Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Temperatuur loopt op met caravan
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 september 2011 om 17:56 #17241586
Ik heb sinds vorig jaar een Opel Omega X25DT Executive automaat met de bekende BMW zespitter, bouwjaar 2001.
Ik ben er zeer tevreden over, loopt geweldig. In de vakantie kwam er één (groot) probleem boven water. Ik ging op vakantie naar Hongarije, dus caravan aangekoppelt en rijden maar. ‘s Nachts geen probleem, ging als een speer, tot de andere morgen 11.00 uur, de temperatuur ging oplopen, koeling werkte, maar werd steeds warmer, tot het punt: te warm. Met de terugreis was het nog erger. Zo gauw de buitentemperatuur boven de +/- 22 graden kwam, werd te motortemperatuur langzaam maar zeker hoger tot te hoog. Berg op in de 4e versnelling tot de temperatuur vrij hoog ging worden, dan gauw over in “drive”, maar dan was het toerental eigenlijk te laag, zodat de ‘kick down” in werking ging. Ik kon drie kwartier rijden en moest dan een uur aan de kant om te koelen! Bijna alles aan deze motor is nagenoeg vervangen, thermostaat, viscoseblower, gedoe van de climat control, noem maar op. Het lijkt wel of de motor zijn warmte niet kwijt kan als de buitentemperatuur oploopt. Ik heb deze auto gekocht van mijn zwager en die heeft de auto altijd tot in de puntjes onderhouden, het serviceboekje is al jaren volledig ingevuld (vol), ik ben zéker niet belazerd!
Iedereen roept dat ik met deze “beul” de meeste heuvels op m’n sloffen moet kunnen nemen, maar diverse “huppeltrutjes” met grotere caravan vlogen me voorbij! Wie kent ook dit probleem?Arie
19 september 2011 om 18:27 #17921280Hoe zit het met de radiator?????
Kan zijn dat deze redelijkerwijs iets verstopt zit. Deze motoren staan er inderdaad om bekend zeer zwaar werk te kunnen verrichten.
Hoe zit het met de massa van het blok naar de carrosserie???
Gr jack
19 september 2011 om 18:45 #17921281Lijkt me idd dat je systeem verstopt kan zitten.
Zie het als een dichtgeslibt bloedvat. Deze vernauwd ook zodanig dat de stroming beperkt is.
Als je auto dan harder moet werken(hogere hartslag) dan ga je het pas echt merken zoals op je reis naar Hongarije.Je systeem laten spoelen is o.a. een optie.
Succes!Gr.
Pastra19 september 2011 om 18:52 #17921282misschien vraag ik nu wat heel doms maar heb het in jou verhaal niet zien staan ;)
slaat je vin wel aan?19 september 2011 om 19:23 #17921283Vaak een probleem van verstoppen.
Weet uit ervaring dat spoelen niet helpt maar vervangen.
Gr Jack
19 september 2011 om 20:43 #17921284Hoi Jack, Pastra en Soepkiepe,
Ik ben nieuw op dit forum en weet dus niet of ik op de juiste manier reageer!
Maar inderdaad, Soepkiepe, de dubbele fans draaien als gekken :D
Pastra, inderdaad, dit idee was ook al ge-opperd, maar er werd ook bij gezegd dat het niet altijd resultaat heeft (Jack).
Ik kan er wel een andere radiateur in gooien, maar ook dit is (van tevoren) niet te controleren.
Ik heb eigenlijk geen zin om mijn auto 3 dagen aan”het infuus” te leggen bij de Opelgarage, mij te kostbaar, maar ik zal inderdaad iets moeten. Ik zal mijn topic nog even in de gaten houden, misschien komen er nog wel andere waardevolle tips. (zoals: waar kan ik voor een schappelijke prijs aan een andere radiateur komen). Voorlopig houd ik het inderdaad daar zelf ook op, maar alle tips zijn welkom. Jullie in elk geval bedankt voor het meedenken!!20 september 2011 om 11:50 #17921285Een andere radiateur kan je wel controleren.
Als je hem los hebt, tuinslang er in, en laat maar stromen dat water.
Komt het er met een zelfde rotgang er weer uit bij een andere aansluiting, dan zal er niet veel geks aan de hand zijn binnen in de radiateur.
Komt er een p*sstraaltje uit, en de radiateur loopt vol, dan is er wel degelijk iets mis met de radiateur.Gr.
Pastrap.s. waar kom je ergens vandaan? Misschien zijn er mensen die je kunnen en willen helpen in je omgeving.
20 september 2011 om 17:59 #17921286Heb ik ook geprobeerd met de radiator van mijn omega. Stroomde er aan de andere kant gewoon uit maar na montage van de hele handel liep de motor zo warm dat een slang zo los sprong.
Is ook niet altijd zekerheid.
Wat je nog kan proberen is een afwasmachine blokje in het systeem doen waardoor een reiniging middel door het systeem gaat waarna je alles aflaat en doorspoeld en dan opnieuw afvullen met koelvloeistof
Gr Jack
20 september 2011 om 18:07 #17921287Ga zo door, ga zo door, hier in St.Willebrord worden we steeds wijzer (Pastra!!).
Waardevolle tips hier, een waardig forum!!20 september 2011 om 18:29 #17921288Kunt ook je waterpomp laten controleren.
Zit een kunstof schoepenwiel op dat koelvloeistof rondpompt.
Deze lossen weleens op daardoor wordt de circulatie ook minder en loopt ie warm.
Of dat het schoepje loskomt van de as.Succes we horen het wel.
20 september 2011 om 23:14 #17921289waterpomp kom je niet zo makkelijk aan,meen dat er de radiateur voor eraf moet,jack heeft diezelfde motoren al een paar keer in en uit gebouwd ;)
maar dan kun je wel tevens de radiator en de pomp checken
en dat van die pomp heb ik al vaker gehoord
gr mart21 september 2011 om 13:49 #17921290Waterpomp zit op de zelfde as als de visco koppeling daar moet idd de radiator voor eruit.
Diesel is voor zover ik weet van kunstof en die breken nog wel eens af.Gr jack
21 september 2011 om 18:31 #17921291Voor waterpomp eruit te halen hoeft de radiateur en niet uit.
Bij een 2.5 diesel zit er een elektrische ventilator op radiateur.
Je moet alleen plaats maken om bij waterpomp te kunnen komen.
Radiateur blijft zitten.Gr Z20ler
21 september 2011 om 19:19 #17921292nee is geen electrische is een visco op temperatuur. Daar zul je de radiator voor moeten weg nemen. Heb recentelijk nog 2 2.5td omgebouwd.
Gr Jack
21 september 2011 om 19:25 #17921293Ok zou kunnen heb er al enige tijd geen meer gezien.
Maar de radiateur hoeft er niet voor uit.5 november 2011 om 14:11 #17921295Even voorstellen: Johan.
ik heb een Omega 2.2. 16V LPG uit 2001. 365.000 km.
Heb ook problemen met de temperatuur, alleen in de zomer.
Vroeger nooit problemen.
Koeler is vervangen, maar heeft niets geholpen.
Woensdag wordt de auto ingeruild voor een Omega 2.2 2002 met iets minder km.Vraag: weet iemand of de bermlampen vanaf het dashbord naar de boorbumper zijn voorbedraad? Ik heb al gezien dat ik in het dashbord eenvoudig alleen de unit voor de verlichting kan vervangen (plug).
Johan
6 november 2011 om 09:36 #17921294Viscose koelvin wil ook wel kapot, deze is van BMW, en bij BMW is dat al een drama, zal het bij deze motoren ook wel het geval zijn…
Controleer of deze gaat mee lopen bij goed warme motor, (zwaar (huilend) geluid creëerd deze dan als je op toeren komt).
Willem
23 november 2011 om 11:31 #17921296@Jokuiper wrote:
Even voorstellen: Johan.
ik heb een Omega 2.2. 16V LPG uit 2001. 365.000 km.
Heb ook problemen met de temperatuur, alleen in de zomer.
Vroeger nooit problemen.
Koeler is vervangen, maar heeft niets geholpen.
Woensdag wordt de auto ingeruild voor een Omega 2.2 2002 met iets minder km.Vraag: weet iemand of de bermlampen vanaf het dashbord naar de boorbumper zijn voorbedraad? Ik heb al gezien dat ik in het dashbord eenvoudig alleen de unit voor de verlichting kan vervangen (plug).
Johan
Problemen temperatuur: thermostaat,massa probleem? Loopt de temp alleen wat hoger op gemiddeld of loopt ie in het rood???
Bermlampen: Zal je toch even achter de bumper moeten kijken of de bedrading daarvoor ligt(Meestal wel) ;)
groet,
Danny
23 november 2011 om 12:21 #17921297Als het goed is zitten de stekkers idd in de metaal bumper.
Gr Jack
23 november 2011 om 16:05 #17921298Temperatuur liep van de zomer op tot duidelijk in rood. Zo erg dat we de arico uit hebben gedaan, de binnentemperatuur op maximaal en de ramen open: zo kan de motor kennelijk zijn temperatuur nog enigsinds kwijt. Maar dat is verre van prettig rijden. Denk achteraf dat het aan de motor zelf ligt (365.000 km met een behoorlijk olie verbruik) of aan de waterpomp.
De auto is inmiddels ingeruild voor een zelfde Omega met minder km (136.000).
We gaan binnenkort de draadjes voor de bermlichten opzoeken.Gr. Johan
23 november 2011 om 16:25 #17921299AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik zoek het probleem van de topic starter eerder in de automaat bak
doe daar maar eens een nieuw filter en nieuwe olie in ;)
de olie van je automaat wordt ook gekoeld door de radiateurof anders gezegd als de automaat het zwaar heeft warmt die olie de koelvloeistof mee op ;)
27 november 2011 om 13:28 #17921300Een radiator kan op een andere “verstopt” geraken.
Door al het opspattend vuil regenwater dat de radiator ingezogen wordt, kunnen de luchtkanalen verstopt geraken.
Zo werd één van m’n Omega’s nogal vlug warm als hij arbeid moest verichten.Ik heb de radiator uitgenomen en doorgespoten met een hogedrukreiniger. Er kwam “een rivier van slijk” uitgelopen. Ik wist niet dat daar zoveel vuil kon inzitten.
Daarna is de motor nooit meer te warm geweest.
16 januari 2012 om 18:28 #17921301Zo, na een hele tijd eindelijk eens een monteur ge(be)zocht, want mijn probleem was nog steeds niet opgelost. Maar ja, het is nog geen vakantie, dus werken hoeft “die beul” nog niet en de temperaturen zijn ook nog niet zo hoog. Eerst maar eens de “goedkoopste” mogelijke oplossing geprobeerd, de radiateur schoon blazen. Kwam weinig uit, maar uit de condensor (wat dat ook mag zijn, heeft te maken met de climatcontrol) des te meer, wat een smerigheid op de grond. Volgens de monteur zat deze helemaal dicht, zit vóór de radiateur en laat dus (nagenoeg) geen luchtstroom door naar de radiateur. Zo gauw het warmer word ( jaja, ik ben een optimist :D ) nog eens een keertje de caravan achter de auto en proberen maar he. Dus mischien: Word vervolgd? Ik hoop het niet, wat mij betreft hoop ik dat mijn probleem is opgelost!
Voor alle medenkers: voorlopig hardstikke bedankt!!21 juli 2013 om 12:09 #17921302Zo, daar ben ik weer, probleem blijkt nog steeds niet opgelost te zijn.
Vorig jaar naar Oostenrijk, motor weer gloeiend heet, Wegenwacht er bij, kapotte waterpomp. Op auto-ambulance terug naar Nederland.
Waterpomp vervangen, was dus inderdaad met kunststof schoepje! Originele er in.
Twee weken geleden naar Luxemburg. Weinig vertrouwen in de auto, maar ja, je moet dat beestje natuurlijk wel de kans geven om dat vertrouwen terug te winnen! Had met mijn zwager afgesproken dat hij mij eventueel achterop zou komen met zijn Mercedes ML270.
Gelukkig, want inderdaad, bij Namen stond ik weer langs de kant met een gloeiend hete motor! Vakantie NIET in duigen, wat is zo’n ML een beul, trekt zoals een auto behoort te trekken. Maar daar heb ik niets aan! MIJN Omega, die wil ik rijden!
Kortom: Viscose en waterpomp vervangen, radiateur en condensor schoon geblazen, wat nog meer?
Heb ergens gelezen om een nieuwe massa aan te leggen naar chassis en motor. Hoe is hier de ervaring mee?
Of zijn er nog andere (betaalbare) opties?
Dit is absoluut geen verkoopadvertentie, maar ik ga er stevig aan denken om deze geweldig fijne auto (want dat is hij zéker!) maar te gaan verkopen. Als hij niet wil/kan werken, dan heb ik er de extra hoge kosten zoals MRB en verzekering niet meer voor over.
Wie weet raad?!6 augustus 2013 om 21:53 #17921303het probleem met de massa kabel:
Dat is een Aparte, als de massa verbinding naar de motor slwcht is, gaat naar gelang het aantal stroom verbruikers dat je aanzet de temp meter hoger staan…
Dit komt doordat er andere spanningsvelden over de massa’s van de sensoren gaan lopen, hierdoor krijg je vreemde waarden.Dan zegt de meter dat je motor te warm is, terwijl dat helemaal niet zo is.
RADIATEUR: Deze gaat INWENDIG!!!!! Verstopt zitten bij deze Omega’s!!! schoonblazen buitenzijde zal hooguit een Klein beetje werken.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.