Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Zuinigheid Nieuwe Opel Corsa EcoFlex
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 januari 2012 om 09:31 #17244949
Ik heb sinds een maand een nieuwe Opel Corsa EcoFlex en ik vind dat ie zijn verwachtingen nog niet waar maakt.
Ik vind hem totaal niet zuinig (ik krijg hem niet onder de 4,5/100km) terwijl ik veel snelwegen rij en rustig optrek etc.De dealer vertelde me wel dat hij nog ingereden moest worden en dat het verbruik langzaam beter wordt, maar hoe lang duurt dat dan? Ik heb inmiddels ruim 2000km gereden…
Heeft iemand tips om het verbruik te verbeteren?
6 januari 2012 om 09:46 #17968742Om heel eerlijk te zijn is het verbruik wel erg netjes, reed die van ons maar zo zuinig! Welk type motor zit er in eigenlijk? BTW Welkom op het forum :)
6 januari 2012 om 09:46 #17968743Stel je ff netjes voor joh…doe je toch ook als je bij vreemde mensen op bezoek gaat?
6 januari 2012 om 10:22 #17968744Sorry, ik ben niet helemaal volledig geweest.
Die 4,5l/100km is wat de boorcomputer aangeeft, maar als ik het aantal kilometers dat ik heb gereden op een volle tank deel door het aantal liters dat ik tank deel, dan kom ik uit op 5,3l/100km. Dat vind ik vreemd.
Ook geeft de boordcomputer aan dat ik maar 30l heb verbuikt, maar de tank is toch leeg.En wat betreft voorstellen… Wat wil je weten.
Dit is mijn tweede Opel. De eerste was een 2e hands Opel Vectra Station waar ik totaal niet tevreden mee was en ik ook snel weer ingeruild heb. Maar vanwege de 5+5 deals ben ik toch overstag gegaan en heb deze Opel Corsa gekocht. De rest van onze familie rijdt al jaren Opel en is daar uitermate tevreden over (anders waren ze niet bij Opel blijven hangen denk ik).
6 januari 2012 om 10:27 #17968745We vinden het inderdaad leuk als men zich even voorstelt voordat we bestookt worden met vragen ;)
We hebben zelfs een apart voorsteltopic: viewforum.php?f=30
Welkom op het forum in ieder geval.Het verbruik op de boordcomputer wijkt af van het werkelijk verbruik, dat is bij iedere auto zo en het is ook algemeen bekend dat je het werkelijk aantal liters moet delen door het werkelijk aantal kilometers om je werkelijke verbruik te meten.
Nieuwe motoren moeten inderdaad even inlopen voor ze tot hun maximale prestaties komen, dat geldt ook voor het verbruik. Ik denk dat je vanaf ± 5000 km mag gaan rekenen op het lage verbruik waar je op hoopt. Ga niet uit van het verbruik dat de fabrikant opgeeft, dat is ook een fabeltje en niet haalbaar in het drukke verkeer, tenzij je altijd achter een vrachtwagen gaat hangen enz.
Verder, laat je auto uitrollen ipv remmen, scheelt ook stukken, heb ik wel gemerkt.
6 januari 2012 om 10:43 #17968746Dat ik niet moet uitgaan van de fabrieksopgave begrijp ik en dat had ik ook niet voor ogen, maar zuiniger dan dat ie nu rijdt had ik wel verwacht.
Maar ik rij gewoon even door en misschien ben ik wel te ongeduldig.
Ik hoorde ook dat de banden oppompen tot 2.3-2.5 bar ook schijnt te helpen. Is dat zo?
6 januari 2012 om 10:45 #17968747als het goed is staat er in je tankklep hoeveel bar ze moeten aan de hand met hoeveel mensen je rijdt.
ik vind trouwens 4.5/100 vrij zuinig, tegenover mijn 12,5/100 haha. maar ik heb ook geen nieuwe wagen :P
6 januari 2012 om 10:58 #17968748Ja, met hardere banden verklein de rolweerstand en kun je dus zuiniger rijden. Maar vergeet niet dat je ook grip verliest en dat je dus een juiste balans moet kiezen tussen veiligheid en zuinigheid.
6 januari 2012 om 11:29 #17968749Eehhh je rijd voglensmij zo goed als 1 op 19 / 20? Dat is zeer netjes.
6 januari 2012 om 11:36 #17968750@Haasje17 Niet als de fabrieksopgave 1 op 28 is, vind ik. Dan zal ie toch nog een stukje zuiniger moeten worden, al zal ie de 1 op 28 niet halen, dan nog moet 24 haalbaar zijn.
Maar goed, ik heb zojuist gelezen dat dat pas na een kilometer of 5000 is, dus over een maand of zo nog even checken.
6 januari 2012 om 12:25 #17968751Je moet ook niet kijken wat de fabriek doet hé. Die opgaves zijn gemeten in de meeste ideale omstandigheden, dus dat red je sowieso nooit. Ik denk dat die 1 op 20/22 vrij netjes is hoor :)
6 januari 2012 om 12:34 #17968752Moet zeggen dat in normaal verkeer in de winter (de motor heeft het dan toch wat zwaarder en je hebt meer stroomverbruikers aan, zoals bijv. stoelverwarming) 1 op 20 al heel erg netjes is. En die 5000 km is maar een vuistregel hè, het kan wat eerder of later zijn dat de motor helemaal is ingelopen.
6 januari 2012 om 12:42 #17968753Nou die 1 op 28 is ook haalbaar, zet alle electronica en airco maar eens uit. En dan ongeveer 90 km/h rijden niet langzamer of sneller dan zul je dat wel halen op een testbaan.
6 januari 2012 om 14:03 #17968739Wil je echt zuinig rijden, ga fietsen :thumb
Goed voor de conditie, goed voor het mileu en de portomonee :jerry14 januari 2012 om 13:41 #17968755Je banden op een wat hogere spanning brengen werkt zeker goed voor het verbruik. Zelf rijd ik meestal rond met de aanbevolen spanning voor volle belading.
Mijn vader heeft een 2011 EcoFlex met inmiddels alweer zo’n 26.500 kilometers op de teller en houdt ook de bandenspanning voor volle belading aan. Hij rijdt met gemiddeld een normale rijstijl, wel richting ‘nieuwe rijden’, maar gewoon 100/120 op de snelweg gemiddeld 1:24.41.
Het verbruik op de eerste tanks was eerlijk gezegd ook al veel zuiniger dan de door jou genoemde 1:20 en hing meestal zo rond de 1 op 23 tot 1 op 27.14 januari 2012 om 16:33 #17968756Heb zelf eens met een nieuwe crossa ecoslet mogen toeren (eerste paar 1000km der opgezet)en moet zeggen t verbruik is perfect..op de snelweg (120 op cc) met 4personen gemiddeld 1 op 24 gereden en hier in t dorp rij ik gemiddeld 1 op 22 dus vind het een prima karretje,
het was overigens een 5deurs cosmo, de ecc,radio enz stonden gewoon aan en heb einglijk ook wel een zware voet.14 januari 2012 om 17:18 #17968738T verbruik nu is hetzelfde als mijn astra h dth, met climat control aan, radio, aan etc, dus erg ecoflex is ie niet.
Toen mijne bij de garage stond had ik ook een corsa ecoflex mee, maar die had t zelfde verbruik terwijl ik die meer op zijn staart gaf (vanuit 150 pk diesel terug naar 90 is toch traag haha)14 januari 2012 om 17:53 #17968757mooi bandjes harder oppompen, en dan 15.000km eerder om nieuwe banden moeten om dat de midden er helemaal uit gesleten is :jerry
kom ze op me werk regelmatig tegen, meestal herken je ze wel in wat voor merk ze rijden of wat voor beestje op de achterklep zit :D
verbruik wat ze opgeven komt lange na niet in de buurt wat je normaal haalt. is al zovaak aan de kaak gesteld.
regels tov dat worden binnenkort ook aangescherpt omdat de engergie labels helemaal geen nut hebben op deze manier.14 januari 2012 om 19:26 #17968758Reed vandaag volgens de Board Computer rond de 4,5 a 5,0liter op 100km in een Astra-H Caravan 1.9CDTi 74kw met DPF bij 120km/u in 6e gang.
Bij 50 in 5 (1200 toeren) zou ie tussen de 2,3 en 3,2liter op 100km verbruiken volgens BC
gemiddeld staat ie op 5,5liter op 100km op de BC
Willem
15 januari 2012 om 10:01 #17968759@wim-v6 wrote:
Reed vandaag volgens de Board Computer rond de 4,5 a 5,0liter op 100km in een Astra-H Caravan 1.9CDTi 74kw met DPF bij 120km/u in 6e gang.
Bij 50 in 5 (1200 toeren) zou ie tussen de 2,3 en 3,2liter op 100km verbruiken volgens BC
gemiddeld staat ie op 5,5liter op 100km op de BC
Willem
Wim ik weet wel dat je heel erg op je eigen auto geilt of een andere waar je in rijdt…en er vaak over wil praten..maaaaaaar…..
We hebben het over de opel CORSA ECO FLEX!!
15 januari 2012 om 10:32 #17968761Vind het verbruik op de BC helemaal niet zo slecht hoor.
Heb hier een D Corsa 5drs Corsma met Z14XEP rijden die sinds de aanschaf op 7,5 op de 100 staat op de BC.
En die wordt relatief veel voor korte stukken gebruikt.15 januari 2012 om 11:12 #17968760@waltwalt500 wrote:
@wim-v6 wrote:
Reed vandaag volgens de Board Computer rond de 4,5 a 5,0liter op 100km in een Astra-H Caravan 1.9CDTi 74kw met DPF bij 120km/u in 6e gang.
Bij 50 in 5 (1200 toeren) zou ie tussen de 2,3 en 3,2liter op 100km verbruiken volgens BC
gemiddeld staat ie op 5,5liter op 100km op de BC
Willem
Wim ik weet wel dat je heel erg op je eigen auto geilt of een andere waar je in rijdt…en er vaak over wil praten..maaaaaaar…..
We hebben het over de opel CORSA ECO FLEX!!
Walt, Tis alleen niet MIJN auto!!!!!!
dus weer een onnodig geplaatste opmerking….
ging me meer om een verbruik vergelijk, een goed 1300 wegende astra welke toch aardig zuinig kan rijden….
Dan zou zo’n Corsa-tje toch ook zuinig moeten kunnen rijden, tenzij de motor te licht is voor het gewicht van de auto, dan gaat deze weer duurder rijden omdat ze harder moet werken…
Willem
15 januari 2012 om 11:14 #17968741goed lezen willem..ik zei dus,,,of een andere waar je in rijd!!!
15 januari 2012 om 11:24 #17968740@waltwalt500 wrote:
goed lezen willem..ik zei dus,,,of een andere waar je in rijd!!!
Zal allemaal best, je bent op het moment de LAATSTE welke ik Serieus neem, dus laat maar zitten.
15 januari 2012 om 11:32 #17968762je gaat er anders wel op in ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.