Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › X16XE, soms uitvallen bij intrappen koppeling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 januari 2012 om 10:59 #17244951
Hi mensen,
Ik heb vandaag een probleem geconstateerd bij mijn Corsa B GSI met x16xe.
Zodra ik rijdt en op een stoplicht af kom en de koppeling intrap valt de motor soms uit.Dit is niet altijd het geval, het gaat gepaart met storingslampje en als je m daarna weer start kan je gewoon weer verder rijden. (zonder storingslampje)
Uitlezen gaf aan dat de snelheidssensor kaduuk is maar hierdoor zou hij niet mogen uitvallen toch? (elektronische snelheidsmeter heeft inderdaad een eigen leven)Zou het met een verstopte carterslang te maken kunnen hebben of met de EGR?
Alvast bedankt voor de hulp!
Fabian6 januari 2012 om 11:26 #17968780Oeps, ik lees al diverse verhalen van noodloop en slecht rijdende/uitvallende motoren doordat de ‘pulsegever’ op de bak kapot was.
Die eerst maar eens vervangen dus!Weet iemand waar je dat onderdeel kunt halen? Bij de automaterialenzaak hadden ze moeite deze op te zoeken, opel dealer gok ik? (ja ik weet het geef waarschijnlijk al antwoord op al m’n eigen vragen maar beter zeker weten toch? :hmmz )
EDIT:
Of haal m gewoon van een sloper, als ik het goed heb zit die stekker op de bak, schutbordzijde tegen de motor aan, right?
Zo nu staat er voldoende info dacht ik :jerry
6 januari 2012 om 16:11 #17968781heb jij wel een Pulsegever op de bak???
Wat is de leeftijd van de auto of motorblok, en begint je snelheidsmeter op 0km/u of 20km/u
Willem
6 januari 2012 om 18:22 #17968782Ik had hetzelfde probleem. Maar hij gaf bij mij EGR aan via uitlezen.
Heb de EGR klep toen schoongemaakt.En daarna was het probleem weg :thumbGaf hij niet meerdere code’s bij het uitlezen?
6 januari 2012 om 19:30 #17968783We hebben hem uitgelezen nadat het lampje weer uitgegaan was omdat hij uitvalt als je de koppeling intrapt als het lampje wel brand.
Hij gaf toen alleen snelheidssensor aan bij uitlezen met Opcom apparaat dingest.@ Wimv6
Bedankt voor al je nuttige info op het forum ten eerste :thumb
Snelheidsmeter begint op 0 en de auto is van 1999.
Motor is een ruilmotor maar is zover ik weet gewoon hetzelfde als alle andere x16xe’s.7 januari 2012 om 09:19 #17968784Zodra het lampje èèn keer uit was gegaan , kon ik niks meer uitlezen bij mij. (Gaf hij geen foutcode’s totdat het lampje weer ging branden)
Ik ben gewoon toen hij uitviel ergens langs de kant gaan staan met alarmlichten (NIET AAN DE SLEUTEL KOMEN), dus dan staat hij nog op contact en brandt het MM-lampje.
Dan een paperclip gebruiken en zelf even uitlezen.Hoop dat je hiermee wat kunt
7 januari 2012 om 19:32 #17968785Ik ga de paperclip methode mezelf even aanleren en dan ga ik m op die manier even uitlezen als hij weer eens uitgevallen is.
Baksensor ga ik sowieso vervangen want het gebeurt ook echt alleen als de snelheidsmeter is uitgevallen en je minder daarna snelheid.THNX voor de hulp tot zover :thumb als ik meer weet post ik het uiteraard even.
11 januari 2012 om 14:49 #17968786Na enig gepruts heb ik het volgende ding uit mn bak weten te halen.
Een rond 3 polig ding met een vierkant pennetje eraan met onderdeelnummer: GM 90 532 632 12v 15 IMP.Er zit dus een andere bak op gemonteerd want dit is niet de standaart pulsegever volgens mij?
Hieronder een afbeelding.14 is wat ik heb
15 is wat ik dacht dat erop zat.klein plaatje van het ding wat in mijn bak zit:
Tsja wat nu?
Als dat hele onderste deel kapot is ben ik mooi genaaid volgens mij want dat ga ik er volgens mij niet uit krijgen, als alleen dat bovenste deeltje kapot is dan is het nog wel te overzien.
Ik heb de boel goed schoongemaakt, en weer netjes in elkaar gebouwd, misschien dat het gewoon niet goed erin zat want de sensor zelf zat nog nieteens handvast in de bak.12 januari 2012 om 17:04 #17968787Zit werkelijk die op de foto erin???
Dan heb je een Mechanische > Electrische teller aandrijving met ronde stekker, en die zijn Gebruikt HARD to Find, en Nieuw niet meer leverbaar…
willem
13 januari 2012 om 13:00 #17968788Meen je niet? Dat heb ik weer hoor… :swear
Tijd voor een andere versnellingsbak met pulsegever dus? Of wat zouden jullie in mijn geval doen?Ga zometeen trouwens even de paperclip methode doen en eens kijken wat hij aangeeft nadat hij is uitgevallen, hopen dat het niet aan de snelheidssensor ligt.
13 januari 2012 om 13:23 #17968789Mijn auto heeft/had hetzelfde probleem. MM lampje brandt nu, geeft code 24 aan, ook snelheidssignaal. Hoe is dit weg te halen?
13 januari 2012 om 13:55 #17968790Peter, dit is wat ik tot nu toe geleerd heb:
Begint je teller op 0 of op 20?
Als hij bij 0 begint is het wrs je pulsegever op de bak zelf of een draadbreuk.
Als hij bij 20 begint is het wrs je pulsegever op je teller of je tellerkabel zelf is gebroken.Mijn eigen corsa net uitgelezen met Paperclip methode, daar kwam een verassing uit namelijk NIET de snelheidsmeter maarr
Code 0500 uitgelezen
0500 Idle speed stepper motor/idle air regulator n/aStappenmotor ga ik even reinigen dus.
EDIT:
p0500 is weer een andere code, die wijst wél op die snelheidssensor.
Wat is het verschil tussen de code’s P0500 en 0500 en welke is van toepassing op mijn wagen?
EDIT2:
Ik heb dus Simtec 56.5 en de P codes zijn van toepassing voor mij, terug bij af dus :puke P0500 snelheidssensor.
13 januari 2012 om 14:42 #17968791Die van mij begint bij 20, maar waar kan ik die pulsgever vinden dan?
13 januari 2012 om 15:58 #17968792Dan zit hij achterop je teller, maar voordat je dat uit elkaar gaat halen sluit eerst uit of je kilometertellerkabel niet simpelweg gebroken is.
13 januari 2012 om 16:55 #17968793Maar mijn kilometerteller werkt nog gewoon, en geeft goede waardes weer, wel met iets tellerafwijking. Of doet ‘ie dat ook met een knik in de kabel?
13 januari 2012 om 17:57 #17968794Hoe kan er bij jou een simtec 56.5 in zitten? Die is voor de C18XE(L), X18XE, X20XEV. Maar niet voor de X16XE.
Volgensmij hoort daar een delco ecu aan.13 januari 2012 om 21:22 #17968795@Peter. wrote:
Die van mij begint bij 20, maar waar kan ik die pulsgever vinden dan?
In de tellerbak zelf
willem
13 januari 2012 om 21:23 #17968796@FabianGT wrote:
Peter, dit is wat ik tot nu toe geleerd heb:
Begint je teller op 0 of op 20?
Als hij bij 0 begint is het wrs je pulsegever op de bak zelf of een draadbreuk.
Als hij bij 20 begint is het wrs je pulsegever op je teller of je tellerkabel zelf is gebroken.Mijn eigen corsa net uitgelezen met Paperclip methode, daar kwam een verassing uit namelijk NIET de snelheidsmeter maarr
Code 0500 uitgelezen
0500 Idle speed stepper motor/idle air regulator n/aStappenmotor ga ik even reinigen dus.
EDIT:
p0500 is weer een andere code, die wijst wél op die snelheidssensor.
Wat is het verschil tussen de code’s P0500 en 0500 en welke is van toepassing op mijn wagen?
EDIT2:
Ik heb dus Simtec 56.5 en de P codes zijn van toepassing voor mij, terug bij af dus :puke P0500 snelheidssensor.
P codes zijn voor jouw van toepassing!!!
Willem
13 januari 2012 om 23:30 #17968797Bak vervangen door exemplaar met Pulsegever is het minste werk dus als ik het zo bekijk? :hmmz
Zo’n sensor vinden kan nog wel even duren en dat uitvallen is toch aardig irritant haha.Als ik trouwens op de snelweg rijd en ik ga over een hobbel in de weg ofso dan komt de snelheidsmeter soms weer even omhoog.
19 januari 2012 om 19:17 #17968798Sensor compleet vervangen maar maakte geen verschil. (dat complete ding inclusief deel waar tandwieltje opzit)
Draden doorgemeten maar zijn allemaal goed.
Radio eruit gehaald omdat die misschien zou storen.Probleem blijft, dan blijft de teller zelf over lijkt me? Tenzij die vervangende sensor ook kapot is…
19 januari 2012 om 19:32 #17968799Of de aandrijving op je diff zit er niet? Bedrading van bak naar teller geheel gecontroleerd?
19 januari 2012 om 20:03 #17968800Signaal uit de teller alleen als je een mechanische kabel hebt, en een teller welke bij 20km/u begint.
anders heb je echt pulse uit de bak nodig.
Jouw auto is een beetje in elkaar gepuzzeld als ik je topics zo lees, je hebt best kans dat er een 1998 bak in zit, en een aandrijving (pulsegever) van een 1996 of ouder model.
Controleer eerst eens of je wel een tandwieltje op de bak hebt…
je kan ook een Pulsewiel hebben, dan heb je een modernere pulsegever nodig.
Willem
19 januari 2012 om 22:08 #17968801Foto even geleent.
Er gaat een tandwieltje de bak in, dat is dat witte deel zegmaar, werkt allemaal prima totdat ik 80km/h of harder ga dan valt de teller binnen 5 seconden uit en dan blijft deze ook uit.
Daarom vind ik het ook zo vreemd, het werkt prima totdat je boven de 80km/h komt :wtfDe auto zelf is van ’99 dus dat zou via de ABS moeten lopen? Dan zit er helemaal niets meer in de bak?
Misschien dat hij daardoor in de war raakt want ABS werkt namelijk ook niet en controlelampje daarvoor zie ik ook nooit oplichten.20 januari 2012 om 22:59 #17968802Na mijn post gisteravond dacht ik trek de ABS zekering er gewoon eens uit, ABS functioneerde toch niet ivm. de GSI remmenupgrade. (denkik?)
En wat denk je?PROBLEEM OPGELOST ;)
21 januari 2012 om 22:40 #17968803Als het via de ABS loopt dan heb je heel die aandring niet nodig..
Als je teller GOED aangeeft mag dit geen problemen veroorzaken..
van 1999 kan ook met een PULSE voeler zijn… zonder tandwieltje is dat (voor modellen zonder ABS)
willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.