2.4 pasbout ?

Forumindex Forums Techniek Cih 2.4 pasbout ?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244109
    dreamix
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Snap het ff niet meer heb mijn 2.4 uit elkaar gehaald. (heb een 2.2 vliegwiel en getrag 240)
      Maar nu lees ik altijd dat er een pasbout gemaakt moet worden.
      Volgens mij zijn deze allemaal hetzelfde ? hoe zit dat dan met die pasbout?
      Of heb ik er dan een andere krukas in zitten?

      En ik dacht dat 2.2 en 2.4 zelfde waren met onderblok alleen als ik naar 2.4 kijk is het allemaal een maatje groter.
      Is dat altijd zo?


      2.2 blokje krukas.

      #17958048
      GS2.6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 March 2011

        Ik heb dit nog nooit meegemaakt, maar het vliegwiel kan losscheten wanneer de P-bout niet op de oorspronkelijke plek zit.

        In ieder geval hoor ik van velen dat ze de bouten gewoon erin schroeven en niet op de P-bout letten.

        ik doe het in ieder geval zoals die hoort, het is er niet voor niks.

        #17958049
        jethro
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 February 2008

          Een 2.4 heeft ook sterkere vliegwielbouten, meen van 12,?
          En de carterpanbouten is M8, die van de 2.0 is M6.
          Hoort maar 1 P bout in.
          :jerry

          #17958050
          gtw
            Lid sinds:
            1 July 2004

            en de schroefdraad van een 2.0 is anders dan die van een 2.4, dus als de P bout (hier zelfs meerdere ) zo in de kruk passen, is het geen 2.4 kruk
            en klopt, de 2.4 heeft M8 carter bouten, maar dat wil niets zeggen over de krukas

            #17958051
            Ghanz
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 July 2005

              lees het stuk van ombouw 2.4 naar manta hier in het cih gedeelte maar eens,
              daar staat het nauwkeurig beschreven :D

              wil je trouwens wat van de P bouten kwijt ??? kan er nog wel een paar gebruiken :jerry

              #17958052
              gtw
                Lid sinds:
                1 July 2004

                zal aan mij liggen, maar welke topic is dat ?
                kan het zo niet vinden

                #17958053
                Ghanz
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 July 2005
                  #17958054
                  dreamix
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004


                    Foto van 2.2 krukas hier zit maar 1 p bout in.
                    Toch raar dan dat ik mijn 2.4 allemaal van die p bouten zitten?
                    Maar snap het nog niet helemaal de 2.4 zou dus andere draad erin moeten hebben?
                    Die p bouten van de 2.4 passen in de 2.2 die ik heb liggen die zijn hetzelfde.
                    Zou er dan toch een andere krukas in zitten?
                    Hoe kan ik dat checken?

                    Heb het vliegwiel er ook ff bij gepakt nu snap ik het die normale bouten hebben speling op alle de gaten.
                    Die p bout past in 1 gat van het vliegwiel zonder speling.

                    Verschil p bout en normale bout. Linkse is de p bout.

                    #17958055
                    Ghanz
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 July 2005

                      als het goed is past je p bout uit de 2.4 krukas niet in een 2.0.

                      pak er maar een bout bij uit een 2.0 krukas, deze draad is anders.

                      het kan zijn dat je 2.4 p bout al reeds voorzien is van nieuwe draad. en
                      dat er in alle gaten van het vliegwiel een p bout is toegepast.

                      bij ombouw van een standaard manta motor of ascona of whatever. naar 2.2 of 2.4 wordt vaak een getrag 240 bak gemonteerd. het orginele vliegwiel met drukgroep van een 2.4 past daar niet in.
                      om dit op te lossen neemt men dus een vliegwiel van een 2.0, met drukgroep van een 2.0
                      deze kan het ietsje meer vermogen van de 2.4 prima aan, tuurlijk alles kan kapot, ook bij een 2.0 wel.

                      om je vliegwiel dus deugdelijk te monteren, ben je in 1 gat van je vliegwiel een p bout nodig van de 2.0 motor. maar nogmaals, let op de draad, de orginele draad van een 2.0 is anders als die van een 2.4. (draadverschil geld dus voor alle bouten die je moet monteren in de krukas ! ) zorg dus voor een setje goede bouten. en monteren die hap. vastzetten met 60 tot 70 Nm en wat loctite blue.

                      #17958056
                      gtw
                        Lid sinds:
                        1 July 2004

                        dan heb je geen 2.4 krukas in je blok zitten, dus is het geen 2.4

                        #17958057
                        Ghanz
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 July 2005

                          @gt/w wrote:

                          dan heb je geen 2.4 krukas in je blok zitten, dus is het geen 2.4

                          goeie optie, :thumbup zal wel balen wezen :P

                          maaruh was er ook niet iets met het aantal gewichten aan een krukas van een 2.0
                          en een 2.4 … ? :hmmz

                          #17958058
                          dreamix
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Hoe kan ik checken wat voor krukas erin zit?
                            Staat er ergens iets op zo een krukas?

                            Heb wel een vliegwiel van een 2.2 is die veel anders dan een 2.0 dan?

                            #17958059
                            Ghanz
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              31 July 2005

                              het schroefdraad in een krukas van de 2.2 en 2.4 is gelijk.
                              van een 2.0, 19 en 1.6 is daarin tegen weer anders.

                              dus scoor een orginele bout van een 1900 ofzo en pas die in je 2.2 en 2.4
                              past dat… dan heb je een verkeerde krukas in je motor, of gewoon een 2.0 motor :D
                              past het niet. mooi. dan heb je vermoedelijk wel een 2.2 of 2.4

                              de aanduiding staat bij de cih motoren onder het 2e bougie gat. c24ne…….. 20E…….19S…… en noem maar op.

                              #17958060
                              gtw
                                Lid sinds:
                                1 July 2004

                                @Ghanz wrote:

                                het schroefdraad in een krukas van de 2.2 en 2.4 is gelijk.
                                van een 2.0, 19 en 1.6 is daarin tegen weer anders.

                                dus scoor een orginele bout van een 1900 ofzo en pas die in je 2.2 en 2.4
                                past dat… dan heb je een verkeerde krukas in je motor, of gewoon een 2.0 motor :D
                                past het niet. mooi. dan heb je vermoedelijk wel een 2.2 of 2.4

                                de aanduiding staat bij de cih motoren onder het 2e bougie gat. c24ne…….. 20E…….19S…… en noem maar op.

                                aanduiding zegt in dit geval niet zo veel, je kan er ook 3.6 op zetten, een 1.9 kruk erin, blijft het een 1.9, maar als de P bout van een 2.0 erin past, is het max een 2.0 krukas, als je gelijk hebt van dat 2.2 verhaal, dat weet ik zo uit het hoofd niet meer, maar kan ik wel nazien, heb ook wel een 2.2 staan
                                (ook wel een 2,4)

                                #17958061
                                H-400
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 November 2006


                                  Dit is m’n 2.4 zowat 20 jaar geleden. De foto is ingescand. De vliegwielbouten zijn idd anders
                                  dan die van de 2 liter (en 1.9…). En de p-bout net iets dikker van lichaam dacht ik. Als vliegwiel heb ik er
                                  eentje van van een 6-pitter aan hangen.

                                  #17958062
                                  gtw
                                    Lid sinds:
                                    1 July 2004

                                    @dreamix wrote:

                                    Hoe kan ik checken wat voor krukas erin zit?
                                    Staat er ergens iets op zo een krukas?

                                    Heb wel een vliegwiel van een 2.2 is die veel anders dan een 2.0 dan?

                                    het makkelijkst, de slag meten, dan kun je het zo uitrekenen, maar dan moet de kop, of het carter eraf
                                    anders weet je echt niet wat het is,

                                    #17958063
                                    henk 400rr
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 June 2004

                                      de 2.4 heeft andere draad achterin de krukas zitten dan de andere types.

                                      de 2.4 is ook de enigste in de 4-cilinder CIH die geen pasbout heeft.

                                      #17958064
                                      henk 400rr
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        29 June 2004

                                        2.2 vliegwiel is iets anders, maar dat komt meer door het type drukgroep / koppeling, qua aansluiting op de krukas is het verder gelijk, evenals de buitendiameter.

                                        #17958065
                                        fluks
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          20 October 2005

                                          kan het mischien een krukas van een 2.3 diesel zijn weet niet wat voor bouten daar in zitten maar de slag is gelijk aan een 2.4

                                          #17958066
                                          dreamix
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            Mmm ja ik heb ze alleen gepast in een 2.2
                                            Dan zou hetwel kloppe.

                                            Zal eens kijke heb nog een 2.0s in de put
                                            Liggen pak ik daar ff boutje van kijken of dat een andere maat is.

                                            #17958067
                                            nick1987
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              31 October 2005

                                              maar de drijfstanglagertappen van een 2.3D zijn veel breder en 2mm dikker. ook heeft de 2.4 8 tegengewichten en de andere krukassen (2.2 weet ik niet) maar 4 tegengewichten, zo ook de 2.3. de diameter van de achterste keerring is ook veel groter en moet dan ook omgeslepen worden. ben nu zelf bezig met een 2.3D krukas en zal binnenkort ff de schroefdraad vergelijken.

                                              #17958068
                                              H-400
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 November 2006

                                                De draad is idd anders dan de “kleinere” CIH krukassen, en m’n 2.4 heeft ook contergewichten aan
                                                de krukas, die zie ik ook bij Dreamix z’n motor.
                                                Over die P-bout en de andere; die zaten bij het blok geleverd
                                                Mijn motor kwam nieuw uit de doos en komt van Irmscher, heb ik lang geleden van een rally-team gekocht
                                                (enkel het naakt onderblok) die toen overstapten naar het 16V Calibra-Kadett blok.

                                                #17958069
                                                jethro
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 February 2008

                                                  @H-400 wrote:

                                                  De draad is idd anders dan de “kleinere” CIH krukassen, en m’n 2.4 heeft ook contergewichten aan
                                                  de krukas, die zie ik ook bij Dreamix z’n motor.
                                                  Over die P-bout en de andere; die zaten bij het blok geleverd
                                                  Mijn motor kwam nieuw uit de doos en komt van Irmscher, heb ik lang geleden van een rally-team gekocht
                                                  (enkel het naakt onderblok) die toen overstapten naar het 16V Calibra-Kadett blok.

                                                  Die contergewichten heb ik ook gezien bij een 1900 motor die ik gesloopt heb. ;)
                                                  Zou maar ff de slag opmeten voor de duidelijkheid.
                                                  Gezien de vliegwielbouten is het geen 2.4.

                                                  #17958070
                                                  dreamix
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    30 June 2004

                                                    Heb de slag gemeten en kom 85 uit.
                                                    Maar dan zou het toch wel een 2.4 moeten zijn.
                                                    Zal het nog eens nameten.
                                                    Is demotorcode niet c2.4ne of staat er altijd 2.4E op?

                                                    #17958047
                                                    henk 400rr
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      29 June 2004

                                                      Aha, maar dat kan al een hoop verklaren.

                                                      Het lijkt erop dat je een 2.4i motor hebt en geen Omega 2.4, dit is zo’n 136pk motor welke vaak in een manta i240 zat.

                                                      Ik meende trouwens wel dat hier altijd 2.4iE op stond, maar vergis me dus.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.