ecu remap noodzakelijk bij 264graden nokkenas x16xe?

Forumindex Forums Techniek Ecotec ecu remap noodzakelijk bij 264graden nokkenas x16xe?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 64)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243768
    dennis88
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 November 2011

      Hallo forumleden,

      Ik had al een topic gestart in de rubriek Tigra, maar aangezien dit meer een technische (motorische) vraag is, leek het mij verstandiger om hier een topic te starten.

      Allereerst zal ik me even voorstellen, Ik ben Dennis en in het bezit van een Opel Tigra-A.
      Deze auto heb ik inmiddels 2.5 jaar en heeft in die tijd een aantal transformaties ondergaan, waaronder:
      – Roest achterschermen verwijderd en hierover wielkastverbreders geplaatst
      – Angel eye voor -en achterlichten
      – 17 inch velgen 205 breed voor 215 achter et 35
      – rondom verlaagd met schroefset
      – Audio is onder handen genomen
      – Crooke inlaatspruitstuk
      – Spaghetti spruitstuk 4-2-1
      – Sport katalysator
      – Cold Air Intake
      – Regelbare benzinedruk regelaar
      – Dhr. Shrick nokkenassen 264 graden
      – Dhr. Shrick stuggere klepveren
      – Chiptuning

      Zoals jullie boven kunnen lezen is er aan het blok ook het één en ander ‘verbeterd’. Echter zit ik met het volgende probleem..
      Enige tijd geleden ben ik met mijn auto naar circuit zandvoort geweest. Helaas heeft mijn ‘oude’ blok toen de geest gegeven. Omdat ik nogal gehecht ben aan mijn auto heb ik ervoor gekozen een nieuw blok erin te zetten x16xe (motorswap). Een ombouw naar een 2.0 liter zag ik niet zo zitten, maar heb er toen voor gekozen om gelijk maar nieuwe nokkenassen en klepveren te monteren.

      Ik heb veel mooie verhalen gelezen (op dit forum) over 264 graden nokken. Echter wil mijn auto sindsdien niet meer stationair lopen! Ook het verbruik is asociaal hoog. Bij stationair ploft de uitlaat en ruiken de uitlaatgassen sterk naar benzine. Over het gehele toerengebied staat het mengsel te rijk. Ook het verlagen van de benzine druk heeft hier geen invloed op. Tot 2000 rpm schokt de auto in deellast daarboven is er niks aan de hand. In vollast trekt de auto echt lekker door, maar de achterliggers mogen hun mistlampen wel aan doen:P! Eén grote blauwe walm achtervolgt mijn auto. Eerst dacht ik dat het te maken had met een aantal sensors. Ik heb dan ook mijn temperatuur sensor en lamba (bosch) vervangen, zonder resultaat helaas.

      Weten jullie toevallig wat er mis kan zijn?
      Het remappen van een ecu bij deze assen schijnt niet persé noodzakelijk te zijn?
      Heeft iemand misschien een ecu map in zijn/haar bezit met deze opstelling? Ik heb een eprom programmer gekocht om de ecu uit te lezen, maar hier kom ik niet echt uit. Ook niet met diverse softwareprogramma’s.

      Graag hoor ik van jullie.

      Alvast bedankt (mede) leden,

      Gr,

      Dennis

      PS Ik zal binnenkort een paar foto’s plaatsen:)

      #17948803
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Ik denk dat je nokkenassen niet goed staan dat ze één dand verkeerd staan waardoor je dat ploffen krijgt. Stationair lopen doen ze met deze assen zoiezo niet goed, hiervoor kun je het stationair toerental opschroeven. volgensmij kan dat bij deze motoren simpel door e gasklep verder open te zetten stationair.

        #17948804
        dennis88
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 November 2011

          Oke. Enig idee of dit te maken heeft met de inlaat of uitlaat nokkenas of beiden? Staan ze dan te laat of te vroeg?

          Gr,

          #17948805
          Corsa_GSi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Met deze nokkenassen is stationair lopen WEL te doen, dit weet ik uit eigen ervaring!
            Heb ervaring met een X16XE Mantzel spec en een X16XE Dbilas spec, beiden met veel vermogen (160+ pk).

            En als de boel niet op tijd staat (distributie), dan kan je deze problemen wel krijgen.
            Ik zou hier ook niet mee door rijden, omdat je de boel weer kapot aan het rijden bent. Je kat is waarschijnlijk al overleden.

            Gebruik je trouwens de juiste bougies?
            Bij een Mantzel Powerbox moet je andere bougies gebruiken, en aangezien de Crooke hiervan een kopie is, zou ik het advies van Mantzel overnemen.

            Wat voor programma heb je in de ECU?
            Standaard chip programma of is deze voor jouw auto geschreven met rollenbank tests?
            Aangepaste X14XE met de nokkenassen en de ingesteld brandstofdruk?

            Wat voor drukregelaar heb je, want 3,2 bar druk is meestal voldoende voor deze setup.

            #17948806
            dennis88
            Deelnemer
              Lid sinds:
              28 November 2011

              De auto is getuned bij crooke tuning zelf. Daar heb ik het volgende aan laten passen:
              – crookebox
              – spaghetti spruitstuk
              – sportkat 100cel (meen ik)
              – andere bougies (kouder?)
              Dit in combinatie met chiptuning, dit is gebeurd bij unlimited tuning in Amersfoort. Hiervan heb ik ook een uitdraai gehad (130pk). Uitdraai staat overigens ook op hun website http://www.unlimitedtuning.nl/fotovideo.html” onclick=”window.open(this.href);return false; onder het kopje ‘uitdraai dyno’ en dan halverwege de lijst staat de tigra 1.6.

              De benzinedrukregelaar, CAI, nokkenassen en klepveren zijn dus na die tijd geplaatst. De auto loopt zowel op originele chip alsmede nieuwe chip even slecht stationair. De benzinedruk regelaar heeft overigens 2 drukmembramen.

              De nokkenassen en klepveren zijn volgens de garagehouder juist geplaatst?? Waarschijnlijk klopt dit dus niet? De auto is wel door de apk gekomen dmv benzinedruk op 0.5 bar te zetten en een vacuum lek te maken in het spruitstuk (toen liep hij overigens wel stationair, maar liep voor geen meter natuurlijk). CO was anders veel te hoog!

              Ik heb her en der gelezen dat een lek in het uitlaatspruitstuk ook een oorzaak kan zijn? Dat de lambasonde de verkeerde waarden doorgeeft aan de ecu, waardoor er meer ingespoten wordt?

              Gr,

              #17948807
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Ik zou je originele brandstofdrukregelaar maar eens terug steken en 0.5 bar is voglensmij erg weinig voor deze setup. Zet deze maar eens op 2.5 3 bar.

                #17948808
                dennis88
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  28 November 2011

                  Die 0.5 was alleen bij de apk. Nu staat hij op een normale druk;).

                  #17948809
                  dennis88
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    28 November 2011

                    Volgens mij heb ik de originele drukregelaar niet meer, maar de drukregelaar is ook niet stuk..

                    #17948810
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Staat deze dan niet gewoon veel te hoog? zet hem is op 2.5 bar.. En kijk eens of je distributie nog goed is? Optijd staat. Denk dat je dan een heel eind bent.

                      #17948811
                      dennis88
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        28 November 2011

                        Hoe kan ik dat het makkelijkst doen?

                        #17948812
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          Kap eraf riem bekijken? Ziet deze er nog goed uit? Dan even met de hand de motor rechtsom draaien todat de markeringen overeenkomen op de wielen met die van het motorblok, staat er een niet goed dan is je riem een tand verschoven. En dus staat er iets niet goed. Mischien is de riem ernstig beschadigd of dergelijke.

                          #17948813
                          dennis88
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            28 November 2011

                            Hierbij wat foto’s king:





                            #17948814
                            dennis88
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              28 November 2011

                              Bedankt!

                              Ik zal het binnenkort even controleren:)

                              #17948815
                              dennis88
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                28 November 2011

                                Ik heb trouwens nog c20xe injectoren liggen en een groep N uitlaat systeem, gaat me dit veel extra vermogen geven? Of is het niet benoemenswaardig? Ook lees ik het één en ander over het vergroten van de gasklep, heeft dit echt wel nut? over hoeveel pk praten we dan en wat veranderd er aan de vermogens/koppel kromme?

                                Ik heb nl. geen zin om aangehouden te worden door oom agent, omdat de auto veel herrie maakt..

                                #17948816
                                Haasje17
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  8 September 2009

                                  Een andere uitlaat zal je niet zo heel veel vermogen extra geven. C20XE injectoren zou ik voorlopig nog niet aan beginnen, zorg eerst maar eens dat deze weer goed loopt. Zal ook niet veel vermogen extra geven omdat volgensmij de injectoren kwa grote niet heel veel verschil maken met de orginele van de x16xe. Kwa pks veranderen beide vrij weinig. tot bijna niets. Wel zul je merken dat het mooier geluid geeft en indien je nog geen katvervanger hebt zal het klein beetje vermogen verschil maken maar das dan maar heel weinig.

                                  #17948817
                                  axel
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Standaard injectoren zijn voldoende, met andere injectoren moet ook de chip opnieuw geschreven geworden.

                                    #17948818
                                    dennis88
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      28 November 2011

                                      Nog even een vraag over het controleren van de timing. Dien ik alleen de markeringen te checken bij de nokkenastandwielen? Of ook bij de krukaspoelie?

                                      Gr,

                                      #17948819
                                      Corsa_GSi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        De standaard brandstofdruk van een x16xe is 3 bar!!

                                        De powerboostvalve die jij er op hebt zitten, die verhoogt bij volgas de druk al met 0.7 bar.

                                        Zorg eerst dat je auto technisch in orde is en laat hem daarna opnieuw afstellen (chip en brandstofdruk).

                                        Het plaatsen van C20XE injectoren is niet nodig, zelfs volledig overbodig met deze setup.
                                        Een beter flowende uitlaat is altijd goed, groep N is al een verbetering tov standaard. Een groep A is daar en tegen weer beter dan groep N.

                                        Met deze setup (ongeveer gelijk), dan moet je de 150pk kunnen aantikken.

                                        #17948820
                                        Haasje17
                                        Moderator
                                          Lid sinds:
                                          8 September 2009

                                          De auto is al eens afgesteld, pas je setup aan zoals die is afgesteld en kijk dan of alles goed loopt.
                                          Distributie dien je te controleren bij de nokkenastandwielen en het krukastandwiel. Staan een van de drie niet goed dan moet je je distributie maar eens op tijd laten zetten.

                                          #17948802
                                          dennis88
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            28 November 2011

                                            Corsa gsi,

                                            Heb je toevallig geen ecu liggen (aangepast) met deze setup? Misschien dat we iets kunnen regelen met het kopieren van een eprom? Heb nl. een eprom programmer..

                                            Ben erg benieuwd hoe hij loopt als daadwerkelijk de distributieriem niet goed staat! Van dat geplof wordt je echt doodziek. 2 Blokken verderop hoor je mijn auto al nl.

                                            Echt een wonder dat ik nog niet aangehouden ben..

                                            Gr,

                                            #17948821
                                            Haasje17
                                            Moderator
                                              Lid sinds:
                                              8 September 2009

                                              Gewoon orginele ecu moet alles ook op draaien zonder geplof. Dua ga er maar vanauit dat er iets mis is met je bobine bougies, boegiekabels of distributie timing.

                                              Hoe en wanner is dat geplof eigenlijk begonnen?

                                              #17948822
                                              dennis88
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                28 November 2011

                                                De nokkenassen zijn gelijk met de nieuwe motor gemonteerd incl. nieuwe distributieset. Dus gelijk bij het starten van de auto na montage ontstonden de problemen.

                                                Alle delen van het oude blok zijn overgezet naar het nieuwe blok. Oude blok had +/- 220.000km gelopen, dit blok ongeveer 129.000km (echte kilometers).

                                                Alleen toen ik begon over de distributietiming zeiden ze volmondig dat het hier niet aan kon liggen. Vandaar dat ik eerst zelf wat sensors heb vervangen.

                                                Men heeft ook op vacuum lekken gecontroleerd, stappenmotor nagekeken, map sensor verwisseld met een ander exemplaar maar dat hielp allemaal niet.

                                                Bobine en bougiekabels waren voorheen gewoon goed.

                                                Dus grote kans dat het daadwerkelijk aan de timing ligt (hopen dat het droog blijft v/h weekend, dan controleer ik het..)?

                                                #17948823
                                                Haasje17
                                                Moderator
                                                  Lid sinds:
                                                  8 September 2009

                                                  Controleer de volgorde van je bougiekabels eens.

                                                  #17948824
                                                  Corsa_GSi
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    30 June 2004

                                                    Die chips van mij zijn allang weer verkocht, rijdt (nu ja reed) inmiddels met LET erin (nieuwe in aanbouw).

                                                    Maar goed wie heeft de boel over- en ingebouwd?
                                                    Neem aan dat je daar wel garantie op krijgt!
                                                    Dit klinkt echt als distributie niet op tijd of bougiekabels verkeerd aangesloten.

                                                    #17948825
                                                    Haasje17
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      8 September 2009

                                                      @Corsa_GSi wrote:

                                                      Die chips van mij zijn allang weer verkocht, rijdt (nu ja reed) inmiddels met LET erin (nieuwe in aanbouw).

                                                      Maar goed wie heeft de boel over- en ingebouwd?
                                                      Neem aan dat je daar wel garantie op krijgt!
                                                      Dit klinkt echt als distributie niet op tijd of bougiekabels verkeerd aangesloten.

                                                      Ik begrijp het even niet helemaal, maar welke chips?? En is deze motor exmotor van jou?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 64)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.