Overstappen naar volsyntheet

Forumindex Forums Techniek Ecotec Overstappen naar volsyntheet

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243657
    Astra_R
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 September 2011

      Hoi allemaal,

      Er is al veel te vinden over het verschil in olie en de mogelijke gevolgen van overstappen van minerale olie naar volsythetische olie. Toch hoop ik hier voor mijn situatie een passend advies te krijgen.
      Sinds afgelopen zomer ben ik in het bezit van een astra g met z16xe motor. Waar op dit moment een halfsythetische motorolie van agip in zit(10w30). Volgens de monteur mag er in deze motor geen volsythetische olie. Volgens mij doelt hij op de gevaren van een overstap aangezien de motor de afgelopen 100.000 km waarschijnlijk niet op volsynthetische heeft gelopen en zou dit bij een jongere motor zeker mogen. Nou ben ik persoonlijk toch erg tevreden over het gebruik van volsynthetische olie in de auto van mijn moeder en vroeger mijn scootertje en weet ik dat volsythetische olie goede smerende en reinigende eigenschappen bezit. Zeker ook gezien de korte afstanden die ik rijdt vind ik een snelle en goede smering erg belangrijk. Ik wil dan ook graag het beste voor mijn nieuwe trots.

      Nu mijn vraag: Is mijn motor na 100.000 km in 10 jaar zo ernstig vervuild dat een overstap naar volsynthetische olie onverstandig is i.v.m. het loskomen van grote stukken aangekoekte olie wat kanalen kan verstoppen of geldt dit pas voor motoren met bijvoorbeeld 200.000 km op de teller?

      Er is niet erg veel bekend over het verleden van de auto behalve dat hij 3 jaar geleden een zeer uitgebreide onderhoudsbeurt heeft gehad bij de merkdealer en de jaren daarna in onderhoud is geweest bij een universele dealer(hier zijn geen bonnen van). Wel heeft de monteur mij een verversing geadviseerd over slechts 10.000 km. Ik weet niet of hier de afgelopen 3 jaren aan is voldaan. Bij de testrit leek de olie in normale gebruikte staat: niet schoon, niet ziekelijk vervuild.

      Misschien nog van belang: het verbruik ligt momenteel op ongeveer 1L per 10.000 km

      Alvast bedankt voor het advies!

      #17947390
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Nah, onzin. Heb mijn Calibra (17 jaar oude 2,0 8v) bij de 2 ton ook overgeschakeld van halfsyntheet naar volsyntheet.
        Sowieso komen er echt geen enorme brokken los oid. En gebeurt dat wel, dan wordt het wel in stukjes gemept, want zo hard wordt aangekoekte olie niet. Kleverige bende wordt het absoluut. Als je het b.v. weg zou gaan steken met een mes, dan is het gewoon kleverige massa.
        Dat wordt echt wel weer weg gepompt en eindigt in je oliefilter.

        Ben je er echt bang voor, koop dan twee flesjes engineflush, twee nieuwe oliefilters, een (of twee) fles olie van de Action/Aldi/Lidl en een (of twee) fles olie van goede kwaliteit.
        Eerst flush er in, motor kwartiertje laten lopen (check handleiding van de flush!), de boel aftappen, nieuwe filter er op, goedkope olie er in en dan een of twee weken daar op rijden.
        Herhaal dat na die twee weken en vul dan met de gewenste kwaliteitsolie.

        Dan weet je zeker dat eventuele aangekoekte zooi die los kan komen is opgelost en in de filter beland is of meegekomen met het aftapsel.

        Bij mij is de olie nogsteeds behoorlijk goudkleurig op de pijlstok. Ietsjes donkerder dan hoe het er in ging, maar relatief schoon (zeker als je mijn rijstijl en rit-afstanden ziet)

        Edit: owjah, vergeet niet om twee nieuwe koper ringetjes te halen voor je carter plug.
        En anders haal je een compleet nieuwe carterplug met een magneetje er in bij MTech. Zitten standaard ook twee nieuwe ringetjes bij. Die trekt meteen eventuele in de olie zwevende metaalschilfers aan en houd het bij elkaar zodat dat niet met de olie mee stroomt.

        #17947391
        Astra_R
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 September 2011

          Dat wat je van de olie beschrijft herken ik uit de auto van mn moeder :wors
          Magnetisch plugje kon ik voor mijn motortype niet vinden. Hebben ze deze eventueel bij brezan? Kan ik een verandering in mijn olieverbruik verwachten of blijft dit gelijk als ik de motor spoel zoals je beschrijft?

          #17947392
          the-duke
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 August 2007

            Ik zou geen risico nemen en gewoon lekker de olie blijven gebruiken die er nu in zit. (en waar hij helemaal niet zo een gek olieverbruik op heeft)
            Heb al voldoende gekke dingen gezien van overstappen (verstopte aanzuigbuis etc.) van mensen die het juist goed wilden doen voor hun auto en uiteindelijk verder van huis waren als wanneer ze niks hadden gedaan.

            Gr,
            The Duke

            #17947393
            McKaamos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 December 2009

              @Astra_R wrote:

              Dat wat je van de olie beschrijft herken ik uit de auto van mn moeder :wors
              Magnetisch plugje kon ik voor mijn motortype niet vinden. Hebben ze deze eventueel bij brezan? Kan ik een verandering in mijn olieverbruik verwachten of blijft dit gelijk als ik de motor spoel zoals je beschrijft?

              Geen idee of Brezan het heeft.
              Mtech heeft ze wel. http://mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=301310&hid=&lhid=&lvid=” onclick=”window.open(this.href);return false;

              Verbruik wat olie betreft is bij mij niet veranderd, net als brandstofverbruik trouwens.

              Trouwens, als er dikke plakaten in je blok zitten die je los kan steken is er sowieso iets grondig mis met je motor.
              Dan heb je hem ook nooit fatsoenlijk onderhouden. Netjes beurtjes geven is in de regel voldoende om dit soort dingen tegen te gaan.
              Ik heb wel eens wagens gezien die van binnen aangekoekt waren, maar die werden dan ook gereden door enorme knieperds die een liter olie al te duur vonden en het dus nooit lieten wisselen, alleen aanvullen.
              En uiteraard alleen naar een garage komen als er iets grondig mis gaat, om dan voor enorme kosten te staan..

              Mocht je zelf willen checken hoe de binnenkant van je motor er uit ziet, dan kan je het kleppendeksel er af halen voor een aardige indicatie.
              Normaal gesproken zie je daar alleen wat donkere verkleuring, eventueel zwart, maar vrij weinig rommel die uit grote delen bestaat en van het metaal af geschraapt kunnen worden. En dan is wat er eventueel zit hooguit verdroogde olie die gewoon kleverig is. Dat lost wel weer op, als het uberhaupt al los komt.
              Is het wel een dik plakaat, dan is er sowieso meer mis of onderhoud je het ding slecht.

              #17947394
              Corsa_GSi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Magnetisch plugje:
                http://www.txautosport.co.uk/vauxhall-mk4-astra-magnetic-sump-plug-190-p.asp” onclick=”window.open(this.href);return false;
                (ga in januari weer bestellen bij tx)

                Daarnaast zijn er 2 opties:
                1. niets doen, want olie verbruik is super netjes
                2. over stappen op vol syntheet

                De optie 2 heeft wel wat voeten in de aarde, maar goed is wel mogelijk.
                Oliesysteem reiniger toevoegen aan huidige olie.
                Olieverversen met half syntheet (mag goedkope troep zijn) en nieuw filter incl weer oliesysteemreiniger.
                Dit vervolgens ook weer verversen voor volsyntheet met nieuw oliefilter.

                Met goede olie moet je wel 1 jaar of 30 dkm kunnen rijden zonder verversen.

                #17947395
                kaneelschep
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 November 2004

                  Goede mineraal olie is smering zat voor die motor. En als je het bijhoudt zal het die motor nog zeker wel een paar ton prima smeren.
                  Ik zie het voordeel van volsyntheet bij normale autos niet. Het is alleen maar duurder om te verversen en je moet de hele motor er voor spoelen. Een scooter draait god weel hoeveel toeren.. Als ie tenminste een beetje gaat :) Dan zie ik het punt wel. maar een astra 1.6…… :sleeping
                  Mocht je het toch willen kan je gewoon van die spoelolie kopen. Paar keer erdoorheen halen tot het lekker schoon eruit komt en dan vullen maar met de (zinloos) dure olie :jerry

                  #17947396
                  Corsa_GSi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Minerale olie moet je volgens mij elke 5000 km verversen, dat is niet goed voor je portemonnee en het milieu!
                    Een goede volsyntheet kan je met gemak 30000 km laten zitten. Dat scheelt je zowieso al 6 oliefilters.
                    Daarnaast maakt een goede volsyntheet je motor nog is iets zuiniger en zal hij minder sluiten bij koude starts.

                    #17947397
                    ANJO TOL
                      Lid sinds:
                      22 December 2008

                      Zou mooi houden bij Half synteet ! is ruim voldoende voor een Opel 1600tje, voor de korte stukjes rijden, 5w40

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.