Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › herboren motorblok
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 november 2011 om 21:05 #17243226
Ik ben vorige week in Frankrijk op het circuit Crois en ternois een paar rondjes gaan rijden met F3 Reynard.
Ik heb vier sessies kunnen rijden.
Alles ging super goed tot ik plots op het einde van het rechte stuk bij het terug schakelen geen vermogen meer kreeg van de motor.
Na het binnen takelen bleek al de olie uit het blok gekomen te zijn. Op zoek naar gaten kwam ik tot de vaststelling dat de dichting van de oliefilter er vantussen werd geduwd. Ik werd ingelicht van de andere formulewagen rijders dat ik hem niet genoeg opgewarmd had waardoor de olie nog te dik is en bij een droogcartersysteem de oliedruk dan te hoog word. Vandaag deed ik het blok open en vond dat de vier krukastappen van de zuiger ingelopen zijn en een lichte cilinderwand schade op de vierde cilinder. Nu in diezelfde vierde cilinder zat ook een zuiger die duidelijk als eens door de kleppen beschadigd werd. Ongeloofelijk dat deze blok op die manier zo goed draaide. In ieder geval is het blok te redden en zal ik er andere zuigers in monteren. Welk merk is aan te raden voor zuigers?
Wat zijn de regels betreft speling tussen zuiger en cilinderwand? rekening houden dat dit een blok is die voor klimwedstrijden voornamelijk zal gebruikt worden en dus meestel slechts een aantal minuten belast word. Natuurlijk wil ik nog een beetje ervaring opdoen in de wagen op circuit.
Zijn er hier motorenbouwers op het forum voor enkele tips?Ivan
13 november 2011 om 21:23 #17941905Als deze motor zo goed liep, waarom dan niet weer gewoon de zelfde soort zuigers?
Revisie maten staan in een vraagbaak beschreven.
Wel zuur van de schade, succes ermee!
14 november 2011 om 11:28 #17941906Hij liep inderdaad niet slecht maar had ongeveer 175 Pk wat ietswat teweinig is voor een goede formule 3, en deze is dan omgebouwd
naar F2 met grotere banden en vleugels. En als ik dan toch bezig ben kan ik net zogoed alles in één keer doen niet. Betreft de speling bedoel ik word er afgeweken van de opgegeven speling voor competitie motoren?14 november 2011 om 11:42 #17941907Als je gesmede zuigers gebruikt dan wel ja.
Deze hebben een ander uitzettingscoeficient (of zoiets).
Waardoor ze ruimer in de boring moeten zitten.
meestal als je zuigers aanschaft worden deze boormaten opgegeven.
En controleer ze goed wossner bijvoorbeeld zijn niet al te nauwkeurig in de opgegeven maten vd zuigers.
Wiseco of JE zijn op dat gebied veel precieser maar kosten ook wat meer.
gr dennis14 november 2011 om 15:19 #17941908Omega zuigers zijn erg goed, Wiseco ook volgens mij, in Engeland gebruiken ze ook vaak Accralite schijnt ook goed te zijn. De speling zou je kunne controleren met boren. Maar normaal gesproken staat te boor maat op de zuiger, en niet de zuiger maat. Dus dan word er al rekening met de speling gehouden. Zou wel de zuigers erbij geven met boren om na te meten. Wat je nog wel kan doen is de slotspeling van de zuigerveren controleren, hoewel dat vaak wel goed is.
14 november 2011 om 17:08 #17941909Daa was ik naar op zoek, de benodigde speling voor gesmede zuigers en slotspeling van de zuigerveren.
De jongens van Spiess , gekende F3 motorenbouwer heeft vandaag gereageerd met een prijsje van maar liefst 523€ per zuiger zonder de veren of wat dan ook. Vermoedelijk goud gesmede zuigers zou ik zeggen, heel weining details gekregen om niet te zeggen niets. Bij Matthijsen zie ik cosworth zuigers, lijkt me ook iets maar zijn deze jongens ook niet aan de dure kant daar?
Ivan15 november 2011 om 07:40 #17941910Kijk even op Ebay, daar staan setjes van Wiseco vaak voor 600-700 euro per set van 4
15 november 2011 om 09:26 #17941911meeste merken zijn al genoemd.
JE pistons heb je ook nog.Bij het boren altijd zorgen dat de nieuwe zuigers al binnen zijn en dat de slotspeling van de zuigerveren zo optimaal mogelijk is.
Een goed revisie bedrijf weet wel wat ze hiermee aanmoeten15 november 2011 om 16:10 #17941913@hillclimber16V wrote:
Daa was ik naar op zoek, de benodigde speling voor gesmede zuigers en slotspeling van de zuigerveren.
De jongens van Spiess , gekende F3 motorenbouwer heeft vandaag gereageerd met een prijsje van maar liefst 523€ per zuiger zonder de veren of wat dan ook. Vermoedelijk goud gesmede zuigers zou ik zeggen, heel weining details gekregen om niet te zeggen niets. Bij Matthijsen zie ik cosworth zuigers, lijkt me ook iets maar zijn deze jongens ook niet aan de dure kant daar?
IvanDe zuigers die Spiess opgeeft zijn dezelfde als in de f3 motoren werd gebruikt? Dat zullen waarschijnlijk slipper zuigers zijn, die zijn altijd al duurder en je hebt er ook duurdere langere drijfstangen bij nodig meestal 148mm. Als je gewoon je onderblok naar een goed revisie bedrijf brengt zal het vast goed komen. Ik heb zelf erg goede ervaringen met Biggelaar motors in Made, die kan zelf ook Wiseco zuigers leveren, en drijfstangen, nokkenassen etc. is ook geen probleem alles voor een goeie prijs normaal gesproken.
Ik heb niet op de mtech site gekeken maar volgens mij maakt Cosworth allen zuigers voor de opel turbo motoren
15 november 2011 om 16:29 #17941912JE kan je goedkoop uit de USA halen!
OMR uit Hengelo is ook een goede.
Alleen snap ik even het F3 verhaal niet?
Daarin zit toch automatisch een SPIESS spec blok?
Of heb je alleen het chassis van een F3 en daarin gewoon een zelf gebouwde 20XE gezet?
Bij de echte F3 SPIESS motoren is de cilinderkop ook gedraaid geworden toch?15 november 2011 om 17:47 #17941914In de f3 zijn ook formule opel/lotus auto’s gebruikt volgens mij waren dit de eerste types die zaten volgens mij met een restrictor rond de 180/190pk oid. De latere motoren werden door Spiess geleverd en deze zaten als ik het goed heb door de 300 pk. En dit was zonder omgedraaide cilinderkop
18 november 2011 om 11:58 #17941915je kan er niet zomaar een setje zuigers voor kopen van een ander merk,
zonder te weten wat er nu precies inzit….Dat is een nadeel voor een al opgevoerd blok reviseren/ aanpassen tov een standaard blok
wat voor drijfstangen zitten erin en is de lengte gelijk aan originele , pen diameter ?
Wat is de dekhoogte van het blok nu , hoever steken de zuigers boven het dek, etc etc…En dat bij de MEESTE zuigers de boormaat erop staat ipv de maat van de zuigers is niet waar….
oa. Omega doet dat voor bepaalde zuigers, die aan “jan en alleman” verkocht worden om fouten te voorkomen
Bij een goede zuigerfabrikant krijg je verschillende spelingmaten voor verschillende toepassingen, zodat je zelf de gewenste speling moet kiezen.
De waardes voor gesmede zuigers varieren van 0.05 tot 0.15 afhankelijk van het type zuiger en waar ie voor gebruikt wordtDe zuigerveerslotspeling (scrabble! ;) ) wordt ook bepaald ahv de toepassing…
Je kan een zuiger (die eruit komt en die voldoet) opsturen naar een fabrikant en daar een nieuwe set van laten maken met een overmaat (indien het blok nog over geboord kan worden)
WEL GOED NAMETEN OF DE MATEN WEL KLOPPEN…..21 november 2011 om 19:55 #17941904Helaas zit er geen speciaal blokje in of gelukkig zit er geen duur blok in.
Nu vertrek ik wel van een standaard blok.
Gister ontdekte ik ook dat er in de originelen drijfstangen een boring zit die olie doorlaat
om in de cilinder te sproeien maar in de stalen drijfstangen niet.
Zal de cilinderwand dan wel genoeg olie krijgen daar dit blok ook met een droogcarter draait.
Ik veronderstel dat er een deel olie rondvliegt die van tussen de lagering komt maar is dat voldoende?21 november 2011 om 19:59 #17941903Dan maken ze toch juist die olie sproeiers onder in?
22 november 2011 om 17:34 #17941916De vraag is of het noodzakelijk is om de sproeiers erbij te plaatsen.
Dit is geen 300+PK blok ook hoor.Edit : de vraag kan ik anders stellen : wie rijd met stalen drijfstangen H-profiel en zonder extra sproeiers?
24 november 2011 om 14:19 #17941917Het kost niet zoveel meer om het te laten doen, als je je blok toch opnieuw moet laten opbouwen.
Post is wat :kewlpics van die raceauto.
24 november 2011 om 17:29 #17941918@hillclimber16V wrote:
Ik veronderstel dat er een deel olie rondvliegt die van tussen de lagering komt maar is dat voldoende?
Spat smering bedoel je? Dat komt omdat je krukwang door de olie gaat. niet omdat het tussen de lagering uit lekt zeg maar. zou niet best zijn. of ik begrijp je verkeerd..
24 november 2011 om 18:00 #17941919In een droogcarter systeem staat er niet veel olie in de pan want die word zo vlug mogelijk weggezogen.
Onvermijdelijk zal er olie vantussen de lagerschelpen komen. Deze zijn niet afgedicht maar natuurlijk moet de speling de juiste zijn want anders word de olie er gewoon vantussen geduwd en is er onvoldoende oliedruk op de lagers. Maar denk eens na van waar komt al die olie die rondvliegt in het onderblok. Als er geen sproeiers in zitten moet ze toch ergens vandaan komen.
24 november 2011 om 21:07 #17941920Ik heb voor een paar jaar geleden bij Vmax het orginele testrapport van de C20XE gezien.
Dit was zelfs nog geen kopie maar een orginele van 1 van de ontwikkelaars.Hij liet me een paar temp.diagrammen zien van de zuigers zonder en met oliekoeling
vanuit de drijfstangen.
Het verschil was echt groot. Ze hebben dit bij Opel echt uitvoerig getest.Dus je vraag is bij deze denk ik makkelijk te beantwoorden ;)
25 november 2011 om 13:49 #17941921Nice pics. :kewlpics
Hoe kom je aan zo’n racer?
25 november 2011 om 16:51 #17941922Hoofdzakelijk via internet opsporen, maar binnen de klimwedstrijd gemeenschap weet je wel wat er te koop staat.
Formule 3 zijn er veel wagens beschikbaar en proto’s genaamd kom je ook regelmatig tegen.
kijk hier maar eens rond : http://www.mikadoracing.com/annonces/index.php?categorie=16″ onclick=”window.open(this.href);return false;ivan
26 november 2011 om 15:15 #17941923@hillclimber16V wrote:
De vraag is of het noodzakelijk is om de sproeiers erbij te plaatsen.
Dit is geen 300+PK blok ook hoor.Edit : de vraag kan ik anders stellen : wie rijd met stalen drijfstangen H-profiel en zonder extra sproeiers?
Ik rijd met stale drijfstangen zonder sproeiers
27 november 2011 om 20:32 #17941924Als het op een std motor al op zit,waarom laat je het op een getuned blok weg?
Is mij onduidelijk……28 november 2011 om 10:54 #17941925Op een standaard blok zit geen bodem zuiger koeling sproeiers.
Enkel in de drijfstang is een kleine boring naar boven gericht in de cilinder.
Ik twijfel nu of dit voor de zuiger is of de cilinderwand.
Ik zal vanavond de opstelling nog eens bekijken waar de olie precies naartoe spuit.22 februari 2012 om 12:14 #17941926En? Naar waar spuit ie nu precies? Al enig idee?
Greetz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.