Manta B1 2.0 16V

Forumindex Forums Modellen Manta Manta B1 2.0 16V

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 368)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243139
    lenn0
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 February 2009

      (Even een nieuw topic om alles overzichtelijk te houden.)

      Na verkoop van de blauwe GSI met een verkeerd bouwjaar (1987…) , gevolgd door die van een snelle 16v manta waarbij ik uiteindelijk toch de kont misde (CC…) , kwam na een uiteindelijk verrassend korte zoektocht op 1 oktober dit jaar de aankoop van mijn B1 coupe uit 1976.

      Hier is de werkelijke kleur beter zichtbaar: (de oorspronkelijke trouwens ook…)

      En de krachtige 16N motor met automaat.

      Het interieur:

      Let op de grote retro luidsprekers waar je bijna over struikelt bij het instappen. :thumb
      Niet zo heel goed zichtbaar op de foto helaas.

      De auto bleek de perfecte basis te zijn om te restaureren, op enkele blaasjes bij de wielkastranden en een plekje op een dorpel en reservewielbak na, was er eigelijk totaal geen roest te vinden. Een deukje hier en daar, maar niks spannends en hij heeft de leeftijd er inmiddels wel voor zullen we maar zeggen.




      Ook leuk was toen we pas met de endoscoop de holle ruimtes gingen bekijken.
      Ik heb een heleboel foto’s gemaakt, maar alles zag er van binnen hetzelfde uit:

      Zwart en plakkerig! Een hele aangename verrassing. :wors

      Na 4 nieuwe banden, een opfrisbeurtje voor de remmen, het opnieuw afstellen van de motor, en het reinigen van de benzinetank is de manta nu eerst zo goed als klaar voor een nederlands kenteken, ik denk dat ik dit aankomende week eerst even ga regelen.

      In de tussentijd was ik ook iedere sloperij af aan het bellen voor een mooi 2.4 CIH blok, en na héél veel telefoontjes kon ik uiteindelijk zelfs nog erg dicht bij huis gaan kijken bij een omega station die ergens vergeten op de sloop stond.
      Daar aangekomen gelijk weer kunnen genieten van de ouderwetse degelijkheid, na 3 jaar stilstaan liep het blokje binnen een handomdraai mooi rustig te pruttelen. Daar hoefde ik niet meer over na te denken natuurlijk. :)

      Het blok is inmiddels weer in opbouw en staat straks helemaal fris en fruitig klaar om samen met een 5 bak de 16N te vervangen.
      Het geheel gaat draaien op het LE-jetronic systeem met ingekort 6cilinder inlaatspruitstuk.

      Naast de motorombouw hoofdzakelijk nog meer te doen: Gele Koni’s en verlaging , rvs groep a zelfbouw uitlaatsysteem, carosserie strak maken, laten spuiten en weer opbouwen.

      Wat ik tzt nog zoek:

      Geblokt Recaro interieur, liefst compleet en netjes
      en een set velgen, beetje klassieke uitstraling die bij de B1 past, en wat breder dan de 5,5j die ik heb…

      Tipje van de sluier wat betreft de nieuwe lak:

      Het wordt denk ik een klassieke combinatie van de opel kleuren 509 en 229. ;)

      Updates volgen weer wanneer ik tijd heb, we zijn ondertussen ook nog druk bezig met het bouwen van de nieuwe droge slaapplek van de B1, naast al die leuke aanpassingen en de verjongingskuur krijgt het mantaatje dus nog een leuke verrassing als ie uit de werkplaats komt na deze winter. :wub

      #17940234
      Ghanz
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 July 2005

        kijk aan, dat belooft wat.

        leuk kleurtje dat oranje :thumb

        #17940235
        GTS2.2DTI
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 October 2006

          Mooie gave en harde Manta hoor. Fantastische basis om wat mee te doen.

          #17940236
          gsipiloot
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 January 2009

            Kijk dit is nou een KEIHARDE manta beter als zon rotte legergroen gerolde roestbak :thumb
            Dit is een helegoede basis voor een mooi project

            Succes ermee en veel fotos posten :thumb

            #17940237
            Stender
            Moderator
              Lid sinds:
              5 April 2009

              Mooi project, heeft zeker potentie!

              Ik heb evt. nog wel een set B1 GTE verbreed staal, kijk maar ff bij het Marktplaats gedeelte.

              #17940238
              lenn0
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 February 2009

                Bedankt voor het aanbod Stender, ik had ze al bekeken.
                Ik vind het wel een nette set, met een mooie breedte maar net niet mijn favoriete model. Als het SR velgen waren had ik interesse. :thumb

                #17940239
                lenn0
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 February 2009

                  Nog een kleine update:

                  Het blok is inmiddels flink opgefrist, voorzien van een hoop nieuwe onderdelen en een laagje verf.

                  Eerst even slapen en dan de RDW eens bellen of ik de manta volgende week maandag op eigen kracht met een eendagskenteken kan gaan voorzien van een eigen nederlands kenteken.

                  #17940225
                  lenn0
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 February 2009

                    Vandaag met enige tegenzin vanwege de mist toch maar naar de RDW in Roosendaal gereden…

                    Toch nog vanaf de stalling 1 uur rijden, gelukkig alles goed gegaan, en al met al nog een gezellig ochtendje gehad.

                    Eerst wat mensen op de weg die zwaaiden, vervolgens de bevooroordeelde keurmeester die zelf met z’n A Ascona was, daarna op het terrein nog een prachtige A Manta gespot, die de eigenaar al zo’n 30 jaar in bezit heeft en nu na 20 jaar weer de weg op bracht.
                    En als afsluiter de medewerker van de bpm aangifte die voor z’n persoonlijke collectie van mijn manta een aantal foto’s wilde maken.

                    En natuurlijk een nederlands kenteken met klassieke platen geregeld. :thumb

                    #17940223
                    gsipiloot
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 January 2009

                      Kijk een mooi dagje geweest dan :-) mooi dat alles goed verlopen is:-P

                      #17940241
                      Emiel-Manta
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 January 2007

                        Zow, da’s pas een treffer dan..
                        Dat heeft zelfs meer dan goed verlopen als ik dat zo hoor :thumbup

                        #17940242
                        lenn0
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 February 2009

                          Vandaag even de APK geregeld voor de komende 2 jaar, met de complimenten van de keurmeester. :thumbup

                          Het blok staat op wat losse delen na klaar voor inbouw, enkele dingen die nog gebeurd zijn; slingerschot in de carterpan gemaakt, een mechanische aanslaag op de kettingspanner gemaakt, en ook is een nieuwe koppelingset binnen gekomen.
                          Misschien dat pa vanavond nog even het inlaatspruitstuk dichtlast.

                          ‘K mot van de week weer es kiek’n voor wat nieuwe foto’s.

                          #17940228
                          lenn0
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 February 2009

                            Kleine update,

                            Misschien niet zo heel spannend, maar ik vond het wel een mooie foto van de aangepaste kettingspanner:

                            Nieuwe 9inch koppeling:

                            En al weer bijna klaar voor inbouw! :wors

                            #17940243
                            lenn0
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 February 2009

                              Zo, het blok hangt er (tijdelijk) al in:

                              Afgelopen vrijdag nog wat leuks kado gehad van mijn vader, Harley Davidson black wrinkle verf voor op het kleppendeksel:

                              Net even wat anders, subtiel maar wel appart.

                              Foto’s ervan maken was lastig, in het echt is het mooier.

                              “2.4 INJECTION” wordt tzt nog wel in de kleur van de auto gezet.

                              #17940245
                              jojonopel
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 September 2006

                                Doet mij plezier mijn ex-manta zo te zien !

                                #17940246
                                mantallica
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 December 2005

                                  Mooi project, en zeker een goede basis :thumb

                                  Motor ziet er weer fris uit dat beloofd wat voor de rest van de Manta!

                                  Vraagje: Die wrinkle verf kun je die gewoon in spuitbus krijgen? Op het
                                  kleppendeksel van mijn Manta A Turbo zit ook van die verf op
                                  maar dat moet een keer opnieuw gebeuren.

                                  #17940247
                                  lenn0
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 February 2009

                                    John, daar ben ik blij om! :thumb

                                    Mantallica, ja dat kun je gewoon krijgen in spuitbus. Er zijn allerlei merken op de markt die wrinkle verf hebben, de een wat beter dan de ander.
                                    Veel kenners zweren bij die van H.D.

                                    Kost wel wat maar het zit er verschrikkelijk netjes op.

                                    Binnenkort wel weer eens tijd voor een paar nieuwe foto’s trouwens.

                                    De nieuwe Simons RVS groep A uitlaat is bijna klaar.
                                    Ik heb vorige week een set velgen gekocht, Rial honingraat 8×15 et18 rondom. Mooi breed en retro, zwart hart met gepolijste diepe rand.
                                    Ook nog op oudjaarsdag bij mantastijn van het forum een zeer compleet GT/E interieur gekocht, de zwart geruite variant.
                                    Helemaal compleet met alle panelen, gewoon alles wat in de set hoort.
                                    Al het zoekwerk is nu wel klaar, alleen nog een set gele koni’s aanschaffen…

                                    Dat was een goede afsluiting van 2011 vond ik wel. :)

                                    #17940248
                                    mantadevil
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      meende dat die mafkees uit almelo nog een verlagingsset had inc gele koni’s

                                      http://link.marktplaats.nl/518295092″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      #17940249
                                      eddepet007
                                        Lid sinds:
                                        11 February 2005

                                        heb ik liggen maar is momenteel gereserveerd

                                        komt over tydje nog wel setje vrij maar wegen chronisch tyd gebrek kan het nog wel even duren

                                        #17940250
                                        lenn0
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 February 2009

                                          Geen punt, is geen haast mee. :thumb

                                          Deze welbekende rakkers staan op zolder te wachten, ze blijven mooi he. :wub

                                          Kleine reparatie van de bekende instapschade laat ik nog een keer doen.

                                          PS verkleurde deel op de achtergrond is gelukkig niet het zitgedeelte van de bank, maar een extra “reserve/donor” rugdeel.

                                          #17940251
                                          McLambo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 September 2004
                                            lenn0 wrote:
                                            Kleine update,

                                            Misschien niet zo heel spannend, maar ik vond het wel een mooie foto van de aangepaste kettingspanner:

                                            Nieuwe 9inch koppeling:

                                            Wat is er precies aangepast aan de ketting spanning?

                                            Geen 6-punts koppeling?

                                            #17940252
                                            McLambo
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              24 September 2004

                                              @lenn0 wrote:

                                              Nog een kleine update:

                                              Het blok is inmiddels flink opgefrist, voorzien van een hoop nieuwe onderdelen en een laagje verf.

                                              Eerst even slapen en dan de RDW eens bellen of ik de manta volgende week maandag op eigen kracht met een eendagskenteken kan gaan voorzien van een eigen nederlands kenteken.

                                              Zou je eens kunnen vertellen wat jij allemaal aan het blok gedaan hebt? Ben toevallig zelf ook een 2.4 aan het reviseren, maar ben nog een leek op dit gebied.

                                              Heb je de cilinders ook laten honen?

                                              #17940253
                                              lenn0
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                12 February 2009

                                                Er zit een mechanische aanslag op de kettingspanner, om te voorkomen dat bij onrustig lopen deze te ver terug kan slaan.

                                                Koppeling is gewoon een nieuwe originele sachs 4 punts, ik zie in mijn geval het nut niet zo van een 6 punts, gezien het blok eigelijk gewoon standaard is.
                                                9 inch is dan misschien zelfs al overdreven. ;)

                                                Wat is er allemaal aan het blok gedaan? Nieuw laagje verf, verder niks natuurlijk. :jerry

                                                Cilinders zijn niet gehoond, de wanden waren nog erg netjes. Geen hoongroeven als nieuw natuurlijk, maar gewoon nog goed, ze zaten er dus zelfs nog in.
                                                Lagers waren als nieuw, die zijn allemaal keurig opgemeten en toen weer mooi terug in elkaar gezet zoals ze zaten.

                                                Was gewoon een kwestie van geluk dat ik een echt een hele frisse c24ne gevonden heb, had gewoon niks geleden in de omega station waar ie uitkwam, alles zichtbaar goed onderhouden.

                                                Wel gedaan; alles van binnen en buiten schoon gemaakt, nieuwe zuigerveren, nieuwe waterpomp, nieuwe valve seals, kleppen opnieuw ingeslepen, nieuwe kettinggeleiders en spanner etc.
                                                oliepomp gecontroleerd. En ik vergeet misschien nog wel iets.
                                                Heb alle vertrouwen in het blok. Compressie koud gemeten alles mooi rond de 14bar, lektest keurig.

                                                Wat jij nodig heb bij je revisie kan ik niet zeggen, ik ken de staat niet.

                                                #17940254
                                                xanquezer
                                                  Lid sinds:
                                                  21 April 2011

                                                  goed bezig!

                                                  #17940255
                                                  McLambo
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 September 2004

                                                    @lenn0 wrote:

                                                    Er zit een mechanische aanslag op de kettingspanner, om te voorkomen dat bij onrustig lopen deze te ver terug kan slaan.

                                                    Koppeling is gewoon een nieuwe originele sachs 4 punts, ik zie in mijn geval het nut niet zo van een 6 punts, gezien het blok eigelijk gewoon standaard is.
                                                    9 inch is dan misschien zelfs al overdreven. ;)

                                                    Wat is er allemaal aan het blok gedaan? Nieuw laagje verf, verder niks natuurlijk. :jerry

                                                    Cilinders zijn niet gehoond, de wanden waren nog erg netjes. Geen hoongroeven als nieuw natuurlijk, maar gewoon nog goed, ze zaten er dus zelfs nog in.
                                                    Lagers waren als nieuw, die zijn allemaal keurig opgemeten en toen weer mooi terug in elkaar gezet zoals ze zaten.

                                                    Was gewoon een kwestie van geluk dat ik een echt een hele frisse c24ne gevonden heb, had gewoon niks geleden in de omega station waar ie uitkwam, alles zichtbaar goed onderhouden.

                                                    Wel gedaan; alles van binnen en buiten schoon gemaakt, nieuwe zuigerveren, nieuwe waterpomp, nieuwe valve seals, kleppen opnieuw ingeslepen, nieuwe kettinggeleiders en spanner etc.
                                                    oliepomp gecontroleerd. En ik vergeet misschien nog wel iets.
                                                    Heb alle vertrouwen in het blok. Compressie koud gemeten alles mooi rond de 14bar, lektest keurig.

                                                    Wat jij nodig heb bij je revisie kan ik niet zeggen, ik ken de staat niet.

                                                    thanks, wat een mazzel dus :-)

                                                    blok dat ik heb is al gebruikt voor circuit racen, dus ik verwacht wel wat werk aan de winkel als ik hem openhaal.

                                                    Is die kettingspanner een zelfbouw iets? of ook zo te verkrijgen?
                                                    En waar heb je die klepseals en distributie onderdelen vandaan?(kettinggeleider, etc)

                                                    #17940256
                                                    lenn0
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 February 2009

                                                      Zelf bouwen. :thumb

                                                      Alles is te krijgen bij revisiebedrijven en de normale onderdelen toko’s , via hbase enzo.

                                                      Van de week weer eens wat foto’s plaatsen, eindresultaat van de uitlaat bijvoorbeeld…

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 368)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.