Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Opel’s EPC database
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 augustus 2011 om 10:36 #17240929
Als jonge hobbyist ben ik er sinds kort achter dat er zoiets bestaat als een opel-EPC(4)-database die alle constructietekeningen en part numbers van alle opel autos en motoren bevat.
Vraagje: Is EPC een gratis programma, of moet het gekocht worden? Is het password protected etc.? Waar kan ik dat krijgen?
Ik doe liever geen zaken met dubieuze download sites, dus vraag ik mij af wat de officiele weg is.
groeten
Rinus
31 augustus 2011 om 12:30 #17913380mmmm….geen reakties?……is er wel iemand op het forum die dat programma kent of gebruikt?
31 augustus 2011 om 12:42 #17913381Volgens mij is dat het interne part systeem van Opel daar zul je niet zo maar aan kunnen komen.
31 augustus 2011 om 12:49 #17913382Toch wel dus voor 30 euro is die voor jou even google dus.
Link mag niet
31 augustus 2011 om 12:50 #17913384Hier voor gratis!
http://www.google.nl/#sclient=psy&hl=nl&site=&source=hp&q=Opel+EPC+download&pbx=1&oq=Opel+EPC+download&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=330l3981l0l4071l23l16l3l7l7l2l434l1642l2.7.4-1l10l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=ef63e96da4037a79&biw=1440&bih=778″ onclick=”window.open(this.href);return false;
(torrentje ff zoeken)
31 augustus 2011 om 13:14 #17913385En laat de vraag steller dat nu juist niet willen, zo’n downlad site
31 augustus 2011 om 13:30 #17913386ik heb de EPC dics gekregen van mijn Opel dealer… :thumb
maar kan ze niet openmaken…! :sleeping31 augustus 2011 om 13:39 #17913387AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Andre_Ede wrote:
En laat de vraag steller dat nu juist niet willen, zo’n downlad site
Ghehe, hoe wil je er dan aan komen? dan is alleen Ebay de manier wss..
31 augustus 2011 om 13:49 #17913388ik heb ze thuis in een iso bestand
31 augustus 2011 om 13:51 #17913389Torrent is niet dubieus, vandaar :D
31 augustus 2011 om 13:54 #17913390@rinus747 wrote:
Ik doe liever geen zaken met dubieuze download sites, dus vraag ik mij af wat de officiele weg is.
groeten
Rinus
Tja jongens effe de vraag bekijken he, hij vraagt naar de officiele weg.
31 augustus 2011 om 13:56 #17913391Dealer worden.
31 augustus 2011 om 14:06 #17913392Oeps lees net dat je helemaal niet mag linken naar EPC downloads hier op het forum.
31 augustus 2011 om 14:07 #17913393AnoniemLid sinds:
1 January 1970Waar staat dat dan?
31 augustus 2011 om 14:08 #17913383Forum regels:
Het is ten alle tijden en zonder uitzondering verboden om
– Te vloeken, schelden en/of te discrimineren.
– Het verkopen/aanprijzen van wapens, drugs, illegale software (bijv TIS of EPC)of andere bij de wet verboden artikelen.
– uiteraard ook het linken naar dit soort websites is niet toegestaan.31 augustus 2011 om 14:24 #17913394Linken naar Google mag altijd :)
31 augustus 2011 om 14:28 #17913395Wat zou opel er mee opschieten om informatie achter te houden. Dat is een echt antieke houding. Je geeft aziaten de mogelijkheid om snel beter vriendjes te worden met hun klanten.
– Ze zouden gewoon een web-browsable versie ter beschikking kunnen maken, met reclames (over opel) in de marges
– Of zelf downloads kunnen aanbieden
– of CD’s verkopen in een web store, en tegen een redelijke prijs (25 euro of zo)….vandaag besteld & morgen in de busWat schieten ze op met dit gedraai? Mensen die iets zoeken komen er toch wel aan.
De tijd dat je aan klantenbinding kunt doen door ze een arm op de rug te draaien is voorbij. Dit is inverse-marketing.
31 augustus 2011 om 14:33 #17913396AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dat bedoel ik, wat is het probleem ervan dat het ook voor mensen buiten de dealer het kunnen zien?
31 augustus 2011 om 14:49 #17913397Het “probleem” is dat men “oude” marketing in een moderne wereld denkt te kunnen bedrijven. Men loopt dus achter. En dat geeft schade aan de merknaam.
De meeste modern marketing boeken vatten dat ongeveer als volgt samen:
Vroeger was het bedrijf eigenaar van een merknaam. Tegenwoordig wordt de waarde van een merknaam bepaald door het publiek. Men zou kunnen zeggen dat publiek de eigenaar is geworden. En de kracht waarmee het publiek een merknaam kan opbouwen of afbouwen gaat de kracht van het bedrijf te boven. Het publiek is bovendien veeleisend geworden. Het is een gunst geworden om door je klant gekozen te worden. De klant eist dienstbaarheid en service (voor hun geld). Dat krijgen ze elders ook.
Eigenlijk is er dus niet eens een probleem. De markt is dynamisch. Dit regelt zich vanzelf.
31 augustus 2011 om 15:24 #17913398Hier een voorbeeldje van hoe zich dat regelt:
Ik had eens een Philips TV, en zit zelf in de electronica. Mijn teletextprintje raakte defect. Dat is een insteek onderdeeltje ter waarde van 10 euro. Ik heb zelf de fout gevonden, het onderdeel nummer uitgezocht, en zou het er zo in hebben kunnen pluggen. Toen ik de service afdeling belde dacht ik dat ik voor 40 euro wel een nieuw zou hebben, want ik weet nu eenmaal dat het vrij duur is service onderdelen te distribueren. De service afdeling vroeg 150 euro, en ze dachten dat ik een soort oplichter was want ze zeiden “U weet toch wat het prijsverschil in de winkel is tussen een teletext TV en eentje zonder”. Ik zei hun:
Dat weet ik heel goed. En daarom accepteer ik zo’n reactie van u niet.
Ten eerste is het een schande dat het originele onderdeel defect raakte
Ten tweede heb ik dat hoge prijsververschil al eens in de winkel betaald, in harde guldens
Ten derde wordt ik als goede en betalende klant niet aangepakt alsof ik een oplichter ben, door een service afdeling die woekerwinsten maakt. Ik had ze graag het defecte deel terug gestuurd als ze daarom gevraagd hadden. En was bereid 40 euro te betalen voor iets dat 10 euro waard was, terwijl het HUN fout was dat het defect ging.
De volgende keer dat ik weer harde munten heb (intussen zijn dat euros) bedenk ik me goed wat ik er mee ga doen.Hoe dit soort zaken afloopt:
1) IK heb 1 jaar geen teletekst gehad, en heb 150 gulden in mn “spaarpot” gestopt. Ik heb eens goed alle merken vergeleken toen HDTV opkwam. Ik kijk nu al sinds jaren naar een hele mooie Sony Bravia TV. Perfecte qualiteit en service. Ik beveel het iedereen aan, en voeg er vaak mijn hilarische Philips ankedote aan toe. De Sony omzet blijft maar stijgen.
2) DE TV AFDELING VAN PHILIPS is min of meer failliet. De klanten herkende de waarde van het merk niet meer. Voor de tussenhandel is er nog een tijdelijke constructie overeind gebleven, maar het is duidelijk dat zelfs de tussenhandel nu het liefst Sony verkoopt. Een tweederangsfirma heeft het recht bedongen om Philips op hun spul te mogen plakken. De tussenhandel vindt dat een teken van “het einde”. Wat nog rest is de begrafenis, de handel is dood.Als een moderne Opel marketeer dit leest: Stuur me snel een OPC4 schijfje, ik geef er 10 euro voor. Dan vergeef ik en vergeet ik alles. En zal ik nog een mooi slotcommentaar schrijven in deze rubriek.
Ik heb nu een aardige (nog nieuwe) hobby. Mijn volgende auto wordt er een waarvan ik makkelijk gegevens en (redelijk geprijsde) onderdelen kan krijgen. Het zal voor het merk waar ik voor kies een gunst zijn. Ik heb er al weer 180.00km opzitten, dus de spaarpot die ik ga gunnen, begint al op te lopen.
31 augustus 2011 om 18:42 #17913399wat heb je aan epc thuis? niks. doe je in princiepe het werk wat de dealer hoort te doen. gm nummers opzoeken. maar leuk is het wel omer door heen te bladeren. ik heb het thuis maar gebruik het bijna nooit
de nummers worden nogal eens gewijzigd, dus zou je steeds je epc thuis moeten upgraden
31 augustus 2011 om 22:56 #17913400Ja inderdaad, na een dagje hoby-en op de PC ben ik daar nu ook achter gekomen. Het is meer een bestelhulpmiddel dan een reparatie hulpmiddel.
Je moet als beginned hobby-ist ergens beginnen. Mijn verwachtingen van EPC waren hoog, maar heb ik intussen bijgesteld. Mijn Olving pocketboekje is voor mij nutiger ;)
Wel vond ik het interessant om alle tekeningen van motor, versnellingsbak en wielaandrijving eens op die russische site te bekijken (EPC heb ik dus niet). Daardoor heb ik toch wel een beter beeld van hoe dingen in elkaar zitten, en heb nu een idee hoe ik, via die russiche site, de originele opel nummers kan opzoeken, en aldus on line winkels eens kan checken.
Wat me op viel is dat veel on-line onderdelen winkels databases hebben met fouten er in. Ik blijf voor de veiligheid dus maar gewoon naar Leoparts en de Opel Dealer loketje gaan. Maar….. met een lijstje in de hand kun je mooi checken of hun na hun zoekwerk tot hetzelfde nummer komen. Door mijn analyse heb ik trouwens voorkomen dat een on-line winkel me foute onderdelen zou hebben gestuurd. Het uitzoeken heeft dus zijn waarde al bewezen.
Advies voor beginners:
1) Kijk gewoon eens alle tekeningen na op de russische site http://www.unitcat.ru/opel/” onclick=”window.open(this.href);return false;, en laat paginas door explorer vertalen naar engels. Het geeft een aardig inzicht van de totale opbouw.
2) Als je ergens iets wil bestellen kun je die site gebruiken om de zekerheid te verhogen dat je het goede krijgt. Een echte EPC heb je niet nodig.
3) Een Olving boek is nuttiger, want het bevat zaken als:
– Bechrijving van uitbouw en inbouw volgordes
– Benodigde aandraaikoppels
– Reviesiematen
– etc
De russische site kun je nog eens voor naslag gebruiken als je ergens over twijfelt.Het was toch weer een leerzame dag. Allemaal bedank voor de hulp :thumb
Nog een lesje voor beginners: Kijk uit met versnellingsbak tandwielen. Het staal is zo hard dat het op porcelein begint te lijken. Met ondeugdelijke poelitrekkers springen de splinters al vrij snel rond je oren. Of nog erger: Je maakt microcracks en de splinters vliegen er af tijdens een proefrit, en worden gemalen. Dan dus geen splinters rond je oren, maar tranen in je ogen. Bovendien kun je toch geen losse onderdelen aanschaffen. Als je losse onderdelen wil hebben moet je zelf oude bakken kopen en slopen. Makkelijker is om een vervangingsbak te zoeken als er iets niet deugt. Verder loopt “doe het zelf revisie” vrij snel vast omdat je allerlei trekkers en persen nodig hebt om lagers te verwijderen en weer te plaatsen. Leuk om eens wat te hobby-en, maar doe het zelf revisie is voor versnellingbakken geen erg nuttige aktiviteit. De volgende keer ga ik gelijk een sloopbak zoeken van redelijk niveau (schadevrij en <100.000km).
Groeten Rinus
1 september 2011 om 09:02 #17913401wat jij zoekt is TIS
ook een programma van opel.
1 september 2011 om 19:08 #17913402Weer zo’n dilemma, maar nu dus over OPEL-TIS:
– Er worden key generators en passwords aangeboden op internet, dus het zal wel een beschermd programma zijn
– Op vele plaatsen worden CD’s verkocht via internet, maar de vraag is of dat officiele versies zijn met key
– Op vele torrent sites worden downloads aangeboden, maar dan moet je eerst abonnementsgeld betalen voor het downloaden. Of het daarna legaal is is weer de grote vraag. Piratebay is een van de aanbieders.De vragen zijn dus
– Is dit een beschermd programma dat aleen voor dealers is bedoeld? Of kan ik het als amateur gewoon ergens legaal kopen?
– Heeft iemand goede ervaringen met ge-downloade TIS? Is er inderdaad een key nodig?Groeten Rinus
1 september 2011 om 19:10 #17913403AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zo’n cdtje kost nog geen 10tje op MP..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.