Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Lichtschakelunit
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 september 2011 om 13:30 #17241553
Leden.
Ik ben bezig met het achteraf inbouwen van mistlampen. Nu heb ik een kabelset gekocht met daarop een aparte schakelaar. Nu wil ik dus de mistlampen via me originele schakelblok aan zetten (deze heb ik met mistlamp voor functie). Mijn vraag: hoe sluit ik dit aan. ik heb een rode draad die naar de stadslichten moet, een witte die overgaat in blauw naar het relais en een zwarte naar de massa. Nu begrijp ik dat het witte draad naar de schakelaar moet? Heeft iemand tips? En iemand misschien een elektrisch shema en misschien de pinbezetting achterop het schakelblok?
Het betreft hier een Astra G uit 99
Alvast dank
18 september 2011 om 14:19 #17920939is je auto miscchien al niet voorbereid op mistlampen? als dat zo is zitten er draden aan je bumper vastgemaakt op de plaats van de mistlampen (waar ze origineel zitten).
als dat zo is heb je alleen een relais nodig in je zekeringkastje en een zekering
altijd handig om ff te kijken18 september 2011 om 20:29 #17920940@thereaper wrote:
is je auto miscchien al niet voorbereid op mistlampen? als dat zo is zitten er draden aan je bumper vastgemaakt op de plaats van de mistlampen (waar ze origineel zitten).
als dat zo is heb je alleen een relais nodig in je zekeringkastje en een zekering
altijd handig om ff te kijkenNee ik had ze niet voorbereid, heb al eens gekeken. Ik heb ze nu wel werkend alleen dan op een losse knop. Zou ze nu nog graag op de originele bediening werkend willen krijgen
19 september 2011 om 16:37 #17920941je hebt dan een relaistje nodig en een origineel knopje,
meestal zit de verbinding tussen de lichtknop en de multi timer er wel,
bij man oude vec in ieder geval wel,
is te testen door de relais van je mistachterlicht op de plek van voor te zetten en het schakelaartje in te drukken als het goed is hoor je nu de relais schakelen,
alleen moet je dan nog zoeken hoe je hem uit je timer krijgt, misschien ff kijken of je hem rechtstreeks van de relais kunt krijgen24 september 2011 om 08:05 #17920942ik heb het getest enidd je hoort hem schakelen. Jij hebt het over een extra relais erbij plaatsen, betekend dit dan dat ik de draden naar het relais moet gaan trekken? en hoe zit het met het lampje die in de cockpit moet gaan branden, krijg ik dat pas te zien als het aangesloten zit?
24 september 2011 om 08:58 #17920943tussen de lichtschakelaar en multitimer zit ie inderdaad altijd voorbereid..
relaisje op de plaats van mistvoorlampen en vandaar een draad naar voren is voldoende.
kans dat het lampje op de teller zelfs gaat werken dan, ander kan je die ook nog van een kabeltje voorzien..
Willem
24 september 2011 om 09:06 #17920944Ok dan plaats ik een relais, dan zit ik met 2x een relais… omdat op de kabelset ook al een relais zat. Mocht ik die relais plaatsen welke draden op welke pin moet ik dan gaan aansluiten? Of kan ik de draden op de plaats van het relais erin pluggen?
24 september 2011 om 09:09 #17920945die relais kan vervallen, gewoon direct vanaf het relais van de multitimer naar mistlampen.
willem
24 september 2011 om 09:13 #17920946Snap het niet, wat is de draadmarkering aan de achterzijde van het relais dan, moet wel weten welke draad waarheen moet. Als ik dat weet kan ik ermee aan de slag.
24 september 2011 om 09:15 #17920947simpel zat, haal de zekering kast los.
deksel aan achterzijde los.
zoek aan de achterzijde de plaats van het relais op
dan zitten op de 2 grote pinnen van het origineel opel relais een rode en en een andere kleur / of geen kabel, die met de andere kleur een kabel aan solderen, en naar voren trekken…
mocht er geen 2e kabel bij het relais zitten, deze erin maken (ongeisoleerde amp past ook wel)
meer is het niet….
Willem
24 september 2011 om 09:25 #17920948oke, dan ga ik er ook vanuit dat de zekering ook is voorbereid. hoef dan enkel de + naar de mistlampen. Bedankt!
24 september 2011 om 09:26 #17920949je kan even kijken of deze apart afgezekert is, anders is het een zekeringetje plaatsen (15a dacht ik) en klaar
24 september 2011 om 09:29 #17920950Klopt dit is 15, had het al opgezocht. Sorry voor de onduidelijkheid maar ik werd in de war gebracht met de relais op de kabelset. Nu alles er al ligt is het dur vrij simpel. Kwestie van 1x de rode draad doortrekken en misschien ook de zwarte naar de massa terug.
24 september 2011 om 09:31 #17920951massa kan je bij de lampen zelf wel op een massapunt zetten (achter de koplamp links zit een massa punt dacht ik (heb laatst een G gesloopt).
> Wil je het origineel doen:
– dan moet massa bruin zijn,
– en mistlampen draad vanaf Relais naar de lampen Zwart
– zwart draadje vanaf relais naar pin 11 op de tellerWilem
24 september 2011 om 09:35 #17920952ja ik heb ze iets langer doorgetrokken naar de voorpoot toe waar ook een punt zat, kon daar makkelijker bij. Toch nog 1 vraag, ik moest met de kabelset de rode draad aansluiten naar het standslicht. Die heb ik bij de koplamp gepakt. Die gaat dadelijk vervallen. IS het nu zo dat dit in het relais in combinatie met de lichtschakelaar al zit verwerkt of moet ik dit zelf ook nog aanpassen. Of krijgt de mistlamp dadelijk op zichzelf al stroom op het relais?
24 september 2011 om 09:40 #17920953@wim-v6 wrote:
massa kan je bij de lampen zelf wel op een massapunt zetten (achter de koplamp links zit een massa punt dacht ik (heb laatst een G gesloopt).
> Wil je het origineel doen:
– dan moet massa bruin zijn,
– en mistlampen draad vanaf Relais naar de lampen Zwart
– zwart draadje vanaf relais naar pin 11 op de tellerWilem
Ga er vanuit dat bruin er al zit, Pin 11 zit er al. Heb ooit de tellerbak eraf gehad om dat op te zoeken. Ik neem rood naar de mistlampen +. Dit zit er al gedeeltelijk in dus dat houdt ik maar aan.
25 september 2011 om 01:40 #17920954in de multitimer zit al een verbinding naar stadslicht, dus die heb je niet meer nodig.
25 september 2011 om 07:10 #17920955Stadslicht heeft ie niks mee te maken Thereaper.
als ie de mistlampen aansluit via de Multitimer hoeft ie niks met de stadslichten te doen.
Willem
25 september 2011 om 07:23 #17920956Ik ben zojuist bezig geweest met het aansluiten van mistlampen voor op mijn astra g ’00 saloon en heb de kabels in de bumper zitten maar bij de zekeringkast en lichtschakel unit was helemaal NIETS voorbereid, er was geen schoentje in de connector van de lichtschakelaar met een kabeltje naar de multitimer, geen voeding met zekering naar de relais en geen schakel + naar de tellerbak en de kabels in de bumper. Ook had mijn tellerbak geen pinnen leeg zoals pin 11 dus heb die zelf van de sloop gehaald en er in gezet net als bij de multitimer die op de plek van de mistlampen voor ook leeg was.
Ik had dus een pech gevalletje, wou het even melden dat het niet altijd zo makkelijk en dat het niet 100% vanzelfsprekend is dat alles voorbereid is ;)
25 september 2011 om 07:30 #17920957Zou ik eens moeten kijken bij de 99er sedan Club die ik laatst gesloopt heb, die zal ook wel voorbereid zijn
nu was daar wel bijna ALLES van voorbereid, dat viel wel op…
– Stekkers Cruise Control
– Stekkers Leeslampen + Zonnekleplampen
– Stekkers Deurlampen
– Stekkerbezetting CV module voor fabrieks AlarmDus je moet Echt mazzel hebben, deze Club was echt een kaal ding, dit waren de opties:
– Centrale Deurvergrendeling met AB
– Leeslampjes achter
– 3e Rolgordel achter
– Electrische ramen en Speigels
– toerentellerWillem
25 september 2011 om 08:12 #17920958Ik heb dus ook een club en bij mij was dit niet voorbereid :( heb ook nog zo’n oude zekerkingkast met die grote zekeringen, wel airco maar geen elektronisch gaspedaal
25 september 2011 om 08:15 #17920959ja deze had dat ook!!
kleine zekering is pas vanaf model 2002.
Willem
25 september 2011 om 14:04 #17920960ik heb even gekenen in het relais, de rode zit er achter dan heb je daaronder 2 zwarte draden lopen, wat dan zou inhouden dat alled al voorbereid moet zitten zou je zeggen… maar ik zie geen stekkers onder de voorbumper hangen
25 september 2011 om 15:42 #17920961Ik heb mijn mislampen nog niet binnen dus ook nog niet aangesloten maar mijn lampje in dashboard gaat wel branden als ik de mistlampen voor aan zet, ookal heb ik nog geen mistlampen!
Ik lees net dat je wel 2 zwarte kabeltjes op die pin van de relais hebt en die rode ook. Dan zou ik voor de zekerheid eens goed kijken of je bij de kabelboom achter je bumper geen losse stekker meer hebt zitten zowel wat links als rechts in de hoeken van de bumper. Zit in dezelfde kabelboom als waar je koplampen kabels uit komen!
Als die kabels er niet zijn dan is het precies andersom bij jou als bij mij!
25 september 2011 om 17:39 #17920962Ja ik heb al eens gekeken maar nooit iets gezien. Heeeeel vreemd ook wat betreft de pin 11 verhaal. Snap er niets van. In de bovenste connector zit de rode en daaronder een connector met daarin 2 zwarte draden….. waar gaan die in godsnaam naartoe als ik de kabels niet zie hangen. Zouden ze los in de kabelboom liggen????? Ik heb zelf een 1600 8v 5 deurs club uit ’99……
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.