Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Mijn vader en zijn 2e jeugd.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 september 2011 om 09:50 #17241764
Mijn vader wil (samen met mij) een Manta gaan kopen en opknappen. Ik heb persoonlijk eerst mij Kadettje weer zo snel mogelijk op de weg, maar goed, als hij gaat beginnen dan is dat wel een kans voor mij om wat sleutel ervaring op te doen en ik laat hem er ook niet mee zitten. Nu heeft hij een ’77-er B (1?) GT/E op het oog. De auto staat al sinds ’86 stil. Nu vroeg hij mij om mee te gaan kijken deze week want ik heb verstand van Opel… :wtf
Ik heb 11 jaar geleden ooit eens op het punt gestaan een i200 met rothmans kleuren te kopen maar we kwamen er niet uit kwa prijs (OT: had ik het maar wel gedaan :thumbdown ) dus ik heb eigenlijk geen idee wat ik ga aantreffen en heb ik een paar vragen:
Zijn er buiten de lekbakjes en balken nog andere punten waar ik op moet letten qua rotterij??
Zijn er dingen die zorg en aandacht verdienen vanwege het lange stilstaan?
Hoe kan ik zien of het een orginele GT/E is?
Zijn er sowieso dingen die mensen me kunnen adviseren?27 september 2011 om 12:32 #17922933Roestgevoelige delen zijn de spatborden en de dorpels. Als de auto al 25 jaar stil staat, zal waarschijnlijk de motor vast zitten en de banden zullen platte kanten hebben. Alles van rubber zal waarschijnlijk uitgedroogd zijn (deurrubbers, banden, slangen). Met wat pech zit ook het diff of zelfs de bak vast (wanneer deze zonder olie zijn komen te staan door een lekke of verdroogde pakking o.i.d.)
Hoe je aan het uiterlijk ziet dat het echte GT/E is, weet ik niet, het is niet moeilijk een goede kloon te maken. Mogelijk staat dit op het kentekenbewijs vermeldt? En anders kun je het chassisnummer natrekken, mogelijk staat het daarbij vermeldt.
27 september 2011 om 14:26 #17922932@RISL wrote:
Roestgevoelige delen zijn de spatborden en de dorpels. Als de auto al 25 jaar stil staat, zal waarschijnlijk de motor vast zitten en de banden zullen platte kanten hebben. Alles van rubber zal waarschijnlijk uitgedroogd zijn (deurrubbers, banden, slangen). Met wat pech zit ook het diff of zelfs de bak vast (wanneer deze zonder olie zijn komen te staan door een lekke of verdroogde pakking o.i.d.)
Hoe je aan het uiterlijk ziet dat het echte GT/E is, weet ik niet, het is niet moeilijk een goede kloon te maken. Mogelijk staat dit op het kentekenbewijs vermeldt? En anders kun je het chassisnummer natrekken, mogelijk staat het daarbij vermeldt.
Zozo, jij ziet ‘t wel héél erg somber in :p
Je kunt ook wel es een beetje geluk hebben, motor hoeft niet per se vast te zitten, bak en diff idem dito.
Het is vooral afhankelijk van hoe de auto is weggezet. Heeft ie buitengestaan, heeft ie binnen gestaan. In het geval van binnen, heeft ie vochtig of droog gestaan, etc etc. D’r zal genoeg werk aan zitten, gebruik je ogen goed. Binnenschermen aan de voorzijde zijn ook nogal eens weggerot. Kofferbak zit de roestduivel ook vaak genoeg.
Onderzijde deuren…
Kijk gewoon goed, sowieso kan een blok wat zo lang stil heeft gestaan wel eens wat aandacht gebruiken. Maar het hoeft allemaal geen probleem te zijn, eerder een uitdaging.
27 september 2011 om 15:07 #17922936Zozo, jij ziet ‘t wel héél erg somber in :p
Volgens mij valt dat wel mee, ik benoem alleen de zaken die voor problemen kunnen zorgen na 25 jaar stilstand. Het ligt zeker aan hoe de wagen al die tijd gestald is, mijn lijstje geeft alle mogelijke problemen weer.
Kijk inderdaad goed naar de auto en neem vooral de tijd voor die inspectie. Vaak is het ook lastig te zien en veel roest zul je pas tegenkomen als je de auto gaat stralen. Kijk ook goed naar de omgeving (ligt er een meer of een plas ofzo in de buurt, heb je veel kans op een vochtige omgeving –> zorgt voor meer kans op roest e.d.).
27 september 2011 om 15:55 #17922934Een zeker mate van pessimisme mag ook wel als ie al sinds 86 stil staat. ;)
Maar als ie toch helemaal uit elkaar gaat, is het ook weer niet zo’n groot probleem.
Succes daar! Gewoon rustig kijken en doen. Niks te snel kopen. Veel lullen met de verkoper. Weet je meteen wat hij ervan weet en vindt.
Er zijn volgens mij wel chassis nummers bekend welke speciale modellen waren.
Zal hier ongetwijfeld wel iemand weten.27 september 2011 om 19:36 #17922931;) de 77er gte heeft nog het stangenstelsel op de gasschuif van de injectiebuis (dus geen gaskabel maar stangetjes), tevens geen koude start.
28 september 2011 om 06:27 #17922935Ikzelf heb een manta gekocht die 15 jaar had stil gestaan. Bij het starten sloopte de startmotor de koppeling (totaal verteerd), waardoor er een gat in de behuizing van de versnellingsbak kwam.
Verder heb ik alle oliën vervangen, interieur laten reinigen (dit gaat je niet lukken met een geurtje) en de banden.
Mijn auto heeft die jaren binnen gestaan dus roest viel nog mee. De achteras zal lekker meezingen tijdens het rijden (ook een opel kwaal), maar die kan gereviseerd worden. Zelf tank ik wat vaker premium brandstoffen om de motor wat extra te reiningen, maar je kunt natuurlijk ook een additief toevoegen.
Succes! (en laat eens wat horen hoe het er mee staat)29 september 2011 om 21:07 #17922938Bedankt voor de tips en reacties. Wij gaan na het weekend waarschijnlijk kijken. Ik ga het meenemen en ik hoop dat het wat is. Ik laat het even weten volgende week.
7 oktober 2011 om 11:42 #17922939Ben zojuist terug, wat trof ik aan.
Met de eigenaar gesproken. Die heeft hem sinds 79, hij staat sinds 90 stil. Dus iets meer als 20 jaar.
Het is een donkergrijze Manta B1 GT/E coupe, B2 uitgevoerd, zowel uiterlijk als mechanisch.
DWZ ligt een 20E in, was 19E.
Ik heb rond de auto gekeken, hij is helemaal compleet maar dus niet orgineel meer. Er zitten dunne kunstof bumpers op van een mj80 en ook had hij er zijskirts opzitten van een nog later model. Qua plaatwerk ziet hij er best aardig uit, hij heeft wat blaasjes van vliegroest maar onder de rubbers is hij nog behoorlijk netjes voor zover ik kon zien. De wielkuipen zijn al eens vernieuwd voor en achter. De lekbakjes voelde nog hard aan, alleen hij heeft wel wat roest rondom de krikpunten dus daar zit wel wat werk aan.Jah en dan de motor, die moet sowieso uit elkaar want die zit hoogstwaarschijnlijk vast. Hij heeft wel netjes olie op de zuigers gezet toen hij hem opborg, maar goed waarschijnlijk moet ik wel even de rotzooi gangbaar maken en de keerringen, pakkingen, slangetjes e.d. vervangen.
Van binnen is hij wel orgineel, hij heeft zwarte pullman bekleding met een houten strip op de deuren en het orginele stuur zit er ook nog gewoon in! Dus het interieur is kwestie van schoonmaken.
We krijgen er mogelijk ook nog een berg onderdelen bij, waaronder een complete 2.4, dus daarmee kunnen we dan nog een heel eind komen.
Voor zover mijn vader en ik nu het plan even hebben uitgedacht willen we terug naar de orginele kleur, geel met de matzwarte grille en motorkap en het liefst met chromen bumpers en originele stalen velgen of anders een mooi retro setje lichtmetaal…
Dus er zit wel behoorlijk wat werk aan, maar ik denk dat het al met al wel te doen is.
7 oktober 2011 om 11:51 #17922940Mooi :thumb
Weer een manta gered van de ondergang dus!Ben benieuwd naar foto’s?
7 oktober 2011 om 12:27 #17922941Psst, Heb we hebben nog niet gekocht, maar dit zijn even de bevindingen, hij staat niet in de weg bij die man en mijn vader wil er nog even rustig over nadenken… :sleeping Volgens mij heeft een beetje koude voeten want hij staat onder een dikke laag stof e.d. maar goed nog ff op hem inpraten :vertag want ik kijk door het stof heen en zie gewoon een goede basis.
Heb hem wel gezegt, dat als we er aan beginnen we hem ook afmaken, hoe kut het soms ook is. Scheld me af en toe ook stijf op het spul en dan kijk ik er een week niet naar om, maar dan kruipt het bloed weer waar het niet gaan kan……hoop werk heb je altijd, een auto van bijna 35 jaar is nooit af.
7 oktober 2011 om 12:36 #17922942Ow, sorry, ging er al vanuit dattie was aangeschaft na je positieve verhaal.
Ik denk wel dat er meer roest is dan je denkt, daar kom je wel achter als je ‘m gaat stralen.7 oktober 2011 om 12:37 #17922943Haha ik heb het ook verkeerd begrepen :P
Maar een originele GT/e is altijd mooi.
7 oktober 2011 om 12:55 #17922944Een orgineel Nederlands GT/E zelfs met een groot deel van de geschiedenis bekend. Ik ben er ook best enthousiast over, nou hopen dat mijn vader beetje meewerkt :angel
Qua roest hou ik ook wel een beetje slag om de arm, maar op het oog zag het er netjes uit zo. Je kunt toch niet in de auto kijken dus een gokje blijft het altijd. Maar door en door rot is heel wat anders dan dit. Hij staat die 20 jaar ook al binnen trouwens in een droge en geventileerde garage.
7 oktober 2011 om 13:02 #17922945In dat geval heb je inderdaad minder last van roest, maar wel weer van uitgedroogde rubbers en rubberslangen.
7 oktober 2011 om 13:30 #17922946Jah klopt, de pezen waren ook een paar cm korter geworden. Ik ken het van de kadett, als het buiten regent, regende het binnen ook.
9 oktober 2011 om 10:08 #17922937Ik weet niet wat jullie precies zoeken, iets wat je moet ‘afstoffen’ en meteen rijdt, of iets wat je helemaal uit elkaar moet halen en opnieuw bouwen, maar ik heb ook het een en ander te koop staan: viewtopic.php?f=73&t=152465
En de prijzen zijn natuurlijk onderhandelbaar :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.