Forumindex › Forums › Techniek › Cih › project: C24NE Revisie & Tuning
- Dit onderwerp bevat 45 reacties, 20 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 22 februari 2018om 18:41 door Opel_Freak25.
-
AuteurBerichten
-
8 december 2011 om 23:10 #17244050
hier de eerste foto’s van dit project. wat er allemaal aan het blok gaat gebeuren staat nog niet vast, heeft met euro’s te maken.
alle bewerkingen in dit topic zijn door mijzelf uitgevoerd. (tenzij ander vermeld)
een leuke set gesmede wiseco flat-top zuigers grootste overmaat 97mm (2,5L)
naast de orginele
het blok op de boorbank
nu is er een flink stuk uit, de laatste 0,05mm doen we door de cilinders te honen.
op deze foto zie je goed de (diagonale) hoongroeven in de rechter cilinders, de meest linker cilinder is nog niet gehoond.
de hoongroeven zijn nodig voor de zuigerveren om op ‘in te lopen’ en om een oliefilm op de cilinderwant te kunnen vasthouden.
hier de machine in werking, de stenen draaien rond in de cilinder terwijl de hoonkop ook op en neer beweegt met een continue snelheid. de hoek van de groeven is afhankelijk van de snelheid. zijn de groeven te steil dan kan de olie makkelijker omhoog langs de zuigerveren lekken en de compressiedruk naar beneden. zijn de groeven te vlak dan slijten de veren te snel. de iedeale hoek is dus eigenlijk de beste compromis tussen de 2.
tussendoor regelmatig meten hoe ver de cilinder al is.
bijna klaar, nog 0,01mm. Meten is weten!
voor en perfecte afdichting moet het blok gevlakt worden op de vlakbank.
na het vlakken
blok komt in ascona A, dus peilstok moet verplaatst worden. om het oude gat te dichten heb ik een alu plug gemaakt.
tot zover het project, zaterdag word het blok vast gespoten.
nu nog 2 vragen: waar vind ik een nieuw tandwiel/wormwiel voor de aandrijving van mijn oliepomp/ontsteking as.
op internet zie ik naast de 41/46mm kleppen ook nog een 48mm inlaat klep te koop staan. (krause-rennsport)
ik heb nog niet de kans gehad om te meten, maar past dit in een c24ne kop naast een 41mm uitlaat?10 december 2011 om 16:04 #17956454zozo je pakt het netjes aan :thumb
wat kost zo’n setje wiseco zuigers als ik vragen mag ?10 december 2011 om 18:25 #17956455knap werk hoor :shock: :wors
11 december 2011 om 14:29 #17956456kosten van een setje wiseco zuigers durf ik zo niet te zeggen, ik had een mooi dealtje kunnen sluiten via m’n werk. maar op ebay zag ik ze voor iets in de buurt van 550 gaan dacht ik. ook zijn er nog wossner zuigers te vinden daar met een bult er bovenop voor nog hogere compressie. voor mijn plannen zijn de wisecos echter perfect.
nu nog H-style drijfstangen…12 december 2011 om 22:21 #17956457vandaag weer wat gedaan, de krukas leek mij wat aan de zware kant, zeker als er straks ook lichtere drijfstangen en zuigers op komen kan er best wat vanaf.
eerst een stuk van de wangen frezen:
vervolgens op de draaibank de wangen schuin afgedraaid, hier goed het verschil te zien tussen de middelste 2 gewichten.
hier zijn ze allemaal gedaan, moet nog een beetje nabewerkt worden voor mooie gladde afwerking.
gaat nog best wat tijd in zitten trouwens, zo’n asje.
13 december 2011 om 21:35 #17956458tjong :thumb
je pakt het serieus aan :D
netjes man :thumb :thumb14 december 2011 om 21:59 #17956453ziet dr goed uut
16 december 2011 om 11:15 #17956459Mooi werk. Gelukkig heb je geen 6 ciliinder anders duurde het de helft langer. :D
20 januari 2012 om 20:37 #17956460sorry voor de vertraging, maar hier dan de fotos van het gespoten motorblok:
20 januari 2012 om 20:52 #17956461de bewerkte krukas eerder gezien in dit topic is trouwens een 2.3 diesel. de bedoeling is om die excentrisch te slijpen om zo een langere slag te krijgen en een 2.7 motorinhoud te krijgen.
echter ben ik er nog niet helemaal uit hoe en wat er nog allemaal aangepast moet worden ivm de drijfstangen en axiaal lagers enz. dus voor de zekerheid heb ik ook vast de 2.4 krukas wat lichter gemaakt op de draaibank.ziet er mooi uit vond ik zelf:
26 februari 2012 om 13:19 #17956462en hoe staat het dr mee????? :jerry
27 februari 2012 om 18:32 #17956463het staat even stil. ben aan het verhuizen en zoek nog naar een nieuwe schuur hier.
de krukas is wel geslepen:
13 april 2012 om 22:07 #17956464Nog updates??
17 april 2012 om 20:07 #17956465helaas niet, heb een nieuwe schuur en wat nieuwe machines en dat moet allemaal nog ff op de plek en werkend gemaakt worden.
als de nieuwe werkplaats dan af is gaat gelijk het blokje weer op de werkbank29 april 2012 om 19:56 #17956466:thumb zier er goed uit, balanceer je de krukas los of gelijk compleet met de poeli en vliegwiel?
Ben je nu niet bang met het afdraaien van de krukas dat je koppel straks lager ligt?1 mei 2012 om 16:52 #17956467de krukas balanceer ik zodra ik de poelies en vliegwiel en drukgroep helemaal compleet heb. dan worden de onderdelen gemarkeert zodat ze altijd op dezelfde manier weer terug worden gezet na demontage.
nu de krukas zoveel lichter is zal hij wel heel hoog stationair gaan lopen denk ik ja. we zullen zien, blijft een experiment.
17 november 2014 om 19:20 #17956468hoe is het afgelopen met dit blok?
17 november 2014 om 19:52 #17956469het is nog niet afgelopen, project staat al een tijdje in de hoek i.v.m. wat verhuizingen en het niet meer kunnen sleutelen bij mijn huidige werkgever.
7 september 2015 om 19:18 #17956470nieuw leven in project,
het 2.4 onderblok is voorlopig even in een hoek weggedrukt tot er weer geld is.
maar ik heb nog een vermoeid 2.0S blok liggen en een B Ascona met rolkooi, kuipstoeltjes en dergelijk circuit spul, maar zonder blok.
beide staan in de weg en moeten maar eens samen gevoegd worden om verkocht te kunnen worden.
maar dan moet het blok wel weer tot leven gewekt worden natuurlijk!
gelukkig had ik al wat snelle onderdelen liggen van de 2.4 motor. die kunnen nu mooi hier in.
de hele 2.4 krukas met wiseco zuigers en al gaan nu het 2.0 blok in.blok is reeds geboord, gehoond, gevlakt en gespoten
krukas en vliegwiel afgedraaid en gebalanceerd.
meer fotos volgen als de krukas in het blok ligt.
8 oktober 2015 om 21:04 #17956471
9 oktober 2015 om 07:27 #17956472AnoniemLid sinds:
1 January 1970mooi topic
deze had ik nog niet eerder gezien….wel n vraagje gaat dat met deze zuigers goed komen??
ze zijn nog al wat korter dan de originele 2,4
en die hadden al toch al neiging tot kantellen??….wel mooi dat je zo veel machine,s tot beschikking hebt ;) :thumb
9 oktober 2015 om 16:12 #17956473wat is die groene streep voor spul?? :hmmz
9 oktober 2015 om 16:37 #17956474plastigauge om de lager spelling op te meten,
mooi werk trouwens :thumb
15 oktober 2015 om 21:43 #17956475distributie deksel zag er niet uit. Ik heb eerst de verf er af geborsteld en toen met baking-soda uit de supermarkt gestraald. toen uitgewassen om de soda weer op te lossen uit alle kleine kanaaltjes in het kapje.
zie resultaat:
15 oktober 2015 om 21:49 #17956476Vandaag de Cilinderkop in elkaar gezet. met 2,4 inlaat kleppen, sterkere klepveren van Krause, en een Catcams nokkenas.
kop op het blok gezet en de nokkenas in getimed. zie resultaat: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.