Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › is dit slecht voor een turbo motor?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 november 2011 om 10:22 #17243586
Ik had hier pas een beetje een discussie over met iemand, maar nou begin ik dus ook te twijfelen ;)
Is het slecht voor een turbo motor om als je het gas intrapt en als de turbo net goed opgang komt/begint te komen, om dan met een fractie boost meteen weer over te schakelen?
Ik heb zelf zoiets van dat moet toch niet uitmaken, maar volgens hem krijgt je turbo dan een klap, omdat hij net opgang komt/wil komen en dan weer meteen in rust is ofzo?
Kan zoiets kwaad voor de turbo of eventueel andere delen van de motor? Of hoort dat niks uit te maken?
25 november 2011 om 10:33 #17946612lijkt mij dat je turbo toch gewoon uitdraait, waardoor zou die die klap moeten krijgen dan?
25 november 2011 om 11:07 #17946613kan het me niet voorstellen!
25 november 2011 om 12:11 #17946614Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar daarvoor zitten er vaak allemaal waste gates en dump valves enzo op toch? Weet alleen dat het soms beter is na een stukje blazen het bok even rustig na te laten draaien of laag in de toeren zodat de turbo niet draait uit te rijden vanwege de warmte van het ding.
25 november 2011 om 12:12 #17946615ja precies, zolang die ze druk maar kwijt kan als je gasklep sluit.
25 november 2011 om 13:46 #17946616Grootste klap krijgt een turbo bij volgas / volle druk als de gasklep sluit, dan gaat de lucht in het inlaattraject terug naar de turbo. Die wordt dan tegen gewerkt en gaat langzamer draaien, dit los je op door een dumpvalve te plaatsen.
Een wastegate is ervoor om je motor / turbo te beschermen tegen te hoge druk.
En bij een beetje gas doet een turbo nog niet zoveel, dus zal het geen kwaad kunnen volgens mij.
25 november 2011 om 14:01 #17946617okee, vandaar dat die dumpvalve soms meer vermogen geeft omdat dan je turbo op toeren blijft, heb je sneller weer druk. Zie ik dat juist?
25 november 2011 om 14:04 #17946618@Astraman wrote:
okee, vandaar dat die dumpvalve soms meer vermogen geeft omdat dan je turbo op toeren blijft, heb je sneller weer druk. Zie ik dat juist?
van een dumpvalve krijg je niet meer PK’s.
het is wel zo, dat omdat je turbo ze druk kwijt kan door de dumpvalve, hij minder moeite hoeft te doen om weer op te spoelen.25 november 2011 om 14:08 #17946619jah sorry, zal het anders formuleren, ik bedoel eerder beschikking over het vermogen omdat je turbo weer sneller druk opbouwt.
25 november 2011 om 14:11 #17946620ja precies :P
25 november 2011 om 14:45 #17946621Mooi, ikk snap nu king: weer wat geleerd.
25 november 2011 om 18:39 #17946622He mooi, ik dacht al dat ik gelijk had, maar had toch een beetje me twijfel, omdat zijn vader vroeger altijd een auto garage aan huis gehad heeft daar hij ook wel eens mee hielp.
25 november 2011 om 21:36 #17946623Deze Dumpvalve zit standaard al op de Opel Benzine motoren met Turbo.. alleen hoor je deze niet of nauwelijks.
Willem
26 november 2011 om 15:28 #17946624Alleen die standaard gooit niet alle overdruk eruit. Nu ik die open dumpvalve heb komt mn turbo veel sneller op gang.
26 november 2011 om 22:30 #17946625dat komt omdat de externe dv veel dichter bij de gasklep zit.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.