangen, pomp, radiator, thermostaat, reservoir etc. niet lekken dan is er gewoonweg maar één probleem en dat is de koppakking.
Het feit dat ie ‘pas’ 88 000 km heeft gelopen met de, zoals je zelf aangaf, niet zo charmante behandeling van de auto heeft het effect dat ie loopt alsof ie al 5 ton gedraaid heeft. En rond de 5 ton heb je inderdaad wel eens een keer een koppakking kapot ja. Andere onderdelen slijten dan inderdaad ook sneller, sommige houden ‘t wellicht geen week uit. Da’s de keerzijde. ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.