Welke nokkenassen voor een X20XEV?

Forumindex Forums Techniek Ecotec Welke nokkenassen voor een X20XEV?

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17245360
    JeffreyC
      Lid sinds:
      16 June 2010

      De vraag als volgt,

      Hoeveel graden zijn de originele nokkenassen van een X20XEV en de XER?

      Dit ivm het aanschaffen van 258 graden nokken voor de XEV.

      Mvg

      #17975715
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        X20XEV: 256° lift is 10,2

        X20XER: 260° – 266° lift is 10,6
        Inlaat en uitlaat nokkenas zijn verschillend bij de x20xer, bij de x20xev gelijk

        #17975716
        Corsa_GSi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Persoonlijk zou ik op zo’n motor de XER nokkenassen nemen of zelfs nog iets sportiever.

          #17975717
          JeffreyC
            Lid sinds:
            16 June 2010

            @ Ron, dank u

            Dit betekend alleen dat als ik de nokkenassen van DBilas neem 258 graden, dit geen zin heeft aangezien deze ook een lift hebben van 10,2?

            @ Corsa_GSI, aan wat zit jijzelf dan te denken? Met in achterhoofd uiteindelijk er een turbo op te zetten.

            #17975718
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Het heeft zeker wel zin, omdat het aantal graden anders is openen de kleppen op een ander moment en langer, maar niet verder.

              #17975719
              JeffreyC
                Lid sinds:
                16 June 2010

                Oké en dan de volgende vraag, DBilas wist me te vertellen dat het een +-12 pk oplevert.. 2 graden geeft zo’n winst?

                #17975720
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Je zult dan wel zon 10 pk winst behalen. Maar ben er wel bewust van des te hoger het aantal graden des te later je koppel pas echt in komt.

                  #17975721
                  JeffreyC
                    Lid sinds:
                    16 June 2010

                    Ben me ervan bewust hoe hoger de graden des te later te koppel in komt.

                    Hoewel er mij werd aangeraden om met 258° te rijden, dit omdat ik later een turboset zou nemen.
                    Alleen nu het volgende, 258° zou te laag zijn om atmosferisch mee rond te rijden maar te hoog voor een turbo? Jullie mening hierover.

                    #17975722
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Nouja eeh ik heb met een x20xer met orginelen nokken gereden en turbo en dat gaat prima. Het idee erachter is denk ik omdat je bij een turbo vrij veel toeren moet maken voordat het vermogen in komt je beter niet te agressieven nokkenassen kunt nemen om onderin ook nog beetje leuk te rijden.

                      2 graden verschil zullen de kleppen iets langer open zijn dus ik zou eigenlijk zeggen afhankelijk van wat het kost anders zou ik voor 260 262 gaan.

                      #17975723
                      Corsa_GSi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Check eens op catcams.be, daar staan voor deze motor specifieke turbo nokkenas profielen.

                        En als je een motor goed bouwt voor turbo gebruik, dan moet je eerst zorgen dat hij atmosferisch super loopt / goed presteert.
                        Dat is eigenlijk de gouden regel ;)

                        #17975724
                        JeffreyC
                          Lid sinds:
                          16 June 2010

                          Eventjes stof eraf,
                          Nouja atmosferisch loopt ie gewoon goed dus dat is geen probleem =]

                          Nu de volgende vraag, XER nokkenassen kan je deze 1 op 1 verwisselen met die van de XEV?
                          Stond me bij dat de XER ook andere zuigers heeft?

                          #17975725
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Kun je 1 op 1 wisselen zuigers zijn gewoon gelijk!

                            #17975726
                            Corsa_GSi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Daarnaast eventueel een goede optie is een XER uitlaat te monteren, deze is qua diameter ook groter als een XEV.

                              #17975727
                              JeffreyC
                                Lid sinds:
                                16 June 2010

                                Heb een lexmaul 4-2-1 uitlaatspruitstuk met een DBilas 63,5mm catback uitlaatsysteem.

                                viewtopic.php?f=27&t=160644

                                #17975728
                                Haasje17
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  8 September 2009

                                  Verschil X20XER met X20XEV zijn:

                                  Nokkenassen
                                  Krukas (ander boutenpatroon) (de krukas van de x20xev is identiek aan die van een LET/LEH dus ook sterk genoeg)
                                  Andere software in de ECU (ECU is identiek)
                                  Uitlaatspruitstuk (Spagetie / VS gietijzeren spruitstuk)
                                  Inlaatspruitstuk (afhankelijk van het boujaar van de x20xev anders tevens gelijk)

                                  Rest is gelijk.

                                  #17975729
                                  Corsa_GSi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Je moet er wel bij zeggen, dat een X20XEV krukas dan gelijk is aan een Z20LET, anders denken mensen weer dat die van een C20LET ook past. :vertag

                                    #17975730
                                    JeffreyC
                                      Lid sinds:
                                      16 June 2010

                                      De nokkenassen van de XER heb ik nu liggen, zodra de verstelbare tandwielen binnen zijn en er tijd is worden deze zsm gemonteerd.

                                      #17975731
                                      arnold kadett
                                        Lid sinds:
                                        17 October 2010

                                        het spul al in elkaar?
                                        ben er wel benieuwd naar

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.