Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › CO en vacuumslang e16se
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 september 2011 om 21:19 #17241492
Ik heb zojuist begrepen dat door je vacuumslangetje van de benzinedrukregelaar naar je inlaatspruitstuk los te koppelen je CO uitstoot drastisch omlaag gaat.
Nu lees ik hier meer over op het internet.Nu vraag ik mij af… Waar dient het voor? heeft het verders nog invloed op de prestaties van je motor, kan het kwaad hier mee te rijden etc?
Is dit een soort EGR achtig iets? klopt het dat dat deze slang je carterdampen nogmaals door je motor voert, of is dit weer een andere slang?
Bij mijn blok zijn sowieso een hoop dingen afgedopt, maar welke slangen kun je dus afdoppen die eventueel invloed kunnen hebben op de prestaties of uitstoot van je motor?
Het betreft een e16se corsa a gsi blok
15 september 2011 om 21:25 #17919952Als je die slang afkoppelt krijg je “valse” lucht achter je gasklep dit verlaagd je co gehalte. Dat je brandstofdruk dan hoger wordt wordt gecompenseerd door je lambdasignaal en gaat de motor een kortere inspuittijd creeren. doe je dit te lang dan zal er vanzelf een storing optreden in je motormanagement. Dus als je gaat “knoeien” met je brandstofdruk zal je ook je motormanagement moeten aanpassen anders krijg je “problemen”. Geen slangen gaan afdoppen als je niet weet waar ze voor zijn. Haal er iemand bij die er verstand van heeft!!
Groet Erwin15 september 2011 om 21:37 #17919951Gewoon zorgen dat je motor het juiste co haald.
Weet niet wat voor bouwjaar je hebt?
Zonder lambda en kat = enkel stationair co meten…en die mag dan vrij hoog zijn.
Dus dr onderuit met dat spul als je geen tijd hebt om hem goed te maken24 september 2011 om 10:51 #17919953Mijn E16SE van 1990 (zonder lambda en Kat origineel) mocht 0,5 op stationair max hebben!!!
deze was altijd rond de 0,0 – 0,1 op stationair
je kan wat sprokkelen met de stationair schroef als ie niet onder de 0,5 wil…
mengsel kan je stellen met de stelschroef op de Luchtweger, deze was bij mij nog verzegeld
t apparaat liep ondanks lage CO op stationair als een kanonskogel
Er zit trouwens een EGR op deze motor, dat is de schotel op het inlaat met het vacuumslangetje erop..
deze afkoppelen en een schroef in het slangetje zorgt ook voor lagere uitstoot.
Gasklep schoonmaken helpt ook bij deze, mijne was baggerzwart.
LET OP!!! als de temperatuursensor motorregeling of olietemperatuursensor kapot is kan de uitstoot ook te hoog zijn…
bij type 1 zijn dit schakelaars, bij type2 (met MM lampje) zijn dit traploze sensoren)
er kunnen dus ook verkeerde sensoren geplaatst zijn..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.