Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › klepstoters ombouwen naar mechanische
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 december 2011 om 23:10 #17244100
Je kan je hydro stoters ombouwen naar mechanische stoters door de stift die in de stoter zit te vervangen met een langere
waar je de klepspeling vast maakt. Ik lees hier dat je de stift er gewoon kan uithalen door met perslucht in het kleine gaatje op de zijkant van de stoter te blazen. Heb ik geprobeerd maar de stift schuift wel op maar niet eruit, dan maar uittrekken maar dit lukt ook niet zomaar. Heeft iemand een stoter open liggen of een oude slecht om door te slijpen dat we in detail de binnenkant kunnen zien?
Zit er dan een rand aan de stift dat moet voorkomen dat hij eruitvalt dat wil ik weten.Ivan
11 december 2011 om 12:59 #17957938In het engels heten die dingen “cam follower”, zie heel veel plaatjes er van online… Zie ook een “solid insert mod” is dat wat jij bedoelt??
11 december 2011 om 18:11 #17957939stoters uit elkaar krijgen is een k.u.t werk.
met perslucht gaat normaal wel goed.
je kunt ze ook uit elkaar ”slaan”
stoter in je hand pakken en dan op een plaat ijzer o.i.d slaan als het ware
klink een beetje grof, maar het lukt wel ;)11 december 2011 om 21:01 #17957940Ik probeerde na het lezen bij onze engelstalige vrienden ze eens flink op een houten plankje te slaan en ze komen er vrij vlot
uit, na drie of vier keer plopte de eerste er al uit. Nu denk ik wel dat het iets langer zal duren om de 16 stiften te draaien om ze
te vervangen en de juiste speling erop te krijgen.Ivan
14 december 2011 om 18:11 #17957941perslucht, desnoods beetje kruipolie.
inspannen tussen de bankschroef voorzichtig dat als hij eruit plopt niet naar je kop toe knalt :D
14 december 2011 om 18:19 #17957942Kutwerk?
ik heb ze er altijd uitgekregen met perslucht. Ding vasthouden met een doekje in je hand. 1x een pufje lucht op het gaatje en hij plopt er uit. Nog nooit is er bij mij eentje blijven zitten, gingen allemaal net zo makkelijk…
Of heb ik soms altijd geluk gehad? king:Wat voor stoters ga je monteren? Ik meende altijd dat ze heel andere dingen monteerde, ipv het oude spul half weer gebruiken. Hoe moet je anders je speling stellen?
14 december 2011 om 20:41 #17957943De manier zoals omschreven komt bij mij een beetje vreemd over en erg omslachtig.
De stoters opzich kosten niet de hoofdprijs,het afstellen is duur ivm de tijd.
kun je zelf draaien kun je ook de speling juist maken.
Dan zijn het alleen de kosten vd stoters.
gr dennis15 december 2011 om 17:03 #17957944Dbilas heeft die ombouw kitjes op voorraad. Ze adverteren er enkel niet mee.
De jongens van speed equipment kunnen ze zo voor je leveren.
19 december 2011 om 20:57 #17957945enig idee van de kostprijs?
Een metertje stubstaal kost amper 12,5€ natuurlijk kruipt er een beetje tijd in maar dat zie ik niet als kost.
Ivan
19 december 2011 om 21:35 #17957946Misschien raar idee van mij he.. Maar kun je het niet zo bouwen dat je met stel plaatjes kunt werken?
19 december 2011 om 23:15 #17957947als je mechanische stoters rijd in een xe, heb je vulplaatjes nodig die over de steel vallen ( stom dat ik er nooit foto’s van gemaakt heb )
soort van plaatje:
_____
| ___ |
| | | |
| |
| |
| |
/
zoiets dus19 december 2011 om 23:17 #17957948Kan dat niet zoals bij een Ford motor? dat je stelplaatjes hebt die je onder je nok legt? lijkt me iets makkelijker af te stellen.
20 december 2011 om 11:20 #17957949De stoters zelf zijn bovenaan volledig plat en kan je dus geen stelplaatje bovenop leggen;
De hoedjes voor over de klepsteel zijn voor als je vaste stoters plaatst, in mijn geval ga ik de hydro’s voorzien
van nieuwe stiftjes die gewoon langer zijn en dus geen speling meer overlaten voor de hydraulische werking.
Wel eigenlijk zullen ze nog een beetje door de olie druk uitgeduwd worden maar door de kleine speling die nog
overblijft is er de kans niet dat ze bij hoge toeren niet meer kunnen volgen.
Ik vervang liever de volledige stiften dan nog eens hoedjes op de klepstelen te plaatsen dan krijg nog meer onderdelen.
Ik weet dat dit niet de beste oplossing is en dat er alles bestaat om te kopen maar waar stopt het en later kan ik zeggen
dat ik het zelf gebouwd heb, heeft bij sommige mensen ook indruk.Ivan
20 december 2011 om 11:38 #17957950Is het dan niet een idee om zelf stoters te draaien met een opstaande rand zodat je wel met klepsteel plaatjes kan gaan werken?
20 december 2011 om 15:55 #17957951Dat zou je uiteraard ook kunnen doen maar dat zal behoorlijk meer werk hebben om deze uit te draaien
dan enkel de stiftjes voor in de stoters, dat is gewaan stubstaal 14mm in stukjes draaien.
Ik ben vast te lui daarvoor!!!Ivan
20 december 2011 om 22:40 #17957952Lui ben je niet.. Want als je telkens alles los moet trekken om de juiste klepspeling te krijgen is ook veel werk hoor.. :angel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.