Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Z16XE valt uit op snelweg
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 oktober 2011 om 21:36 #17241017
Hoi allemaal,
Het volgende doet zich voor mij mijn astra met z16xe motor:
Bij de testrit sloeg de auto af na een stukje lekker te hebben gereden pal voor een tankstation.. benzine meter gaf bijna niks meer aan dus misschien tank leeg? Met veel moeite de pomp kunnen bereiken, getankt(erg weinig) en hij liep weer als een zonnetje. Verder gereden en na een stuk snelweg weer het zelfde probleem. Weer het vermoeden van de benzine aangezien dit de vorige keer ook zo leek. Weer wat liters getankt na met moeite de 2e pomp te hebben bereikt en hij liep wederom vloeiend. Dit aangegeven bij de dealer en hij zou er naar kijken en het kwam helemaal goed. Verder was en is de auto volgens mij in prima staat.Auto afgehaald en vol getankt en lekker rijden dat weekend. Maar weer een aantal keren afslaan al leek het minder te worden:) Nu alleen nog na een kort ritje van de snelweg veel hokken en stoten en alleen weer aan te krijgen door veel gas te geven tijdens het starten. Als ik em dan voor het stoplicht wat langer uit liet en daarna pas starte, starte en liep de motor weer goed. Na veel uitproberen leek het zelfs verdwenen!
Voorgelegd aan de monteur en hij vermoede dat de verbetering kwam door te lang stilstaan en de werking van de benzine reiniger die hij heeft toegevoegd.
Echter doet hij het nogsteeds niet zo lekker als dat ik zou willen..
In de bebouwde kom zijn er geen problemen. Bij het oprijden van de snelweg ook niet, dan na enkele kilometers en het best merkbaar bij vertraging(gas minder, los of zelfs remmen) dat de motor weer af wil slaan. Dit doet hij dan ook als ik de koppeling op de snelweg of bij het uitvoegen intrap. Motor start overigens wel weer als ik de koppeling met snelheid weer laat opkomen of bij veel gas geven bij het stoplicht onderaan de afrit. Na de afrit is het probleem over en als ik op de snelweg blijf is het na enkele kilometers ook ineens over en rijdt de auto prima. Volgens mij doet het probleem zich dan die zelfde of daarop volgende dag niet of in elk geval nauwelijks voor maar na enkele dagen is het terug. Nu, na 2 dagen stilstand, is het me na 2 korte ritjes ineens met een snelheid van 80 gelukt om de motor aan het sputteren te krijgen?
Verder bokt de auto iets bij het loslaten van gas en overschakelen(erg moeilijk om vloeiend over te schakelen).
Ik heb het gasklephuis laten schoonmaken en de carterventilatie zou ook doorgeprikt zijn.
Verder rijd ik sinds aanschaf v-power omdat dit euro 97 zou zijn in de hoop dat dit zou helpen, heeft de auto in elk geval schone olie en een schone luchtfilter gekregen voor aflevering. Bougies neem ik ook aan maar is niet meer te controleren toch? De motor lijkt niet gaar en heeft in 2.500km (waarvan 2/3 snelweg) 200 ml olie verbruikt. Ook zijn er inmiddels 3 potjes benzine reiniger(2 tunap, 1 wynns) door de leidingen gegaan.Wat kan de oorzaak zijn en wat doe ik er aan?
Alvast bedankt voor het meedenken!
19 oktober 2011 om 21:57 #17914373Benzine ontluchting van de tank controleren en de ontluchtingsklep aaan de voorzeide bij het luchtfilter al eens vervangen?
Vermoed dat dit samen deze problemen geeft.20 oktober 2011 om 07:59 #17914374Bedankt voor je reactie! Bij het tanken lijkt de tank niet vacuüm getrokken te zijn.. Of zijn er andere manieren hoe dit te controleren valt? Zou dit ook het symptoom moeten geven dat het na een aantal kilometers wel goed gaat? Ik heb in mijn vorige bericht geschreven dat de auto gisteren weer moeilijkheden gaf. Vanmorgen zo’n 30 km snelweg gereden en de auto leek nu nergens last van te hebben. Ik vermoed dat als ik morgenmiddag de snelweg weer op draai het weer terug is.
Voor zover ik heb kunnen merken zijn de problemen dus erger als ik een tijdje geen snelweg gereden heb aangezien hij tijdens een weekendje weg ook alleen in het begin van de heenreis aan het sputteren was.
Verder is mijn rijstijl rustig(meestal onder de 2500 toeren) en rij ik niet vaak lange afstanden maar voor korte ritjes waarvan ik weet dat de motor zeker niet op temperatuur komt laat ik de auto ook zo vaak mogelijk staan. Mocht de motor wel goed warm zijn blijven de toeren meestal onder de 3500. Ik ken jongens van mijn leeftijd die een auto binnen 30.000 km kapot weten te krijgen en om meer te betalen aan brandstof dan nodig vind ik ook niet altijd nodig.
30 oktober 2011 om 17:14 #17914375ik hoop dat ik hier goed zit maar ik heb een probleem met mijn opel astra f cabrio als ik boven de 80km rij en hem dan uitlaat lopen tot remmen gaat er een motorlampje branden en wil de auto uitslaan nou werd mijn verteld dat het me luchtmassameter is maar die heb ik niet :s ik snap er niks meer van en uitlezen heeft toch geen zin want dan ken het zoveel zijn
wie o wie kan mijn helpen sorry als ik verkeert zit30 oktober 2011 om 18:13 #17914376Heb dit met een Mondeo gehad. Google eens op krukas-sensor. Dat was hem bij mij. Paar tienen en het was verholpen.
Succes,
Felix -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.