Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Raad het geluid, maar dan anders
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 oktober 2012 om 18:36 #17241808
Hey mede opel liefhebbers,
Heb mijn vec 1.8 16v benz uit 2004 gekocht met 80k en nu gereden tot 110k nu bijna een jaar terug. Al sinds ik hem heb hoor je een rommelend bijgeluid vanaf de kant van de motor waar de multiriem zit. echter is het de laatste tijd verergerd.
Paar weken terug kwam er 2x een kort geluid, van denk ik de multiriem, die klonk als zo’n typisch piepende vsnaar. Toen ik met weinig toeren aan het sturen was. gebeurd ook wel eens dat ik bij weinig toeren en veel sturen, een stuurhoek fout krijg.
Afijn, sindsdien is dat niet meer voorgekomen maar het gerommel wel toegenomen. Daarin tegen is het geratel niet keihard ofzo en is het motor volume nog steeds normaal. Stiekem denk ik dat het een spanner is van de multiriem. Het is voor de hand liggend… maar aanname is dodelijk!
Wat denken jullie? Zaterdag even kijken wat er mis is bij de garage, het motorblok is nog tot Januari verzekerd maar helaas de koppeling/vliegwiel niet.[youtube:21288grw]http://www.youtube.com/watch?v=rfRqBTHFLWI[/youtube:21288grw]
hopelijk nemen jullie de moeite het aan te horen!
*aanvulling; de distributie riem is in 2010 vervangen bij 70k maar of daarbij de waterpomp is vervangen is onduidelijk.
de multiriem is volgens het boekje nog nooit vervangen.**aanvulling 2; garage aan de lijngehad die de riem had vervangen, daarbij is de pomp niet vervangen was in goede staat. (mrt’10)
Thnx in advance
25 oktober 2012 om 19:41 #17923395WATERPOMP!! Vliegwiel zit aan de andere kant van de motor…bij de versnellingsbak. Als het vliegwiel dit geluid maakt zou ie minstens al los moeten zitten en schakelen dus rijden zou praktisch onmogeijk zijn.
ga niet 100% uit van mijn voorstel, maar ik weet dat na vervangen van de distributieriem de waterpomp daarna de geest geeft…..25 oktober 2012 om 19:48 #17923394vanwaar dat je hem meteen op de waterpomp gooit dan?
gr
25 oktober 2012 om 20:00 #17923393Jij zegt dat het geluid aan de kant van de multiriem zit…. vliegwiel zit aan de andere kant van de motor. Waterpomp zit aan multiriem-kant…
Nogmaals, ga er niet blind op uit dat ik het goed heb maar controleer de waterpomp even, breekt hij af dan loopt de motor in de soep omdat hij deel uit maakt van de distributie…25 oktober 2012 om 20:16 #17923392het geluid lijkt me op een hitteschild die ergens los zit,.. misschien het schild boven je uitlaatcollector die los zit,..
de riem wat je hoorde tjierpen bij het sturen kan idd je servoriem (multiriem) zijn die moet aangespannen worden,..
waterpomp klinkt bij mijne vectra b toch iets anders,..25 oktober 2012 om 20:29 #17923391@SvenVectraB wrote:
het geluid lijkt me op een hitteschild die ergens los zit,.. misschien het schild boven je uitlaatcollector die los zit,..
de riem wat je hoorde tjierpen bij het sturen kan idd je servoriem (multiriem) zijn die moet aangespannen worden,..
waterpomp klinkt bij mijne vectra b toch iets anders,..Vindt het wel een heftig geluid voor een los-zittend hitteschild…
Servo (multi) riem heeft een auto-spanner…Maar goed, ik ga geen eindeloze discussie aan (niet kwaad bedoeld), ik probeer alleen te helpen. Doe je voordeel met onze, zowel SvenVectraB als de mijne, goed bedoelde adviezen en laat de auto nakijken.
Succes en laat even weten wat er scheelde mocht het probleem opgelost zijn.
25 oktober 2012 om 20:42 #17923390eideloze discussie? ben je mal, ik vraag toch om jullie bedenkingen?
vraag me af wat andere mensen van het geluid gaan vinden.de distributie riem is in 2010 vervangen bij 70k maar of daarbij de waterpomp is vervangen is onduidelijk.
de multiriem is volgens het boekje nog nooit vervangen.thnx anyways!
25 oktober 2012 om 20:53 #17923389@LexSF wrote:
eideloze discussie? ben je mal, ik vraag toch om jullie bedenkingen?
vraag me af wat andere mensen van het geluid gaan vinden.de distributie riem is in 2010 vervangen bij 70k maar of daarbij de waterpomp is vervangen is onduidelijk.
de multiriem is volgens het boekje nog nooit vervangen.thnx anyways!
No thnx…sorry voor de opmerking eindeloze discussie….
Ben ook benieuwd naar de mening van andere mensen…maar evengoed zeg ik, laat de auto nakijken…25 oktober 2012 om 21:02 #17923388zaterdag op zn vroegst :thumbup :thumbup
25 oktober 2012 om 21:06 #17923387het klinkt mij naar een lager van de waterpomp die niet fijn meer is , een hitte schild klinkt anders
25 oktober 2012 om 21:11 #17923386ik heb ook het idee dat het een lager is. zojuist de polis nagekeken van cargarantie en zie het onderdeel waterpomp niet specifiek erbij staan (helaas) wel vliegwiel dus die paniek is weg. zaterdag laat ik hem nakijken. helaas moet ik morgen eerst nog een rit van 90km maken.
weet iemand waarom je bij het vervangen van de set niet de waterpomp zou vervangen?
of hoe zo’n lager stuk kan gaan, lijkt mij langdurige slijtage… of omdat er bij 70k een nieuw riem op ging….25 oktober 2012 om 21:15 #17923385laat het ff weten wat het is geweest ! dan weet ik als mijn gehoor mij niet in de steek heeft gelaten :jerry :jerry :jerry
25 oktober 2012 om 21:21 #17923384:jerry :thumbup
26 oktober 2012 om 11:31 #17923383opvallend is dat, vanochtend bij 2,5c om 6:00 was het gerammel nauwelijks aanwezig. zojuist rond 1300 bij 9c was hij duidelijk wel weer aanwezig…. hmm
net met de garage aan lijn gehangen, lager van de waterpomp kan, maar kan net zo goed een geleiderol oid zijn van de multisnaar (niet distributie riem) morgen even luiteren, snaar eraf voor de zekerheid en dan zien we wel wat het wordt!
26 oktober 2012 om 19:46 #17923382klinkt idd als een waterpomp geluid, zou er igg niet veel meer mee rijden zo. Volgens mij heeft de z18xe nog geen 2 massa vliegwiel
28 oktober 2012 om 12:11 #17923397thnx voor de reply’s. multieriem eraf en het was nog hoorbaar dus gaan er van uit de waterpomp lager die dus na 110k nog niet is vervangen. gaat van de week gebeuren, vond t wel beetje tricky om nog van de garage terug te rijden, je zal net zien op de heen weg daarna toe van de week ~5km loopt ie eraf! haha
k laat mn bevinding nog ff weten eind van de week.
greetz :thumbup
28 oktober 2012 om 14:07 #17923396Zou ook een looprol van de distributie kunnen zijn onze renault master op het werk heeft hier namelijk ook last van weet je of met de distributie de looprollen zijn mee vervangen?
En altijd met de distributie waterpomp mee vervangen dan voorkom je later problemen ook al kon jij hier niets aan doen.
Luuk
28 oktober 2012 om 18:08 #17923398Ja ik vond t ookal apart maar de monteur die ik sprak (niet die gladjakker die normaal achter de balie staat) vertelde me dat ze meemaken dat de pompen op zich redelijk zijn maar snapte ook niet dat hij niet uit voorzorg is meegenomen. Misschien is het de extra kosten die je maakt als je dus 2 jaar later terug komt voor die pomp en weer de boel open moet, is weer winst voor hen!
Dat is het nadeel als je er zelf niet voor geleerd hebt, die gasten zijn toch echt een stuk goedkoper uit wat dat betreft. :jerry
De (span?)rollen zijn meegenomen bij de 70k beurt. Ik gaat morgen die cargarantie ff bellen of ik toestemming krijg voor de reparatie op hun kosten, onderdelen waterpomp & multie v snaar zat ik al rond de 200 qua onderdelen en dan nog de gebruikelijke dealer kosten. Kon er al wel wat vanaf lullen want je gaat mij niet wijsmaken dat een alleen al die waterpomp 250eu kost en dan nog is de distributie set en dat ik dan 500+ kwijt zou zijn :wtf* neem wel die multi v riem mee, ff meegekeken en ziet er niet al te jofel mee uit. straks kan ik weer terug alleen voor dat kost mee weer 100 piek :puke
28 oktober 2012 om 18:12 #17923399Ik zou eerst is naar een universele garage gaan waar je nog nooit geweest bent voor een diagnose want om nu de distributie inclusief loop en spanrollen en waterpomp te vervangen en niet zeker te weten wat het is dat is toch geld weg gooien als je het mij vraagt.
En de waterpomp gaat juist wel vaak stuk als deze niet wordt meegenomen met een distributie wissel omdat de spanning eraf gaat en met het opnieuw spannen van de riem kan de druk wat groter zijn waardoor hij net wat kan gaan lekken en dan kan je de boel weer los halen dus ALTIJD mee vervangen.
3 november 2012 om 11:20 #17923400Nou hij is weer in mijn bezit en het voelt als een compleet andere auto?
Het motor geluid is een wereld van verschil, eventuele bijgeluiden zijn compleet verdwenen.
De boosdoener was de lager van de waterpomp. Die is vervangen als mede de multi v snaar.
Die was nog niet compleet versleten maar met 100k nog steeds niet vervangen en wat denk je, de stuurbekrachtiging doet het veel beter dan eerst. Ook bij weinig toeren veel sturen, blijft de bekrachtiging aan en valt hij niet meer uit met een stuurfout (te wijten aan misschien een slippende v snaar) al met al ik ben blij, zal vanmiddag een fragmentje van het huidige geluid erop zetten.[youtube:3b8xic88]http://www.youtube.com/watch?v=mMDxTAqcJO8[/youtube:3b8xic88]
3 november 2012 om 20:35 #17923401:thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.