Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Dit kan nooit goed zijn
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 oktober 2011 om 12:01 #17242447
[youtube:14la8x83]http://www.youtube.com/watch?v=HGxb2Z77CBk[/youtube:14la8x83]
maar het klinkt wel erg gaaf!
21 oktober 2011 om 20:55 #17930108zo klinkt de mijne ook! is als je originele dv niet meer werkt of compleet afgesloten is en er ook geen andere dv op zet dan komt de turbo druk uit je lucht filter weer. mooiste geluid vind ik en veel meer nekkendraaiers dan met een dv ;) alleen wel een turbo gatje maja dat neem ik voor lief op de straat met race gaat de forge erop
21 oktober 2011 om 21:01 #17930109in dit filmje kom ik paar keer voor hoor je het goed
[youtube:1uth4204]http://www.youtube.com/watch?v=C81CXDaHhdU[/youtube:1uth4204]
21 oktober 2011 om 21:09 #17930110bij 1.20 t beste
22 oktober 2011 om 08:33 #17930111-offtopic Leuk dat jij jezelf associeert met straatracen. Helaas is straatracen verboden in Nederland en nog een tip, dit is een openbaar forum.
Dus de leden zijn niet de enige die dit forum doorlezen. -offtopic
:kewlpics Wel vind ik het persoonlijk een leuke filmpje, heb hem dan ook 2x gezien.
22 oktober 2011 om 09:40 #17930112Hij gebruikt zn pkaatjes tenminste, ik rij er elke dag alleen 6km mee te werk das toch ook zonde :jerry
22 oktober 2011 om 11:27 #17930113Jah ik gebruik mijn coupe turbo ook om maar mee naar het werk te rijden :jerry
Is idd een tof filmpje zitten er een paar stevige beestjes tussen :D :D22 oktober 2011 om 13:34 #17930114Zijn allemaal jong geweest :angel
23 oktober 2011 om 09:48 #17930115ik wou net zeggen er mag toch zoveel niet, iedereen doet wel is een keertje iets wat verboden is ;)
er gaat zelfs een hele docu over komen op de tros of kro die zijn meegeweest op automaxx en ook daar die nacht. komt 30 oktober op tv als het goed is.
23 oktober 2011 om 10:43 #17930116Goed is het zeker niet nee, turbo gaat vanzelf kapot hoor…
willem
23 oktober 2011 om 10:55 #17930117aan elke turbo komt een eind…
maar is er ooit een onderzoek gedaan dat het zo slecht is dan?
als je nadenkt is het misschien nog beter ook… zeg dat een turbo 10.000 toeren draait op volle druk en ik laat me gas los en de overtollige druk remt de schoep 4000 toeren af dan maakt die ff 6000 toeren in plaats van 10.000 dat is alleen maar beter voor de lagers dan minder toeren minder slijtage ;)
ik vind het onzin als mensen zeggen turbo gaat er stuk door want ik rij al 3jaar nu met deze turbo getuned op 1.1 bar constant en 1.4bar overboost zonder een dumpvalve dagelijks en aan me vermogen kun je wel zien dat hij nog prima werkt.
23 oktober 2011 om 10:57 #17930118enigste minpunt is meer turbo lag verder heb je gewoon een dik geluid waar iedereen ze mond van open gaat staan en hun nek van verdraait
23 oktober 2011 om 11:01 #17930119deze heb je ook nog..
[youtube:17lk9tpv]http://www.youtube.com/watch?v=ZSeP7s-bXnw[/youtube:17lk9tpv]
23 oktober 2011 om 11:06 #17930107Turbo surge is iets wat de turbo extra belast, hierdoor krijgt het lagerwerk meer op zijn kloten…
een turbo die vrij kan uitdraaien heeft daar minder last van en zal daardoor langer mee gaan..
De turbo word geforceerd afgeremd doordat de gasklep gesloten word, en dat is belastend..
jij knapt er ook niet van op als je iedere keer volgas tegen een gesloten deur aan loopt…
een Dumpvalve laat in dit geval de lucht door stromen via de klep, naar buiten waardoor de turbo netjes kan afremmen op eigen kracht, hierdoor heb je inderdaad minder turbo lag, maar het is ook wel het behoud van de turbo…
maargoed als het kapot gaat is niet erg, als je maar stoer klinkt he…
Willem
23 oktober 2011 om 11:16 #17930120wat gaat er nou stuk dan??? zoals ik al zei 3 jaar stage 3.5 getuned en geen enkel probleem en nog steeds 305pk en 507nm koppel.
t is gewoon een dik geluid dus ik snap niet waarom je zo moeilijk hier over moet doen zonder keiharde feiten
23 oktober 2011 om 11:25 #17930121Ik weet ze wel die op deze manier een turbo kaal hadden in 10.000km maargoed..
Willem
23 oktober 2011 om 11:32 #17930122ja oke je heb altijd gevallen van alles… las ook wel is dat na een jaar een turbo over was terwijl ze gewoon alles standaard reden.
soms moet je denk ook gewoon geluk hebben met hoe de staat is het blijft allemaal massa productie dus er kunnen altijd wat rotte appels tussen zitten
23 oktober 2011 om 11:33 #17930123We hebben gelukkig nooit Z20LET’s voor grote reparaties in de schuur hier (alleen maar!!!!) dat wil al genoeg zeggen denk ik….
er staat er nu weer een op de Brug….. Motor kaal
willem
23 oktober 2011 om 11:35 #17930124@royv10 wrote:
wat gaat er nou stuk dan??? zoals ik al zei 3 jaar stage 3.5 getuned en geen enkel probleem en nog steeds 305pk en 507nm koppel.
t is gewoon een dik geluid dus ik snap niet waarom je zo moeilijk hier over moet doen zonder keiharde feiten
hoe zeker weet je dat je er geen 1 hebt?
c20let en z20let hebben standaard een interne dv toch?
die hoor je niet afblazen maar doet dat wel.
wat je hoort zonder of met een dv met te weinig cappaciteit is een chitter/ chatter in de inlaat, hierdoor gaat idd turbo eerder stuk, (eerder speling op de lagers van het asje)
met mijn eigen forge dv deed mijn turbo tr dat ook, nu ik een grotere dv van freek heb geleend niet meer.
23 oktober 2011 om 11:36 #17930125daarom ben ik ook heel blij met me Z20LEH
23 oktober 2011 om 11:39 #17930126dat weet ik omdat ik hem heb afgesloten zelf…
jou forge had dan een te stuggere veer voor jou druk daardoor kreeg je chatter omdat die niet/niet goed open ging en met de andere dv wel omdat de veer minder stug was dan
23 oktober 2011 om 20:27 #17930127@sebastiaankadettcabriogsi wrote:
@royv10 wrote:
wat gaat er nou stuk dan??? zoals ik al zei 3 jaar stage 3.5 getuned en geen enkel probleem en nog steeds 305pk en 507nm koppel.
t is gewoon een dik geluid dus ik snap niet waarom je zo moeilijk hier over moet doen zonder keiharde feiten
hoe zeker weet je dat je er geen 1 hebt?
c20let en z20let hebben standaard een interne dv toch?
die hoor je niet afblazen maar doet dat wel….
Beide heren in de discussie hebben gelijk, het is niet goed voor de turbo maar het blijkt maar weer dat zelfs op zoveel vermogen het nog niet kapot is gegaan.
Bron; Wikipedia.. zoekterm TURBO SURGE
This causes a surge that can raise the pressure of the air to a level that can damage the turbo. If the pressure rises high enough, a compressor stall will occur, where the stored pressurized air decompresses backward across the impeller and out the inlet. The reverse flow back across the turbocharger causes the turbine shaft to reduce in speed more quickly than it would naturally, possibly damaging the turbocharger. In order to prevent this from happening, a valve is fitted between the turbo and inlet, which vents off the excess air pressure. These are known as an anti-surge, diverter, bypass, blow-off valve (BOV), or dump valve. It is a pressure relief valve, and is normally operated by the vacuum in the intake manifold.
Wat betreft die interne dumpvalve op een c20let die hoor je wel met een open luchtfilter. Weliswaar niet zoals een externe DV, maar je hoort em wel afblazen. Afgelopen weekend de open verwisseld voor een originele en het afblaas geluid is niet meer te horen.
Sjupke`
23 oktober 2011 om 20:39 #17930128even een mooi voorbeeld
[youtube:rjo0j47g]http://www.youtube.com/watch?v=udXdXCv1r2Y[/youtube:rjo0j47g]23 oktober 2011 om 20:41 #17930129Klopt ook als je een powerfilter heb hoor je de originele dv licht afblazen.
Maar dan hoor je wel een constante afblaas en heel minimaal t chatter geluid
Op het filmpje met die sumota filter hoor je de steeds onderbroken afblaas heel hard die wordt veroorzaakt door de schoepen dus dan werkt de dv niet goed en komt de volle druk terug uit t filter23 oktober 2011 om 20:56 #17930130De bewijzen zijn dus geleverd, dat wat daar in het filmpje gebeurt en ook bij jouw turbo, meer nadelen hebben als voordelen. Dus wees slim en sluit of een externe of een interne dv aan. Voordat er straks wel iets kapot gaat aan de turbolader en het dus janken is. Zeker als er een stuk zo de verbrandingsruimte in gaat, kan je die z20leh ook bij ali hassan oud ijzer brengen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.