Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › waar zit m’n stappenmotor?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 november 2011 om 13:21 #17243297
Fototje van m’n X18XE1 (vectra b2):
Dit lijkt in niets op de fotos die ik hier al heb gezien.
Kan iemand me zeggen waar de stappenmotor zit?14 november 2011 om 13:27 #17942965Je hebt geen stappenmotor op je x18xe1….maar mechanische gasklepbediening (die staalkabel die je ziet) en elektronische gasklepbediening voor stationairregeling (dat blok achterop met die stekker eraan).
Ik heb toevallig afgelopen weekend m’n gasklephuis schoongemaakt (ook x18xe1) en zal daar vanavond een how-to van maken.14 november 2011 om 13:29 #17942966thnx, ik kon nog lang verder gezocht hebben dan ;)
14 november 2011 om 13:32 #17942967Waarvoor zocht je je stappenmotor dan?
14 november 2011 om 13:36 #17942968stationair toerental zonder dat de airco aanstaat is net te laag, motor slaat soms af. Nu weet ik dat het toerental electronisch kan verhoogd worden.
14 november 2011 om 13:39 #17942969Okay, tja, hoe je die kan verstellen weet ik niet, misschien met opcom?
14 november 2011 om 18:15 #17942970Wat is te laag, Normaal voor deze motoren is tussen de 700 en 900 toeren..
Willem
14 november 2011 om 18:23 #17942971Bij mij looptie net even boven de 1000 rpm stationair.
Voor het schoonmaken van de gasklep zat hij net onder de 1000.14 november 2011 om 18:28 #179429726 a 700, soms een dipje tot net onder 500 waarbij de motor uiteraard pruttelt, of zelfs afslaat.
14 november 2011 om 21:20 #17942973Maak de boel eens schoon en boor het carterventilatie klepje iets op…
Dit verhelpt meestal het probleem..
Willem
14 november 2011 om 21:31 #17942974Maar hoe krijg ik mijn stationair toerental omlaag?
Ik neem aan dat dit niet per sé nodig is voor LPG?Nadat ik mijn gasklephuis had schoongemaakt en de carterventilatie had opgeboord, ging het stationair toerental alle kanten op, maar na een paar kilometer rijden en een paar keer starten stond deze weer netjes rond de 1000 rpm.
16 november 2011 om 14:46 #17942975zou normaal gewoon teruggesteld moeten worden bij deze motoren door de Motorcomputer zelf.
Ik heb deze carterventilatie nog nooit hoeven opboren bij een LPG variant….
Willem
16 november 2011 om 14:52 #17942976Bij mij zat er behoorlijk wat prut in. Rijdt regelmatig ook een stuk op benzine, omdat ik dat leuk vind (de auto is dan een stuk vlotter onderin toeren), misschien komt het daardoor?
Het stationair toerental is bij mij altijd rond de 1000 rpm geweest, misschien verhoogt voor de LPG?16 november 2011 om 14:57 #17942977heb een Z18XE in onderhoud, welke netjes 780 tpm draait op LPG en Benzine..
Willem
16 november 2011 om 15:03 #17942978Okay, tja, ik vind het niet zo erg dattie stationair wat hoger draait. Zou van mij zelfs wat hoger mogen, want stationair staattie nog steeds te ploffen en met een heel klein beetje gas is het weg.
Weet niet meer waar het aan kan liggen, bougies zijn goed, gasklep gereinigt, EGR-klep was schoon. Bobine zou kunnen, maar ik wil er liever geen aanschaffen zonder daar zekerheid over te hebben. Zou ‘m eens moeten laten uitlezen, maar ik heb begrepen dat de bobine lang niet altijd een foutmelding geeft. LMM kan ook nog misschien.16 november 2011 om 15:06 #17942979Meestal ligt dat aan het type bougies wat je erin hebt gezet..
Willem
16 november 2011 om 15:11 #17942980Ik heb al verschillende types geprobeerd….eerst was het niet en er zitten dezelfde bougies in als toen. Het is al wel minder, eerst was het namelijk onder de 1500 toeren en boven de 3500. Nu is het alleen onder de 1200 toeren.
16 november 2011 om 15:17 #17942981wat heb je er in zitten dan???
Willem
16 november 2011 om 15:21 #17942982NGK-bougies met twee elektrodes.
16 november 2011 om 15:28 #17942983Plaats een gm bougies, ben je van het probleem af!
16 november 2011 om 15:31 #17942984die NGK’s zijn toch ook kwalitatief? heb die ook net zelf gestoken en gebruik die al jaren voor de moto.
16 november 2011 om 15:34 #17942985NGK’s, die zitten er al in sinds ik de auto heb. Het probleem was ook weg toen ik de bougies vervangen heb, maar een paar 100 km later is het weer terug.
16 november 2011 om 15:59 #17942986Iridium of gewoon de voorgeschreven…
Willem
16 november 2011 om 17:45 #17942987De voorgeschreven volgens mij.
Het probleem treedt veel minder op als ik omschakel naar benzine. En is het niet vreemd dat het van de ene op de andere dag is opgetreden? Terwijl ik toen niets bijzonders met de auto heb gedaan? Ik snap dat er iets kapot kan gaan, maar bougies? En dan met hetzelfde type bougie blijft het probleem?16 november 2011 om 17:53 #17942988Ik rijdt al jaren met BKR5EK’s zonder enig probleem…
Heb ooit een keer een NIEUWE Bosch aan barrels gedraaid zonder dat ie vast zat..
met NGK geen problemen gehad.
Iridiums willen wel overslaan veroorzaken, vandaar mijn Vraag, vaak als je voor LPG motoren Bougies besteld krijg je die ”dure” iridiums aangesmeerd, zou langer meegaan op gas.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.