Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Rook onder de motorkap na sportief rijden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 maart 2012 om 08:51 #17242144
GoedeMorgen Allen,
mijn naam is Martijn,
ik ben woonachtig in vlaardingen,
ik heb sinds 2 weken een opel corsa sport uit 1998 met slechts 74.000 kilometer op de teller,
maar sinds gister rookt de auto als je sportief hebt gereden, vanmorgen deed hij dat weer en ik ging kijken onder de motorkap waar dat nou vandaan kwam, en ik zag dat er olie op de uitlaat lekte onder de motor.
Wat zou dat nou kunnen zijn??Ik hoor het graag, alvast bedankt.
Zie hier de foto :
29 maart 2012 om 08:54 #17926939Hey, welkom hier.
Het gemakkelijkst is even te kijken waar het oliespoor begint. Is alles onder de klepdekselpakking vettig, dan is je klepdekselpakking kapot. Is het vanaf je koppakking, dan ligt je koppakking eruit en is het vanaf je carterpanpakking, dan is je carterpakking kapot.
Ik hoop voor jou dat het de carterpakking of klepdekselpakking is, die zijn het gemakkelijkst te vervangen.
29 maart 2012 om 09:00 #17926940@RISL wrote:
Hey, welkom hier.
Het gemakkelijkst is even te kijken waar het oliespoor begint. Is alles onder de klepdekselpakking vettig, dan is je klepdekselpakking kapot. Is het vanaf je koppakking, dan ligt je koppakking eruit en is het vanaf je carterpanpakking, dan is je carterpakking kapot.
Ik hoop voor jou dat het de carterpakking of klepdekselpakking is, die zijn het gemakkelijkst te vervangen.
Hoi bedankt voor je snelle reactie,
ik heb net weer ff gekeken en het begint gelukkig niet bij de klepdekselpakking en ook niet bij de koppakking, denk toch dat het de carterpakking is, hoelang kan ik daarmee door blijven rijden?29 maart 2012 om 09:08 #17926941Tja, zo lang je er olie in blijft gooien, kun je er nog heel lang mee blijven rijden. Maar dat moet je niet willen, het stinkt waarschijnlijk ook in je interieur? Daarnaast is olie ook niet heel goedkoop en weet je niet of je genoeg oliedruk houdt in je motorblok
De carterpakking heb je meestal zo vervangen. Weet niet wat voor blok er in je Astra hangt?
Dat staat op je kentekenpapieren en ook bij de RDW online.29 maart 2012 om 09:14 #17926942Ja hij stinkt idd af en toe behoorlijk,
de blok die er in hangt x1.4sz Corsa B.29 maart 2012 om 09:19 #17926943Ja, ik weet hoe het ruikt, tijdje terug wat olie gemorst op het hitteschild van de uitlaat bij het bijvullen….nog ruim een uur in de stank gezeten in de auto :S
Het blokje ken ik niet, maar het vervangen van de carterpanpakking kan nooit lang duren.29 maart 2012 om 09:22 #17926944Ok bedankt voor je reacties ik ga het van de week na laten kijken zodra ik er tijd voor heb en in die tussentijd kijk ik de olie wel elke dag na, zodra er nieuws is hoor je het.
29 maart 2012 om 09:29 #17926945Als je bij de Opeldealer laat doen, ben je waarschijnlijk nog wel redelijk wat geld kwijt, aangezien de olie er ook weer uit moet en ze weer bijvullen met nieuwe natuurlijk.
En olie bij de Opeldealer is ZEER prijzig, ze durven gerust €25 per liter te rekenen!Probeer dan ook niet onnodig veel bij te vullen, dat is allemaal weggegooid geld.
29 maart 2012 om 09:58 #17926946Nee dat doe ik niet als ik de olie laat bij vullen ben ik met filter ong 70 euro kwijt, doe ik bij mijn garage in de buurt.
Maar bedankt voor de tip. Hoe duur is ongeveer zo’n carterpakking??29 maart 2012 om 10:01 #17926947Niet duur. Max 2 tientjes ofzo?
29 maart 2012 om 10:06 #17926948Gewoon de auto op de brug en de pakking vervangen??
29 maart 2012 om 10:14 #17926949Heb ik vorig jaar ook gehad dat probleem.
Ik heb geen put, dus moet alles met de krik doen.
Ben toen naar een garage geweest. Geen opelgarage, dan weet je dat het geld gaat kosten.
De olie moest zowiso ververst worden, maar die had ik hem erbij gegeven.
Dus het was alleen de carterpakking vernieuwen.
Hij heeft toen ook nog vloeibare pakking gebruikt, samen met de kurke pakking.
Kosten was €40,-. Daar hoef je eigenlijk nog nie zelf voor te kloten.
Uitlaat moet ook los.29 maart 2012 om 10:17 #17926950Je kunt grotendeels mijn how-to van olie verversen gebruiken: viewtopic.php?f=150&t=157567
Dus auto warm rijden, olie uit het carter laten lopen, oliefilter eruit (anders is je oude olie gelijk weer smerig) volgens how-to.
Dan carterpan eraf, oude pakking eraf, nieuwe erop, carterpan er weer op. Op het juiste moment weer vastzetten.
En dan verder met de how-to: nieuw ringetje om de carterplug, carterplug aandraaien, nieuw oliefilter erin, olie erin en klaar ben je.
Oliefiltertje kost (geloof ik) €8 ofzo voor mijn x18xe1. Carterpanpakking zal denk ik ook ongeveer een tientje zijn.
29 maart 2012 om 10:23 #17926951Ik heb ook geen put en heb ook geen brug, wat een luxe :D
Doe alles op straat tot motorombouw en laswerk aan toe king:29 maart 2012 om 10:58 #17926952@RISL wrote:
Je kunt grotendeels mijn how-to van olie verversen gebruiken: http://opel-forum.nl/viewtopic.php?f=150&t=157567″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Dus auto warm rijden, olie uit het carter laten lopen, oliefilter eruit (anders is je oude olie gelijk weer smerig) volgens how-to.
Dan carterpan eraf, oude pakking eraf, nieuwe erop, carterpan er weer op. Op het juiste moment weer vastzetten.
En dan verder met de how-to: nieuw ringetje om de carterplug, carterplug aandraaien, nieuw oliefilter erin, olie erin en klaar ben je.
Oliefiltertje kost (geloof ik) €8 ofzo voor mijn x18xe1. Carterpanpakking zal denk ik ook ongeveer een tientje zijn.
Uitlaat moet ook los. :D
29 maart 2012 om 11:02 #17926953Bedankt voor al jullie reacties als het is vervangen horen jullie van me.:D :D
2 april 2012 om 17:37 #17926955Hoi,
me koppakking en carterpakking zijn lek, ik ga morgen bellen, om voor woensdag een afspraak te maken voor reparatie.
Kosten ongeveer €550,- euro valt mee, en dit is incl. arbeidsloon:D:D
2 april 2012 om 20:21 #17926956Hoe weet je zo zeker dat je koppakking lek is?
verbruikt ie koelwater?
zit er smurrie aan je oliedop?
komt er witte vochtige rook uit de uitlaat?2 april 2012 om 20:30 #17926957Koppakking:
Als de Koppakking stuk is, MOET IS DAN PERSEE Smurrie aan de dop hebben, of Koelwater verbruiken, of witte rook uit de uitlaat??????
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
..
.Nee….
een koppakking kan op zoveel manieren lekken…..
1: Lekkage van koelkanaal naar buiten:
– Koelvloeistof lekkage aan buitenzijde motor
– Koelvloeistof verlies2: Lekkage van Motorolie naar buiten:
– Olie lekkage buitenzijde motor
– Verlies van motorolie (vaak slecht waarneembaar omdat de hoeveelheden vaak Weinig zijn).3: van hogedruk oliekanaal naar koelkanaal:
– Olie in de koelvloeistof4: Van Olieretourkanaal naar koelkanaal:
– Koelvloeistof in de olie
– gele sludge aan peilstok en oliedop5: Van koelkanaal naar Cilinder:
– Drukopbouw in koelsysteem (koelvloeistof fontein bij losdraaien dop)
– Witte Damp uit de uitlaat, met zoete geur6: van Oliekanaal naar Cilinder:
– Hoge Carterdruk
– Olierook uit de uitlaat.Willem
2 april 2012 om 21:00 #17926958@wim-v6 wrote:
Koppakking:
Als de Koppakking stuk is, MOET IS DAN PERSEE Smurrie aan de dop hebben, of Koelwater verbruiken, of witte rook uit de uitlaat??????
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
..
.Nee….
een koppakking kan op zoveel manieren lekken…..
1: Lekkage van koelkanaal naar buiten:
– Koelvloeistof lekkage aan buitenzijde motor
– Koelvloeistof verlies2: Lekkage van Motorolie naar buiten:
– Olie lekkage buitenzijde motor
– Verlies van motorolie (vaak slecht waarneembaar omdat de hoeveelheden vaak Weinig zijn).3: van hogedruk oliekanaal naar koelkanaal:
– Olie in de koelvloeistof4: Van Olieretourkanaal naar koelkanaal:
– Koelvloeistof in de olie
– gele sludge aan peilstok en oliedop5: Van koelkanaal naar Cilinder:
– Drukopbouw in koelsysteem (koelvloeistof fontein bij losdraaien dop)
– Witte Damp uit de uitlaat, met zoete geur6: van Oliekanaal naar Cilinder:
– Hoge Carterdruk
– Olierook uit de uitlaat.Willem
3 van de 6 indicaties die je geeft heb ik aangekaart, jeej je hebt er drie meer
bovendien WORD POSTEN MET GROTE LETTERS gezien als schreeuwen op het internet
dit is iets wat je erg vaak doet willem, je komt hierdoor vaak niet erg sociaal over :thumbdown2 april 2012 om 21:03 #17926959OKE, dan SCHREEUW ik toch lekker… :vertag :vertag
Ik probeer alleen DUIDELIJK te maken, dat het NIET persee te herkennen is aan Witte Rook of Olie in de Koelvloeistof of Koelvloeistof in de olie..
Dat word hier namelijk Wel altijd gesuggereerd…..
Nu heb ik al met meerdere 8klepper als 16klepper smallblocks gehad dat deze uitwendig olie lekken door de koppakking, dus de mogenlijkheid is er wel..
Willem
2 april 2012 om 21:07 #17926960we kunnen wel lezen willem….
2 april 2012 om 21:13 #17926961Maar wat ik dus mart wilde meegeven is wees er altijd zeker van dat een garage je geen praatjes verkoopt
Ik zeg altijd vertrouwen is goed, controle is beter :thumbup3 april 2012 om 07:47 #17926954@trashmetal wrote:
Maar wat ik dus mart wilde meegeven is wees er altijd zeker van dat een garage je geen praatjes verkoopt
Ik zeg altijd vertrouwen is goed, controle is beter :thumbupHoi,
ik heb eergister me olie moeten bijvullen en toen heb ik 48 kilometer gereden (dagteller op 0) en toen ik eenmaal thuis kwam ff uurtje gewacht olie bijna op en smurrie onder de oliedop.
Me auto rijdt nog prima en koelvloeistof verbruik durf ik niet te zeggen misschien in die 48 kilometer 1 centimeter verbruikt, auto houdt ook in erg in zowel koud als warm morgen afspraak om tekijken wat het nou precies is, vandaag kon niet.
3 april 2012 om 07:49 #17926962Witte Damp uit de uitlaat, met zoete geur, dat ruik in regelmatig als ik in de toeren doortrek.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.