Wastegate, Actuator etc etc….

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Wastegate, Actuator etc etc….

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244006
    frank de jonge
      Lid sinds:
      23 May 2011

      Ik had laatst eens gehoord dat je de wastegate, actuator van de turbo anders kunt instellen (Zie filmpie)

      [youtube:154a6b03]http://www.youtube.com/watch?v=p12g1PpIcjE&feature=youtu.be[/youtube:154a6b03]

      Maar wat doet dit precies? Kan je dit zomaar ongestraft doen??

      Wie kan me hier wat meer over vertellen?

      #17955873
      belgium turbo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 June 2010

        Als ik dit zo zie dan vind ik dat het armpje van de wastegate héél dicht tegen mijn uitlaatklem aan zit .
        Denk zelf dat die hem raakt :( :(

        #17955874
        otdh
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 March 2010

          kan zeker niet ongestraft, je turbodruk word hoger omdat de actuator de wastegate later aanstuurd…

          #17955875
          frank de jonge
            Lid sinds:
            23 May 2011

            Ik snap dat de druk hoger wordt. Denk alleen dat het bij mijn turbo niet zo extreem zal zijn omdat het een Z20lel is en die standaard maar weinig druk geven…..

            #17955876
            frank de jonge
              Lid sinds:
              23 May 2011

              Kan het BTW ook aan hetzelfde ding liggen dat de turbo de ene keer wel normaal opspoolt en de andere keer pas later??? Want dat doet mn kaders dus wel, soms wat laat op gang komen.

              #17955877
              dion87
                Lid sinds:
                22 August 2011

                door je wastegate dusdanig af te stellen, kan die langer ze druk vast houden toch?

                maar lijkt me neit echt een strak plan, zoiets zelf te doen als je niet al te veel ervaring hebt..

                #17955878
                frank de jonge
                  Lid sinds:
                  23 May 2011

                  Daarom ook de vraag

                  #17955879
                  sebastiaankadettcabriogsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 November 2005

                    tuurlijk kan dat niet ongestraft.

                    je moet ook de timing van de ontsteking aanpassen, en de inspuiting. (chip tunen) of een vrij programeerbaar management en dan de timing en het injecteren van de hoeveelheid brandstof aanpassen.

                    anders riskeer je detonatie/ gaten in de zuigers!

                    er zijn wel manier waardoor je dit kan voorkomen, bijvoorbeeld octaan 102 tanken in duitsland. maar opel motoren die standaard een turbo hebben, de meesten daarvan hebben een map sensor (die ziet wanneer hij meer dan standaard vuldruk krijgt. en die kan hem dan als beveiliging in doodloop gooien.

                    ook kan dit anders dmv of een mechanische of een elektrische boostcontroller

                    #17955880
                    belgium turbo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      18 June 2010

                      Het armpje van de wastegate word deze naar buiten geduwd of naar binnen getrokken ?
                      Nu zie ik dat men uitlaatklem van de voor katalysator wel héél dicht in de buurt van het armpje komt .
                      Als het zo zit dat die naar buiten word geduwd dan raak die de klem .
                      Iemand soms een foto goe de klem hoort te zitten ?

                      #17955881
                      belgium turbo
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 June 2010

                        Morgen effe een foto van maken .

                        #17955882
                        Corsa_GSi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Dat afstellen doe je meestal als je je ecu hebt aangepast, dan heb je er ook baat bij.
                          Als het goed is staan ze af fabriek gewoon goed ingesteld.

                          #17955883
                          frank de jonge
                            Lid sinds:
                            23 May 2011

                            Het is niet dat ik ermee ga zitten draaien of iets dergelijks… wil gewoon weten wat het doet, wat er kan gebeuren etc etc etc…

                            Maar als ik dit zo lees dan laat het ook maar mooi zo zitten :)

                            #17955884
                            dion87
                              Lid sinds:
                              22 August 2011

                              niks laat maar zitten :P info is altijd welkom hahaha

                              #17955885
                              Baas J.
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                19 May 2008

                                Gewoon lekker afblijven.

                                #17955886
                                marcohgd
                                  Lid sinds:
                                  4 August 2013

                                  Maar, hoe kun je de turbodruk stellen als je de wastegate niet kan verstelllen?

                                  #17955887
                                  giuliettaevo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 November 2006

                                    De aanstuurlucht weg laten lekken…. ;)

                                    Je moet met een bepaalde druk tegen het membraam in de actuator drukken voor de wastegate opengeduwd wordt. Als je de druk laat ontsnappen voor hij bij het membraam is gaat de wastegate pas later open. zo werkt een boostcontroller…

                                    #17955888
                                    Mr. Bone
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      21 September 2009

                                      Die actuator word toch aangestuurd via je amal valve (c20let) dmv van vacuum? Want hij gaat vanaf het luchtfilterzijde van de turbo (waar vacuum is), naar de amal valve en dan naar de actuator.

                                      #17955889
                                      marcohgd
                                        Lid sinds:
                                        4 August 2013

                                        Ik heb helaas geen c20let, ik heb een 12s Turbo, en de wastegate kun je niet afstellen. Had wel iets gehoord om de kamer waar de veer zit groter te maken

                                        Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                                        #17955890
                                        freek corsa
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          5 December 2004

                                          Kadett D 12s Turbo

                                          waar kan ik meer informatie vinden?

                                          #17955891
                                          marcohgd
                                            Lid sinds:
                                            4 August 2013

                                            Ik heb er een topic van gemaakt, heet ook Kadett D 12s turbo.

                                            Heb nog een probleem, heb een IHI rhb5 maar de turbodruk staat op 1,7 bar, en de actuator kan niet versteld worden..

                                            Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                                            #17955892
                                            sw16v
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 July 2004

                                              1,7bar?

                                              #17955893
                                              marcohgd
                                                Lid sinds:
                                                4 August 2013

                                                Jaa, daar schrok ik zelf ook een beetje van

                                                Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                                                #17955894
                                                Anoniem
                                                  Lid sinds:
                                                  1 January 1970

                                                  @Mr. Bone wrote:

                                                  Die actuator word toch aangestuurd via je amal valve (c20let) dmv van vacuum? Want hij gaat vanaf het luchtfilterzijde van de turbo (waar vacuum is), naar de amal valve en dan naar de actuator.

                                                  Er loopt ook een slangetje van de drukzijde turbo

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.