Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Vectra, Signum › [HOW-TO] – Vectra-B – Relais vervangen Kelsey Hayes ABS ECU
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 december 2011 om 01:30 #17243866
- Hallo medeforummers,
er zijn reeds diverse vragen in dit forum geweest over het af en toe branden van het ABS lampje maar nog geen HOW TO.
Dit heb ook gelezen en adhv het zelf ook vervangen. Via deze forum heb ik ook nog een aantal vragen gesteld aan navreen76. Normaals mijn dank!Eerst even een aantal basiszaken.
Ik rij in een Vectra B uit oktober 2000 met Kelsey Hayes ABS pomp en kenmerk EBC-430.
Bij mijn Vectra brandde het ABS lampje af en toe wel en soms ook weer niet.
Helaas vorige week mijn vectra afgekeurd vanwege het brandende ABS lamp. Hierna ben ik naar de Opel dealer geweest om uit te laten lezen: kwam de code en melding C0121 (Opel gaf de code C0021 aan????) uit, wat staat voor “storing in circuit kleprelais”. Opel garage komt met een factuur van maar liefst 2000 euro, vervangen ABS pomp en ECU compleet. Mijn vectra zelf is 2000 euro waard…..Het onderstaande kun je pas uitvoeren als die melding van C0121 inderdaad als foutcode ook gegeven word. Als je ABS lamp af en toe uitgaat dan volstaat het om alleen de relais te vervangen. Indien het ABS lampje continu brand dan kunnen er ook een aantal FET’jes en diodes kapot zijn, door laten meten door een techneut.
Op deze site kun je zien hoe de ECU losgehaald word:
http://vectra-j96.com/index.php?option=com_content&task=view&id=36&Itemid=1″ onclick=”window.open(this.href);return false;Op de volgende site is te zien hoe de relais vervangen moet worden: http://napegadateam.forumeiros.com/t7-tutorial-conserto-do-abs-ebc-430-linha-marea-como-fazer-a-abertura-resoldas-ou-troca-do-rele-do-abs” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dit heb ik zelf ook gevolgd, is wel een geduldige zaakje.
Hieronder nog in het kort een uitleg hoe ik het heb gedaan.Benodigdheden:
-goede torxsetje
-dremel om de ECU los te slijpen of zaagje
-soldeerbout met tin en vet
-tinafzuiger
-lijmpistool of kit zoals polymax
-een relais type: JDM1-12V-5 zie google.
Ik heb hem besteld bij RS : http://nl.rs-online.com/web/p/general-purpose-relay/2172876/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Nadeel RS is dat je een KVK nummer moet aanleveren en helaas niet voor particulieren.ALTERNATIEF VOOR RELAIS: als je niet wilt ” prutsen” kun je ook een ruilexemplaar bij de demontagebedrijven halen , prijzen varieren van 80-150 euro. Andere mogelijkheid zijn bedrijven die de ECU reviseren.
1 Eerst de ABS connector loskoppelen, het paarse clipje eerst naar achteren schuiven daarna loskoppelen;
2 Om goed bij de ABS ECU te komen, moet je eerst de koelexpansievat los maken middels een clipje aan de zijkant;
3 ABS Ecu loshalen middels 4x Torxbouten, de onderste bout is het lastigste, met geduld moet het lukken;
4 Loshalen ABS ECU;
5 Met een zaagje of dremel de zijkanten ECU losmaken;Om niet de gehele printplaat eruit te halen (hiervoor moet je erg veel gaan los solderen) heb ik de verhoging waar relais onder zit ook open gemaakt.
6 Oude relais eruit, nieuwe erin en solderen (Let wel op: nieuwe relais heeft 5 pootjes, het pootje waar “NC” staat knippen en met kit afsluiten)
7 De losgehaalde plastic kapjes weer opzetten, je kunt met soldeerbout de plastic laten smelten en met een lijmpistool nalopen voor de waterdichtheid;
8 ABS ECU weer erin, torxboutjes aandraaien (de onderste boutje is best wel #lote).
9 Klaar!Bij mij ging het ABS lampje weer uit. Inmiddels ben ik een week verder en heb nog steeds geen last van een brandende ABS lampje.
Samenvatting: ipv 2000 euro bij de Opel dealer, 1 uur werk en een relais van 3 euro besteld!
Ik heb inmiddels de herkeuring APK binnen ; ) .
Mvg,
vectra1975
19 januari 2015 om 16:11 #17954010kun mij vertellen welk type relais ik moet hebben en waar ik die kan scoren
jakob
ik heb dit relais gevonden bij conrad 3 euries ofzo de boutjes zijn niet zo’n probleem als je de acco enzo weg hebt gewoon de pomp wat weg trekken en je kuny er zo bij en voor de rest is het dood simpel
jakob
28 juli 2015 om 10:00 #17954011Ik heb nog 3 relays liggen voor de vectra b.
Heb ze toen besteld voor mijn rooie Vectra.
Ik neem aan dat ze niet gaan passen in de C anders laat ik er 1 achter voor mij zelf.Pm me maar
Gr Dirkjan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.