[HOW-TO] – Vectra B – Autodim achteruitkijkspiegel inbouwen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Vectra, Signum [HOW-TO] – Vectra B – Autodim achteruitkijkspiegel inbouwen

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243001
    sander2.5v6
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 April 2011

      How-to Zelf dimmende achteruitkijkspiegel (omega) inbouwen

      Gereedschap:
      – Tang
      – Kniptang
      – Draad-stripper
      – Kruiskopschroevendraaier
      – Imbus 1.5 (om van een Engelse spiegel een Nederlandse te maken)
      – En voor de perfectionist: Dremel met slijpschijfje erop, potlood en een stanleymes.

      Benodigdheden:– Zelfdimmende achteruitkijkspiegel van een opel/vauxhall Omega (E-bay niet meer dan 30 Pond).

      – 10 Connectoren = Halfords (of iets anders waarmee je de bedrading van de spiegel kan monteren, kroonsteentje kan wel maar is lastig zo allemaal boven je macht werken)

      – 4 Kabelverbinders = Halfords

      – In totaal grofweg 5m Kabel = Halfords (2,5m van spiegel naar achteruitrijdverlichting 12V+, 1,75m van geschakelde radio 12v+ naar spiegel en een klein stukje voor massa aansluiting.
      – En voor de perfectionisten een klein stukje zwarte plakfolie van 15 bij 15 cm.

      We beginnen met de spiegel los te halen van het voetje en het plastieken kapje.
      Er zit een metaal klipje rond de as van de spiegel, die moet je met een schroevendraaier eventjes eraf wippen, zodra die er af is kan je het metalen voetje er af manoeuvreren.

      Nu dat eraf is kunnen we de spiegel-kabelboom trimmen, uit de spiegel komen 2 mouwen met kabels erin, wij hebben de mouw nodig met 4 kabels = paars-roze (achteruitrijdlicht 12V+), bruin (massa -), grijs-blauw (geschakelde 12V+ van radio) en roze groen ( interieur verlichting 12V -, heb ik zelf niet aangesloten omdat ik geen interieur verlichting heb om aan te zetten tijdens het rijden).
      Dus knip 4 kabels die we nodig hebben net onder de stekker af en knip de overige kabel sok zo ver mogelijk tot aan de spiegel af (dit is voor gemotoriseerde besturing van de spiegel) bevestig op die 4 kabels al 4 connectoren (man of vrouw maakt niet uit).

      Als je de spiegel in Engeland hebt besteld dan moet je nog eventjes het mofje omzetten naar Europese stand. In het tuutje zit een imbus schroefje die je er uit moet draaien, als je dit gedaan hebt dan kun je het mofje eraf schuiven en hem ongeveer 30 graden tegen de klok in draaien (kan maar op 2 manieren erop) en dan het schroefje er weer in draaien.
      Kap van de spiegel hoeft er niet af maar zo staat het op deze foto toevallig.

      Nu gaan we ons richten op de bevestiging van de spiegel op de ruit, dit kan op de makkelijke manier of op de perfectionistische manier( mijn manier).
      De makkelijke:
      Op het voetje zit een metaal klik stripje, die zit met 2 torx-schroeven bevestigd. Als je de 2 schroeven eraf haalt en dan het stripje 1 gat verder opschuift en er weer 1 schroefje in draait, dan kan je de spiegel zonder poespas op de ruit schuiven en het kapje ook.

      De perfectionistische:
      Op deze manier past de spiegelophanging naadloos op de dakhemel van de Vectra, zeer mooi al zeg ik het zelf.
      We beginnen met het afzagen/slijpen van de 2 pootjes, zaag ze hier af:

      Dan ziet het er als volgt uit:

      Nu komt het lastigste stuk: slijpen van het plastieken kapje.
      Je zal zelf een kartonnetje moeten uitknippen die de contour van de dakhemel volgt, als je dat het gedaan dan teken je dat op allebei de zeikanten van het plastieken kapje. Ik geef alvast de exacte locatie door waar de contour op het plastieken kapje moet beginnen:

      Zoals je ziet net voor de eerste 2 pinnetjes. Zo komt die lekker strak te zitten tegen het hemeltje.
      Een tip voor het slijpen met de dremel, pak het lekker ruim en trim het zo nodig bij. Eraf kan altijd maar erbij helaas niet! Zo zou het er uit moeten zien als je klaar bent:

      Nu nog voor de show, plak de zwarte folie 15 X 15 op je ruit rond het bevestigingspunt van de spiegel, als alles gemonteerd is kan je de ronding van het kapje met de stanleymes volgen en is alles zwart onder het kapje. Als je dit niet doet krijg je dit:

      De bedrading:
      Monteer de connectoren alvast op de kabels die je gaat leggen in de auto (man of vrouw, tegenovergesteld van die je op de spiegel hebt gezet).
      Massa bruin (spiegel) kabel bevestigen op het schroefje onder je interieur verlichting

      Paars-roze (spiegel) trek je naar achteruitrijdlicht 12V+, bedrading stop je weg in de dorpel links en sluit je met een kabelverbinder op wit-zwarte draad van achterlicht bedrading.
      Grijs-blauw (spiegel) sluit je met een kabelverbinder aan op geschakelde 12V+ van radio (rood of geel, meet eventjes).
      Roze groen sluit je aan op negatieve kant van je interieur verlichting.
      Tip voor kabels weg werken: Dit kan door ze in het dakhemeltje te stoppen en in rubbers te stoppen.

      Als je alles hebt gedaan is het nog een kwestie van alles monteren en stekkertjes in elkaar steken, monteer het voetje, kapje en spiegel met het metalen klipje (laat het kapje nog even los op de spiegel rusten.
      Klik de spiegel met voet op de ruit en druk dan het kapje in positie, als je klik hoort dan zit alles perfect!

      Ik heb van 2 how-to’s 1 nieuwe met volledige foto’s gemaakt, met dank aan speaker en willumpie82 voor de eerder gemaakte how-to’s!

      Succes en als er vragen zijn dan hoort ik het wel!!

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.