Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Koelsysteem perikelen…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 oktober 2011 om 21:43 #17242389
Ik ga binnenkort mijn koelsysteem eens effe lekker spoelen omdat er een nieuwe slangen set op komt. Hierbij een oproep voor tips over middelen en manieren om dit goed te doen bij een C20XE motor. Wil echt effe alle rotzooi er goed uit en dan denk ik G13 vloeistof er in doen gelijk.
Nou heb ik een vraagje, volgens mij zitten er namelijk kleine kanaaltjes wat verstopt. Hoort er bijvoorbeeld niet uit die aansluiting boven de dynamo die naar de inlaat loopt water te komen als je die los trekt??
Gaat om het pijpje met nummer 11 hier onder:
Misschien kan iemand die anders ook eens los trekken om dit te controleren. Volgens mij is dit een reden waarom de temperatuur af en toe wat kan oplopen…..
19 oktober 2011 om 22:47 #17929765Komt er bij jou wel een water door slang 4? Dus terug in je kvs vat? Bij mij wel namelijk, zal morgen er eens op letten voor de zekerheid!
20 oktober 2011 om 05:18 #17929766Doe een flinke scheut dreft in je koelsysteem, laat hem hier ff op lopen tot de fan is aangeslagen, tap hem direct af en vul hem met schoon KOKEND heet water en laat hem opnieuw draaien tot de fan afslaat, tap hem daarna goed af, dus ook ff de waterpomp eruit. Monteer een nieuwe ring bij je waterpomp en monteer je nieuwe slangen, vervolgens de koelvloeistof erin die je wil gebruiken en klaar. Ik zou gewoon de vloeistof van GM gebruiken als ik jou was.
Ik had van de week een Insignia met een kapotte warmtewisselaar waardoor er dus meer motorolie in het koelsysteem zat, dan in de karterpan, en dat trucje met die dreft werkte echt perfect.
succes
20 oktober 2011 om 07:34 #17929767Goed idee, gelijk effe een nieuwe waterpomp erin, is nog niet heel oud, maar heeft lang stil gestaan… alleen heb ik er net een nieuwe Gates ditrubutieriem en rollen op liggen en dat vind ik wel weer een beetje zonde om opnieuw te vervangen…:( Normaal vervang je dan gelijk je waterpomp, weet ik, alleen was die ook nog geen 100 kilometer oud en de riem deed ik vanwege een nieuwe oliepomp en al een tijdje stil staan….
Had al van andere mensen de tip om een opgelost vaatwasserblokje er in te doen, of wasmiddel poeder… Dreft, da’s weer een nieuwe… Er bestaan ook speciale middeltjes voor…
De reden dat ik hem nu wil flushen is omdat ik voor slang 6 hierboven destijds tijdelijk met zo’n exemplaar heb gereden met een zij aftakking die ik had afgedopt. Die slang heb ik er nu weer op zitten, maar dan met die aftakking op het tankje aangesloten, maar toen ik die dop er uit haalde kwam er wel wat bende uit die er dus destijds in terecht gekomen was. Het was geen mayo gelukkig, maar wel een beetje roestbruine meuk…. Het feit dat die kleine slangetjes totaal geen water doorstroom hebben baart mee ook wel zorgen…
21 oktober 2011 om 05:32 #17929768Als je gewoon een nieuwe ring monteert op je waterpomp, is het ook goed hoor. Als deze geen speling heeft en nog niet zo oud is, is dat geen probleem.
Mijn kop ligt er nu af, en het dis set wat eraf komt en de waterpomp zijn beide 1,5 jaar oud en hebben 5200 km gedraait, dat hele set gaat dalijk gewoon weer terug hoor. Over een jaar of 2 a 2,5 gaat alles er weer nieuw op, maar omdat gelijk nu al te doen slaat nergens op want het is in principe nog gewoon nieuw. Ik doe altijd om de 4 jaar alles vv want die 60000 km haalt ik nooit van ze leven in 5 jaar.die vaatwastablet ben ik eerlijk gezegd niet zo voorstander van,al een keer eerder geprobeerd maar duurt erg lang voordat die opgelost is en geef niet het resultaat die Dreft heeft. Dreft is mn mijn ervaring de beste oplossing.
succes
21 oktober 2011 om 07:28 #17929769En hoeveeel dreft dan?
Kijk wel effe naar de staat van de pomp…. Verder wou ik de distri set effe controleren ook of het allemaal netjes blijft, dus komt goed uit…
21 oktober 2011 om 10:42 #17929770Iets mee als dat je nodig heb voor de vaat, want daar heb je maar een paar druppels voor nodig.
ongeveer een kwart tot half plastic koffie bekertje, aangezien er bij jou geen slush inzit maar het gewoon een spoeling is, zou
ik een kwart bekertje nemen. Maar neem wel echt dreft, want het is net als met de afwas, die andere goedkope zooi is zo dood, schuimloos en ontvet k*tidd je dis goed controleren, zie er niks aan en is het nog niet zo oud qua leeftijd en km, gewoon terug zetten
o ja, nogmaals het advies: neem nou gewoon 3 liter rode GM koelvloeistof (19 40 663) en vul de rest aan met water en ga NIET die VW G13 rommel of wat dan ook gebruiken
21 oktober 2011 om 11:22 #17929771ik koop bijna nooit dreft king:
21 oktober 2011 om 15:04 #17929772Ik koop altijd dreft, heb je ook nog drie soorten in, maar denk dat jij de gewone groene bedoelt? Wat ook denk ik wel voortreffelijk werkt is dasty afwasmiddel van de wibra, daar heb ik al vele delen mee schoon gemaakt, ook een keer de buitenkant van een F20 bak en dat ging echt super. Schuimt misschien nog wel beter dan dreft….. Reinigt de oven ook super goed…
21 oktober 2011 om 16:11 #17929773Als je je pomp los trekt gewoon hele distributie weer vervangen. kost idd iets meer. maar het kost nog meer als die naar de kl*ten loopt..
21 oktober 2011 om 20:18 #17929774@Peter_89 wrote:
Als je je pomp los trekt gewoon hele distributie weer vervangen. kost idd iets meer. maar het kost nog meer als die naar de kl*ten loopt..
Aan de ene kant heb je wel gelijk hoor, maar weet je wat het is, van alle keren dat ik om me heen riemen heb zien sneuvelen lag het aan ofwel een vastgelopen waterpomp, ofwel een rol die los ging zitten (rekbout niet vervangen bijv.) ofwel onzuivere loop waardoor er slijtage ontstond. Als zo’n riem goed ligt en niet al te oud is (dus niet alleen weinig kilometers) dan heb ik daar best vertrouwen in. Ik rij misschien 3000 kilometer per jaar en trek die kap er elk jaar van af. Na de montage doe ik dat altijd nog een paar keer voor start controle…
Weet je wat het is, die riem in de winkel ligt meestal ook al een tijdje in een doosje opgevouwen op de plank….
23 oktober 2011 om 09:52 #17929775@Peter_89 wrote:
Als je je pomp los trekt gewoon hele distributie weer vervangen. kost idd iets meer. maar het kost nog meer als die naar de kl*ten loopt..
Waarom zou die naar de klote lopen als het net nieuw is?
ik zal je een voorbeeld geven: ik heb bij me eigen 16v 5000km geleden me complete dis met waterpomp vv, nu is me kop gescheurd en gerepareert. Hier gaat dan gewoon dezelfde pomp met een nieuwe ring en hetzelfde distributie set weer in hoor. Als die kop niet gescheurd was, had dit set er toch ook nog gewoon ingezeten! Dus om nou gelijk te roepen dat je het moet vv omdat het los geweest is, vind ik onzin! Zit het spul er nou al 35 of 40000km in, dan is het een ander verhaal.
23 oktober 2011 om 11:43 #17929776Ik zal je nog sterker vertellen, zo staat het ook gewoon in de vraagbaak. Riem inspecteren en gewoon terug plaatsen.
24 oktober 2011 om 10:38 #17929777Ieder ze eigen mening. Maar ik gok het er niet op..
27 oktober 2011 om 08:44 #17929778Heb het een paar keer gehad met x16xe, dat de boel los moest. Toen heb ik eigenlijk alle rollen en zo laten zitten en alleen een nieuwe riempje geplaatst.
Had er toen ook net 5000 op zitten.27 oktober 2011 om 10:18 #17929779ik koop bijna nooit dreft king:
@dion87 Hij snapt hem niet :DIk wilde net zeggen dat je hier niet te hard moet zeggen dat je een gebruikte waterpomp of distr set terug plaatst ;) Daar verlies je veel aanhangers mee :jerry :jerry :D Ik deed namelijk hetzelfde op mn corsa en oooooooh ;)
27 oktober 2011 om 10:41 #17929780@kaneelschep wrote:
ik koop bijna nooit dreft king:
@dion87 Hij snapt hem niet :Dmisschien is het een kwestie van teveel televee kijken haha
29 oktober 2011 om 16:00 #17929781:P Ik kijk dus echt nooit tv en zelfs ik kende ‘m ;) Volgens mij 1 vd oudste en meest ongewijzigde reclames op tv!
29 oktober 2011 om 19:54 #17929782Zegt me helemaal niks, maar ik zap altijd elke reclame gelijk weg ook…
12 november 2011 om 23:05 #17929783Vandaag misschien toch tot een vervelende ontdekking gekomen, boven op de net nieuwe koelvloeistof lag ineens een vrij dikke laag schuim prut. Lijkt er op dat er olie bij de koelvloeistof is gekomen… :cry KS700 kop heh….
En na het tankje te hebben geleegd en gereinigd en afgevuld met gedistilleerd water de motor even gestart en voor het eerst tikte hij de eerste 10 seconden ook! :cry
Wil het eigenlijk heel even verder onderzoeken morgen, maar anders gaat de kop er binnenkort af en ga ik er een buisje in persen. Heb ook geen idee of er al eens wat aan is gedaan, kop is door de vorige eigenaar bij Végé gebracht voor een revisie. Lijkt me dat er dan al iets aan het olie kanaal is gedaan ook. Zal de vorige eigenaar nog eens mailen…
Wat ook nog kan is omdat ik het systeem heb gereinigd met de dreft en toch onvoldoende heb gespoeld dat het schuim daar nog een restant van is, hoop het wel!!
We zullen zien….
13 november 2011 om 10:13 #17929784Als je spoelt met Dreft heb je idd daarna nog een schuimlaag boven op je water. Alleen deze moet wel ECHT wit zijn, als dit het geval is is er niets aan de hand en zou je hem nog een keer kunnen spoelen met alleen water. Dat tikken staat hier ff los van al zou je kop wel gescheurd zijn, dus dit is puur toeval.
Ik heb net mijn kop terug terug gemonteerd ivm gescheurd kanaal. Bij zat er een minimale zwarte drap aan de wand van me tankje en er lagen hele kleine zwarte spikkels ( speldenprik voormaat) op me kv. Dit is dan echt beginstadium van kapot gaan. Maar om me hele systeem niet te vervuilen en me koelslangen niet te slopen, heb ik hem gelijk laten repareren. En zijn ook mensen zat die er nog een jaar mee door rijden, maar dit is gewoon uitstel VAN.
succes
:thumb
13 november 2011 om 12:46 #17929785Nee is spierwit schuim (nou ja, creme kleurig) dus zal toch wel de dreft zijn dan gelukkig!! Schrok gewoon omdat zo veel mensen het mayonaise noemen en dat is wit….
Oef! :wors
13 november 2011 om 13:29 #17929786Bij mij ligt er steeds een plasje koelvloeistof op mn versnellingsbak en druppelt beetje bij beetje op de vloer, soms ligt er na een nacht niks en soms ineens weer een plasje, als ik aan de onderkant van slang nr. 6 voel dan is die nat, heb hem eraf gehaald maar kan er geen lekkage aan ontdekken, moet regelmatig koelvloeistof bijvullen maar ook weer niet extreem vaak. Zal hem toch maar vervangen misschien is het dan opgelost, alleen is hij niet meer origineel bij opel te krijgen. Misschien dat jij hem over hebt als je je nieuwe slangen set erop hebt zitten dan zou ik hem graag over nemen van je.
13 november 2011 om 13:52 #17929787Precies dat probleem had ik met de vakantie terug en dat lag aan slang nr. 1 die de kop uit komt. Was een piep klein scheurtje waar de klem zat.
Was ook een plasje op de bak en onderkant van slang 1 en slang 6 nat…
Van mij mag je elke slang die ik straks over heb van me over nemen, geen probleem!
14 november 2011 om 18:12 #17929788Bedankt dat je dit heb laten weten…..
Net gekeken en bij mij is het ook slang nr.1 bij de klem…..ietsje eraf gehaald, vastgezet en probleem opgelost.
Ik was al naar de Opel geweest om slang 6 origineel te bestellen.Thx :wors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.