Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Dilemma!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 januari 2012 om 09:10 #17244948
Bij voorbaat, nog de beste wensen.
Maar zoals ieder jaar zal er ook wel iets zijn in de eerste dat het gevoel even komt vergallen.
Zo sta ik ineens midden op de snelweg, waar ik ineens m’n meters en tellers zie wegvallen, en mijn binnenverlichting ineens met 20% feller ging branden. en van overmaat tot ramp valt de stuurbekrachtiging net zo hard weg en trapt ABS ook nog eens lekker in. maar afijn, mijn voorlampen kon ik ook nog wel missen.
Diagnose:
Voorlampen zullen wel gesprongen zijn voor de zelfde reden waarom mijn binnenverlichting 20% feller begonnen te branden, waarna de verlichting en tellers gewoon plat sloegen. Motor bleef nog gewoon netjes lopen, start nog perfect, en de verlichten e.t.c. werkt nog perfect (op de rijlichten na dan). ondertussen is verlichting ABS uit maar accu icoontje brandt wel.. Zekeringen gecheckt: niets vreemds. Nu komt het raadsel:Auto start: geen probleem.
Waarna gestart begint binnenverlichting aanzienlijk feller te branden.. MITST ik andere instrumenten inschakel en toeren redelijk houdt.
Tellers slaan plat, verlichting idem, tenzij ik geen gas geef, slaat het boeltje weer aan..Lijkt of iets van een regelaar of tussen component defect/ontregeld?
Wordt er teveel stroom verdeeld?
Kan IEMAND mij de goede richting uit helpen??
Greets.
6 januari 2012 om 09:38 #17968729Als je auto loopt even je accuspanning meten. Klinkt als een spanningsregelaar die kapot is. Spanning moet met lopende motor zo’n 14 volt geven, denk dat ie van jou een stukje meer geeft nu.
6 januari 2012 om 10:15 #17968728jep lijkt alsof je dynamo overleden is, of bijna overleden is, daarom valt ook je stuurbekrachtiging uit.
en inderdaad ff meten hoe de spanning op je accu is. dan weet je het zeker6 januari 2012 om 10:20 #17968730onderspanning van 13.7 en bovenspanning van 17.3…
Net bij bovag geweest. zelfde riedeltje geconstateerd..
Nu staat hij met de slofjes omhoog bij de doktor.
6 januari 2012 om 10:32 #17968731Andere dynamo er in en gaan met die banaan :thumbup :D
6 januari 2012 om 11:01 #17968732Ja, geeft me genoeg reden om verder te gaan met m’n middenconsole in de lak te zetten. zit ook te twijfelen om enkele componenten in glossy black te spuiten… ga voor een zilver/zwart in/exterieur idee. pakt al lekker uit moet ik zeggen.
Vorige week angel eyes gemonteerd, en de week daarvoor chromen achterlichtkappen. hmmm ja, hmmm.
6 januari 2012 om 11:52 #17968733Vaak kun je ook de spanningsregelaar afzonderlijk vervangen: is nogal wat goedkoper!
6 januari 2012 om 14:11 #17968734niet vaak, soms kan het wel ja.
6 januari 2012 om 14:54 #17968735Alleen bij sommige Bosch Dynamo’s
Willem
7 januari 2012 om 05:33 #17968736Iedereen bedankt!
Heb de oude dynamo meegenomen voor revisie en ding is gewoon helemaal total loss king: heb het zaakje laten vervangen door een 101AmP dynamo. kosten vielen nog wel mee.
Behouden van een goede auto is veelal goedkoper dan piemelen met de kinderziektes van een onbekende, als je het mij vraagt.
7 januari 2012 om 08:30 #17968737Ik hoop dat de electronica geen opdonder heeft gehad van de te hoge spanning.
Mark
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.