Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Retrofit airco Senator A
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 december 2011 om 22:13 #17243825
wil graag de airco weer operationeel maken in mijn senator, ook al is het niet echt nodig met dit weer haha!
eindeloze kwestie zullen de meeste mensen zeggen, maar moet te doen zijn.
helaas is er niet zo heel veel informatie te vinden, behalve wat op de bekende sites staat.nu is het zo dat de mijne ooit geretrofit is, oftewel omgebouwd naar R134a ipv R12 met bijpassende olie voor de pomp.
ik heb een andere accumulator/filterdroger er op zitten en de slangen naar de verdamper zijn ‘nieuw’.dit is een aantal jaren geleden gedaan, kan het helaas niet terug vinden in de documentatie en op de sticker niet meer leesbaar. helaas is het systeem leeg maar heb de mogelijkheid om deze zelf af te persen.
hebben meer mensen hier ervaring mee? wat vinden deze aircopompen hier van?
nu is er ook de r12 vervanger r143a te krijgen, misschien verstandiger om dat er in te doen?
ps. heeft iemand ook een foto van een losse aircopomp welke op de senator/monza zitten?
7 december 2011 om 21:31 #17949309Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Opel gebruikte in de A Senator’s de Harrisons pompen, Dit zijn vrij universele pompen die voor meerdere merken werden gebruikt zoals bijv mercedes en rolls royce.
Ben zelf ook eens bezig geweest om dit systeem weer werkend te krijgen, maar na het afpersen van zo’n 20-25 bar, bleek het systeem overal te lekken. Slangen waren poreus, en pomp lekte op de O-ringen.
Vervolgens O-ringen vervangen, en slangen opnieuw laten maken bij Pirtek. Hierbij hebben zij de originele aluminium aansluit-koppelingen hergebruikt, omdat deze volgens hun niet meer leverbaar waren.
Vervolgens weer afgeperst, en nog lekkages op de slangen, en pomp.
Mischien gebruikte we te hoge druk, maar volgens mijn airco-vriend, die in de horeca airco’s werkzaam is, is 20-25 bar gebruikelijk om lekkages op te sporen.
Ik heb ondertussen een splinternieuw Harrison pomp van een rolls royce op de plank liggen, en ik ga het ooit nog eens proberen, maar momenteel heb ik de moed een beetje opgegeven.
7 december 2011 om 21:40 #17949310Ben ik blij dat bij mij de airco het zonder al te veel geweld weer wel doet al bijna 2 jaar nu…
Is echt super fijn en zeker omdat het systeem capaciteit zat heeft pomp en verdamper zijn groot genoegh om bv een chevy van koel te krijgen,over mijn airco ben ik voor de verandering eens positief hehe7 december 2011 om 21:48 #17949311Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970ok een Senator/Monza A met harrison pomp?
7 december 2011 om 21:51 #17949308Ik heb inmiddels een verloop nippel welke ik miste op het systeem, zal hem binnenkort eens op druk zetten met stikstof.
we zullen zien….senatorman, jij had voornamelijk de lekkages op de aansluitingen begrijp ik?
8 december 2011 om 11:51 #17949312Mischien een domme vraag maar is 20-25 bar niet erg veel ?
Toen ik nog bij de Opel werkte persten wij ze op 15 bar af !
Denk dat je met zo’n hoge druk altijd lekkage’s krijgt .8 december 2011 om 19:37 #17949313Met 25 bar gaat een nieuwe verdamper nog wel defekt, laat staan een gebruikte.
De compressor en condensor moeten dit wel aan kunnen.
Ik zou ook maximaal 15 bar gebruiken voor een auto.30 december 2011 om 17:03 #17949314De airco werkt weer in de senator king:
systeem was leeg omdat de LD retrofit koppeling miste, en daarin zit een ventieltje…. op de foto’s die ik kreeg voor de verkoop zat deze er nog wel op.
had hem 2 weken terug al afgeperst met stikstof (op 15bar), wonderbaarlijk behield hij zijn druk alleen hadden toen geen tijd gehad om te vullen.
vanmiddag het systeem gevacumeerd en gevuld met r134a koude middel en nieuwe compressor olie + leak stop/uv middel.
Nu werkt alles weer, ook de pomp is stil.hopenlijk blijft alles een beetje operationeel :wub
volgende week er op uit voor een LPG installatie.
30 december 2011 om 17:24 #17949315Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Netjes :thumb
Hoop in de toekomst zelf ook dit nieuws te kunnen vermelden.
Mijn systeem zal ook omgebouwd moeten worden naar r134A, en ik weet nog niet helemaal wat, waar, wie, en hoeveel dit gaat kosten.
30 december 2011 om 22:36 #17949316Mijn handel loopt op R12 en het is echt koud,zeker een aanrader voor zomerdag airco in een zwarte auto met zwart leren stoelen,wil de temp toch wel eens hoog oplopen dat ac wenselijk is..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.