Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Lager zit vast op achteras CORSA B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 december 2011 om 10:28 #17244260
Ik hoorde gisteren ineens weer een raar lagergeluid, dus ik vandaag even kijken.
Haal ik de trommel eraf. Zie ik dat die lager wat in de trommel zit normaal (achter zon rubberen ring) nu vast zit op de achteras.
Toen ik het laatst het lager vervangen heb , zat dat lager gewoon in de trommel.
Ik proberen dat lager eraf te halen. Nu heb ik het buitenste deel van de lager eraf. Maar er zit nog die redelijk dikke ring(op de as).Hoe krijg ik die in godsnaam eraf?
Hoop dat jullie me snel kunnen helpen :wtf
18 december 2011 om 10:43 #17959921iemand?
18 december 2011 om 11:22 #17959922met een grote beitel kun je hem eraf slaan
kan ook proberen om hem eerst een stukje in te slijpen met een slijptol en dan met hamer en beitel door te slaan wel uitkijken met slijpen dat je je as tap niet te beschadigd18 december 2011 om 11:43 #17959923Oke. Zal deze week nog eens proberen. Heb me nu al weer veels te veel geergerd.
Maar dat lager hoort toch in de trommel te blijven zitten of niet ? Of moet die zich op de as vast zetten?
18 december 2011 om 11:59 #17959924Achteras Corsa A en B heeft een los binnen- en buitenlager.
Dit zijn cup en cone conische lagers. Als je de trommel eraf trekt blijft
meestal het stuk met de lagerrollers op de as zitten, samen met de vetkeerring.
Aftrekken doe je met een standaard polietrekker.18 december 2011 om 13:03 #17959920Het stuk met die lagerrolletjes heb ik eraf gekregen met een schroevendraaier :hmmz
Heb geprobeerd om die vetkeerring eraf te krijgen met de poelietrekker. Maar de poelietrekker die ik heb is te kort.
Weet je wel zeker dat ik met een iets langere die ring wel eraf krijg?Want met een slijptop ofzo op die ring lijkt me nou niet zon slim plan
Bedankt alvast voor de hulp:)
18 december 2011 om 15:25 #17959925ik gebruik een slijptol of hamer en beitel enkel als het lager vervangen moet worden daar ging ik vanuit toen ik het stukje aan het lezen was en er dus een nieuw lager in gezet gaat worden zo doe ik het vaker als ik zo een lager vervag omdat deze kapot is
21 december 2011 om 09:38 #17959926inderdaad als dat lager niet fris meer is en laten we eerlijk zijn deze lagers kosten weinig dan slijp je de ring op de as af (je slijpt er een platte kant aan)zodat er maar een vieseltje blijft staan dit is maastal al genoeg zoveel warmte er in dat je hem zo al er af kan nemen anders een klein klapje met de hamer is voldoende om die harde ring te doen breken .
kijk uit met beitels er op te zetten het is glas hard splinter of scherf in je hand is absoluut niet fijn (ervaring ) je doet wel is ff gouw wat .
Bert
22 december 2011 om 13:17 #17959927Heb hem dinsdag eraf gekregen en vervangen door ene die ik nog had liggen(ongebruikt)
Maar ik hoor nog altijd dat lager geluid. Bij 40 begint het rustig , en hoe harder ik rij des te harder het geluid wordt.
Heb 2000km geleden beide lagers vervangen. Dit waren wel geen kwaliteitlagers ;) En daarna niks meer gehoord van lagergeluid. Tot vorige week , toen begon de ellende ineens weer.
Ik heb trouwens wel de as heeeel eventjes geraakt met de flex. Daar zie je een miniscuul veegje als je goed kijkt. Dat kan dat geluid toch niet veroorzaken ? Want voor dat ik dat geraakt had was het geluid er ook al.
Vanavond eens proberen met de reserve band. Als het dan weg is , ligt het aan de band/velg. Maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Heb niks geraakt oid
Iemand anders een idee waar het aan kan liggen?
22 december 2011 om 18:36 #17959928Kunnen ook je banden zijn.
Ik had een paar maanden terug ook een geluid, dacht de lagers.
Lagers vernieuwd en geluid was er nog.
Toen nieuwe banden erop laten liggen en probleem was opgelost.
Banden waren 10 jaar oud en profiel was nog 4 a 5 mm.22 december 2011 om 21:32 #17959929Lagers wel goed gespannen dan?
23 december 2011 om 15:52 #17959930Heb gisteren de reserveband geprobeerd (gloednieuw pirelli band)en met die band maakte hij precies hetzelfde geluid en net zo hard. Dus denk niet dat het aan de band ligt.
Zal straks als ik in de wagen ben even een geluidfragment/filmpje opnemen.
Heb gisteren 2 kwaliteitslagers besteld voor de achterassen , die zijn gelukkig vandaag binnenkomen.
Zet ik eerst eens ene morgenvroeg erop. Als het geluid dan weg is , was t wel een heel erg slecht lager wat ik vorige keer erop heb gezet.1.Het kan toch niet dat een lager maar 2000km meegaat?
2.Of kan er iets anders scheef/kapot zijn waardoor dat lager steeds kapot gaat?
3.Kun je lagers spannen dan of wat?Bedankt alvast
23 december 2011 om 16:36 #17959931Het is mogelijk dat je de laatste keer bij het monteren de lagerspeling niet correct hebt afgesteld. Als je de remtrommel terugplaatst, moet je eerst nog de lagerspeling instellen voordat je het drukplaatje en de moer met splitpen aandraait. Als het drukplaatje geen speling heeft en de remtrommel warm wordt, heeft het metaal geen ruimte om uit te zetten. Mogelijk gevolg is dat je lager daardoor binnen de kortste keren gaar draait door de druk die erop komt.
23 december 2011 om 16:54 #17959932Zolang je toch zorgt dat die ring wat achter de moer zit kan bewegen met een schroevendraaier zonder moeite is het toch goed of niet ?
Dan neem ik aan dat hij vrij kan bewegen (en er niet te veel druk op komt) , of heb ik het mis?Of hoe moet ik dat anders doen ?
23 december 2011 om 17:02 #17959933waterpomp tang zo groot maken dat ie er over heen draaid als de moer aan ligt.
Dan is het ff aandraaien en de tang er over heen laten schieten. Dan moet het goed zijn.23 december 2011 om 23:18 #17959934andere achteras plaatsen, oja die heb ik nog liggen van een b gsi :)
25 december 2011 om 09:46 #17959935Gisteren de 2 lagers vervangen en het geluid is helemaal weg.
Het kan toch normaal niet dat zon lager na 2000km al weer kapot is , of wel?
Bedankt voor de reacties iig :jerry
25 december 2011 om 11:26 #17959936lager bij montage eerst strak aandraaien, weer lossen en dan op gevoel (door draaien aan de trommel afstellen.
als je m niet eerst goed aandraait kan het zijn dat er een deel van het lager niet goed aangedrukt zit, waardoor deze te los komt te staan en je lagertje zo weer kapot is.
let op, er is ook veel kwaliteits verschil in lagers..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.