Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Welke nokkenassen voor een X20XEV?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 januari 2012 om 15:03 #17245360
De vraag als volgt,
Hoeveel graden zijn de originele nokkenassen van een X20XEV en de XER?
Dit ivm het aanschaffen van 258 graden nokken voor de XEV.
Mvg
25 januari 2012 om 15:26 #17975715X20XEV: 256° lift is 10,2
X20XER: 260° – 266° lift is 10,6
Inlaat en uitlaat nokkenas zijn verschillend bij de x20xer, bij de x20xev gelijk25 januari 2012 om 15:59 #17975716Persoonlijk zou ik op zo’n motor de XER nokkenassen nemen of zelfs nog iets sportiever.
25 januari 2012 om 19:31 #17975717@ Ron, dank u
Dit betekend alleen dat als ik de nokkenassen van DBilas neem 258 graden, dit geen zin heeft aangezien deze ook een lift hebben van 10,2?
@ Corsa_GSI, aan wat zit jijzelf dan te denken? Met in achterhoofd uiteindelijk er een turbo op te zetten.
25 januari 2012 om 19:41 #17975718Het heeft zeker wel zin, omdat het aantal graden anders is openen de kleppen op een ander moment en langer, maar niet verder.
25 januari 2012 om 19:54 #17975719Oké en dan de volgende vraag, DBilas wist me te vertellen dat het een +-12 pk oplevert.. 2 graden geeft zo’n winst?
25 januari 2012 om 20:16 #17975720Je zult dan wel zon 10 pk winst behalen. Maar ben er wel bewust van des te hoger het aantal graden des te later je koppel pas echt in komt.
26 januari 2012 om 02:55 #17975721Ben me ervan bewust hoe hoger de graden des te later te koppel in komt.
Hoewel er mij werd aangeraden om met 258° te rijden, dit omdat ik later een turboset zou nemen.
Alleen nu het volgende, 258° zou te laag zijn om atmosferisch mee rond te rijden maar te hoog voor een turbo? Jullie mening hierover.26 januari 2012 om 06:35 #17975722Nouja eeh ik heb met een x20xer met orginelen nokken gereden en turbo en dat gaat prima. Het idee erachter is denk ik omdat je bij een turbo vrij veel toeren moet maken voordat het vermogen in komt je beter niet te agressieven nokkenassen kunt nemen om onderin ook nog beetje leuk te rijden.
2 graden verschil zullen de kleppen iets langer open zijn dus ik zou eigenlijk zeggen afhankelijk van wat het kost anders zou ik voor 260 262 gaan.
26 januari 2012 om 13:58 #17975723Check eens op catcams.be, daar staan voor deze motor specifieke turbo nokkenas profielen.
En als je een motor goed bouwt voor turbo gebruik, dan moet je eerst zorgen dat hij atmosferisch super loopt / goed presteert.
Dat is eigenlijk de gouden regel ;)24 februari 2012 om 09:31 #17975724Eventjes stof eraf,
Nouja atmosferisch loopt ie gewoon goed dus dat is geen probleem =]Nu de volgende vraag, XER nokkenassen kan je deze 1 op 1 verwisselen met die van de XEV?
Stond me bij dat de XER ook andere zuigers heeft?24 februari 2012 om 09:53 #17975725Kun je 1 op 1 wisselen zuigers zijn gewoon gelijk!
24 februari 2012 om 14:50 #17975726Daarnaast eventueel een goede optie is een XER uitlaat te monteren, deze is qua diameter ook groter als een XEV.
24 februari 2012 om 14:55 #17975727Heb een lexmaul 4-2-1 uitlaatspruitstuk met een DBilas 63,5mm catback uitlaatsysteem.
24 februari 2012 om 16:35 #17975728Verschil X20XER met X20XEV zijn:
Nokkenassen
Krukas (ander boutenpatroon) (de krukas van de x20xev is identiek aan die van een LET/LEH dus ook sterk genoeg)
Andere software in de ECU (ECU is identiek)
Uitlaatspruitstuk (Spagetie / VS gietijzeren spruitstuk)
Inlaatspruitstuk (afhankelijk van het boujaar van de x20xev anders tevens gelijk)Rest is gelijk.
25 februari 2012 om 08:33 #17975729Je moet er wel bij zeggen, dat een X20XEV krukas dan gelijk is aan een Z20LET, anders denken mensen weer dat die van een C20LET ook past. :vertag
5 maart 2012 om 07:04 #17975730De nokkenassen van de XER heb ik nu liggen, zodra de verstelbare tandwielen binnen zijn en er tijd is worden deze zsm gemonteerd.
12 december 2012 om 22:03 #17975731het spul al in elkaar?
ben er wel benieuwd naar -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.