Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Stukje achtervering spontaan afgebroken Astra G Sport!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 maart 2012 om 15:43 #17241964
Hallo,
Vandaag was ik de Astra 1.6/16V sport ( 2001 ) aan het detailen!
Plotseling hoorde ik een knal en het geluid van een stuk metaal op de grond.
Schrok hiervan behoorlijk!!
Bleek dat er een stukje van de achtervering spontaan was afgebroken.
Mijn vraag derhalve; is het véél werk om dit te vervangen? Kosten?
De Opel dealer vraagt € 350,- excl.btw + arbeidsloon.
Heb inmiddels op Ebay bij ATP een set nieuwe besteld voor € 55,- incl verzending.
MvG.
rene1. :shock:29 maart 2012 om 15:55 #17924777Auto inzn versnelling zetten. Baksteen voor en achter je voorwiel dan schokdemper losdraaien aan de achterzijde. Auto opkrikken aan beide kanten achter. Dan kun je de veren er tussenuitpakken. En nieuwe ertussen zetten auto voorzichting alten zakken en goed controleren of de veren goed zitten.
29 maart 2012 om 17:15 #17924778Is wel een ziekte heb 2 kennissen die dit ook al hebben gehad
29 maart 2012 om 17:19 #17924779Jep heb ik ook gehad, net een half uurtje werk. en heb ook meteen de rubberen dop die er op zit vervangen(was nogal ver weg)
30 maart 2012 om 07:01 #17924780Is bij mijn Astra Coupé ook gebeurd, is inderdaad zo vervangen.
Ik heb mijn schokdemper niet los gehad, maar met een veerspanner de veer ingedrukt zodat ik ‘m er zo tussenuit kon pakken. Als je je schokdemper gaat loshalen, heb je misschien wel iets aan deze how-to: viewtopic.php?f=126&t=164049
30 maart 2012 om 07:11 #17924781Heb ik bij m’n omega ook al voorgehad.
De onderste krul van de veer was afgebroken. :(Set originele achterveren hier bij de VOD a rato van 422 euro. :shock: (alleen aankoop welteverstaan, niks geplaatst)
30 maart 2012 om 07:14 #17924782Ik had voor €80 een Coupé – achterveer bij de grossier….volgens mij zijn dat dezelfde als van de Sport toch?
30 maart 2012 om 08:21 #17924783ik was 75 euro kwijt inc een dop voor de schokdemper los te halen bij de grossier
30 maart 2012 om 08:31 #17924784Ja, helaas zijn de veren van de gewone hatchbacks een stuk goedkoper dan die van de Coupé.
Maar een Sport is volgens mij standaard voorzien van het “sportonderstel” dat ook onder de Coupé zit.30 maart 2012 om 08:46 #17924785Bij de A-Tigra’s kon je de auto op de krik/Bokje zetten en iemand het wiel naar beneden duwen (met de hand – dus niet veel kracht voor nodig) en dan kon je zo de veer er tussen weg pakken.
Zou dat ook met de Astra’s kunnen? :hmmz
Of hebben die een iets wat degelijker systeem? :jerry
30 maart 2012 om 08:57 #17924786Was dat dan geen verlagingsveer met de originele schokdemper?
Want de situatie die jij omschrijft is APK-afkeur….je veren mogen niet loskomen als je wiel compleet uitveert.De Astra opkrikken en dan VOORZICHTIG met een veerspanner de veer inklemmen gaat wel. Voor het veilige heb je wel 3 veerspanners nodig (mijn mening).
30 maart 2012 om 09:05 #17924787@RISL wrote:
Was dat dan geen verlagingsveer met de originele schokdemper?
Want de situatie die jij omschrijft is APK-afkeur….je veren mogen niet loskomen als je wiel compleet uitveert.De Astra opkrikken en dan VOORZICHTIG met een veerspanner de veer inklemmen gaat wel. Voor het veilige heb je wel 3 veerspanners nodig (mijn mening).
was een zwarte en orginele GM veer, als de auto op de krik stond en het wiel dus los van de grond dan was zat de veer wel vast. Het wiel naar beneden duwen met 1 hand was genoeg om de veer er uit te pakken.
Met de weitec veer die er voor terug kwam leverde niet spectaculair los zittende veer op en ook hiermee kwam hij gewoon 2x door de APK van de opel garage heen.
Voor mijn gevoel was er ‘toen die tijd’ nooit echt een probleem, maar nu ik jou reactie zo lees … :hmmz :shock:
30 maart 2012 om 09:13 #17924788Het schijnt een bekend probleem te zijn bij de astra G vooral achterveren willen nog wel eens afbreken. :shock:
Als je een sport hatchback hebt dan heb je waarschijnlijk JY code op je achter veer staan. Dat is namelijk orgineel sport veren.
Zijn 2cm lager dan de orginele veren die onder de gewone astra G gemonteerd zijn met code: JP achterveer.30 maart 2012 om 09:16 #17924789Ik heb een aantal jaar geleden een veer moeten vervangen bij een Corsa, ik had de veer ingeklemd met twee veerspanners. Bij het spannen brak de ene spanner (waren gloednieuw en van een goed merk). Daardoor kwam de hele belasting op de andere spanner, de veer boog krom en de sprong toen tussen de spanner uit.
Ik heb dat ding behoorlijk hard tegen m’n schouder gekregen en dat was een behoorlijke diepe wond. Een beetje hoger en ik had ‘m in m’n gezicht had en dan wie weet wat er dan gebeurt.
Vandaar mijn advies om er altijd drie te gebruiken. Mocht er eentje het om wat voor reden begeven, kan de veer niet wegspringen. Het zijn echt gevaarlijke projectielen als ze eenmaal op spanning staan.
Als bij een uitverend wiel de veer los zou komen en je stuitert een keer door een flinke hobbel, zou dat (in theorie) kunnen betekenen dat je je veer verliest. Vandaar dat dat niet mag.
30 maart 2012 om 09:35 #17924790Vandaar dat ik het zonder veerspanner doe met wiel er nog aan.
30 maart 2012 om 09:39 #17924791Ja, maar als je je schokdemper losdraait, veert de veer dan niet nog verder uit, zodat het wiel ineens een stukje wegspringt? En hoe span je ‘m dan weer?
30 maart 2012 om 10:31 #17924792Auto op bokken. Krik onder achteras waar de veer zit , schokdemper los draaien. Krik laten zaken hier door gaat de veer langzaam van spanning vsn spanning en kan je hem zo weg pakken.
En terug zetten het om gekeerde doen , dus veer op spanning zetten schokdemper vastzetten .
Klaar30 maart 2012 om 10:36 #17924793Dat is wel een redelijk veilige manier ja! Zeker omdat je je veer niet gespannen staat op het moment dat je ‘m in je handen hebt.
30 maart 2012 om 10:53 #17924794Inderdaad ook eens gedaan bij mijn Astra G: originele veren vervangen voor verlagingsveren, hoefde alleen maar de schokbreker los te halen om voldoende ruimte te krijgen om de veer te verwijderen. Heb toen inderdaad ook de onderste rubber vervangen (en 3 dagen later mijn auto total loss, dus liggen nog ergens splinternieuw op de sloop :cry ) Moet trouwens wel een speciale dop hebben om de bout van de schokdemper los te krijgen. (omgekeerde torx, ik weet niet hoe het heet)
30 maart 2012 om 11:27 #17924795Ja, uitwendige torx en inwendige torx heb je.
En je hebt ook torx TR (tamper resistant), dat zijn die torx met een pinnetje in het midden…”diefstalproof” is dat.30 maart 2012 om 12:38 #17924796Hoi allemaal,
Bedankt voor de vele reacties!!!!!
Echter welk advies kan ik nu het beste volgen?De veiligste wijze?
Ik heb dit ” klusje ” nog nooit gedaan,echter heb óók geen 2 linkse handen!
Uiteraard de makkelijkste wijze.
Ik heb inmiddels 2 nieuwe veren besteld op Ebay speciaal voor de sport uitvoering met sportonderstel ( 2 cm langer + gehard staal )
Met verzending vanuit Duitsland € 65,-! i.p.v. € 55,-
Alléén moet ik nog 2 nieuwe rubbers kopen,iemand een suggestie waar ik die kan krijgen?
Groet,
rene1 :thumb
30 maart 2012 om 12:53 #17924797De veiligste manier is ook de gemakkelijkste en goedkoopste manier (veerspanners zijn nog best duur als je kwaliteitspul wil hebben).
30 maart 2012 om 14:10 #17924798inderdaad en de maat dop is E20 uitwendige torkx
30 maart 2012 om 17:49 #17924799Weet niet waar je woont? Anders wil ik het ook wel voor je doen voor een kleine vergoeding?
30 maart 2012 om 19:18 #17924800@corsaagsi wrote:
Weet niet waar je woont? Anders wil ik het ook wel voor je doen voor een kleine vergoeding?
Helaas ben woonachtig in Heerlen ( Limburg ),maar wél bedankt dat je zou willen helpen. :thumb
Groet,
rene1. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.