Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Vraagje synchronisatie achteruit versnelling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 november 2011 om 14:36 #17241921
Ik heb een vraagje. Wie herkent dit ook ?
Ik heb een astra uit 2010 (H), 1.6 benzine.Nu merk ik dat wanneer ik de achteruitversnelling inleg ik 100% absoluut stil moet staan.
Zodra de auto nog maar iets rolt, dan leg ik de versnelling met enorm gekraak in (tandjes poetsen).
Aangezien ik nog garantie op de auto heb , ben ik al eens teruggegaan naar de dealer , die verklaart dat het normaal is aangezien de versnellingsbakken van opel geen synchronisatie hebben in de achteruit.Een maatje van me heeft een nieuw model astra 1.4 Turbo , die dit niet (merkbaar) vertoond.
Ik weet dat de bakken van opel soms een beetje kunnen haken , maar daar valt zeer goed mee te leven , dat is geen probleem. Ik wil graag even zeker zijn van de verklaring van de dealer , zeker als ik straks na de garantie alsnog op kosten wordt gejaagd en dit een gebrek blijkt en geen produkteigenschap.
Wie heeft hier nog meer last van , en is dit nu inderdaad normaal :???:
Bedankt voor jullie ervaringen
6 november 2011 om 14:41 #17924460Ehhmm. Als je niet stilstaat en je gaat naar zn achteruit is dit heel logisch.
Je tandwielen draaien nog vooruit en jij wil ineens achteruit de andere richting in?6 november 2011 om 14:46 #17924459Wat je zegt klopt.
Echter mijn vorige auto’s kon ik iets vooruit rollen en de versnelling al inleggen.
Net zoals je nog een beetje achteruit kan rollen en rustig je eerste versnelling weer inleggen, je bak synchroniseerd de tandwielen dan . ( iets wat volgens de dealer niet gebeurd tijdens ietsje vooruit rollen en de achteruitversnelling inleggen. Je merkt het bij straatje keren, is altijd wat haastiger, ik moet echt 100% stilstaan anders heb ik al gekraak).paul
6 november 2011 om 14:47 #17924458Niet helemaal Haasje.
De Getrag bakken zijn op de achteruit versnelling gesynchroseerd, zo ook de M20 en M32 bakken.
Willem
6 november 2011 om 14:56 #17924463Wim, thnx voor je reply.
Ik begrijp dus uit jouw reactie dat er idd bakken zijn die niet synchroniseren , en bakken die wel synchroniseren?Dus voor mij even zaak om uit te zoeken welke bak ik heb.
Ik heb een motorcode Z16XER. Volgens internet zit daar een F17+CR bak op.
Weet iemand of die gesynchroniseerd isPaul
6 november 2011 om 15:07 #17924462Jup, jij hebt een F17, deze heeft GEEN synchronatie op de achteruit, net als alle ander F10 t/m F20 bakken.
Willem
6 november 2011 om 15:11 #17924461Dank je willem, kan ik weer rustig slapen….geen miskoop.. haha :D
Even aanleren om rustig straat te keren, valt er best mee te leven. :thumb
paul
6 november 2011 om 16:19 #17924464Ik heb het ook met mijn Astra G Coupé hoor.
groetjes.
8 november 2011 om 12:12 #17924465Wat ik met mijn inmiddels 19 jaar oude Fje hebt is het volgende:
Achteruit -> moet ik stil staan anders hoop geknars :P
1&2 -> voor dat ik hem in z’n 1 krijg moet ik ook haast stil staan of echt stil staan.Is dat een beveiliging? Voor de rest schakeld ze perfect…
Tony.
8 november 2011 om 12:18 #17924466Ik heb ook hetzelfde op m’n Astra G Coupé met F17-bak.
Op de Vec-C van m’n ouders met Z22YH kan het weer wel.De vertanding van de achteruit is ook recht ipv schuin (dat veroorzaakt ook dat gejank als je achteruit rijdt met een vaartje). Dat kun je ook niet synchroniseren, geloof ik.
8 november 2011 om 12:22 #17924467ik heb het ook op m’n astra coupe z20let
en op mijn vaders wagen precies het zelfde liedje, astra H 1.8
maar erg storend vind ik het niet, gewoon een kwestie van mak aan doen9 november 2011 om 18:35 #17924468@dion87 wrote:
ik heb het ook op m’n astra coupe z20let
en op mijn vaders wagen precies het zelfde liedje, astra H 1.8
maar erg storend vind ik het niet, gewoon een kwestie van mak aan doenIk heb daar geen last van met mijn astra coupe z20let.
10 november 2011 om 12:54 #17924469inderdaad, de F23bakken zijn gesynchroniseerd, en kraken dus minder snel.
Z20LET heeft een F23bak.
De Astra-H 1.8 (Z18XE / Z18XER) heeft een F17bak zonder synchronisatie op de achteruit, die doet wel kraken, als je rollend of te snel na intrappen koppeling inschakeld.
Willem
10 november 2011 om 12:56 #17924470@Driekus wrote:
@dion87 wrote:
ik heb het ook op m’n astra coupe z20let
en op mijn vaders wagen precies het zelfde liedje, astra H 1.8
maar erg storend vind ik het niet, gewoon een kwestie van mak aan doenIk heb daar geen last van met mijn astra coupe z20let.
ik kan het ook mis hebben, ik wacht altijd zoiezo tot ik volledig stil sta.. beetje over genomen van me vorige auto, een astra g 1.6 8v
10 november 2011 om 12:58 #17924471dat is ook een ”kraker” inderdaad..
Synchronisatie van de achteruit bij de F23’s is vaak helemaal verrot geschakeld, dus het kan wel… kraken naar achteruit
Willem
10 november 2011 om 13:19 #17924472ja hij heeft het zover ik weet alleen in ze achteruit, maar zal der is op letten
10 november 2011 om 17:21 #17924473Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij dit echt moet aanleren ( dat stilstaan )
Ik heb dagelijks een straatje te keren met druk verkeer, dus dat was even wennen.
Je zal wel moeten want te veel kraken zal niet echt best zijn voor de tanden op de tandwielen.Willem, ben je een Opel monteur o.i.d , je kent je feiten erg goed :D
Gr paul
10 november 2011 om 17:34 #17924474OPEL Hobbyist )ietwat uit de hand gelopen hobby, dat wel.
Willem
10 november 2011 om 17:35 #17924475Het kan wel iets sneller dan helemaal stilstaand. Ik kon dat met mijn Kadett ook. Ik deed nog wel eens stuntjes met omgooien en doorrijden die kant op… ;)
Als je ietsje gas geeft tussen het schakelen door krijg je hem er wel in. Net als dat je zeg maar schakelt zonder te koppelen. Je moet het wel goed aanvoelen anders alsnog KGRRRRRRR….10 november 2011 om 17:38 #17924476Met de ongesynchroniseerde kan je dat wel flikken, met de Gesynchroniseerde Getreg zusjes is dat GEEN goed plan.
Denk je er niet lang over doet vooraleer je tandwielen kan rapen…
10 november 2011 om 17:54 #17924477Ik heb dat met Opel alleen in de f16,f13 en f10 gedaan. Die hebben dat allemaal prima overleefd. Wel vaker in mantas enzo gereden maar daar geen kunstjes mee geflikt. ;)
10 november 2011 om 19:10 #17924478Paulers, snel keren kan ook met de handrem ;)
11 november 2011 om 18:25 #17924479@risl , haha ik dacht dat alleen oude dames in rode golfjes II dat deden :D
11 november 2011 om 18:30 #17924480Nee hoor :P ik heb op m’n oude bandjes de laatste weken alles op de handrem gedaan :P Kwamen toch wel een paar vlakke kantjes op :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.