Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › EGR cheater Z18XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 september 2011 om 11:18 #17241081
Hallo,
als je op een Z18XE de EGR afdopt met een half-blindplaatje, zal deze niet meer vervuilen.
Dat betekent echter nog niet dat deze niet meer kapot kan gaan simpelweg door slijtage (zoals ik heb gemerkt) :(Nu weet ik dat er voor een Z22SE een “EGR cheater” bestaat, waardoor de ECU denkt dat er nog steeds een EGR klep gemonteerd zit die werkt, terwijl je hem toch echt verwijderd hebt.
Weet iemand of die ook bestaan voor een Z18XE of is er een handige electronica man op het forum misschien die deze kan maken ?Gr,
The Duke6 september 2011 om 12:35 #17914901Helaas geen antwoorden op het forum, maar ik ben wel iets verder gekomen.
1 oplossing en 1 mogelijke oplossing.
Oplossing:
Heb tuner gevonden die de EGR klep eruit kan programmeren (dus dan kan je hem volledig loskoppelen, zonder dat je MM lampje gaat branden). Heb al vaker met dit betrouwbare bedrijf samengewerkt, is gegarandeerde oplossing, maar ik moet mijn ECU dan opsturen (of 1200 km rijden..)Mogelijke oplossing:
Heb electrisch schema kunnen vinden van een EGR cheater via een Engels forum, maar er nog niemand die deze daadwerkelijk heeft geprobeerd (licht aangepast schema van de Z22SE cheater)
Heb iemand in NL gevonden via een ander forum die zo vriendelijk was deze cheater voor mij te bouwen en die is nu onderweg naar mij in de post.Meer details volgen als ik meer weet, eerst maar eens kijken wat er in de praktijk werkt.
Gr,
The DukeUpdate 07/09/2011:
De cheater is binnengekomen.. Eens kijken dit weekend of ik het durf te proberen aan te sluiten..10 september 2011 om 09:17 #17914902De EGR cheater is gemaakt volgens het volgende elektrisch schema:
Uploaded with ImageShack.us
Schema komt van Engels Z22SE forum en gemaakt door een Nederlandse Opel fan van het Speedsterforum.De EGR cheater was binnengekomen:
Uploaded with ImageShack.us
Vandaag quick-fix montage gedaan zonder solderen om eerst eens te kijken of het werkt.
Bij starten en stationairloop geen MM lampje :D Rijden gaan we vandaag testen, weet ik nog niet.
Bij de EGR solenoid test van OPCOM gaat het niet helemaal goed. De teruggemeten waardes lijken wel ok genoeg om de ECU voor de gek te houden:
– 0 % open sturen : 1,37 volt positie feedback voltage
– 100% open sturen : 3,06 volt positie feedback voltageMaar als je hem wat langere tijd op 100% laat staan en daarna de foutcodes uitleest geeft ie toch een P1405 (8): Feedbacksensor Exhaust Gas Recirculation. (maar niet meer dat het Position Feedback voltage low is, wat hij wel deed bij aansluiten van de versleten EGR klep zelf, in plaats van de cheater)
Eens zijn of dit in de praktijk bij het rijden ook voorkomt.
Gr,
The DukeP.S.
Hij zoemt wel heel duidelijk als hij aangestuurd wordt, maar lijkt niet warm te worden ofzo, dus ik neem even aan dat dit normaal is..11 september 2011 om 09:58 #17914903Nu een update na ongeveer 50 kilometer rijden..
Werk de cheater ? Het antwoord is ja en nee.Ja omdat:
Tijdens het rijden, waarbij van alles geprobeerd qua rustig, vlot en snel en 2 koude starts gaat het motor management lampje niet aan. :thumbupNee omdat:
Toen ik thuis de auto uitlas kwam ik de volgende foutmelding tegen, waar het motor management lampje niet van aan gaat: “P0403 Exhaust Gas Recirculation Circuit Malfunction”.
Het is dus niet perfect, maar lost wel het probleem met het lampje op.. en zal dus voor sommige mensen prima zijn zo.Zelf wil ik geen enkele foutcode hebben, ook al zie ik hem niet, dus volgende week gaat mijn Corsaatje stil, de ECU eruit en laat ik bij een tuner de EGR wegprogrammeren.
Update volgt over de resulaten hiervan en dan ook de details, zodat je het zelf ook kan laten doen.Gr,
The Duke24 september 2011 om 12:15 #17914904Nou, eindelijk tijd voor een update..
Gisterenmiddag laat kwam mijn ECU terug via de post van de tuner in Duitsland :DVanochtend gemonteerd en ongeveer 25 km gereden en het werkt !!
Geen motormanagement lampje meer dat brandt en geen foutcodes meer in de ECU :thumbupAls je dan de ECU uitleest met de OPCOM, kan je ook duidelijk zien dat hij opnieuw geprogrammeerd is:
Details:
Tuner: DBilas Dynamic
[url] http://www.dbilas-dynamic.de” onclick=”window.open(this.href);return false; /
Kosten 120 euro excl. 19% btw.Dit lijkt me dé perfecte update voor alle EGR problemen. Je kan nu de EGR loskoppelen, wegnemen en een afdekplaatje monteren (of gewoon lekker makkelijk aangesloten laten) en je kan er nooit meer problemen door krijgen.
Ik heb hen gevraagd om alle motortypes waarbij dit mogelijk is en zodra ik deze lijst heb, zal ik dat hier op het forum zetten (of je vraagt het gewoon even aan hen zelf)Gr,
The Duke24 september 2011 om 12:18 #17914905naar het schijnt is er bij de dealer een programma voor turkije die ook de EGR weglaat.
ik zou ook niet durven zeggen of het mogenlijk is een programma van een Vectra-B te laten plaatsen, deze is standaard zonder EGR namelijk.
Willem
24 september 2011 om 12:22 #17914906Nee, dat is een broodje aap verhaal ben ik bang, wat een eigen leven is gaan leiden.
Ik ben bij de dealer geweest en ze hebben alle mogelijke software varianten geprobeerd erop te zetten en ook te zoeken naar opties om EGR Y/N te kiezen (is ander verhaal dat rondgaat), chefmonteur zelf ook nog bijna 1,5 uur bezig geweest, maar zonder succes (volgens mij had ik dat al eens eerder geschreven in een andere link) en als ze daar een tijdje mee bezig zijn ben je meer dan 120 euro kwijt kan ik je vertellen..
Gr,
The Duke -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.