Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › LPG-filter?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 september 2011 om 20:03 #17241426
Beste Opel-vrienden,
Ik ben in het bezit van een Astra Coupé X18XE1 die vanaf fabriek is voorzien van een LPG-installatie. Ik doe het onderhoud al jaren zelf en vind het ook leuk om over het onderhouden van auto’s te lezen. Nou las ik laatst in een boek dat het aangeraden wordt om 1 keer in het jaar het filter van je LPG-installatie te vervangen, net als je benzine-filter.
Nu kan ik dus nergens een brandstoffilter op de LPG-installatie vinden. Kijk ik er overheen of is dit ‘van vroeger’. Het boek waarin dit stond is namelijk van de jaren 70.
Ik heb nogal last van een slecht lopende motor en op benzine is het weg. De LPG-injectoren zijn twee jaar geleden nog ultrasoon gereinigd dus dat kan het niet zijn, lijkt me.
Groeten,
RISL25 september 2011 om 09:10 #17919267Niemand enig idee?
25 september 2011 om 10:38 #17919268volgerns mij zit er geen filter in, en anders zal die haast wel in de verdamper zitten
is de verdamper al eerder gereviseerd??
Willem
26 september 2011 om 07:45 #17919269De verdamper is nog niet gereviseerd sinds ik de auto heb. Daarvoor is er helaas niets van de auto bekend (sloopauto).
27 september 2011 om 21:32 #17919266Wat voor installatie zit er op en hoe loopt de motor slecht ?
28 september 2011 om 06:10 #17919262Het is een G3-installatie, ik weet niet exact van welk merk aangezien alle stickers e.d. weg zijn gehaald door de vorige eigenaar. Ik dacht dat het af-fabriek op de auto is gezet.
Als ik het gas intrap in te hoge versnelling begint te motor te rommelen, het vermogen is dan bijna weg. Als ik in de juiste versnelling het gas intrap, begint dit vanaf 3500 rpm, maar dan wel met mindere mate.
28 september 2011 om 06:45 #17919261Klinkt als of de verdamper niet (meer) voldoende opbrengst heeft.
Als je het gas weer ietsje loslaat als de motor inhoudt, loopt hij dan weer beter ?
Het zou kunnen dat de verdamper aan revisie toe is.
Lijkt hij op deze : http://link.marktplaats.nl/487596570″ onclick=”window.open(this.href);return false; ?28 september 2011 om 06:54 #17919260Ja, als ik het gas iets los, gaat de motor weer beter lopen, inderdaad. Het vreemde is echter dat dit probleem van de ene op de andere dag merkbaar was.
Mijn verdamper lijkt inderdaad op degene in de advertentie, maar lijken niet alle verdampers enigszins op elkaar? Vind het lastig om het zo aan het uiterlijk vast te stellen.De auto schakelt af en toe ook terug naar benzine, bijv. als ik het gaspedaal volledig indruk op de snelweg.
28 september 2011 om 07:09 #17919259Klinkt inderdaad als de verdamper.
Klopt dat ze inderdaad op elkaar lijken.
Komt de installatie uit een Opel ?
Af-fabriek (of af-importeur) zit daar vaak een Koltec of Necam installatie in.Staat er rondom de bult op de verdamper Koltec (of Necam) ingegoten ?
28 september 2011 om 07:46 #17919258Ik zal zo dadelijk even kijken.
Ik heb de auto gekocht als sloopwagen, dus er is weinig bekend over de auto, alleen wat ik heb kunnen natrekken via RDW en het chassisnummer.Is het lastig om een verdamper te vervangen? Ik weet nog niet zoveel van LPG-installaties. Zit er een afsluiter op? Of moet de tank volledig leeg zijn als ik die verdamper ga loshalen?
Ik ben redelijk handig (heb het blok al gereviseerd), maar is er echt specifieke kennis nodig voor werken aan de LPG-installatie?28 september 2011 om 09:30 #17919257Valt mee.
Er zit een afsluiter op de verdamper en op de tank.
Als je van die op de tank de stekker lostrekt en de leiding leegrijdt, dan kan je voor de rest rustig sleutelen.28 september 2011 om 10:18 #17919265Heeft die gasinstallatie niet een simpel verdeelblok? DIe dingen raken ook smerig en verstopt. Gaat ie natuurlijk ook van inhouden.
28 september 2011 om 10:23 #17919264Ik zal zo dadelijk in m’n pauze even een foto maken en hier posten. Ik heb nog nooit aan de LPG-installatie gesleuteld en weet er daardoor ook (nog) niet veel van.
28 september 2011 om 11:11 #17919263Net een foto gemaakt, maar krijg ‘m niet geüpload op m’n werk. Ik heb nog wat foto’s van de motorrevisie op m’n blog staan (http://ri-sl.blogspot.com/2011/03/overhaulin.html), maar daar is het ook niet duidelijk op zichtbaar.
Zal dan vanavond de foto thuis even hier plaatsen.29 september 2011 om 06:25 #17919270Bij deze enkele foto’s. Zijn een beetje in de haast genomen (ben veel weg, weinig thuis ivm curus deze week). Daarom zal ik vanmiddag ook niet kunnen reageren en komend weekend ook niet. Normaal maak ik wel scherpe foto’s, maar ik had dit keer niet de tijd om het overnieuw te doen.
Het vreemde aan het probleem is het volgende (vanmorgen uitgeprobeerd).
Bij plotseling volgas begint de motor dus te rommelen en in te houden. Laat ik het gas iets los, dan komt de motor weer bij. Vanaf 3500 toeren houdt de motor ook weer in, maar dit gaat soms ook weer over door iets gas te lossen. En dan kan ik gewoon doortrekken tot in de toerenbegrenzer.Ik zou verwachten dat als de verdamper verstopt is geraakt, er een bepaalde flow van het LPG niet mogelijk is omdat de kanaaldiameter kleiner is geworden door vuil e.d. Maar dan is het vreemd dat ik uiteindelijk wel de toerenbegrenzer in kan (wanneer er veel LPG gevraagd wordt), terwijl de auto soms bij stationair ook al staat te klappen af en toe.
29 september 2011 om 08:01 #17919271AnoniemLid sinds:
1 January 1970@RISL wrote:
Bij deze enkele foto’s. Zijn een beetje in de haast genomen (ben veel weg, weinig thuis ivm curus deze week). Daarom zal ik vanmiddag ook niet kunnen reageren en komend weekend ook niet. Normaal maak ik wel scherpe foto’s, maar ik had dit keer niet de tijd om het overnieuw te doen.
Het vreemde aan het probleem is het volgende (vanmorgen uitgeprobeerd).
Bij plotseling volgas begint de motor dus te rommelen en in te houden. Laat ik het gas iets los, dan komt de motor weer bij. Vanaf 3500 toeren houdt de motor ook weer in, maar dit gaat soms ook weer over door iets gas te lossen. En dan kan ik gewoon doortrekken tot in de toerenbegrenzer.Ik zou verwachten dat als de verdamper verstopt is geraakt, er een bepaalde flow van het LPG niet mogelijk is omdat de kanaaldiameter kleiner is geworden door vuil e.d. Maar dan is het vreemd dat ik uiteindelijk wel de toerenbegrenzer in kan (wanneer er veel LPG gevraagd wordt), terwijl de auto soms bij stationair ook al staat te klappen af en toe.
ik denk niet dat het de verdamper is
maar er zal ook een gas verdeler ergens zitten
die is eerder verdacht ;)
ik heb zoortgelijke problemen gehad met de vecheb toen voor een paar euro n revisie setje gehaald
en de verdeler gereinigd en met revisie setje inelkaar gezetgeen problemen weer gehad
de verdamper is in iedergeval n coltec das n merk wat door opel ook ingeboud wordt
post anders eens n plaatje van de hele motorruimte ;)29 september 2011 om 08:55 #17919272Zal proberen vanavond nog een foto te posten van de hele motorruimte.
Ik heb alleen foto’s van de revisie bij de hand: http://ri-sl.blogspot.com/2011/03/overhaulin.htmlDaar kun je ook het één en ander op zien. Met de verdeler bedoel je het deel wat het LPG na de verdamper verdeelt over de vier injectoren, neem ik aan?
Waar heb je dat revisiesetje vandaan?29 september 2011 om 11:09 #17919273Je hebt dus een Koltec VG 392 verdamper zonder temperatuursensor.
Ik denk ook dat hij dat met de gasverdeler bedoeld.
Revisiesetje kan je krijgen bij verdampere.nl.
Hij kan evt. ook het setje voor je monteren.
Ik ben daar met mijn auto ook geweest, heb toen verdamper en gasverdeler laten reviseren / schoonmaken.
Scheelde een heel stuk. Motor loopt soepeler en het verbruik is ook nog iets lager.Als je doortrekt tot aan de toerenbegrenzer, geef je dan plankgas of ‘half’ gas ?
29 september 2011 om 17:44 #17919274Zonder temperatuursensor?
De auto start op benzine en schakelt vanzelf op een gegeven moment over naar LPG.
Als het kouder is buiten, dan duurt het langer (dus de motor doet dan langer over het bereiken van een bepaalde temperatuur)Hoe wordt dit dan bepaald? Met de gemeten temperatuur van de koelvloeistof?
Verdampere.nl is voor mij wel een eindje weg, ik neem aan dat er meer van dit soort lpg-specialisten zijn? Kan iemand er één aanraden in omgeving Roosendaal/Breda?
29 september 2011 om 21:05 #17919275Ik kom zojuist de volgende revisie-handleiding tegen (van verdampere.nl): http://www.verdampere.nl/pdf/Handleiding%20revisie%20verdamper%20Koltec%20VG392%20+%20Necam%20Mega.pdf
Alleen voor de laatste stap (het afstellen van de verdamperdruk) heb ik de gereedschappen niet en dit lijkt me ook tamelijk lastig.
Ik zal verdampere.nl eens benaderen of ze dit voor me zouden willen doen, nadat ik zelf de verdamper heb gereviseerd.
29 september 2011 om 22:31 #17919276AnoniemLid sinds:
1 January 1970@RISL wrote:
Ik kom zojuist de volgende revisie-handleiding tegen (van verdampere.nl): http://www.verdampere.nl/pdf/Handleiding%20revisie%20verdamper%20Koltec%20VG392%20+%20Necam%20Mega.pdf
Alleen voor de laatste stap (het afstellen van de verdamperdruk) heb ik de gereedschappen niet en dit lijkt me ook tamelijk lastig.
Ik zal verdampere.nl eens benaderen of ze dit voor me zouden willen doen, nadat ik zelf de verdamper heb gereviseerd.
ik had het revisie setje inderdaad via verdampere.nl gekocht
en gewoon via de tnt laten komeneerlijk gezegt kon ik niet zien wat er mis kon zijn aan het gas verdeelblok
ook niet toen het geheel uit elkaar lagmaar na reinigen en opnieuw in elkaar zetten met de rubbertje enz van het revisie setje was ik wel t probleem kwijt
met gas verdeelblok bedoel ik inderdaad het “potje”
die gevoed wordt door de verdamper
en dan de verdeling maakt naar de injectoren ;)had ik er niet bijgezet maar leek me wel logies ;) king:
30 september 2011 om 05:50 #17919277@RISL wrote:
Zonder temperatuursensor?
De auto start op benzine en schakelt vanzelf op een gegeven moment over naar LPG.
Als het kouder is buiten, dan duurt het langer (dus de motor doet dan langer over het bereiken van een bepaalde temperatuur)Hoe wordt dit dan bepaald? Met de gemeten temperatuur van de koelvloeistof?
Verdampere.nl is voor mij wel een eindje weg, ik neem aan dat er meer van dit soort lpg-specialisten zijn? Kan iemand er één aanraden in omgeving Roosendaal/Breda?
Ja, de temperatuursensor schijnt in het blindstopje bovenop de verdamper te kunnen.
Op de onderste foto kan je dit stopje goed zien zitten.Het gassysteem houdt inderdaad rekening met de motortemperatuur.
Ik denk dat de gascomputer deze uit het motormanagement haalt.Ik heb verdampere.nl de verdamper laten reviseren en afstellen (en meteen de rest van de installatie na laten kijken).
De kosten vond ik meevallen en Kees is er heel handig in en dus ‘klaar terwijl u wacht’.
Nou ja, als je een klein beetje geduld hebt dan….. ;)
Hij heeft ook wel eens ruilverdampers liggen, welke al gereviseerd zijn, dan gaat het natuurlijk helemaal snel.30 september 2011 om 09:48 #17919278Bedankt voor de informatie.
Ik zal dan toch eens contact opnemen met verdampere.nl, zeker omdat het ‘klaar terwijl u wacht’ me erg aanspreekt. Het reviseren lijkt me niet moeilijk, maar het afstellen wel. En een controle van de rest van het LPG-systeem lijkt me ook wel eens nodig.Vanmorgen reed ik naar m’n werk had ik nergens last van, erg vreemd. Wel schakelt de motor af en toe terug naar benzine, normaal gebeurt dit alleen bij een lege LPG-tank en dat was zeker niet het geval.
Ik las op problemcar.nl dat iemand hetzelfde probleem had als ik en na het gehele lpg-systeem te laten reviseren was het probleem er nog. Uiteindelijk bleken het z’n bougies te zijn (die er 3.000 km in zaten) en op LPG niet goed werkten. Hij had hetzelfde type bougies (de standaard Opel-bougies) als ik (de mijne zitten er nu z’n 22.000 km in. Ik had ze laatst vervangen, maar die werkten helemaal beroerd). Ik heb al een setje ontstoorde bougies speciaal voor LPG liggen, die zal ik er zo snel mogelijk eens in plaatsen, wie weet is dat het probleem wel.
30 september 2011 om 10:24 #17919279@RISL wrote:
Bedankt voor de informatie.
Ik zal dan toch eens contact opnemen met verdampere.nl, zeker omdat het ‘klaar terwijl u wacht’ me erg aanspreekt. Het reviseren lijkt me niet moeilijk, maar het afstellen wel. En een controle van de rest van het LPG-systeem lijkt me ook wel eens nodig.Vanmorgen reed ik naar m’n werk had ik nergens last van, erg vreemd. Wel schakelt de motor af en toe terug naar benzine, normaal gebeurt dit alleen bij een lege LPG-tank en dat was zeker niet het geval.
Ik las op problemcar.nl dat iemand hetzelfde probleem had als ik en na het gehele lpg-systeem te laten reviseren was het probleem er nog. Uiteindelijk bleken het z’n bougies te zijn (die er 3.000 km in zaten) en op LPG niet goed werkten. Hij had hetzelfde type bougies (de standaard Opel-bougies) als ik (de mijne zitten er nu z’n 22.000 km in. Ik had ze laatst vervangen, maar die werkten helemaal beroerd). Ik heb al een setje ontstoorde bougies speciaal voor LPG liggen, die zal ik er zo snel mogelijk eens in plaatsen, wie weet is dat het probleem wel.
“Klaar terwijl u wacht” is wel op afspraak !
Zoiets heb ik ook eens gehad met m’n Astra X18XE op LPG3.
Ik kon zo’n 50 km probleemloos rijden en dan sloeg de motor ineens af.
Even opnieuw starten en dan reed hij weer gewoon.
Dit deed hij ook maar 1 keer per rit.
Na het vervangen van de bougies bij een servicebeurtje was dit probleem weg.30 september 2011 om 11:07 #17919280Ja, ik snap dat dat op afspraak is.
Mijn motor valt ook wel eens stil. Vooral als het erg koud is en dan in stadsverkeer.Erg handig vorig jaar in Utrecht op de tramrails…daarna veel moeite met starten, tenzij ik de knop omzette naar benzine, een paar kilometer reed op benzine en dan weer terugschakelde naar lpg.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.