Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Gebroken wielbouten Vec-C
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 december 2011 om 17:54 #17244357
Kwam net thuis van het werk, stond de Vectra van m’n ouders ineens op drie wielen en mijn 2,5-tons krik.
Bleek dat m’n pa tegen een stoepje had gereden bij het uitwijken en dat de band lek was. Waren al glad, dus ze zouden sowieso binnenkort vervangen worden.Toen wilde ik één van mijn velgen met de zomerbanden erop zetten, bleek dat er twee wielbouten gebroken waren van de Vec. Heb ze met wat pielen eruit gekregen en eens goed bekeken en het waren duidelijk geen verse breuken. M’n pa vertrouwt het niet zo, dus ik haal zaterdag alle wielen er eens onder vandaan om alle wielbouten even te bekijken.
Mijn vragen:
– Is dit een vaker voorkomend probleem (misschien specifiek bij de Vec-C?)
– Mijn vermoeden is dat ze gebroken zijn bij het monteren bij het bandenlegbedrijf, omdat ze daar altijd met zo’n luchttol staan, is dat een logische verklaring?De Vec staat nu op een velg van mijn Coupé met drie bouten erin (wel verspreid over de vijf gaten), morgen gelijk ff naar de VOD voor nieuwe bouten.
19 december 2011 om 17:56 #17961312Bouten breken door te vast aandraaien, ik heb er daardoor ook al 1 gebroken gehad.
Willem
19 december 2011 om 17:59 #17961313Okay, dat dacht ik al.
Ik doe niet zoveel aan onze Vec, m’n pa brengt ‘m altijd bij de VOD en de lokale bandenboer. Eens kijken wat ze er van zeggen als ik ze die bouten onder hun neus duw.
Als ik m’n banden daar laat leggen, haal ik ze bij hun op het terrein altijd weer los en zet ik ze op het juiste moment weer vast.Hopelijk dringt het bij m’n pa ook door dat de VOD en de bandenboer het niet altijd goed doen.
19 december 2011 om 18:39 #17961314Hebben ze bij ook wel eens gedaan. Zeer fanatiek vast zetten met een lucht tol, en daarna voor de sier even met een momentsleutel die natuurlijk niets meer doet omdat ze al erg vast zitten. Gasten snappen er soms echt niks van. En ik maar emmeren met een stuk steigerpijp om ze weer los te krijgen :swear
Maar het had bij je vader veel erger kunnen aflopen, dus een geluk bij een ongeluk.19 december 2011 om 18:43 #17961315Ja, klopt, nu maar eens kijken of er meer gebroken zijn. Het is dus niet dat dit vaker voorkomt bij de Vec-C ofzo…eigenlijk ook wel logisch nu ik er over nadenk.
Sommige mensen menen inderdaad dat alles zo vast mogelijk moet….heb bij de revisie van m’n blok het oliefilter eraf gehaald door met een sleutel en een steigerpijp van twee meter waar aan gaan hangen ben…. :shock:
19 december 2011 om 18:47 #17961316Te vast aangedraait met koud weer met als gevolg dat de spanning in de bout te hoog werd met warmer weer? Zou jij zeker een verklaring voor moeten kunnen vinden RISL ;)
19 december 2011 om 18:57 #17961317Ja, klopt, ik had het moeten weten, maar toen ik de bouten zojuist goed bekeek om te kijken of het “nieuwe” breuken waren, zag je duidelijk slechte plekken in het materiaal. Dus vandaar mijn twijfel en de vraag of dit misschien vaker voorkomt bij de Vec-C (stomme vraag eigenlijk, alsof die bouten speciaal gemaakt worden voor de Vec-C).
De dorpel van de auto is ook beschadigd, dus ik dacht dat het wiel misschien in een heel vreemde richting belast was. Dit hebben we namelijk gehad met onze vorige auto, de Vec-B. M’n pa nam toen in Frankrijk een binnenbocht iets te kort, waarna (het was een uitgehakte weg) een uitstekende steen de banden aan rechterzijde compleet aan stukken scheurde, de velgen dusdanig beschadigde dat ze bleven lekken en de gehele stuurinrichting beschadigd was. Alle wielbouten waren toen ook gebroken aan de rechterkant van de auto (puur door de impact van de klap toen).
19 december 2011 om 19:08 #17961318Je zou de breuk eens moeten fotograferen, misschien kan je eraan zien hoe ze geknapt zijn, door afschuiving oid.
Een vrachtwagen monteur vertelde me ooit eens dat hij in een bocht zijn eigen wiel voorbij zag komen, bleek dat een onervaren monteur met een stuk pijp aan de wielbout was gaan hangen. Iets te vast dus en gewoon geknapt.
19 december 2011 om 19:19 #17961319Ja, ik ga ze eens even beter bekijken :)
Vind het wel interessant, wil ze sowieso nog ff doorrekenen.
Overigens heb ik het zelf al eens gehad met een aanhanger (gelukkig met een tandemasser) dat het wiel me voorbij kwam toen ik afremde voor een bocht….vast gezet door een maatje van me die het veilig vond om op z’n sleutel te gaan staan, zodat het goed vast zou zitten ;)19 december 2011 om 22:31 #17961320@joop1970 wrote:
Je zou de breuk eens moeten fotograferen, misschien kan je eraan zien hoe ze geknapt zijn, door afschuiving oid.
Een vrachtwagen monteur vertelde me ooit eens dat hij in een bocht zijn eigen wiel voorbij zag komen, bleek dat een onervaren monteur met een stuk pijp aan de wielbout was gaan hangen. Iets te vast dus en gewoon geknapt.
LOL, ik zie het al voor me king:
Ja dat is dus vragen om problemen vroeg of laat.
Met zo’n pijp heb je echt een veel te groot moment.19 december 2011 om 22:37 #17961321Heb net nog even zitten denken, ik denk niet dat het afschuiving is.
Ze zijn namelijk niet gebroken op het afschuifvlak (waar de velg tegen de naaf zit) en daarnaast wordt afschuiving in principe opgevangen door het naafgat van de velg. Als ik de breuk zo bekijk, lijkt het niet op een afschuivingsbreuk.
Ik zal proberen foto’s te maken en ze te posten.20 december 2011 om 07:00 #17961322Dit komt vaker voor bij de c vectra.
Heb er bij mijn oude werk al meerdere gehad.
Trouwens wel allemaal wagens die voor onderhoud bij de V.O.D zaten.
Ook Toyota heeft er last van. Maar daar zijn het tapeinden.20 december 2011 om 07:10 #17961323Mijn monteuse gebruikt bij het monteren van de wielen wel een luchtsleutel, maar op de laagste stand. Daarna zet ze de bouten vast met een momentsleutel.
Lijkt mij de enig juiste manier.20 december 2011 om 07:13 #17961324@Navy wrote:
Mijn monteuse gebruikt bij het monteren van de wielen wel een luchtsleutel, maar op de laagste stand. Daarna zet ze de bouten vast met een momentsleutel.
Lijkt mij de enig juiste manier.Nog niet helemaal.
Met de hand vast draaien met alleen een dop. wiel ronddraaien en kloppen tegen het wiel.
Hiermee zorg je er voor dat de bouten goed in de conussen vallen.
om trillingen te voorkomen.
Maar dat is mierenneuker manier.20 december 2011 om 08:04 #17961325Met de hand de eerste spoedjes(mag met dop), daarna met luchtsleutel op stand 1 tot eerste ‘ratels’.
Daarna met momentsleutel…20 december 2011 om 09:22 #17961326@RISL wrote:
Heb net nog even zitten denken, ik denk niet dat het afschuiving is.
Ze zijn namelijk niet gebroken op het afschuifvlak (waar de velg tegen de naaf zit) en daarnaast wordt afschuiving in principe opgevangen door het naafgat van de velg. Als ik de breuk zo bekijk, lijkt het niet op een afschuivingsbreuk.
Ik zal proberen foto’s te maken en ze te posten.afschuiving kan wel degelijk hoor ;) alleen niet in horizontale of verticale richting, maar wel door het moment rond het middelpunt van de naaf/as. Maargoed, dan zouden alle 4 de bouten afgeknapt zijn.
20 december 2011 om 11:14 #17961327@ Jurgen
Hoe bedoel je dat nou precies? Dat moment wat de aandrijfas op de bout creeert levert een schuifspanning op de bout waardoor deze af kan schuiven? Dan zou je dat inderdaad bij alle bouten moeten zien.
20 december 2011 om 12:32 #17961328hey mense,
ik heb een paar weken terug een zelfde probleem gehad met mijn kadett e. tegen een 120 op de snelweg hoorde ik iets onder de auto doorgaan en daarna een enorm gedaver op het stuur. dus zo snel mogelijk gestopt en bleken er ook 2 wielbouten gebroke te zijn. maar ik vervang mijn wielen altjd zelf en zet ze handvast. dus daar kan volgens mij het probleem niet zitte. mischien metaal moeheid in de bouten?
grtz20 december 2011 om 13:47 #17961329@joop1970 wrote:
@ Jurgen
Hoe bedoel je dat nou precies? Dat moment wat de aandrijfas op de bout creeert levert een schuifspanning op de bout waardoor deze af kan schuiven? Dan zou je dat inderdaad bij alle bouten moeten zien.
Dat kan niet. De wielbouten geeft de aandrijf krachten niet door.
Dat doet de naaf.Hij bedoeld door de klap op het wiel dar daar door een verschuiving heeft plaats gevonden.
20 december 2011 om 20:12 #17961330Ja, maar de wielbouten brengen de aandrijfkrachten van de naaf over op de velg.
Overigens was het bij het achterwiel, dus bij een niet-aangedreven wiel.
Afschuiving, tja, dan had het bij alle vijf de bouten moeten zijn en niet bij twee van de vijf.Heb de bouten vandaag eens laten zien bij wat collega’s (allen WTB’ers) en die dachten allemaal dat ze waren gebroken bij het losdraaien, omdat ze anders wel waren gebroken bij de “nek” van de bout en niet halverwege de draad. Daarnaast zaten ze vrij los in de naaf, ik kon ze met een doorslag en een hamertje gemakkelijk rond tikken tot ze eruit waren.
M’n pa is vandaag bij de VOD nieuwe bouten wezen halen voor 1 euro p.s., gelijk een stel extra gehaald voor mogelijke andere gebroken. De VOD gaf ook al aan dat dit vaker voorkwam bij de Vec-C, erg vreemd lijkt me?
20 december 2011 om 20:24 #17961331RISL: Mijn bouten zaten ook VEEL te vast, maar het afgebroken stuk Draaieden we er ook zo uit.
Dat zegt niks, de spanning is er af + hij krijgt een tik tijdens breken.
Komt dan makkelijk los.
offtopic
Je kan ook een Volvo V70 nemen met Aluminium Wielbouten, die lopen weer los..Zo heeft een ieder wat.
Willem
21 december 2011 om 08:09 #17961332@RISL wrote:
Ja, maar de wielbouten brengen de aandrijfkrachten van de naaf over op de velg.
Overigens was het bij het achterwiel, dus bij een niet-aangedreven wiel.
Afschuiving, tja, dan had het bij alle vijf de bouten moeten zijn en niet bij twee van de vijf.Heb de bouten vandaag eens laten zien bij wat collega’s (allen WTB’ers) en die dachten allemaal dat ze waren gebroken bij het losdraaien, omdat ze anders wel waren gebroken bij de “nek” van de bout en niet halverwege de draad. Daarnaast zaten ze vrij los in de naaf, ik kon ze met een doorslag en een hamertje gemakkelijk rond tikken tot ze eruit waren.
M’n pa is vandaag bij de VOD nieuwe bouten wezen halen voor 1 euro p.s., gelijk een stel extra gehaald voor mogelijke andere gebroken. De VOD gaf ook al aan dat dit vaker voorkwam bij de Vec-C, erg vreemd lijkt me?
Nee wielbouten geven geen aandrijfkrachten door.
Wat de aandrijfkrachten door geeft is de wrijving van de naaf en het raak vlak van de velg.
het enige wat de bouten doen is dus de velg tegen de naaf aan drukken.Maar hoe zien de boten er uit op het spoed. zit daar vuil of is er vet gebruikt.
NOOIT vet op de bouten gebruiken. Door het vet kan je de bouten met een te hoge kracht vast zetten.
ook al gebruik je een moment sleutel. Bouten moeten droog en schoon gemonteerd worden.21 december 2011 om 09:35 #17961333Nee, geen vet, ik zal proberen vanavond een foto te posten.
24 december 2011 om 07:17 #17961334Late reactie, maar al die kerstdrukte….
Het zijn twee exact dezelfde breuken, maar de tweede kreeg ik net wat lekkerder op de foto. Dit zijn (gelukkig) de enige twee bouten op de auto die gebroken waren, toevallig op het wiel dat we er af moesten halen vanwege de lekke band. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.